Scenariusz 1 - Rozpoznawanie i nazywanie uczuć.doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć Nr 1

Scenariusz zajęć Nr 1

 

Temat kompleksowy:              Ja i inni

Temat dnia:                            Rozpoznawanie i wyrażanie swoich uczuć

 

Cele:

       integracja grupy,

       odczytywanie niewerbalnych sygnałów: tonu głosu, gestów, wyrazu twarzy, jako podstawy do rozpoznawania emocji,

       kształtowanie umiejętności określania różnego rodzaju uczuć,

       podejmowanie próby oceny zachowania.

 

Pomoce:

Ilustracje przedstawiające ludzi przeżywających różne uczucia - wyra-
      żające smutek, radość, złość, strach.

 

Przebieg:

  1. Zabawy integracyjne:

       „Szumi wiatr - pada deszcz”

Dzieci dobierają się parami i siadają naprzeciw siebie. Jedno z nich zamyka oczy. Drugie wykonuje polecenia nauczycielki:

„Szumi wiatr”- wachluje dłońmi przed twarzą współćwiczącego tak,
      aby ten poczuł ruch powietrza;

„Pada deszcz”- opuszkami delikatnie opukuje jego twarz;

„Ulewa- deszcz strumieniami spływa po twarzy”- gładzi twarz kolegi. Następnie dzieci zamieniają się rolami.

       „Podajemy kropelkę deszczu”

Dzieci stoją w kole z rękami złożonymi „w koszyczek”. Dowolne dziecko zaczyna „podawać kropelkę deszczu”. Dzieci ostrożnie przekazują ją w kole – kolejno kładą złożone dłonie w dłonie dziecka stojącego obok..

 

  1. „Nazywanie uczuć”- rozmowa na temat ilustracji.

       opisywanie, co czują postacie na ilustracjach,

       domyślanie się co mogło być przyczyną przedstawionych na obrazkach reakcji,

       przeniesienie sytuacji z ilustracji na własne doświadczenia dziecka.

  1. Taniec integracyjny „ Carnavalito”- ekspresja ruchowa – wyrażanie ruchem zmęczenia, smutku, radości.
  2. „Zgadnij, co czuję?” - zabawa z kartami mimicznymi.

Dzieci siedzą w kręgu. Losują jedną kartę i demonstrują swoją twarzą uczucie na niej przedstawione, a pozostałe dzieci odgadują je.

  1. „Dwa rzędy”- zabawa wg pedagogiki zabawy – wyrażanie mimiką
    i ciałem różnych uczuć.

Dzieci ustawione w dwóch rzędach twarzą do siebie. Na hasło nauczycielki wymijają się miejscami witając jak: ludzie zmęczeni, źli, dobrzy przyjaciele, ludzi nie lubiący się itp.

  1. „Moje uczucia” – zabawa z kartami mimicznymi.

Dzieci siedzą w kręgu. Każde ma komplet kart mimicznych. Nauczycielka czyta zdania opisujące różne sytuacje. Dzieci pokazują karty z rysunkiem twarzy wyrażającej emocje w następujących sytuacjach:

       dostałem nową zabawkę

       jutro idę do dentysty

       brat przeszkadza mi w zabawie

       jestem sam w ciemnym pokoju

       kolega mnie bije

       popsuła mi się moja zabawka

       pani mnie pochwaliła

       idę z rodzicami do kina

  1. „ Balonik” – połączenie popularnej zabawy z recytacją wierszyka głosem wyrażającym uczucie strachu, zdziwienia, zmęczenia, radości, złości.
  2. „Zgadnij, co wyrażają moje ręce i nogi?” – wprawki dramowe

Dzieci kolejno wchodzą za parawan, układem rąk, nóg przekazują swoje uczucia.

  1. „Dokończ rysowanie buzi” – ewaluacja zajęć

Dzieci rysują „buźkę” wyrażającą ich obecny nastrój.

 

                                                                                                                     Opracowała

                                                                                                                Krystyna Badowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin