Negocjacje_w_biznesie3.doc

(36 KB) Pobierz
Wykład 29

Wykład 29.04.2000

 

Komunikacja wzajemne porozumienie się za pomocą określonych znaków i symboli tworzonych przez gesty i słowa.

Przekazywanie werbalne i niewerbalne. Nadajemy i odbieramy przez wszystkie zmysły. Najwięcej odbieramy przez wzrok 83%, słuch 11%.

W negocjacjach podstawową jest nawiązanie  dobrego kontaktu, żeby nawiązać dobry kontakt musimy zdać sobie sprawę z tego, że negocjator może reagować inaczej niż chcemy. Musimy zwracać uwagę na partnera, jego nastrój, mowę ciała.

 

Komunikacja werbalna w negocjacjach

Ważne jest słuchanie co druga strona ma do powiedzenia. Mówić językiem partnera  - warstwa jawna i ukryta komunikatów.

1.       Zasada unikania formułowania ocen - ponieważ wywołuje to negatywne konsekwencje, można prowadzić do zerwania rozmów. Informujemy o swoich uczuciach np. jestem niezadowolony z ........ a nie oceniamy postępowania partnera np. pan jest niekompetentny.

2.       Unikać uogólnień "nigdy, zawsze"

3.       Aktywne słuchanie - słuchać bez oceniania, wykazać zrozumienie

4.       Podstawowe techniki dobrego słuchania

-          parafraza - własnymi słowami powtarzamy partnera

-          odzwierciedlenie - dostosowania się do nastroju i temperamentu partnera buduje się w ten sposób harmonie w komunikowania.

-          Prowadzenie - sterujemy, rozmową tak aby odpowiedzi partnera dotyczyły interesujące nas tematów.

 

Oddzielać sprawy ważne od mniej istotnych jeżeli mówimy. Jeżeli jesteśmy odbiorcami to nie przerywać.

5.       Technika przechwytywania inicjatyw

-          przechodzenie od tematu do tematu

-          stawianie pytań - pozwala zejść z niebezpiecznego tematu

-          celowa bardzo silna reakcja emocjonalna, czy zniehcęcić partnera do prowadzenia niedogodnego dla nas tematu

-          znalezienie przerwy w negocjacjach i narzucenie po niej innego tematu

6.       Sztuka stawiania pytań - umiejętne stawianie pytań

-          pytania otwarte - uzyskujemy więcej informacji

-          pytania zamknięte - odpowiedź "tak, nie"

Stawianie pytań prowadzi do: koncentrowanie partnera na konkretnym temacie - uzyskanie informacji skłaniania do zastanowienia się nad propozycją i do wydania oceny.

 

I zasada w negocjacji to nie udzielać informacji bez wyraźnej potrzeby - wymiana informacji na zasadzie wzajemności

Możemy odpowiadać pytaniem na pytanie, jeżeli nie chcemy udzielić odpowiedzi, lub zwlekać z odpowiedzią

-          milczenie jako metoda odpowiedzi  na pytanie

-          Mamy prawo nie odpowiadać na pytanie jeżeli jest to sprzeczne z naszym interesem.

 

 

Komunikacja niewerbalna - to co możemy zaobserwować, służy do budowania stosunków międzyludzkich, komunikacja werbalna służy wymianie informacji.

7%   - informacji przekazują słowa

38% - ton głosu

55% - zachowanie niewerbalne

 

W procesie negocjacji należy kontrolować zachowania niewerbalne. Język ciała odsłania prawdziwe intencje:

Gestykulacja, mimika, dotyk, dźwięki para lingwistyczne, sygnały wzrokowe, wygląd zewnętrzny

 

 

1. Mimika - podkreśla stan emocjonalny

Podniesienie brwi - zdziwienie, niedowierzanie

Obniżenie brwi - złość, zakłopotanie

Kąciki ust. Uniesione - zadowolenie

Kąciki ust. Opuszczone - niezadowolenie

Zaciśnięte usta - złość wrogość

Zagryzienie wargi - zdenerwowanie

Otwarcie ust. - zdziwienie

Marszczenie czoła - zastanowienie się, skupienie

 

2. Znaczenie gestykulacji i ułożenie ciała

Kiwanie, potakiwanie głową - uwaga, zgoda, akcept

Kręcenie głową - zaprzeczenie, zdziwienie

Spuszczenie głowy - przygnębienie, zmęczenie smutek

Lekkie pochylenie głowy na bok - spokój zadowolenie

Zdecydowane odwracanie głowy - nastawienie nieprzyjazne

Lekkie odwracanie głowy w bok - nastawienie zdecydowane, bez wrogości

Wzruszenie ramionami - lekceważenie, irytacja

Skulenie ramion do przodu - wycofanie, przygnębienie

Grabienie się - unikanie kontaktu

Otwarcie ramion - zainteresowanie

Ramiona luźno, swobodnie - spokój, pewność siebie

Ręce skrzyżowane - opór, unikanie czasem wrogość

Ręce chaotycznie się poruszające - złość lęk

Ręce sztywne, dłonie nieruchome - napięcie lub złość

Zaciśnięte dłonie - złość agresja

Stukanie palcami o stół - zniecierpliwienie

Ręce gestykulujące - otwartość, zainteresowanie

Ruchy palcem wskazującym - przekonywanie poczucie wyższości

Otwarte dłonie - nastawienie przyjazne

Złożenie dłoni - skupienie lub poczucie wyższości

 

3. Spojrzenie   

Bezpośredni kontakt wzrokowy - uwaga, zainteresowanie

Przerwy w kontakcie wzrokowym - zakłopotanie, unikanie

Spuszczanie wzroku - skupienie lub niezdecydowanie

Wpatrywanie się w jeden punkt - sztywność, nieugiętość

Rozbiegane spojrzenie - unikanie kontaktu, niepokój

Mrużenie oczu - zastanawianie się

pocieranie oczu - niedowierzanie, zmęczenie, znużenie

Uporczywe wpatrywanie się - chęć dominacji, wymuszanie, uległość

 

4. Intonacja głosu

Głośna, ostra - oburzenie, dominacja

Zimna, spokojna - opanowanie, kontrolowanie sytuacji

Monotonna - znużenie

Dynamiczna - energia, zapał

Nerwowa - niepewność, lęk

Ciepła, łagodna - sympatia, życzliwość

 

5.Dźwięki para lingwistyczne - mruczenie, ziewanie

Aby komunikacja przebiegała prawidłowo i spokojnie to komunikacja werbalna i niewerbalna powinny być spójne, używać prostego języka, informacje podkreślać słowem, ograniczać dygresje, komunikaty formułować w sposób osobowy np. nasza firma, ja.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin