Wiadukty, estakady, mosty ruchome.docx

(2514 KB) Pobierz

Wiadukty, estakady, mosty ruchome

Wiadukt - Przeprawa pozwalająca na pokonanie przeszkody typu: dolina, wąwóz, droga kołowa, tory kolejowe, z wyłączeniem przeszkód wodnych -do ich pokonania służą mosty.

Jeżeli jednak na dnie wąwozu lub doliny znajduje się rzeka lub potok, to używa się nazwy wiadukt poprzez przejechanie nad nią.

Wiadukty budowane są podobnie jak mosty, z wykorzystaniem podobnych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych.

 Wiadukt Millau 

Leży  na trasie Paryż- Barcelona nad doliną rzeki Tarn, występuje w ciągu autostrady A75. Jest największym wiaduktem na świecie, największy filar ma wysokość  343 m licząc od dna doliny do końca pylonu. Skład się z 8 przęseł o rozpiętościach 204 m + 6×342 m + 204 m. Szerokość jezdni 32,5 m. Zaprojektował go brytyjski architekt  Foster. Wybudowany na przełomie lat  2001- 2004.

Budowa wiaduktu- zastosowano nowatorską metodę układania kolejnych przęseł. Gotowe przęsła przesuwano na właściwe miejsce za pomocą kilkudziesięciu siłowników. Operacja nasunięcia jednego przęsła (przesunięcie go o około 170 metrów) trwała półtorej dnia. Budowa tego wiaduktu była narażona na wiele niebezpieczeństw. Wykorzystano tak nowe pomysły przy czym trzeba było je zrealizować na tak dużej wysokości i w takim regionie gdzie wieją silne wiatry. Często nasuwanie musiało być więc przesuwane w czasie.

http://pawlonka.w.interia.pl/mil.jpg

http://www.polskibeton.pl/images/g_b_wiadukt_millau.jpg

 

 

http://kolumber.pl/upload/photos/0004/0442/27d0bc50a6cbb13d7bacf15718e10071_big.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadukt Lewin Kłodzki

http://wroclaw.hydral.com.pl/foto/20/20098.jpg

 

 

Lewin Kłodzki - pocztówka przedwojenna

Wiadukt Srebrna Góra

G:\aaaaaaa 094 - Copy.JPG

min 168 1.jpg

 

 

Estakada Droga transportowa prowadzona ponad terenem na specjalnie pobudowanej w tym celu konstrukcji wsporczej ( na słupach połączonych pomostami ). Estakady mają znaczną długość i buduje się je, gdy nie można wybudować nasypu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mosty ruchome

Most ruchomy to most z ruchomymi częściami. Konstruuje się je wtedy, gdy budowa mostu o prześwicie zapewniającym wystarczającą drożność drogi wodnej byłaby bardzo utrudniona (np. w portach) lub bardzo kosztowna.

Wśród mostów ruchomych możemy wyróżnić:

§                      Mosty zwodzone

§                      Mosty podnoszone

§                      Mosty opuszczane

§                      Mosty obrotowe

§                      Mosty przechyłowe

§                      Mosty składane

§                      Mosty zwijane

 

Most zwodzony - rodzaj mostu ruchomego, w którym przynajmniej jedno przęsło jest podnoszone, umożliwiając udrożnienie drogi wodnej dla łodzi i innych jednostek pływających.

Historycznie mosty zwodzone (jednoskrzydłowe) chroniły zamki, miasta i inne obwarowania przed najeźdźcami i były podnoszone w przypadku zagrożenia, a z reguły także i na noc.

 

Tower Bridge ("Most Wieżowy") – most zwodzony w Londynie , przeprowadzony przez rzekę Tamizę. Most ten wybudowano na początku lat 90. XIX wieku. Tower Bridge składa się z dwóch wież i dwóch przęseł. Każde przęsło waży około 1100 ton i podnosi się do góry w ciągu 1 min 30 sekund. Obydwie wieże kryją w sobie mechanizmy, służące do podnoszenia przęseł.

 

http://to55er.files.wordpress.com/2009/04/london_tower_bridge5.jpg

 

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Tower_Bridge_London_Feb_2006.jpg/250px-Tower_Bridge_London_Feb_2006.jpg

 

 

Most kolejowy na rzece Regalicy w Szczecinie, zwany też Mostem Wrocławskim – most jednostronnie podnoszony, z ważącą ok 160 ton przeciwwagą. Jeden z kilku w Europie zwodzonych mostów kolejowych, a jedyny podnoszony mechanicznie silnikiem elektrycznym. Wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, odbudowany po zniszczeniach wojennych.

 

 

regalica_5.jpg

 

 

 

 

 

Most podnoszony to rodzaj mostu ruchomego, w którym jedno z przęseł jest podnoszone do góry w celu umożliwienia przepłynięcia statków i innych jednostek pływających. Zaletą budowy takiego mostu jest niższy koszt budowy od mostu zwodzonego. Można między innymi użyć słabszych siłowników, gdyż konstrukcja nie musi przenosić tak dużych obciążeń. Najczęściej stosowany na liniach kolejowych.

 

 

 

 

 

 

Most podwieszony w Nowej Soli

http://www.turystyka-powiat-nowosolski.info.pl/images/0/06/Nowa_S%C3%B3l_%28most_podnoszony%29-01.jpg

 

 

 

 

Most opuszczany (zatapiany) to most ruchomy, który dzięki opuszczeniu jego pokładu poniżej lustra wody zapewnia prześwit umożliwiający przepłynięcie łodzi i innych jednostek pływających.

Dwa takie mosty opuszczane istnieją w Kanale Korynckim, po jedynym z każdego ujścia. Opuszczane są do głębokości 8 metrów poniżej poziomu wody.

 

 

Zatapiany most -1

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/BridgeSubmerging.jpg/180px-BridgeSubmerging.jpg

 

Most obrotowy to rodzaj mostu ruchomego, w którym jedno z przęseł jest obracane w celu umożliwienia przepłynięcia statków i innych jednostek pływających.

Giżycko, Mazury

http://www.przewodnik.e-mazury.com.pl/most-obrotowy/2.jpg

Most otwarty dla żeglugi

Most ważący ponad 100 ton za pomocą odpowiednich przełożeń może być obracany ręcznie przez jednego operatora.

Cała operacja otwierania mostu zajmuje jednemu człowiekowi ok. 5min. Jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie.

 

Most przechyłowy to most ruchomy, który dzięki rozwiązaniom technicznym (np. pompy pneumatyczne) może zostać podniesiony poprzez jego przechylenie. Dzięki temu zapewnia prześwit umożliwiający przepłynięcie łodzi i innych jednostek pływających.

Przykładem mostu przechyłowego jest Gateshead Millennium Bridge w Anglii 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Gateshead_millenium_bridge_open.jpg/200px-Gateshead_millenium_bridge_open.jpg

 

Most składany to rodzaj mostu ruchomego, w którym kilka przęseł jest składanych względem siebie w celu umożliwienia przepłynięcia statków i innych jednostek pływających.

Hörnbrücke w Kilonii, Niemcy

http://www.kiel.org/klappbruecke/hoern21.jpg

 

Most zwijany

Most zwijany w Paddington Basin w Londynie to nowatorski rodzaj mostu ruchomego. Oddany został do użytku we wrześniu 2004 roku. Most składa się z ośmiu trójkątnych przęseł połączonych zawiasami na wysokości chodnika, zaś u góry połączonych dwuczęściowymi złączami, które za pomocą tłoków hydraulicznych mogą być poruszane prowadząc do zwinięcia mostu w sposób umożliwiający przepłynięcie pod nim.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/CurlingBridgeClip.jpg/180px-CurlingBridgeClip.jpg

 

 

Estakada

 

Najbardziej znaną i zarazem najcenniejszą z historycznego i architektonicznego punktu widzenia estakadą miejską w Polsce jest estakada we Wrocławiu koło dworca  kolejowego.

Historia estakady sięga przełomu XIX i XX wieku. Tory kolejowe biegły wtedy ulicami miasta i utrudniały, a czasem uniemożliwiały jego rozwój w kierunku południowym. Przeprowadzono więc przebudowę głównej linii biegnącej przez centrum Wrocławia. Przeprojektowano ją na estakadę i nasyp na której poprowadzono trzy tory linii kolejowej relacji.

Ma długość 640 m Składa się z 67 ceglanych łuków (21 o rozpiętości 5 m i 46 — 6 m).

http://wroclaw.hydral.com.pl/foto/57/57059.jpg

http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/ESTAKADY/ESTAKA_2.JPG

Zgłoś jeśli naruszono regulamin