6
Marzec
I. Żegnamy kapryśną zimę – witamy wiosnę.
II. Wielkanoc.
Zadania wychowawcze
1. Dostrzeganie zależności między zmianą pory roku a zmianami w świecie przyrody. Rozumienie istoty zmian i konieczności przystosowania się przyrody do pory roku.
2. Poznawanie zwyczajów i obrzędów Wielkanocnych.
3. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego i porządkowego liczby.
Temat dnia
Uwagi
Żegnamy kapryśną zimę – witamy wiosnę
„Co wiemy o zimie?”
- potrafią wymienić charakterystyczne cechy zimy, związane z nią przyjemności, utrudnienia i niebezpieczeństwa;
- poprawnie używają przymiotników i czasowników odpowiadając na pytania: „Jaki jest śnieg?” „Co robi śnieg?”;
- wymieniają nazwy przedmiotów, które kojarzą się z zimą i w których słychać głoskę ł;
- poznają literę łŁ.
- uważnie słuchają wiersza L. J. Kerna pt. „Kolorowy śnieg”;
- malują farbami na temat „Kolorowa zima”
- przedstawiają zimowy krajobraz używając jednego, wybranego koloru farby.
„Wiem, że jest tyle, ile było”
- liczą elementy i ustalają, ile ich jest,
- wnioskują o stałości liczby elementów w zbiorze, mimo zmian sugerujących, że po zmianie może być więcej lub mniej,
- układają i rozwiązują zadania w parach: zgodnie współdziałają, wytrwale dążą do celu, (kształtowanie nawyku sprawdzania poprawności rozwiązania);
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6
- doskonalenie umiejętności czworakowania z prawidłowym ułożeniem dłoni.
Rozwiązują zagadki o zimie, układają z rozsypanki sylabowej podpis pod obrazkiem: „Tomek lepi bałwana”.
„Dziewięć bałwanków”
- uważnie słuchają wiersza A. Łady- Grodzickiej pt. „Dziewięć bałwanków” („ABC. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć”, cz.3, s. 104) i porządkują zbiór bałwanków uwzględniając ich charakterystyczny wygląd;
- poprawnie używają liczebników porządkowych, określają miejsce danej liczby w zbiorze;
- ćwiczą spostrzegawczość: dostrzegają zmiany w układzie elementów zbioru;
- dorysowują bałwankom elementy wymienione w wierszu, podpisują cyframi 1-9;
- śpiewają piosenkę pt. „Buli” z podziałem na role, w odpowiednim tempie i z wytrzymaniem określonej liczby pauz oraz na zasadzie „echa melodycznego”;
- sprawnie poruszają się cwałem bocznym, realizują rytm przy pomocy naturalnych efektów perkusyjnych.
„Potrafię sprawdzić, czy jest po tyle samo”
- ustalają równoliczności w dwóch zbiorach poprzez policzenie znajdujących się tam obiektów,
- ustalają równoliczności zbiorów przez ustawianie w pary: łączenie elementów kreską, nakładanie jednego elementu na drugi, zsuwanie parami do siebie, rozsuwanie po dwa itp.,
- utrwalają umiejętność stosowania znaków =, >, <
„Gdzie jest bałwanek?”
- układają opowiadanie o trzyczęściowej strukturze: wstęp, rozwinięcie, zakończenie, z uwzględnieniem czasu i miejsca akcji,
- określają uczucia bohaterów na podstawie wyrazu ich twarzy i postawy ciała,
- potrafią wymienić przyczyny topnienia lodu i śniegu.
- wyodrębniają zwrotki i refren piosenki pt. „Dźwięczny trójkąt”, realizują rytm refrenu na trójkącie metalowym;
- potrafią samodzielnie zaśpiewać refren i I zwrotkę piosenki.
„Nasz bałwanek się nie roztopi”
- układają opowiadanie na temat historyjki obrazkowej, (ABC. Książka sześciolatka);
- wzbogacają opowiadanie rozmową w formie dialogu: chłopców i bałwanków;
- wymyślają dalszy ciąg opowiadania,
- wypełniają rysunek konturowy kuleczkami krepiny,
- doskonalą ruchy drobne palców,
- ćwiczą cierpliwość i wytrwałość
Potrafię numerować przedmioty” – zabawa „Miś na schodach”
- numerowanie schodów, wskazywanie wybranych stopni i ustalanie ich kolejności,
- wskazywanie wybranego stopnia i ustalanie wszystkich poprzednich i wszystkich następnych,
- wdrażanie dzieci do dokładnego wykonywania poleceń i kierowania uwagi zgodnie z poleceniami nauczycielki,
„W marcu jak w garncu”
- potrafią nazwać dni tygodnia, miesiąc i porę roku (przedwiośnie);
- wymieniają kilka charakterystycznych cech przedwiośnia: odwilż, roztopy, coraz dłuższe dni, wieczorne ochłodzenia;
- rozpoznają symboliczne oznakowania zjawisk atmosferycznych, określają stan pogody i zaznaczają go w odpowiednim miejscu kalendarza,
- uważnie słuchają wiersza pt. „Marcowe kaprysy” („Rok w wierszu i piosence”, s.131)
- umieją wyjaśnić znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”, układają je z rozsypanki wyrazowej (praca indywidualna),
- rysują kredkami ołówkowymi ilustrację przysłowia,
- reagują poprawnie na zmianę tempa i rytmu w czasie zabawy ruchowej „Marcowy spacer”.
„Przyjście wiosny”
malgorata