Tematy kompleksowe
I. Jestem sześciolatkiem.
II. Gdy światło zielone przejdź na drugą stronę.
Zadania wychowawcze
1. Poznają reguły życia w grupie, przestrzegają ustalonych norm współżycia i współdziałania z innymi; uczą się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
2. Przestrzegają zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw w przedszkolu i w ogrodzie przedszkolnym.
3. Uczestniczą w zabawach dających możliwość poznania budowy i „mowy” ciała.
4. Poznają podstawowe przepisy ruchu drogowego, przestrzegają zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach.
5. Rozpoznają i nazywają owoce i warzywa, wyodrębniają cechy warzyw i owoców, rozumieją potrzebę hodowania roślin niezbędnych w pożywieniu człowieka i gromadzenia zapasów na zimę.
Temat dnia
Cele
Uwagi
1.„Poznajmy się nawzajem” – zabawy dowolne, zabawy w kole
- dz. w czasie zabaw poznaje nowe otoczenie oraz podstawowe zasady współżycia obowiązujące w grupie;
- uważnie i ostrożnie porusza się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych;
- właściwie korzysta z urządzeń sanitarnych;
- potrafi przezwyciężyć nieśmiałość, aktywnie uczestniczy w zabawach ułatwiających zapamiętanie imion kolegów, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów i stwarzaniu więzi między członkami grupy;
- wyraża w formie rysunku swoje zainteresowania i upodobania.
2. „Razem się bawimy i razem uczymy”
- uważnie słucha wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Czego się uczy zajączek”, wypowiada się na jego temat; zgłasza się do odpowiedzi przez podniesienie ręki;
- właściwie interpretuje przysłowie: Bez ciekawości nie ma mądrości i powiedzenie: Wszyscy tak samo ważni;
- potrafi zaśpiewać refren piosenki pt. „Piosenka sześciolatka”;
- rozpoznaje dotykiem wybraną zabawkę;
- umie rytmicznie powiedzieć nazwy zabawek i kolorów;
- naśladuje głosy zabawek: zwierząt i pojazdów, globalnie odczytuje wyrazy-nazwy zabawek;
- rozumie konieczność szanowania zabawek i sprzętów jako wspólnej własności oraz dbania o porządek w sali;
- potrafi ulepić z plasteliny swoją ulubioną zabawkę
3. „Co wiemy o sobie”
- wypowiada się w sposób zrozumiały, wie, jakie są jego potrzeby i zainteresowania, szanuje potrzeby innych;
- podejmuje próbę ułożenia zagadki o koledze (koleżance) z grupy;
- porusza się poprawnie krokiem marszowym w rozsypce i w kole przy akompaniamencie tamburyna i instrumentu melodycznego (keyboard), śpiewa wspólnie z kolegami I zwrotkę piosenki „Piosenka sześciolatka”.
4. „Nasze przedszkole i ogród przedszkolny”
- poznaje sale i inne pomieszczenia przedszkolne, uważnie obserwuje budynek z zewnątrz, liczy piętra, okna, opisuje wejście frontowe, określa kolor ścian;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie spaceru po przedszkolu oraz zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
- maluje farbami plakatowymi na temat „Moje przedszkole”;
- ruchem i gestem interpretuje swobodnie treść piosenki „Piosenka sześciolatka”.
5. „Wiem, jak wyglądam”
- rysuje kredkami ołówkowymi swój portret;
- kształtowanie świadomości własnego ciała: dz. określa kolor włosów i oczu, nazywa części twarzy, dostrzega symetrię twarzy;
- dostrzega różnice i podobieństwa w wyglądzie;
- poprawnie określa funkcje części twarzy (zęby, oczy, uszy, nos, usta język);
- ćwiczy sprawność narządów mowy;
- przekazuje i odczytuje komunikaty mimiczne;
- w czasie ćwiczeń gimnastycznych uważnie słucha i dokładnie wykonuje polecenia.
6. „Co robimy w naszej grupie”
- wypowiada się na temat opowiadania S. Karaszewskiego pt. „Zajęcia w leśnej szkółce” i obrazków;
- potrafi wymienić zasady zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej;
- powstrzymuje chęć wypowiadania się w czasie odpowiedzi kolegi;
- przedstawia w formie plastycznej swoją ulubioną zabawę (rysowanie kredkami świecowymi);
- odtwarza wiernie słowa i melodię piosenki „Piosenka sześciolatka”.
7. „Czy znasz te czarodziejskie słowa?”
- uważnie słucha opowiadania pt. „Mateuszek na Zaczarowanej Wyspie”, ocenia postępowanie głównego bohatera, potrafi uzasadnić znaczenie zwrotów grzecznościowych w kontaktach międzyludzkich;
- używa czarodziejskich słów; proszę, dziękuję, przepraszam w zabawie integracyjnej „Imię do imienia”.
- ćwiczenia gimnastyczne: poprawnie reaguje na sygnał dźwiękowy.
8. „To jest twoja wizytówka”
- poznaje graficzny zapis swojego imienia, dzieli imię na sylaby, wyodrębnia pierwszą głoskę, nazywa pierwszą literę;
- nazywa części ciała, dostrzega symetrię ciała, wskazuje lewe (prawe) ucho, rękę, nogę itp.;
- przekazuje i odczytuje komunikaty pantomimiczne;
- rysuje kredkami postać ludzką z dbałością o szczegóły;
- rozpoznaje wśród innych karteczkę z własnym imieniem i samodzielnie „podpisuje” swój obrazek.
II. Gdy światło zielone przejdź na drugą stronę
1. „Przejście dla pieszych”
- podczas wycieczki na przejście z sygnalizacją świetlną rozpoznaje i nazywa charakterystyczne elementy drogi w mieście: chodnik, jezdnia, skrzyżowanie ulic, przejście dla pieszych (zebra), sygnalizacja świetlna (światła), znaki drogowe; przestrzega zasad bezpieczeństwa;
- buduje wypowiedź słowną w oparciu o własne doświadczenia oraz tekst piosenki pt. „Indiańskim krokiem” ;
- poprawnie reaguje na sygnały dźwiękowe i wzrokowe, potrafi zaśpiewać I zwrotkę piosenki.
2. „Jesteśmy użytkownikami drogi”
- utrwala zasady bezpiecznego zachowania się na ulicy;
- potrafi odtworzyć z pamięci fragment wiersza W. Chotomskiej pt. „Gdy zamierzasz przejść ulicę;
- ćwiczy orientację w schemacie swojego ciała i w przestrzeni, poprawnie używa określeń: strona lewa, strona prawa;
- dzieli wyrazy na sylaby, tworzy schemat przy pomocy kartoników;
- rysuje kredkami lub maluje farbami plakatowymi (do wyboru) swoją drogę do domu;
- realizuje ruchowy schemat rytmiczny przy piosence „Indiańskim krokiem”.
3. „Co nam mówią znaki drogowe”
malgorata