POLITYKA ENERGETYCZNA.pdf
(
94 KB
)
Pobierz
18-kozieł.vp
POLITYKA ENERGETYCZNA
Tom 13
Zeszyt 2
2010
PL ISSN 1429-6675
Agnieszka K
OZIE£
*
Aktualny stan koncesji i u¿ytkowañ dla rozpoznania
i udokumentowania zasobów niekonwencjonalnych
z³ó¿ gazu ziemnego w Polsce (tzw. gaz z ³upków –
„shale gas” i „tight gas”)
S
TRESZCZENIE
. Autor prezentuje w opracowaniu stan koncesji i u¿ytkowañ górniczych dla roz-
poznania i udokumentowania zasobów niekonwencjonalnych z³ó¿ gazu ziemnego w Polsce
(tzw. gaz z ³upków – „shale gas” i „tight gas”) na podstawie koncesji udzielonych dotychczas
przez Ministerstwo Œrodowiska. Omówiono zakres udzielonych koncesji, tak co do aspektu
rzeczowego, jak i ich warunków (czy te¿ obowi¹zków i uprawnieñ) oraz u¿ytkowañ gór-
niczych, a wiêc z punktu widzenia dwóch podstawowych instytucji prawa geologicznego
kszta³tuj¹cych prawa i obowi¹zki przedsiêbiorców – koncesjonariuszy tak na p³aszczyŸnie
prawa publicznego (koncesja jako akt administracyjny, forma reglamentacji dzia³alnoœci,
publicznoprawne uprawnienie podmiotowe), jak i ze wzglêdu na materiê prawa prywatnego
(umowa u¿ytkowania górniczego, maj¹tkowe prawo podmiotowe). Odrêbnie zasygnalizo-
wano równie¿ zagadnienia legislacji co do niektórych aspektów nowego prawa geologicznego
i górniczego wed³ug Sprawozdania Komisji Nadzwyczajnej Druk Sejmowy nr 1696 z dnia 28
kwietnia 2010 r.
S
£OWA KLUCZOWE
: kopalina, z³o¿e, poszukiwanie, rozpoznawanie, obszar górniczy, w³asnoœæ z³ó¿
kopalin, koncesja, u¿ytkowanie górnicze, gaz niekonwencjonalny, gaz z ³upków, gaz
zamkniêty
* Mgr – doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa;
e-mail:agnieszka.koziel@juris.pl
265
Wprowadzenie
W odniesieniu do z³ó¿ niekonwencjonalnych gazu trzeba zaznaczyæ, ¿e odró¿niaj¹ siê
one od klasycznych przede wszystkim form¹ wystêpowania gazu w strukturach geolo-
gicznych oraz technologiami jego wydobycia. Gaz w takich z³o¿ach znajduje siê b¹dŸ
w skale, w której powstaje (gaz w ³upkach;
shale gas
), b¹dŸ w ska³ach porowatych np.
piaskowcach (gaz zamkniêty;
tight gas
). W obu przypadkach gaz nie dop³ywa samoczynnie
do otworu i nie wydostaje siê na powierzchniê. Dla jego wydobycia konieczne jest
wykonanie skomplikowanych i kosztownych zabiegów, w tym wierceñ poziomych i za-
biegów intensyfikuj¹cych wydobycie [9,4].
Aktualnie brak jest stwierdzonych i udokumentowanych konkretnych danych odnoœnie
stanu zasobów z³ó¿ gazu w ³upkach na terenie Polski; na obecnym etapie rozpoznania
trudno precyzyjnie okreœliæ, jakie s¹ to iloœci w zakresie z³ó¿ przemys³owych czy wydoby-
walnych. Wed³ug dostêpnych szacunkowych danych zasoby gazu w Polsce okreœla siê na
poziomie:
– szacowane zasoby wydobywalne gazu
z ³upków (dolny paleozoik) w Polsce,
wed³ug Wood Mackenzie – 1400 mld m
3
– szacowane zasoby wydobywalne gazu
z ³upków (dolny paleozoik) w Polsce,
5–25 mld m
3
– zasoby wydobywalne szacowane gazu zamkniêtego (
tigh gas
)zpias-
kowca czerwonego sp¹gowca (górny perm),
92 mld m
3
– ogó³em udokumentowane zasoby gazu w konwencjonalnych z³o¿ach
w Polsce,
(tak te¿: Minister Gospodarki w piœmie z 24.02.2010 r. znak DRO-III-0700-2/2/10)
[10,11,12].
Intensywnoœæ pocz¹tkowych prac rozpoznawczych prowadzonych w Polsce ilustruje
postêp w przyznawaniu koncesji na poszukiwania gazu ziemnego w ³upkach [1, 2, 3, 7, 8].
Do pierwszej po³owy 2007 roku obszar o podwy¿szonym potencjale wystêpowania gazu
ziemnego w ³upkach dolnego paleozoiku pozostawa³ nieomal w ca³oœci poza zaintere-
sowaniem przemys³u naftowego i nie udzielono w Polsce ¿adnych koncesji na poszukiwanie
i rozpoznawanie niekonwencjonalnych z³ó¿ wêglowodorów. Natomiast ju¿ pod koniec 2009
roku mo¿liwoœci pozyskania koncesji poszukiwawczych w tym obszarze zosta³y nieomal
w pe³ni wyczerpane.
Poni¿ej przedstawiono prezentacjê zakresu udzielonych koncesji, tak co do aspektu
rzeczowego, jak i ich warunków (czy te¿ obowi¹zków i uprawnieñ) oraz u¿ytkowañ gór-
niczych, a wiêc z punktu widzenia dwóch podstawowych instytucji prawa geologicznego
kszta³tuj¹cych prawa i obowi¹zki przedsiêbiorców–koncesjonariuszy tak na p³aszczyŸnie
prawa publicznego (koncesja jako akt administracyjny, forma reglamentacji dzia³alnoœci,
publicznoprawne uprawnienie podmiotowe), jak i ze wzglêdu na materiê prawa prywatnego
(umowa u¿ytkowania górniczego, maj¹tkowe prawo podmiotowe). Odrêbnie zasygnalizo-
wano równie¿ zagadnienia legislacji co do niektórych aspektów nowego prawa geolo-
266
wed³ug Advanced Res. Inc. – 3000 mld m
3
gicznego i górniczego wed³ug Sprawozdania Komisji Nadzwyczajnej Druk Sejmowy
nr 1696 z dnia 28 kwietnia 2010 r. [6].
1. Stan formalny i realizacja Koncesji udzielonych przez
Ministerstwo Œrodowiska w zakresie poszukiwania
i rozpoznawania wêglowodorów
Wed³ug publikowanych informacji Ministerstwa Œrodowiska udzielono 231 koncesji
1
aktualnie czynnych na poszukiwanie i rozpoznawanie wêglowodorów dla 34 Koncesjo-
nariuszy. Formalnie by³o 42 Koncesjonariuszy, a od strony w³aœcicielskiej wed³ug domi-
nuj¹cych wspólników lub komplementariuszy – osiemnastu. S¹ to: Chevron, który uzyska³
koncesje na Chevron Polska Exploration and production sp. z o.o. i Chevron Polska
Energy Resources sp. z o.o., Aurelian Oil & Gas, które uzyska³y koncesje na Energia
Cybinka sp. z o.o. sp. kom., Energia Karpaty Wschodnie sp. z o.o. sp. kom., Energia Kalisz
sp. z o.o. sp. kom., Energia Karpaty Zachodnie sp. z o.o. sp. kom., Energia Torzym sp.
z o.o. sp. kom., Energia Zachód sp. z o.o., Marathon Oil, który uzyska³ koncesje na
Marathon Oil Poland – Area C Sp. z o.o., Marathon Oil Poland – Area E Sp. z o.o.,
Marathon Oil Poland – Area B Sp. z o.o., Marathon Oil Poland – Area A Sp. z o.o.,
Marathon Oil Poland – Area D Sp. z o.o., San Leon Energy, który uzyska³ koncesje na
Vabush Energy sp. z o.o. i Ocullis Investments sp. z o.o. oraz Liesa Investments sp. z o.o.,
3Legs Resources Plc, który uzyska³ koncesje na Lane Resources Poland sp. z o.o., BNK
Petroleum, które uzyska³o koncesje na Indiana Investment sp. z o.o. i Saponish Invest-
ments sp. z o.o.
Pozostali inwestorzy uzyskali koncesje na jeden podmiot inkorporowany w Polsce:
EurEnergy Resources Corporation na Mazovia Energy Resources, EMFES na DPV Ser-
vices.
Lista wed³ug klasyfikacji Ministerstwa Œrodowiska jest publikowana na stronie
www.mos.gov.pl
Lista wed³ug udzia³u w³aœcicielskiego i tylko w zakresie koncesji na rozpoznawanie
konwencjonalnych i niekonwencjonalnych lub tylko niekonwencjonalnych z³ó¿ gazu
2
:
1) Chevron Polska Sp. z o.o.,
2) ExxonMobil Poland Sp. z o.o.,
3) PKN Orlen S.A.;,
4) Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.,
1
Uwaga: dane na dzieñ sporz¹dzania tego opracowania tj. 1 lipca 2010 r., z uwzglêdnieniem 11 z³o¿onych
wniosków (w rozpatrywaniu).
2
Uwaga: podmioty, które bezpoœrednio lub przez „newco” wehiku³ kapita³owy lub osobowy „inwestowa³y”
w uzyskanie koncesji i poszukiwania oraz rozpoznawanie z³ó¿ wêglowodorów do 1 lipca 2010 r.
267
5) Aurelian Oil & Gas Limited Plc (Wielka Brytania),
6) RWE Dea AG (Niemcy),
7) FX Energy Netherlands BV (Holandia) – przez FX Energy Poland Sp. z o.o.,
8) EMFESZ Elsõ Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft (Wêgry) –
przez „Emfesz NG Polska” Sp. z o.o. (przez DPV Service Sp. z o.o.),
9) Marathon Oil Poland,
10) BNK Petroleum (Kanada) przez Indiana Investments Sp. z o.o. i Saponis Investments
Sp. z o.o.,
11) Realm Energy International (Kanada) przez Maryani Investments Sp. z o.o., Joyce
Inwestments Sp. z o.o. i Helland Investments Sp. z o.o.,
12) Eurenergy Resources Corporation (Stany Zjednoczone) – przez Mazovia Energy
Resources Sp. z o.o. i Lublin Energy Resources Sp. z o.o.,
13) AJ Lucas Group Limited (Australia) – przez Cuadrilla Polska Sp. z o.o.,
14) 3Legs Resources Group (Wyspa Man) – przez Lane Energy Poland Sp. z o.o.
(umowa z ConocoPhillips),
15) San Leon Energy Plc (Irlandia) – przez Vabush Energy Sp. z o.o. i Oculis
Investments Sp. z o.o.,
16) CalEnergy Generation (Stany Zjednocznone) – przez CalEnergy Resources Poland
Sp. z o.o.,
17) Strzelecki Energia Sp. z o.o. (Australia).
Zdaniem Ministerstwa Œrodowiska koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie jedynie
konwencjonalnych z³ó¿ wêglowodorów udzielono 158. Jednak¿e z uwagi na treœæ koncesji
i jej lokalizacjê oraz dopuszczon¹ g³êbokoœæ odwiertów trzeba przyj¹æ ostro¿nie, ¿e 120,
a w tym c.a. 18, które mog¹ byæ sporne. Dotyczy to tak PGNiG, jak i DPV Services, FX
Energy, Call Energy Resources, RWE Dea i Aurelian Oil Gaz.
Zakresy koncesji, o których mowa wy¿ej s¹ z du¿ym prawdopodobieñstwem sporne
z uwagi na treœæ koncesji (rozpoznawanie z³ó¿ wêglowodorów lub ropy naftowej i gazu)
oraz w œwietle treœci wniosków i planów robót geologicznych, a te ostatnie mog¹ byæ
zmienione. Ocena ministra i przyporz¹dkowanie koncesji tylko jako udzielonej na wê-
glowodory w z³o¿ach konwencjonalnych w sytuacji, gdy z samej koncesji to nie wynika,
a obszar u¿ytkowania górniczego pozwala na rozpoznawanie jakichkolwiek wêglowodorów
do g³êbokoœci, na której mog¹ wystêpowaæ tak¿e wêglowodory, a przede wszystkim gaz
w z³o¿ach tak
tight
,jaki
shale gas
, a wiêc niekonwencjonalnych, mo¿e ulec zmianie.
Zdaniem autorów, PGNiG – które wed³ug Ministerstwa posiada tylko 7 koncesji na
rozpoznawanie tak¿e niekonwencjonalnych z³ó¿ gazu – posiada ich co najmniej 21, a 60
koncesji na wêglowodory tylko w z³o¿ach konwencjonalnych. Call Energy Resources
Poland, która wed³ug Ministerstwa nie posiada ¿adnej koncesji na rozpoznawanie z³ó¿ gazu
w z³o¿ach niekonwencjonalnych posiada wed³ug autorów przynajmniej jedn¹ tak¹ kon-
cesjê, a dwie mog¹ byæ sporne. Podobnie FX Energy na 21 koncesji zdaniem Ministerstwa
nie posiada ¿adnej na rozpoznawanie niekonwencjonalnych z³ó¿ wêglowodorów, a wed³ug
autorów, mo¿liwe ¿e siedem. Sprawa uprawnieñ rozpoznawania z³ó¿ wszelkich wêglo-
wodorów lub gazu i ropy naftowej (jak okreœlaj¹ te koncesje) do g³êbokoœci, któr¹ okreœla³a
koncesja i umowa u¿ytkowania górniczego, mo¿e byæ przedmiotem przysz³ych sporów i jest
268
uzale¿niona od interpretacji postanowieñ koncesji i umów oraz roli planów prac geo-
logicznych sk³adanych przy wnioskach lub w trakcie postêpowañ administracyjnych pro-
wadzonych przez Departament Geologii i Koncesji Geologicznych Ministerstwa Œrodo-
wiska (nie przywo³anych w Koncesjach).
Wed³ug przeprowadzonej analizy treœci koncesji oraz maj¹c na uwadze bloki koncesyjne
na jakie udzielono koncesji oraz g³êbokoœci rozpoznawania z³ó¿, udzielono 92 koncesje na
rozpoznawanie tak¿e niekonwencjonalnych z³ó¿ gazu, w tym 3 tylko na z³o¿a niekon-
wencjonalne.
W 2007 r. w II pó³roczu wydano 11 koncesji.
W 2008 w I pó³roczu wydano 4 koncesje.
W 2008 w II pó³roczu wydano 11 koncesji.
W 2009 w I pó³roczu wydano11 koncesji.
W 2009 w II pó³roczu wydano 16 koncesji.
W 2010 w I pó³roczu wydano 18 koncesji.
Do koñca I pó³rocza 2010 r. na udzielonych koncesjach wykonano 20 analiz i in-
terpretacji, 5 badañ sejsmicznych 2D na 540 km
2
, 12 badañ sejsmicznych 3 D na 150 km
2
oraz 3 odwierty, w tym dwa do g³êbokoœci 4500 m, jeden do 3100 m (jeden brak danych).
W drugim pó³roczu 2010 r. zrealizowane bêd¹ 4 odwierty do sp¹gu kambru, 16 analiz i in-
terpretacji, 8 sejsmik 2D (810 km), 2 sejsmiki 2D opcyjnie (350 km), 5 sejsmik 3 D (200
km
2
).
Do koñca 2010 r. rozpoczn¹ siê prace na czterech koncesjach (piêæ nowych koncesji
wydanych w maju i czerwcu b.r. – brak danych co do terminu rozpoczêcia prac), a do 1 lipca
2010 r. prace rozpoczê³y siê ³¹cznie na co najmniej 58 koncesjach.
Pierwszy etap prac okreœlony w koncesji zakoñczono w II pó³roczu 2008 r. na jednej
koncesji, w I pó³roczu 2009 r. na 2 koncesjach, w II pó³roczu 2009 r. na 13 koncesjach, a w I
pó³roczu 2010 r. na 7 koncesjach.
Z punktu widzenia obszarów koncesyjnych, to ³¹cznie koncesje wydano na obszary
koncesyjne o powierzchni c.a. 60 600 km
2
.
Na terenie Polski z³o¿a niekonwencjonalnego gazu typu
shale gas
(w ³upkach dolnego
paleozoiku) oraz gazu zamkniêtego z piaskowca czerwonego sp¹gowca (górny perm) typu
tight gas
lokalizowane s¹ w ³¹cznie c.a. 130 obszarach koncesyjnych (blokach) [5, 8]; w tym
obszary (bloki) o wstêpnie udokumentowanym potencjale dla wystêpowania gazu ziemnego
w ³upkach ³¹cznie c.a. 72 bloki oraz obszary (bloki) o niedookreœlonym potencjale dla
wystêpowania gazu ziemnego w ³upkach ³¹cznie c.a. 58 bloków.
Z tytu³u wydania koncesji pobrano c.a. 12 380 514,86 PLN op³aty na podstawie art. 84
prawa geologicznego i górniczego (dalej: „pr.g.g.”
3
) na NFOŒ i gminne fundusze ochrony
œrodowiska (op³ata œrodowiskowa) oraz 11 200 838,29 PLN na podstawie art. 10 ust.
1 pr.g.g. z tytu³u wynagrodzenia za ustanowienie u¿ytkowania górniczego (royality).
Na jedn¹ koncesjê przypada³o œrednio:
174 373,44 PLN op³aty œrodowiskowej (przeciêtnie dla 71 koncesji)
157 758,28 PLN wynagrodzenia z tytu³u u¿ytkowania (przeciêtnie dla 71 koncesji).
3
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Dz.U. 1994 nr 27 poz. 96 z póŸñ. zm.
269
Plik z chomika:
deli35
Inne pliki z tego folderu:
BOGACTWO SPOD ZIEMI MA WYPŁYNĄĆ KOŁO KUTNA.pdf
(62 KB)
ZNACZENIE GAZU ŁUPKOWEGO.pdf
(294 KB)
ZIEMSKIE DOBRO.pdf
(132 KB)
WORLD ENERGY OUTLOOK.pdf
(1043 KB)
TECHNOLOGIA WYDOBYCIA GAZU Z ŁUPKÓW ZATRUWA WODY W POLSCE.pdf
(1447 KB)
Inne foldery tego chomika:
etyka w zarządzaniu
j.angielski
Koncepcje - cwiczenia opracowania
koncepcje zarządzania
KSIĄŻKI DLA STUDENTÓW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin