Kodeks etyki i postępowania.pdf

(125 KB) Pobierz
253572-Cover.qxp
®
Smithfield Foods, Inc.
200 Commerce Street | Smithfield, VA 23430 | 757-365-3000
www.smithfieldfoods.com
Kodeks etyki i postępowania
w biznesie
„Do najcenniejszych składników naszego majątku należy
nasza reputacja jako firmy uczciwej i etycznej.”
Wydanie II
214860252.001.png
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Część 1: Etyka biznesowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Ogólne standardy i zwyczaje
Konflikty interesów
Księgi i rejestry
Ochrona składników majątku firmy
Informacje poufne
Finansowanie działalności politycznej
Zasady dotyczące poczty elektronicznej i Internetu
Część II: Polityka kadrowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Równe szanse zatrudnienia
Molestowanie
Grożenie przemocą
Alkohol i narkotyki
Część III: Zdrowie, środowisko naturalne i bezpieczeństwo . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Ogólne standardy i zwyczaje
Zasady ochrony środowiska
Bezpieczeństwo produktów spożywczych
Dobro zwierząt
Część IV: Podporządkowanie się prawu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Przepisy antymonopolowe i uczciwa konkurencja
Przepisy dotyczące papierów wartościowych i wykorzystywania informacji poufnych
Ustawa o zakazie praktyk korupcyjnych za granicą
Patenty i własność intelektualna
Część V: Szkolenie i edukacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Szkolenie i edukacja
Przestrzeganie i odpowiedzialność
>Zwolnienie ze stosowania
>Zgłaszanie naruszeń
>Dochodzenia
Zwolnienie ze stosowania Kodeksu etyki i postępowania w biznesie
<1
®
Wstęp
Inc. przedstawia obowiązujące w firmie zasady i zwyczaje dotyczące
przestrzegania prawa i etyki biznesowej. Odzwierciedla on wysokie
standardy etyczne i fundamentalne wartości obowiązujące w firmie.
Każdy członek zarządu, rady nadzorczej, a także każdy pracownik firmy
Smithfield jest zobowiązany do zapoznania się z tym kodeksem i do
przestrzegania zawartych w nim reguł i zasad podczas prowadzenia
działalności w imieniu firmy.
W przypadku konfliktu obowiązującego prawa z zasadą lub zwyczajem
zapisanym w „kodeksie postępowania w biznesie” pracownik jest
zobowiązany do przestrzegania prawa; jeśli jednak Kodeks koliduje
z miejscowym zwyczajem lub zasadą, zakłada się nadrzędność
Kodeksu. Z wszelkimi pytaniami dotyczącymi tych konfliktów należy
zwracać się do przełożonego który posłuży radą, jak poradzić sobie
w danej sytuacji.
W niniejszym Kodeksie termin „Smithfield” oznacza firmę Smithfield
Foods, Inc. razem z wszystkimi krajowymi oraz zagranicznymi
przedsiębiorstwami zależnymi oraz spółkami joint venture, w których
Smithfield posiada udział większościowy lub które kontroluje.Termin
„pracownicy” lub „reprezentanci” oznacza wszystkich pracowników,
członków zarządu i członków rad nadzorczych firmy Smithfield,
a termin „przełożony” oznacza osobę, której podlega pracownik.
Każde naruszenie zasad i zwyczajów zapisanych w „Kodeksie
postępowania w biznesie” spotka się z konsekwencjami
dyscyplinarnymi włącznie z ewentualnym zwolnieniem. Jeśli pracownik
znajduje się w sytuacji, która jego zdaniem może prowadzić lub już
doprowadziła do naruszenia Kodeksu lub innych zasad firmy Smithfield,
albo wie lub podejrzewa, że takiego naruszenia dopuściły się inne osoby,
powinien postąpić zgodnie z wytycznymi opisanymi w paragrafie 2
części V niniejszego Kodeksu.
„Kodeks postępowania w biznesie” obejmuje szeroki wachlarz
procedur i praktyk biznesowych. Nie uwzględnia on wprawdzie
wszystkich możliwych sytuacji, ale oferuje ogólne wskazówki dotyczące
oczekiwań firmy względem zachowania pracowników oraz ich
odpowiedzialności etycznej i prawnej jako reprezentantów firmy
Smithfield. Oczekujemy od Państwa przestrzegania litery i ducha
prawa oraz skrupulatnego przestrzegania zasad etyki biznesowej
podczas pełnienia obowiązków. Kodeks obowiązuje we wszystkich
wydziałach, oddziałach, krajowych i zagranicznych przedsiębiorstwach
zależnych, jak również spółkach i firmach joint venture, w których
Smithfield posiada udział większościowy lub kontrolę.
2 >
Wstęp < 3
K odeks etyki i postępowania w biznesie” firmy Smithfield Foods,
214860252.002.png
 
®
CZĘŚĆ 1
Etyka biznesowa
„Każdy z nas jest odpowiedzialny za
reputację firmy Smithfield.”
>
1. Standardy i zwyczaje ogólne
Smithfield dąży do przestrzegania praw, reguł i przepisów dotyczących
prowadzenia działalności, wszędzie tam, gdzie jesteśmy obecni. Naszym
pierwszorzędnym celem jest całkowite ich spełnianie.. Pracownicy muszą unikać
wszystkiego, co grozi uwikłaniem firmy Smithfield lub jej personelu w działalność
sprzeczną z prawem. Wykorzystywanie pracowników lub składników majątku
firmy Smithfield do jakichkolwiek celów sprzecznych z prawem jest surowo
zabronione.
Poza wymogami ściśle określonymi w prawie, pracownicy firmy Smithfield muszą
w trakcie wywiązywania się ze swoich obowiązków przestrzegać najwyższych
standardów etyki biznesowej i osobistej. Oznacza to, że zawsze powinni
postępować uczciwie i etycznie - niezależnie od tego, czy mają do czynienia
z innymi pracownikami firmy Smithfield, osobami trzecimi, podmiotami
gospodarczymi, akcjonariuszami, klientami, dostawcami czy organami administracji
lub nadzoru. Oznacza to także unikanie jakichkolwiek budzących wątpliwości
relacji z osobami lub firmami, z którymi Smithfield zawiera transakcje lub może
prowadzić interesy, nieujawnianie informacji poufnych uzyskanych w trakcie pracy
w firmie Smithfield, jak również unikanie wszelkich sytuacji, które mogą
spowodować konflikt interesów z możliwą szkodą dla pracownika i/lub firmy.
Podporządkowanie się „Kodeksowi etyki i postępowania w biznesie” Smithfield
Foods, Inc. jest warunkiem zatrudnienia. Niepodporządkowanie się mu grozi
szeregiem konsekwencji dyscyplinarnych, włącznie z ewentualnym zwolnieniem.
Podstawą do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec pracownika jest
również nieujawnienie przez niego naruszenia tych standardów i zwyczajów przez
innych pracowników lub podwykonawców firmy Smithfield.
4 >
Etyka biznesowa < 5
214860252.003.png
Kodeks etyki i postępowania w biznesie
2. Konflikty interesów
O konflikcie interesów mówimy wtedy, gdy prywatny interes danej osoby może
w jakikolwiek sposób kolidować z interesami firmy. Sytuacje konfliktowe mogą
mieć miejsce, gdy pracownik podejmuje działania lub ma interesy, które mogą
utrudniać mu wykonywanie pracy na rzecz firmy w sposób obiektywny
i efektywny. Konflikt interesów może wystąpić również wówczas, gdy członek
zarządu, rady nadzorczej lub pracownik albo ktoś z ich rodziny czerpie
niestosowne korzyści osobiste w związku ze swoją pozycją w firmie. Pożyczki lub
żyrowanie pożyczek albo innych zobowiązań pracownikom i członkom ich rodzin
może stwarzać konflikty interesów. Konflikt interesów może powstać również
wtedy, gdy dany pracownik pracuje jednocześnie dla klienta, dostawcy lub
konkurenta firmy Smithfield, lub ma w nim udziały.
3. Księgi i rejestry
Smithfield wymaga uczciwego i precyzyjnego rejestrowania i raportowania
informacji, aby (i) podejmować odpowiedzialne decyzje biznesowe,
(ii) przestrzegać obowiązujących praw i przepisów oraz (iii) zapewnić
kompletność, zgodność z prawdą, precyzję, terminowość i przejrzystość
sprawozdań i dokumentów dostarczanych Amerykańskiej Komisji Papierów
Wartościowych i Giełd oraz całości komunikacji zewnętrznej firmy.
Wszystkie księgi, rejestry, konta i sprawozdania finansowe firmy Smithfield muszą
być prowadzone z uzasadnioną szczegółowością, muszą dokładnie odzwierciedlać
(w odpowiednim czasie) transakcje zawierane przez firmę, a także być zgodne
z obowiązującymi prawami i przepisami, przyjętymi w Stanach Zjednoczonych
regułami księgowania oraz wewnątrzfirmowym systemem kontroli wewnętrznej.
Jeśli pracownik ma jakiekolwiek zastrzeżenia dotyczące prowadzenia rejestrów,
księgowości, wewnętrznej kontroli księgowej lub audytu w firmie Smithfield,
powinien zwrócić się do przełożonego, osoby odpowiedzialnej za sprawy
finansowe lub kogoś z działu Audytu Wewnętrznego lub Działu Prawnego
Smithfield. Pracownicy mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia anonimowo poprzez
wewnętrzną infolinię Smithfield Foods, Inc. (0-800-800-041). Wszystkie otrzymane
skargi i zastrzeżenia dotyczące tych spraw są dokumentowane i przechowywane
zgodnie z firmowym regulaminem przechowywania danych.
Każdy potencjalny konflikt interesów musi zostać zgłoszony. Jeśli Smithfield oceni,
że potencjalny konflikt interesów mógłby szkodzić wykonywaniu obowiązków
przez pracownika, może podjąć działania, które uzna za stosowne, aby
zlikwidować ten konflikt. Działaniami tymi może być np. zażądanie od pracownika,
aby zbył udziały lub rozwiązał umowę z klientem, konkurentem lub dostawcą,
zmiana zakresu obowiązków lub zażądanie od pracownika, aby powstrzymał się
od podejmowania decyzji w pewnych sprawach.
Jeśli wynikną okoliczności, które stwarzają niebezpieczeństwo faktycznego lub
pozornego konfliktu interesów, pracownik, zanim podejmie jakiekolwiek
czynności, powinien skontaktować się z personelem Działu Prawnego firmy
Smithfield, aby uzyskać pisemną zgodę na podjęcie danego działania. Ponieważ nie
zawsze można jednoznacznie ustalić, czy występuje konflikt interesów, w razie
wątpliwości należy zwrócić się do przełożonego lub Działu Prawnego firmy
Smithfield.
Wielu pracowników regularnie dokonuje wydatków służbowych, które muszą być
odpowiednio udokumentowane i zarejestrowane. Jeśli pracownik nie wie, czy dany
wydatek jest uzasadniony, powinien zapytać się o to swojego przełożonego lub
kontrolera finansowego swojej jednostki organizacyjnej. Dane muszą być
przechowywane i niszczone zgodnie z regulaminem przechowywania danych
Smithfield Foods, Inc.
Każdy pracownik, który dowie się o konflikcie (lub dowolnej transakcji bądź relacji
albo innej okoliczności, co do której ma uzasadnione prawo przypuszczać, że
będzie źródłem konfliktu), powinien zwrócić na to uwagę przełożonego lub
zapoznać się z procedurami opisanymi w paragrafie 2 części V niniejszego
Kodeksu.
6 >
Etyka biznesowa < 7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin