Prawo międzynarodowe publiczne skrypt.doc

(637 KB) Pobierz
Wykłady z prawa miedzynarodowego

1

          Prawo międzynarodowe

 

 

SANKCJE  MIĘDZYNARODOWE ( zbiorowe) – do  ich  stosowania  władne  są: Rada  Bezpieczeństwa  Organizacji  Narodów  Zjednoczonych , na  jej  wniosek; Zgromadzenie  Ogólne ( dotyczące  zawieszenia art. 5  i  19  KNZ ; dotyczące  wykluczenia  art. 6  KNZ).

 

Zaliczane  tu  są  m.in.:

¨       sankcje  gospodarcze

¨       sankcje  komunikacyjne

¨       sankcje  wojskowe- polegają  na  potencjalizacji , czyli  groźbie  użycia  siły , o  ile  środki  wcześniej  zastosowane  okazały  się  nieskuteczne

 

Istnieje  tu  możliwość  odstąpienia  od  zasady proporcjonalności, stosunkowości  na  mocy  art. 42 KNZ – kiedy  RB  dojdzie  do  wniosku, że  środki  łagodniejsze i sankcje  gospodarcze  byłyby  nieskuteczne, wówczas  można  od  razu  zastosować  sankcje  wojskowe  polegające  na  potencjalizacji  lub  na  realnym  użyciu  siły  zbrojnej ( lądowej, morskiej  i  powietrznej)

Dotychczasowa  polityka  RB  ONZ  mimo  tego  zapisu  była  zgodna, tzn. przestrzegano  te  środki ( np.: Irak).

 

      Sankcje  łagodniejsze  mogą  polegać  na:

    

·         Zawieszeniu  w  prawach  członkowskich – mogą  zostać  zastosowane  środki  prewencji  bądź  przymusu. Do  ich  zastosowania  bądź  zawieszenia  władne  jest  Zgromadzenie  Ogólne  NZ, które  podejmuje w  tej  sprawie  decyzję  większością  kwalifikowaną  2/3 głosów, członków  obecnych  i  głosujących, na  zalecenie  RB. Jest  to  decyzja  merytoryczna, więc  RB także powinna  wypowiedzieć  się większością  kwalifikowaną  przy  jednomyślności  wielkich  mocarstw, bo  w RB  ( biorąc  pod  uwagę  motyw  prakseologiczny), funkcjonuje  zasada  większości  kwalifikowanej  podejmowania  decyzji – co  najmniej  9  członków (dowolnych), w  sprawach  proceduralnych, gdzie  wielkie  mocarstwa  mogą być  przegłosowane. Lecz  gdy  sprawa  stanie  się  przedmiotem  merytorycznego  rozważenia, to  i  tak  głos  decydujący  będą  miały  państwa  największe.

 

Jest  to  jedna  z  sankcji  organizacyjnych, gdzie następuje  zawieszenie  mocą

decyzji  Zgromadzenia  Ogólnego  NZ  przy  większości  kwalifikowanej  ( art. 18  - wymienia  kategorie  spraw, w  jakich  Zgromadzenie  Ogólne  podejmować  może  decyzje większością  kwalifikowaną – zawieszenie  należy  do  tzw. kategorii  spraw  ważnych.

Zawieszenie  może  też  nastąpić  na podstawie  art. 19  KNZ – jeżeli  państwo  zalega  z  opłatą  do  budżetu regularnego  ONZ  za  okres  pełnych  dwóch  ostatnich  lat.

Były  i  są  przypadki  zalegania  z  opłatami, ale  dotychczas  nie  doszło  do  zawieszenia  żadnego  państwa. Czasem  państwa  z  własnej  woli  nie  uczestniczyły  w  posiedzeniach  Zgromadzenia  Ogólnego, jeśli  kwota  ta  nie  została  przez  nie  uiszczona.

 

·         Wykluczenie na  wniosek - identycznie  jak  w  przypadku  zawieszenia; decyzję podejmuje  RB  większością  kwalifikowaną, jest  to  bowiem  decyzja  merytoryczna ( co  najmniej  9  członków  na  15; 5  stałych, 5  niestałych ). Wykluczenie  następuje , gdy  państwo  uporczywie  łamie  zasady  KNZ.

 

 

 

PRZYKŁAD:

W  związku  z  nie uiszczaniem  opłat  przez  ZSRR, Francję  i  niektóre  kraje  arabskie, pokrywające  się  czasowo  z  wysłaniem i  utrzymaniem   Sił  Zbrojnych  ONZ  na tereny  Kongo  i  Bliskiego  Wschodu. Na  ten  temat  wypowiadał  się  MTS na  wniosek  ONZ. Ten  posłużył  się zasadą  kompetencji  domniemanych  uznając, że  skoro  te  państwa  wyraziły  zgodę  na  funkcjonowanie  ONZ, to  powinny  uiścić  stosowne  opłaty. Mimo  opinii  doradczej  wpłat  tych  przez  jakiś  czas  nie  było. ONZ  była  w  kryzysie; wypuszczono  akcje  i  dzięki  temu  nie  doszło  do  zawieszenia  działalności  ONZ. Przez  jakiś  czas  decyzje  podejmowane  były  przez  aklamację , tak , by  nie  sprawdzać, czy  dane  państwo  ma  kompetencje  do głosowania. Po  wniesieniu  opłat  problem  rozwiązano.

 

              Do  tej  pory  te  dopuszczalne  procedury  nie  zostały  efektywnie  wykorzystane. Były rozpatrywane  możliwości  ich  zastosowania , szczególnie  wobec  RPA, w  związku z  Namibią , ale  nie  zastosowana  jednak  tych  sankcji  organizacyjnych.

 

 

·         Sankcje  dyplomatyczne , polityczne( art. 41  KNZ)  artykuł  ten  wpisany  jest w  rozdział  VII „ akcje  w  razie  zagrożenia , naruszenia  pokoju , w  akcie  agresji” – decyzje  podejmuje  RB, mogą  one  polegać  m.in.: na  zerwaniu  stosunków  dyplomatycznych.

 

·         Sankcje  gospodarcze – mogą  polegać  na  całkowitym , częściowym  zerwaniu  komunikacji  kolejowej, morskiej, lotniczej, łączności radiowej, pocztowej, telegraficznej  i  in. :

 

-          sankcje  komunikacyjne

-          embargo – zakaz  importu , eksportu ; może  być  częściowy  lub  całkowity , może  dotyczyć  różnych  kategorii  towarowych

-          bojkot – możliwy  do  zastosowania  przez  ludność  danego  kraju ( kiedyś  ludność  chińska  bojkotowała  towary  amerykańskie, kiedy  w  USA  wydano  restrykcyjne  przepisy   powstrzymujące  napływ  imigrantów  do  USA).Bojkot  jest  też  możliwy  do  zastosowania  przez  państwo, wówczas  odbierany  jest jako  przeciw środek, jaki  państwo  może  stosować  w  odpowiedzi  na  zachowanie  się  drugiego  państwa. Jest  też  możliwy  do  zastosowania  przez  RB , przez  organizacje  regionalne; jest  to  forma  nie zinstytucjonalizowana, w  niektórych  prawodawstwach  karana, np.: Szwajcaria, Francja.

 

Jeśli  te  łagodne  sankcje  nie  odnoszą spodziewanego  rezultatu, wówczas  stosuje  się  art. 42. Dopuszcza  on  użycie, potencjalne  lub  rzeczywiste, sił  zbrojnych: lądowych, morskich i powietrznych.

 

POTENCJALIZACJA: środek, który  daje  do  zrozumienia że  w  sytuacji, gdy  naruszenie  będzie  kontynuowane, będą  zastosowane  w  sposób  rzeczywisty  siły  zbrojne.

 

Wobec  państwa, które  jest  dotknięte  taką  sankcją, stosuje  się  zmasowany przepływ  okrętów  zbrojnych  przez  jego  wody  terytorialne  i  zmasowany  przelot  samolotów. Jeśli  to  nie  pomaga, przechodzi  się  do  bezpośredniego  użycia  siły  zbrojnej. Decyduje  o  tym  RB stosownie  do  art. 42  KNZ.

 

PRZYKŁAD:

 

Irak  doświadczył  prawie  całego  katalogu  sankcji. Jednak  bardziej  dotkliwe  od  sankcji   militarnych  są  sankcje  ekonomiczne. Wiąże  się  to  z  uruchomieniem przez  RB specjalnego  funduszu  roszczeń, gdzie  zgłoszono  wobec  Iraku ok. 2.750 tys. roszczeń, wartych  w  sumie  ok. 20  mld $ ( są  to  dane  sprzed  2  lat). Ta  komisja  funduszowa  powołana  została  w  1991 r., na podstawie  Rezolucji  687  RB.

          

·         Sankcje  wojskowe – władna  jest  zastosować  RB. Ale  może  się  zdarzyć, że  w  RB  brak  jest  jednomyślności  wielkich  mocarstw. Takie  kazusy  miały  miejsce  w  praktyce.

 

PRZYKŁAD:

 

1Sprawa  koreańskachodziło  tu  o  wysłanie  sił  zbrojnych  ONZ, gdyż  doszło  do  walk  miedzy  Koreą  Płn. i  Koreą  Pd. Wówczas  ZSRR, wykorzystując  tzw.  sprawę  chińską ( tzn. brak  reprezentacji  Chińskiej  Republiki  Ludowej  w  RB)  zgłosił  generalne  weto  i  nie  uczestniczył  w  ogóle  w  posiedzeniach  RB. USA  wystąpiły  z  propozycją, by  w  sytuacji, gdy    RB   jest  zablokowana  wetem  wielkiego  mocarstwa, uruchomić  Zgromadzenie  Ogólne  NZ, jeśli  są  tylko  spełnione warunki  rozdziału  VII  KNZ, tzn. jeżeli  dochodzi  do  zagrożenia, naruszenia  pokoju.

W  związku  z  tym  3.11.1950r. dochodzi  do  porozumienia  i  wydania  Rezolucji  nr 377  Zgromadzenia  Ogólnego  „Uniting  For  Peace” – ( Zjednoczenie  dla  Pokoju).

Wynika  z  niej, że  jeżeli  zachodzą przesłanki, o  których  mowa  wyżej, a  Zgromadzenie  Ogólne  nie  obraduje  na  sesji  plenarnej, powinno  się  ono  wówczas zebrać  jak  najszybciej, maksymalnie  w  ciągu  24h  od  podjęcia  decyzji, która  jest  możliwa  przy  obecności  dowolnych  państw  z RB ( obecnie  9 głosów) – decyzja  ma  być  podjęta  większością  kwalifikowaną, bądź  na  zalecenie  większości  członków NZ.

 

2.  Podczas  kryzysu  sueskiego  zaangażowane  były  Francja  i  Zjednoczone Królestwo  Wielkiej  Brytanii  i  Irlandii  Północnej. W  tym  przypadku  doszło  do  porozumienia  między  ZSRR  i  USA, że  Kanada  zainicjuje  użycie  sił  zbrojnych  przez  Zgromadzenie  Ogólne. Siły  zbrojne  ONZ, jako  tzw. doraźne  siły  zbrojne – obserwatorzy – były  wysłane  na  mocy  decyzji  Zgromadzenia Ogólnego NZ. Jest to  odejście  od  zapisów  KNZ. Jednakże  na  skutek  praktyki  wytworzył  się  zwyczaj  odbiegający  od  zapisów  w  KNZ, że  siły  zbrojne  mogą  być  również  użyte  na  mocy  decyzji  Zgromadzenia  Ogólnego NZ.

 

 

              Zasada proporcjonalności  powinna   być  tu  zachowana, podobnie  jak  zasada  stosunkowości, gdy  mamy  na  względzie  art. 51  KNZ, czyli gdy  użycie  sił  zbrojnych  jest  możliwe  w  odpowiedzi  na  agresję. Jest  to  konsekwencja  przysługującego  każdemu  państwu  przyrodzonego  prawa  do  samoobrony  indywidualnej  i  zbiorowej  w  sytuacji  dokonanej  agresji (wymóg  racjonalizmu  jest  tu  obojętny) .

 

              Możliwe  jest  też użycie  sił  zbrojnych  w  przypadku  agresji  dokonanej  na  państwa  będące  członkami  organizacji  regionalnej. Te  organizacje  są  również  władne  do  użycia  sankcji  z  upoważnienia  RB  i  władne  są  użyć  siły  gdy  dojdzie  do  agresji. Są  to  ustanowione  organizacje  regionalne, których  działalność  i  podstawy  prawne  są  zgodne  z  art. 52  i  następnymi  KNZ.

 

Organizacje regionalne  powinny  zatem  być:

 

-          utworzone  w  celu  utrzymania  pokoju  i  bezpieczeństwa  międzynarodowego

-          utworzone  w  celu  załatwiania  sporów  międzynarodowych  między  państwami  regionu

-          ich  działalność  powinna  być  zgodna  z  celami  i  zasadami  KNZ

 

Takimi  organizacjami  regionalnymi  są :

 

-          Organizacja  Państw  Amerykańskich

-          Organizacja  Jedności  Afrykańskiej

-          Liga  Państw  Arabskich

 

              Pomimo ,że  generalnie  obowiązuje  zakaz  agresji  bądź  groźby  użycia  siły, omówione  przypadki  stanowią  wyjątki  od  tej  zasady  i  te  wyjątki  legalizują  użycie  siły  zbrojnej – art. 42, 51, 52, 107 – ten  ostatni  jest  art.,  martwym, dopuszczającym  użycie  siły  zbrojnej  wobec  państw  nieprzyjacielskich  w  czasie  II  w. św.                                                                                                                                                    

 

 

5.  ZASADA  WZAJEMNEGO  SZACUNKU

 

Jako  norma  moralna  ma  swój  wymiar  w  prawie  międzynarodowym  w  formie  zasady  zobowiązującej  do  poszanowania  prawa  każdego  narodu  do  istnienia, a  państwa  do  nietykalności  terytorialnej.

 

6.  ZASADA  WOLNOŚCI  I  GODNOŚCI  CZŁOWIEKA

 

Życie  człowieka  jest  najwyższą  wartością  i  w  związku  z tym  poddaje  się  ją  ochronie  na  gruncie  prawa  międzynarodowego  systemami  wolności ( system  uniwersalny  ONZ), wyrazem  których  są  Pakty  Praw  Człowieka – 1966 . Są  to  też systemy  regionalne  ochrony  praw  człowieka : europejski, amerykański, afrykański.

 

7.  ZASADA  RÓWNOŚCI

 

Znajduje  swój  wymiar  prawno-międzynarodowy  pod  postacią  zasady  suwerennej  równości.

 

 

              Moralność  międzynarodowa  jest  w  większym stopniu  czynnikiem  warunkującym, aniżeli  czynnikiem  uwarunkowanym  przez  prawo. Znaczy  to ,że  norma  moralna  stanowi  potencjalną normę  prawną, która  w  sprzyjających  warunkach  staje  się  normą  obowiązującego  prawa  międzynarodowego.

              Moralność  międzynarodowa  nie jest  jednak  źródłem  materialnym  prawa  międzynarodowego, gdyż  między  normę  moralną  a  między  normę  prawną  wchodzą  czynniki  pośredniczące, które  określa  się  jako  materialne  źródła  prawa  międzynarodowego.

 

 

 

 

PRZYKŁAD:

 

              Instytucja  mandatu  utworzona  w  systemie  Ligi  Narodów  nie  była  zwykłą  konsekwencją  zasady świętego  posłannictwa cywilizacji  wobec  narodów  zamieszkujących  terytoria  mandatowe, lecz  drogą  od  obowiązku  moralnego  do  prawnego  uzupełniania  materialnymi  składnikami  procesu  prawotwórczego. Tym  składnikiem  będzie  uzgodniona  w  sposób  wyraźny  wola  państw, dana  w  traktacie  międzynarodowym , bądź   zgoda  uzyskana  w  wyniku  praktyki, poparta  opinio  iuris, o  ile  dochodzi  do  kształtowania  się,  w  oparciu  o  normę  moralną, zwyczaju  międzynarodowego.  ( Czynnikiem  powodującym  powstanie  zwyczaju  jest  praktyka  państw).

 

 

              Jeżeli  chodzi  o  zasadę  świętego  posłannictwa  cywilizacji  wobec  narodów to  mówi  o  niej    art. 22  Paktu  Ligi  Narodów  1919r. Było  w  sumie  14  terytoriów  mandatowych: mandat  A, B, C.

 

·         Mandat  A – obejmował  terytoria  byłego  Cesarstwa  Ottomańskiego, terytoria  z  ludnością  najbardziej  rozwiniętą, która  posiadała  największy  zakres  autonomii, a  funkcje  mandatariusza  sprowadzały  się  do  rad  i  pomocy  w  administrowaniu. Posiadały  go: Francja – tereny  Syrii  i  Libanu, Wielka  Brytania – tereny  Palestyny  i  Mezopotamii.

 

·         Mandat  B – mniej  rozwinięte  narody, funkcja  mandatariusz  sprowadzała  się  do  zarządu  na  warunkach , które  uniemożliwiały  takie  nadużycia  jak:

ü       handel  niewolnikami

ü       handel  bronią

ü       handel  alkoholem

ü       wprowadzanie  warunków  zapewniających  wolność  sumienia , wyznania  w  zakresie  koniecznym  dla  zachowania  porządku  publicznego

              Mandat  B  posiadały: Francja  i  Wielka  Brytania – Kamerun , Wielka  Brytania –                        

Tanganika , Belgia – Ruanda i  Urungi.

 

·         Mandat  C – narody  najmniej  rozwinięte, rządzone  pod  panowaniem  ustaw  mandatariusza, jako  ich  integralna  część. Należały  do  nich  główne  terytoria  Afryki  Pd.-Zach., W-y  Oceanu  Spokojnego, Namibia - mandatariuszem  tych  terenów  była  Unia  Pd.Afrykańska ( później RPA ); W-y  na  Pacyfiku  na  północy  należały  do  Japonii, na  południu  do Australii, Samoa  Zachodnie  miała  Nowa  Zelandia.

 

Ten  system  mandatowy  stał  się  potem  fragmentem  systemu  powierniczego            (niektóre  terytoria  zdążyły  uzyskać  niepodległość).

 

              Wniosek  jest  taki , że  konsekwencją  zasady  świętego  posłannictwa  cywilizacji  jest  system  powierniczy, zgodnie  z  art. 77 KNZ  właśnie  ta  zasada  jest  zasadą  moralną i  znalazła  ona  swój  wymiar  w  instytucji  mandatów, na  którą  wyraźną  zgodę  dały  państwa-strony.

 

 

 

 

              Z  zasady prawo  międzynarodowe  stanowi  zupełnie  inny  system  norm    regulujących  stosunki  międzynarodowe, to  jednak  istnieją  pewne  stosunki  i  sytuacje, które  prowadzą  do  sporów  międzynarodowych, a  nie  mogą  one  być  rozstrzygnięte  na  podstawie  norm  traktatowych, zwyczajowych, czy  zasad  ogólnych  prawa. Z  tego  względu   będziemy  mieli  na  uwadze  przede  wszystkim  spory  nieprawne. Wówczas  moralność  międzynarodowa  staje  się  podstawą  rozstrzygnięcia  sporów. Przedmiotem  rozważań  będą    też  takie  sytuacje, gdy  w  system  prawa  międzynarodowego  jest  wbudowana  moralność  międzynarodowa. Dlatego  w  statutach  wielu  trybunałów  międzynarodowych ( w  tym  MTS )  państwa  wprowadziły  przepis, zgodnie  z  którym ( o  ile  strony  sporu  wyrażą  zgodę ) spory  te  będą  rozstrzygnięte  ex  aequo  et  bono.

 

Zapis  taki widnieje  w  art. 38 § 2  statutu  MTS ( tak  samo  było  w  statucie  STSM) . Identyczny  zapis  jest  w  protokole  powołującym  Komisję  Mediacji, Koncyliacji  i  Arbitrażu, dołączonym  do  Karty  Organizacji  Jedności  Afrykańskiej  z  1964r.

Jest  to  formuła  możliwa  do  zastosowania, gdy  będzie  uprzednia  zgoda  państw  na  takie  rozstrzygnięcie.   Ile  będą  wypełnione  warunki  §2  art.38 , w  szczególności  zgoda  państw, wówczas taka  zasada  słuszności, sprawiedliwości, znajdując  swój  wyraz  w  wyroku, może  stać  się  podstawą  dla  praktyki  i  prowadzić, o  ile  ta  praktyka  będzie  jednolita  i  aprobowana, do  powstania  zwyczaju  międzynarodowego.

 

Tu  widzimy  słuszność, przy  braku  prawa, jako  tzw.  słuszność  contra  legem.

 

 

MORALNOŚĆ  MIEDZYNARODOWA

 

 

Moralność  międzynarodowa    pojawia  się  w  formie  tzw. słuszności ( equity)

i  następuje jej  rozwój  od  końca  XVIII  w.

-          traktat  USA – Anglia – 1794

-          traktat  USA – Hiszpania – 1795

                 -     w  obydwu  traktatach  jedną  z  podstaw  wyrokowania  była  słuszność

 

W  późniejszym  okresie  słuszność  obok  sprawiedliwości  staje  się  podstawą  rozstrzygnięcia  sporów  w  stosunkach  między  USA  a  Wenezuelą ( w  sprawie  parowców  Herod, San  Fernando  i Orinoko).

 

W  okresie  międzywojennym, krótko  przed  powstaniem  Ligi  Narodów  dochodzi  do  powołania  przez  Radę  Ligi  Narodów  Doradczego Komitetu  Prawników, którego  zadaniem  było  zredagowanie  statutu  STSM. W  skład  tego  organu  weszli  wybitni  internacjonaliści, pracami kierował  Belg, reprezentowane  były  wielkie  mocarstwa – 5, ale  i  małe – też 5.

Jednym  z członków  Komitetu  był  francuski  profesor  De Lapradelle, który  proponował  taką  formułę  dla  rozstrzygania  przez  planowany  trybunał: law, justice, equity.

 

Inny  z  przedstawicieli – Brytyjczyk –Phillimore, zaproponował  bardziej  racjonalne  rozwiązanie, w  którym  wskazywał ,że   przyjęcie  odrębnego  źródła  w  formie  equity, stanowiłoby  zbyt  dużą  swobodę  w  rozstrzyganiu  sporów  dla  sędziego.

 

 

 

Kolejny  pogląd  , prezentowane  był  przez  Włocha – Ricciego  Busatti , który  proponował  zasady  ogólne  słuszności  jako odrębne  źródło  prawa  międzynarodowego.

 

Rezultatem  tych  wszystkich  propozycji, było  powstanie  generalnej  tezy, z  której  wynikało, że  słuszność  powinna  być  w  jakiejś  postaci  uwzględniana w  prawie  międzynarodowym ( w  prawie  konwencyjnym, traktatowym, zwyczajowym). Zarysowała  się  też  teza, że  właśnie  słuszność  winna  być  widziana  jako  jedna  z  możliwych  zasad  ogólnych  prawa. W  rozumieniu  obecnego  punktu  c § 1 a...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin