kordian.rtf

(19 KB) Pobierz

"Kordian"

- Chłopicki - gen. Józef Chłopicki, za stary na przywódcę ("Nie do boju, nie do trudu"), nieudolny do działania, wiecznie kreśli plany, ma "sprzeczne z naturą nazwisko", izoluje się od ludu, nie ma zamiaru szukać pomocy wśród niższych warstw społecznych, ambitny, dumny, wyżej ceni sprawy własne niż narodu.

- Czartoryski - książę Adam Czartoryski, pyszny arystokrata ("ludzie przed nim gną kolana"), zmienny i przesadnie ostrożny.

- Skrzynecki - generał, powolny, działajak ślimak ("chodem raka przewini"), nieudolny, brak mu zdolności i umiejętności

strategicznych, odwagi, energii i zdecydowania, wycofuje się z pola walki, zmiatając trupy (zlekceważył bezmyślnie plany wojenne Prądzyńskiego), przedstawiciel ugodowej polityki wobec cara.

- Niemcewicz - Julian Ursyn Niemcewicz, polityk ("poeta rycerz - starzec - nic"), konserwatysta, zapatrzony w przeszłość i żyjący wspomnieniami, cieszy się dużym autorytetem wśród społeczeństwa.

- Lelewel - Joachim Lelewel, polityk, posiada dużą wiedzę, wiecznie studiuje ("wiecznie dławi ksiąg armie i mole"), skłonny do teoretycznych rozważań ("Sfinks, co prawi zagadki"), niezdecydowany, chwiejny, zajęty własnymi problemami.

- Krukowiecki - generał, jawny zdrajca: Krukowiecki doprowadził do poddania się Warszawy Rosjanom i podpisał akt jej kapitulacji w 1831 roku.

Takich polityków i przywódców, starych, zniedołężniałych, przerażonych republikańskim charakterem powstania i dążących do zahamowania zrywu, chyba piekło stworzyło na zgubę Polski. Odpowiednikiem tej myśli jest właśnie fantastyczna, groteskowa scena rozgrywająca się w grocie Twardowskiego, w której bierze udział czarownica i rzesze diabłów z Mefistofelesem na czele. Piętnuje w niej Słowacki reakcyjny obóz rządzący w czasie powstania, polityków, generałów, mówców sejmowych i rycerzy ospalców. Program działania sił piekielnych włożony zostaje w usta Szatana i Mefistofelesa. Wątek interwencji szatańskiej przewija się następnie w różnych wariantach w całym dramacie.

Prolog - rola poezji w życiu narodu podbitego, polemika z Mickiewiczem:

- chodzi tu o rolę poezji w służbie walki narodowowyzwoleńczej; trzy osoby Prologu przedstawiają kolejne koncepcje:

- poezję uspokajającą, mesjańską,

- poezję nawołującą do walki, - poezję urny narodowej,

- pierwsza osoba Prologu (Mickiewicz) modli się do Boga o zesłanie na naród spokoju i ukojenia po przeżytej klęsce, poeta sam jako mesjasz bierze na siebie cierpienia narodu,

- druga osoba Prologu reprezentuje poezję tyrteńską, nakazującą walczyć,

- osoba trzecia (on sam, Słowacki) zapowiada, że z prochu zamkniętego "w narodowej urnie" wskrzesi rycerzy i pobudzi ich do walki ("z przebudzonych rycerzy zerwę całun zgniły"), reprezentuje więc poezję urny narodowej, gromadzącej największe wartości i ideały narodu, aby je wykorzystać w odpowiedniej chwili w słusznej sprawie; usiłuje tu Słowacki stworzyć pozytywny program działania, ale jego zapowiedzi nie są zbyt jasne i w "Kordianie" trudno jest się ich doszukać, zestawiając je z wnioskami, jakie można wysnuć z całego dramatu.

Zarzuty Słowackiego wobec Mickiewicza polegają na nieporozumieniu. Słowacki uważa za najważniejsze w poezji Mickiewicza to, co było w "Dziadach" tylko symbolem służącym wyrażeniu roli polskiej walki narodowowyzwoleńczej dla innych narodów.

Charakterystyka piętnastoletniego Kordiana:

- poeta, marzyciel, bardzo wrażliwy, delikatny, o wybujałej wyobraźni poetyckiej, niezadowolony z siebie, oderwany od rzeczywistości, rozgoryczony wobec świata, zgorzkniały, nie widzi sensu życia, znudzony nim, uważa się za niezdolnego do czynu, przeżywa rozterki duchowe, zwątpienia, wahania, jest rozdarty wewnętrznie, myśli o samobójczej śmierci, jest zbyt uczulony na wszystko, marzy o wielkim bohaterskim czynie, który nadałby sens jego życiu, ale zdaje sobie sprawę z nierealności swoich pragnień i źródeł niepowodzeń upatruje w otaczającym go świecie, trzy opowiadania Grzegorza, mające wyrwać Kordiana z odrętwienia duchowego i działaj ące na jego wyobraźnię - przykłady, propozycje postępowania w życiu:

- pierwsze: nie ukazuje godnego naśladowania bohatera, ale ironicznie obrazuje zaradność i samodzielność w życiu, - drugie: udział zbiorowy w walce o wolność,

- trzecie: drogę spisku i konspiracji w indywidualnej walce jednostki dla dobra kraju; Kordian porównuje do nich własne życie,

zakochany nieszczęśliwie w starszej od siebie Laurze; jego miłość odbiciem miłości Słowackiego z czasów studenc.

kich do Ludwiki Sniadeckiej, która zlekceważyła wyznanie młodszego od siebie zalotnika,

próba samobójstwa, to echo samobójczej śmierci przyjaciela Ludwika Spitznagla, a ostatecznym jej powodem postawa nie kochającej go Laury; następnie przelewa swą miłość na ojczyznę.

Romantyczna podróż Kordiana po Europie zachodniej:

jest starszy, ma około dwudziestu lat, miłość do Laury wygasła, nadal cechuje go: pesymizm, brak wiary w życie, smutek, zniechęcenie,

podróżując po świecie, poszukuje celu i sensu życia; jego myśli, sądy, przekonania,

Londyn (dozorca) - handlarskie zmaterializowanie w życiu publicznym; prawo można oszukać, kryjąc się przed dłużnikami, a stanowiska, zaszczyty kupić - jeden brat dozorcy sprzedaje krzesła w parlamencie, drugi groby,

Anglia (czytanie Szekspira) - bezsens poetyckich uniesień; przepaść między poezją a rzeczywistością,

Włochy (Wioletta) - gorycz z powodu rozczarowania w miłości; Kordian przestaje wierzyć w romantyczną, wyidealizowaną miłość, przekonuje się, że miłość dziewczyny można kupić; miłość - złudzeniem, uczucie - fałszem; istnieje kult pieniądza, chciwość, zepsucie,

Rzym (audiencja u papieża) - krytyka reakcyjnej polityki papiestwa i jego antypolskich wystąpień; nakazywanie Polakom posłuszeństwa wobec cara, popieranego przez Watykan; 9 VI 1832 roku Grzegorz VI wydał bullę potępiającą powstanie listopadowe, czym Słowacki był oburzony, dlatego taką scenę umieścił w utworze,

- gorzkie, pesymistyczne doświadczenie bohatera z podróży po Europie i jego rozgoryczenie; porównanie rzeczywistości z marzeniami przynosi mu tylko same rozczarowania i zawody, - przekonał się, że świat liczy się tylko z siłą materialną, - rządzi nim pieniądz i egoizm władców,

- rodzi się u niego bunt, a bunt wyzwala w nim myśl o walce o wolność jednostek i narodów; ucieczką przedjego rozczarowaniem do świata staje się przyroda alpejska.

Wewnętrzna przemiana duchowa Kordiana pod wpływem wyniesionych z podróży doświadczeń:

jego monolog na szczycie Mont Blanc; przełom w jego dotychczasowej postawie, odnalezienie celu i sensu życia w poświęceniu się dla ojczyzny wzorem Winkelrieda i w wyzwoleniu narodów Europy spod tyranii monarchów; dokona tego naród wybrany - Polacy, a on będzie im przewodzić w walce; z romantycznego kochanka staje się bojownikiem o wolność; jego nieprzeciętna wielkość i nieprzeciętna miłość do ojczyzny,

· formułuje hasło "Polska Winkelriedem narodów" (Winkelried - bohater szwajcarski z XIV wieku, który w pierś własną przyjął strzały wrogów i w ten sposób, poświęcając swe życie, umożliwił rodakom zwycięstwo w bitwie pod Sempach w 1386 roku),

. czuje się reprezentantem Polski poświęcającej się za inne narody, doznaje przypływu sił, które pozwolą mu walczyć za swój naród, zrozumiał, że jego miejsce jest w kraju i powraca na chmurze do Polski.

Kordian w roli spiskowca przygotowującego zamach na życie cara:

- tło historyczne określił sam poeta w podtytule trylogii i w tytule aktu III dramatu: "Spisek koronacyjny", wskazując tym dokładnie na moment dziejowy opisywanych w utworze wydarzeń,

- wypadki podobne rzeczywiście miały miejsce w maju 1829 roku w Warszawie, która była wówczas stolicą Królestwa Polskiego (terytorium wydzielonego w roku 1815 na Kongresie Wiedeńskim z utworzonego prze Napoleona Księstwa Warszawskiego),

- Królestwo Polskie posiadało własny parlament, konstytucję, rząd (Radę Administracyjną) i własne wojsko, a jedność jego z Rosją symbolizował wspólny władca,

- każdorazowy cesarz Rosji był jednocześnie królem Polski, · naczelnym wodzem wojska polskiego został brat cara Aleksandra, Konstanty, człowiek bardzo okrutny i brutalny, który ożenił się z Polką (Joanną Grudzińską) i zrzekł się tronu rosyjskiego na rzecz młodszego brata Mikołaja m.in. dlatego, by pozostać w Polsce,

- stosunki panujące w Królestwie nie podobały się Polakom, chcieli je obalić przez rewolucje, zamachy; przygotowaniem do tych zamachów zajmowały się "tajne związki", które miały tajemne hasła, symbole i znaki, a członkowie ich rekrutowali się z klasy szlacheckiej,

- znalazł się oczekiwany moment do zamachu i rewolucyjnego zrywu w maju 1829 roku, kiedy to car Mikołaj I, brat Aleksandra, przyjechał do Warszawy koronować się na króla Polski,

- wówczas spiskowcy, przeważnie ze Szkoły Podchorążych, zaplanowali zamach na cara i Konstantego w czasie parady wojskowej na Placu Saskim; weszli w porozumienie z Niemcewiczem i innymi dostojnikami, którzy, mimo początkowej aprobaty tych planów, później - opanowani skrupułami moralnymi i politycznymi oraz konsekwencjami czynu - nie dali umówionego hasła,

- do zamachu więc nie doszło, mimo iż spiskowcy czekali w pogotowiu, zgromadzeni na Placu Saskim; rodzina carska ocalała, wybuch powstania wówczas nie nastąpił; doszło do niego dopiero półtora roku później - 29 XI 1830 roku.

Obraz spisku w dramacie Słowackiego:

- przygotowania do uroczystości, akt koronacji cara rosyjskiego Mikołaja I w dniu 24 V 1829 r. w Warszawie na króla Polski, . powrót orszaku koronacyjnego do zamku i nastroje wśród

ludu zgromadzonego na placu obok kolumny Zygmunta - ludu patriotycznego, zapalnego, wrogiego zaborcy, ale nie rozbudzonego do czynu; jest cichy, pokorny, brak w nim jedności i zdecydowania,

- śpiew Nieznajomego - wysłannika piekieł, który przybrał postać poety-rewolucjonisty, nawołującego swą pieśnią lud zgromadzony na ulicach do rozejścia się, do powrotu do domów, aby odsunąć go od przygotowywanej walki; uniemożliwienie zrywu ogólnonarodowego i podsuwanie Kordianowi zgubnej idei samotnej walki,

- w nocy z 24 na 25 V 1829 r. w podziemiach katedry św. Jana w Warszawie odbywa się zebranie spiskowców - zamaskowani, tajemne hasło i cel ich spotkania,

- postawa Prezesa (J.U. Niemcewicza) - ostrożność, konserwatyzm, ugodowość wobec cara; uważa, że zabicie go wzmoży represje, sprzeciwia się walce; jego zaklęcia i argumenty w sporze z Kordianem przeciwko zabójstwu cara:

- zamach morderstwem, które nie przyniesie Polsce wolności, jedynie przykre konsekwencje,

- królobójstwo obce polskiej tradycji; tron polski nigdy nie został skalany,

- kodeks rycerski wykluczający podstęp i zdradę,

- honor żołnierski nie pozwalający na złamanie wojskowej przysięgi władcy,

- co na to powie Europa? (zemsta, "Wielu przeciw postawisz wojska?"),

· prezes, mający pełną zasług przeszłość, tłumi zapał młodzieży spiskowej zgromadzonej w podziemiu i gotowej do

czynu, usiłuje ją przerazić, rad by nawet przekreślić dawne swe prace, byle nie służyły robocie spiskowej.

- płomienne przemówienie Podchorążego; nie potrafił przekonać sprzysiężonych ani zapalić ich swym entuzjazmem, . tchórzliwa decyzja wystraszonych spiskowców - nie prze

ciwstawili się Prezesowi, głosują przeciwko zabójstwu, są niezdecydowani, chwiejni, skłóceni ze sobą, nie mają jasnego programu politycznego, są przeciwni wciągnięciu do powstania ludu - zwolennicy powstania szlacheckiego,

- Kordian podejmuje się dokonania zabójstwa cara samotnie; demaskuje się i podpisuje deklarację,

- Kordian na warcie przy sypialni cara Mikołaja I; w decydującym momencie paraliżuje go strach, ogarniają wątpliwości, - znajduje się sam w mrocznych, olbrzymich komnatach zam

ku, działają na niego ożywione płaskorzeźby na ścianach, toczy walkę wewnętrzną z własną słabością, walczy ze Strachem i Imaginacją,

- straszy go też Diabeł, który spotyka się z nim po raz drugi i tym razem przybiera postać księcia Konstantego; Kordian nie potrafi opanować przerażenia okropnością planowanego zabójstwa i królobójstwa; jego wyobraźnia, podsuwająca mu przerażające obrazy, nie pozwala mu na spełnienie krwawego czynu; załamuje się w końcu i mdleje u progu sypialni cara,

- scena w szpitalu wariatów; Doktor-szatan w rozmowie z Kordianem (trzecie ich spotkanie) unaocznia mu bezsensowność jego poczynań, a nawet istnienia oraz przekreśla wszelkie nadzieje, pokazując bohaterowi dwóch obłąkanych,

- scena na Placu Saskim; brawurowy skok Kordiana przez piramidę bagnetów - parodiajego czynu i on budzi aprobatę zgromadzonego ludu,

- scena w izbie klasztornej przeznaczonej na więzienie - rozpamiętywanie przez Kordiana tego, co zaszło, refleksje o ruchu spiskowym, spowiedź i pożegnanie z Grzegorzem,

- scena kłótni cesarskich braci, obnażająca wstrętne czyny obu monarchów,

- Kordian przed dokonaniem wyroku na Placu Marsowym; w stronę plutonu egzekucyjnego pędzi goniec z aktem

ułaskawienia; czy zdąży? - chyba do egzekucji nie doszło, bo Słowacki planował napisać dwie dalsze części dramatu,

. przegrywa z samym sobą i z otoczeniem; uświadamia sobie bezcelowość i bezsens jednostkowego poświęcenia, bo ono odsuwa na później zryw ogólnonarodowy, jest politycznie szkodliwe, nie może przynieść narodowi wolności i łączy, niegodne człowieka, działanie podstępem i zdradą z wielkimi hasłami patriotycznymi.

Przyczyny klęski Kordiana:

- decyzja samotnej walki i poświęcenia, a ta okazuje się szaleństwem, skuteczny może być tylko zryw całego narodu, - słaba psychika; niedojrzałość, chwiejność, wybujała po

etycka i romantyczna wyobraźnia, której nie umie opanować; nie potrafi rówńież opanować przerażenia okropnością planowanego zabójstwa, a więc przyczyna przegranej tkwi w nim samym,

- naiwność, że zabicie cara przyniesie Polsce wolność, - nie potrafi złamać tradycyjnej etyki rycerskiej,

- brak realnego programu politycznego; nie ma właściwie żadnego programu działania, który pozwoliłby mu na rzeczywiste przewodzenie narodowi; jedynym planem złożenie siebie w ofierze, a to okazuje się aktem niepotrzebnym,

- rozczarowanie postawą społeczeństwa, szczególnie ludu, który był obojętny, bierny,

- kompromitacja Kordianajako przywódcy w realizacjijego odnalezionej idei, której pierwszym krokiem miał być zamach na życie cara,

- różnica między nim a Konradem Wallenrodem; był słabszy od Konrada, nie zrealizował swoich zamierzeń, jego poświęcenie nikogo od niczego nie ocaliło (zaś Konrad Wallenrod tak samo samotny, ale plan swój zrealizował do końca),

· hasło "Polska Winkelriedem narodów" ideą nierealną, młodzieńczym marzeniem, urojeniem, mrzonką, zhzdą bez szans realizacji; nieskuteczność tej koncepcji krytyką hasła Mickiewicza: "Polska Chrystusem narodów",

. spisek polityczny oparty tylko na naiwnym programie zemsty na osobie carajest według poety czynem szatana, zaś wydarzenia w Polsce w roku 1829 - splotem intryg szatańskich, stąd wpływ wysłannika piekieł na przebieg wydarzeń.

Problem walki narodowowyzwoleńczej w "Kordianie":

a) "Przygotowanie" jako komentarz do akcji aktu III - krytyka przywódców powstania i obozu rządowego.

b) Spisek na życie cara Mikołaja I w 1829 r. w historii i w dra

macie Słowackiego.

c) Stosunek rewolucjonistów szlacheckich do ludu, śpiew Nie znanego.

d) Krytyka obozu rządowego, walka Kordiana z oporem ze strony Prezesa i Księdza w podziemiu kościoła św. Jana.

e) Krytyka postawy rewolucjonisty szlacheckiego, scena w szpitalu wariatów.

f) Klęska Kordiana w samotnej walce obrazem klęski samotnych rewolucjonistów szlacheckich.

g) Obraz spisku wyrazem refleksji nad powstaniem listopadowym; przyczyny klęski powstania:

- nieudolność przywódców powstania

- starców, konserwatystów, dążących do zahamowania zrywu, którzy

przerazili się jego republikańskim charakterem i zmarnowali ofiarność szlachetnych zapaleńców,

- klasowa polityka obozu rządowego (dyktatorów, polityków, generalicji, sejmu),

- niewłaściwa postawa spiskowców (samotne poświęcenie się, nie wciągnięcie do walki ludu),

- niedojrzałość psychiczna i moralna spiskowców (pomysł spisku wytworem wybujałej wyobraźni, kodeks rycerski

wykluczający podstęp, niepodważalność żołnierskiej przysięgi, narodowa tradycja czci dla króla),

- brak określonego programu działania.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin