SCENARIUSZ OPRACOWANY WEDŁUG METODY BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ J Głodkowskiej
KTO WINIEN?...
CELE:
- kształtowanie zdolności orientacji w przestrzeni,
- wdrażanie do uważnego słuchania i skupiania uwagi,
- kształtowanie trwałości uwagi, zdolności koncentrowania się na wykonywanym zadaniu, kształtowanie zdolności manualnych – precyzji ruchów ręki,
- kształcenie analizy i syntezy wzrokowej,
- kształtowanie operacyjnego myślenia poprzez ustalanie stałości długości,
- kształcenie dokładności i szybkości spostrzegania,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- wdrażanie do posługiwania się instrukcją w grze,
- kształtowanie odporności emocjonalnej mimo przeżywanych emocji.
1. ZABAWA WPROWADZAJĄCA
u POSZUKAJMY RAZEM TEGO, CO ZGUBIONE
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć z dzieckiem ukrywa w różnych miejscach w sali przedmioty, które wymienione są w prezentowanym później wierszyku; sukienka dla lalki, sweterek, bucik, pudełko z guzikami, miś, kubeczek i pasek. Zadaniem dziecka jest odszukanie tych przedmiotów przy pomocy naprowadzających wskazówek podawanych przez nauczyciela; w prawo w lewo, do przodu, do tyłu, nad, pod, na, w środku, na około.
- Poszukajmy razem rzeczy. Będzie ich 7. Ja mówię, ty szukasz.
Odszukane przedmioty dziecko ustawia według poleceń nauczyciela.
- Posadź misia, za nim połóż pasek, obok paska postaw bucik, przed bucikiem połóż sukienkę, przed sukienką połóż sweterek, obok sweterka postaw pudełko z guzikami, guziki przesyp do kubeczka.
- Teraz posłuchaj o czym będzie wierszyk:
2. ZAPOZNANIE Z TREŚCIĄ WIERSZYKA
Kto winien?...
Oj! Rajstopy na stole.
Na podłodze sukienka.
Na poręczy od krzesła
Sweter wisi za rękaw.
Jeden but przewrócony,
Aż wywiesił języczek.
Koło niego się błąka
Oberwany guziczek.
Drugi but? Gdzie jest drugi?
Poszukajcie gdzieś w kątku!
- Misiu, misiu – niedobrze.
Źle pilnujesz porządku!
Klamerkami podzwania
Pasek Ewy spod łóżka:
- To nie misio jest winien
Tylko jedna dziewuszka...
u CZY WSZYSTKO PAMIĘTAMY
Dziecko odpowiada na pytania stawiane przez nauczyciela, kiedy jest to potrzebne nauczyciel podpowiada, wykorzystując odnalezione wcześniej przez dziecko przedmioty.
- Popatrz n na te rzeczy. Która z nich nie została wymieniona w wierszyku?
- Jak wyglądał pokój Ewy?
3. ZABAWA I NAUKA W KRĘGU BAŚNI
u GUZICZKI EWY
Nauczyciel daje dziecku pudełko pełne różnej wielkości, różnokolorowych guzików i mówi:
- To są guziczki Ewy. Policz, ile jest guzików białych? Ile czarnych? Których jest więcej?
- Do jednego pudełka włóż wszystkie guziki z dwiema dziurkami, a do drugiego wszystkie z czterema dziurkami. Których jest mniej?
- Ułóż guziki według wzoru: mały, mały, mały, duży, duży, mały, duży, mały..
- Ponawlekaj guziczki z dwiema dziurkami na nitkę z igłą na przemian: biały, czarny, biały, czarny...
u BOHATEROWIE FILMÓW
Połącz kropki według kolejności. Zacznij od 1. Dowiesz się, którą postać z bajki „Kubuś Puchatek” Ewa lubi najbardziej.
u ZABAWY Z EWĄ NA PLAŻY
Zbliżają się wakacje. Niedługo Ewa i jej rodzice pojadą nad morze. Połącz kropki liniami. Dowiesz się jakie zabawki Ewa zabierze ze sobą na wakacyjny wyjazd.
u BUKIET DLA MAMY
Ewa chce dać mamie bukiet z samych żółtych kwiatów. Jej koleżanka Asia – z niebieskich, a kolega Paweł – z czerwonych. Czyja mama dostanie najwięcej kwiatów?
u WSTĄŻKI EWY
Nauczyciel przygotowuje trzy komplety wstążek (do kwiatów) po dwie w trzech kolorach o jednakowej długości np. dwie czerwone, dwie różowe, dwie złote. Nauczyciel bierze jeden komplet wstążek i mówi:
- Zobacz, to są wstążki Ewy. Sprawdź, czy są jednakowej długości?
Kiedy dziecko sprawdzi, nauczyciel bierze jedną wstążkę od niego i mówi:
- Jedna ze wstążek pozwijała się. (zakręca ją przeciągając po niej nożyczkami)
- Powiedz, czy teraz obydwie wstążki są tej samej długości? Sprawdź.
Drugi komplet: jedna ze wstążek zostaje pozaginana.
Trzeci komplet: jedna ze wstążek zostaje podzielona wzdłuż na dwie cieńsze części.
Za każdym razem pytamy dziecko o długość, starając się doprowadzić je do zrozumienia stałości długości.
u BĄDŹ SZYBKI
Nauczyciel przygotowuje zestaw kart, na których widnieją różne rzeczy. Mogą to być sprzęty i urządzenia domowe, zwierzęta, inne znane dziecku przedmioty.
- W pokoju Ewy znajdują się różne rzeczy. Będę ci je szybko pokazywała, a ty będziesz zgadywać co to jest.
Nauczyciel prezentuje karty po kolei unosząc je w pionie (z dołu do góry) możliwie szybko.
u PIŁKA EWY
- Pobawimy się piłką Ewy. Podrzuć, klaśnij w dłonie, złap piłkę. Najpierw ja, potem ty. A teraz podrzuć, klaśnij dwa razy, złap.
- Teraz będziemy odbijać piłkę o podłogę. Ciekawe, ile razy pod rząd uda ci się odbić piłkę . Najpierw ja, potem ty.
u GRA EWY
- Ewa wymyśliła grę, która pomoże jej dbać o porządek w pokoju. Posłuchaj instrukcji:
- pole zielone – powiedz, jaka zabawka leży między zającem a jeżem,
- pole żółte – policz, ile zabawek leży między misiem a pajacykiem,
- pole czerwone – na której półce jest więcej zabawek,
- pole niebieskie – która zabawka jest większa od pozostałych,
- pole pomarańczowe – otocz czerwonymi pętlami wszystkie zabawki, które patrzą w prawo,
- pole fioletowe – otocz zielonymi pętlami wszystkie zabawki, które patrzą w lewo,
- pole brązowe – policz, zaczynając od pierwszej półki, który z kolei jest bocian,
- pole oznaczone X – wykonujesz pięć podskoków na lewej nodze,
- pole oznaczone - ¡ - skaczesz pięć razy na prawej nodze i klaskasz w dłonie pod lewą nogą zgiętą w kolanie.
Do gry potrzebna kostka, na której znajdują się: jedno oczko, dwa oczka, trzy oczka. Grę dziecko rozpoczyna od pola z numerem 1 i kończy na polu z numerem 25. Dziecko gra samo. Liczymy poprawnie wykonane polecenia. Przyznajemy punkty.
4. PODZIĘKOWANIE
Nauczyciel przypomina kolejne zabawy. Dziecko stwierdza, która z nich podobała mu się najbardziej. Nauczyciel chwali dziecko za szczególnie sprawnie sprawne wykonane ćwiczenia i polecenia.
Na zakończenie bawimy się w ciepło – zimno. Dziecko chowa przedmiot – nauczyciel odszukuje prowadzony słownie przez dziecko.
mariola3300