Mała akademia literatury.doc

(136 KB) Pobierz
„ MAŁA AKADEMIA LITERATURY”

„ MAŁA  AKADEMIA  LITERATURY”

 

PROGRAM   OPRACOWAŁA :  ALEKSANDRA   DZIERZA

 

  ZAŁOŻENIA  PROGRAMU

 

 

1.Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum, którzy interesują się literaturą i chcą rozwijać swoje zainteresowania literaturą, a także brać udział w różnych konkursach polonistycznych.

2.Program został opracowany na 30 godzin lekcyjnych i zawiera 10 scenariuszy zajęć. Każde spotkanie to 3 godziny lekcyjne.

3. Program jest przeznaczony do realizacji na zajęciach dodatkowych, pozalekcyjnych.

4. W ramach programu przewidziany jest wyjazd do teatru i do kina w ramach edukacji teatralnej i filmowej.

 

 

 

CELE  OGÓLNE  PROGRAMU

 

1.Uczniowie poznają ponadprogramowe teksty literackie.

 

2.Uczniowie poznają nowe pojęcia literackie i teoretyczno-literackie.

 

3. Uczniowie doskonalą umiejętność pracy z tekstem literackim.

 

4.Uczniowie doskonalą umiejętność dyskutowania i argumentowania.

 

5.Uczniowie doskonalą różne formy wypowiedzi pisemnej: notatka, opowiadanie twórcze, pamiętnik, recenzja, odezwa.

6.Uczniowie wzbogacają swoje słownictwo i uczą się dbać o kulturę języka.

 

7.Uczniowie uczą się współpracować w grupie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE  OPERACYJNE

 

Po cyklu zajęć uczniowie:

1.Znają ponadprogramowe teksty literackie, orientują się w ponadprogramowych zagadnieniach literackich.

2. Uczniowie znają nowe pojęcia literackie i teoretyczno-literackie takie jak: arkadia, utopia społeczna, historyzm.

3.Potrafią dyskutować i argumentować.

4.Potrafią pisać twórcze teksty i stosować różne formy wypowiedzi: odezwę, opowiadanie fantastyczne, kartkę z pamiętnika, fraszkę notatkę.

5.Dbają o kulturę języka.

6.Wzbogacają swój zasób słownictwa.

7.Czują potrzebę obcowania z dziełem teatralnym i filmowym.

8.Umieją współpracować w grupie.

 

 

METODY  PRACY

 

Metody pracy z uczniami są metodami aktywnymi. Są to:

- dyskusja

- elementy inscenizacji, scenki dramatyczne, odgrywanie ról

- drzewko decyzyjne.

- konkurs

- ekspresja plastyczna

 

 

FORMY PRACY

 

 

- praca w grupach

- praca indywidualna.

 

 

 

 

EWALUACJA   PROGRAMU

 

 

Ewaluację całego programu przeprowadza się na końcu cyklu zajęć. Uczniowie biorący udział w zajęciach wypełniają kartę ewaluacyjną, która dostarczy nauczycielowi informacji, co podobało się uczniom, a co trzeba skorygować.

Karta ewaluacyjna jest dołączona do programu.

 

  SPOTKANIE 1

 

Temat: Przedstawienie swoich czytelniczych zainteresowań.

 

Cele  operacyjne:

1.Uczeń potrafi argumentować i przedstawić swoje zainteresowania.

2. Uczeń zna autorów popularnych utworów literackich.

 

Pomoce dydaktyczne:

1.Szary papier i pisaki.

2.Tabela – Załącznik I

3.Ćwiczenie – Załącznik II

 

Przebieg zajęć:

1.Dyskusja na temat: Co lubimy czytać? Czy lektury szkolne spełniają oczekiwania uczniów?

 

2. Praca w grupach.

Ułożenie własnej listy lektur.

Po pracy odczytanie list, rozmowa, dyskusja.

 

3. Podział dzieł literackich.

Uczniowie podają propozycje, nauczyciel zapisuje je na szarym papierze.

 

4.Praca w grupach.

Co sprawia, że książka jest ciekawa lub nudna. Ułożenie wzorca, który pozwoli uzasadnić ocenę pozytywną lub negatywną.

Grupy uczniów dostają do uzupełnienia tabele – załącznik I – z pomocniczymi określeniami. Wpisują je w odpowiednie miejsca i dopisują swoje pomysły.

Przedstawienie efektów pracy grup. Dokonanie wspólnych ustaleń na szarym papierze.

 

5.Ćwiczenie indywidualne.

Czy znasz, kto napisał następujące książki? – Załącznik II.

Przedstawienie prac, wspólna korekta, uzupełnienie.

 

6.Dyskusja: Co daje człowiekowi literatura?

 

7. Podsumowanie: napisanie tekstu na temat: Czym dla mnie jest książka?

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  I

 

 

Ocena dodatnia

Ocena ujemna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utwór może być ciekawy lub nieciekawy ze względu na:

                                                        1.Bohaterów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        2.Akcję

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

                                                        3.Wydarzenia

 

 

 

 

 

 

 

 

c.d. do załącznika I

 

Aby uzupełnić tabelę, skorzystaj z podanych przykładów, dodaj swoje określenia:

 

Podoba się,

papierowi,

żywa,

nieciekawe,

jest nudna,

bliscy czytelnikowi,

zbyt wolna,

zaskakujące,

godni szacunku,

wciągająca czytelnika,

szablonowi,

monotonna,

oderwani od rzeczywistości,

mało się dzieje,

trzymająca w napięciu,

nierealni,

łatwo je przewidzieć,

spotkanie z nią to wspaniała przygoda,

czytanie jej to strata czasu,

wspaniali,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK   II

 

Połącz autora z napisaną książką:

1.Henryk Sienkiewicz                            1.”Boska komedia”

1.Stefan Żeromski                                          2.”Pinokio”

3.Umberto Eco                                          3.”Treny”

4.Johann Goethe                                          4.”Opowieści o pilocie Pirxie”

5.Stanisław Lem                            `              5.”Iliada”

6.Adam Mickiewicz                            6.”Quo vadis”

7.Mark Twain                                          7.”Przygody Sherlocka Holmesa”

8.Jan Kochanowski                            8.”Dżuma”

9.Homer                                                        9.”Faust”

10.Arthur Conan Doyle                            10.”Pan Tadeusz”

11.Albert Camus                                          11.”Chłopcy z Placu Broni”

12.Lewis Carroll                                          12.”Przedwiośnie”

13.Carlo Collodi                                          13.”Alicja w Krainie Czarów”

14.Alighieri Dante                                          14.Przygody Hucka”

15.Ferenc Molnar                                          15.”Imię roży”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOTKANIE  2

 

Temat: Literatura nauczycielką życia.

 

Cele operacyjne:

1.Uczeń zna pojęcie „złota myśl”.

2.Uczeń zna epokę odrodzenia i sylwetkę Jana Kochanowskiego.

3.Uczeń zna cechy gatunkowe fraszki.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin