Programowanie w języku C++.pdf

(150 KB) Pobierz
W01_wstep_typy_operatory
INE 2022
-
J Ę ZYKI PROGRAMOWANIA 1
INE 0050
-
WST Ę P DO PROGRAMOWANIA
Programowanie w j ę zyku C++
( wykł. dr Marek Piasecki )
Literatura:
● do wykładu
®
dowolny podr ę cznik do j ę zyka C++
na laboratoriach
®
Borland C++ Builder 6.0
Jerzy Gr ę bosz
“Symfonia C++” tom pierwszy
Kent Reisdorph
“C++ Builder 6 dla ka Ŝ dego”
● S. Prata
“Szkoła programowania, Język C++”
● Robert Lafore
“Programowanie w języku C przy uŜyciu Turbo C++”
● Jerzy Kisilewicz
“Język C w środowisku Borland C++”
● Andrzej Zalewski “Programowanie w językach C i C++ z wykorzystaniem
pakietu Borland C++”
● S. Lippman
“Podstawy języka C++”
● K. Jamsa
“Wygraj z C++”
----------------------------------------------
·
Bjarne Stroustrup “Język C++ “
¬
ksi ąŜ ka napisana przez twórc ę C++
·
Robert Sedgewick “Algorytmy w C ++ “
----------------------------------------------
·
Brian Kernigham, Dennis Ritchie “Język ANSI C“
troch ę historii
Dr Marek Piasecki
« Język programowania C++ » (W01)
¬
24888889.008.png
PROGRAM WYKŁADU
1. Wstęp, schematy blokowe , struktura programu w języku C++
Typy, operatory i wyraŜenia.
2. Operacje wejścia i wyjścia (podejście proceduralne i obiektowe)
Instrukcje if , if-else , switch . ZagnieŜdŜanie. Operator ? : .
3. Instrukcje iteracyjne: while, do-while , for .
Pętle zagnieŜdŜone. Instrukcje break i continue .
4. Tablice – deklaracja, inicjacja, operator indeksu.
Tablice w połączeniu z pętlą for . Tablice wielowymiarowe.
5. Wska ź niki zmiennych, adresy pamięci, arytmetyka wskaźników.
Związek pomiędzy wskaźnikami a tablicami.
6. Funkcje – deklaracja, definicja, przekazywanie parametrów.
7. Funkcje operujące na pamięci: biblioteka <mem.h>
Ła ń cuchy znaków. Funkcje łańcuchowe <string.h>
8. Typ strukturalny – definicja, deklaracja i inicjalizacja zmiennych.
ZagnieŜdŜanie struktur. Rozszerzenie struktury o metody składowe.
9. Obsługa plików zewnętrznych. Pliki binarne i tekstowe.
podejście proceduralne – biblioteka <stdio.h>
podejście obiektowe - klasa fstream
10. Tablice wska ź ników, wska ź niki na tablice .
Rzutowanie wskaźników. Dostęp do dowolnego obszaru pamięci.
Wskaźniki na funkcje.
11. Przykłady róŜnych kombinacji wskaźników
Dynamiczne przydzielanie pami ę ci .
12. Rekurencyjne struktury danych
Implementacja stosu, kolejki, listy jedno i dwu-kierunkowej
M.Piasecki: JĘZYKI PROGRAMOWANIA 1
- 1 -
(W1) Wstęp, podstawy języka C++
24888889.009.png
 
PODSTAWOWE POJ Ę CIA
Program
-
notacja opisująca proces przekształcania danych wej ś cio-
wych w dane wyj ś ciowe według pewnego algorytmu.
Dane wej ś ciowe
-
informacje dostarczone do programu przez uŜytkownika,
w celu umoŜliwienia wykonania algorytmu
Dane wyj ś ciowe
-
są generowane przez program i stanowią wyniki działania
programu.
Algorytm
-
określa sposób przekształcania danych wejściowych w dane
wyjściowe zgodnie z zadanym celem. Algorytm składa się
z opisu:
·
obiektów na których wykonywane są działania,
·
działa ń realizujących cel algorytmu,
·
kolejno ś ci działań.
Programowanie
-
polega na zapisywaniu algorytmów w formie programów
zrozumiałych dla komputera.
Kod ź ródłowy
- program napisany w języku takim jak Pascal lub C++,
czyli w języku algorytmicznym
-
czytelny dla programisty,
Kod wynikowy
- program zapisany jako ciąg rozkazów i danych w kodzie
maszynowym procesora (w postaci czytelnej dla
komputera), najczęściej w postaci liczb kodu dwójkowego.
Proces tworzenia ( kodowania? ) programu:
¯
edytor
®
( *.cpp )
kod ź ródłowy
¯
kompilator
®
( *.obj ) kod wynikowy
¯
linker
®
( *.exe ) kod wynikowy poł ą czony z bibliotekami
¯
debugger
® (step/watch) ś ledzenie działania, usuwanie bł ę dów
J ę zyk C++ jest rozszerzeniem j ę zyka C :
· typy i zmienne referencyjne, unie anonimowe,
·
operatory new i delete,
·
funkcje przeciąŜone, funkcje z atrybutem inline,
·
domyślne wartości parametrów funkcji,
·
przekazywanie parametrów funkcji przez referencję,
·
klasy i obiekty (programowanie obiektowe)
·
wzorce
·
obsługa wyjątków
M.Piasecki: JĘZYKI PROGRAMOWANIA 1
- 1 -
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
24888889.010.png
 
ZAPIS PROGRAMU ZA POMOC Ą SCHEMATÓW BLOKOWYCH
M.Piasecki: JĘZYKI PROGRAMOWANIA 1
- 2 -
(W1) Wstęp, podstawowe pojęcia
24888889.001.png 24888889.002.png 24888889.003.png 24888889.004.png 24888889.005.png
 
void main( ) ..................................... // najprostszy program w j ę zyku C++
{ }
// int main (int argc, char **argv) { return 0;}
#include < iostream.h > ........................... // wypisanie tekstu na ekranie
void main( void )
{
cout << ” Czesc ! To ja, twój komputer ;
}
#include < iostream.h > ....................... // proste obliczenia - iloczyn liczb
void main( )
{
int liczba_1, liczba_2 ;
float wynik ;
cout << endl << To jest program obliczajacy iloczyn dwóch liczb << endl ;
cout << Podaj pierwsza liczbe X = ;
cin >> liczba_1 ;
cout << Podaj druga liczbe Y = ;
cin >> liczba_2 ;
wynik = liczba_1
*
*
Y = << wynik << endl ;
}
#include < iostream.h > ................... // cykliczne wykonywanie programu
void main( )
{
char znak;
do
{
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
instrukcje programu
cout << endl << Czy chcesz zakonczyc program ( T/N ) ? ;
cin >> znak ;
}
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
while ( znak != ' t ' ) ;
cout << endl << Koniec programu ;
}
M.Piasecki: JĘZYKI PROGRAMOWANIA 1
- 3 -
(W1) Wstęp, pierwsze programy
liczba_2 ;
cout << endl << Wynik obliczenia X
24888889.006.png 24888889.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin