SCENARIUSZ OPRACOWANY WEDŁUG METODY BAŚNIOWYCH SPOTKAŃ J Głodkowskiej.docx

(18 KB) Pobierz

SCENARIUSZ  OPRACOWANY WEDŁUG  METODY  BAŚNIOWYCH  SPOTKAŃ J Głodkowskiej

 

 

                                              KTO  WINIEN?...

 

CELE:

-          kształtowanie  zdolności  orientacji  w  przestrzeni,

-          wdrażanie  do  uważnego  słuchania  i  skupiania  uwagi,

-          kształtowanie  trwałości  uwagi,  zdolności  koncentrowania  się  na  wykonywanym  zadaniu,  kształtowanie  zdolności  manualnych – precyzji  ruchów  ręki,

-          kształcenie  analizy  i  syntezy  wzrokowej,

-          kształtowanie  operacyjnego  myślenia  poprzez  ustalanie  stałości długości,

-          kształcenie  dokładności  i  szybkości  spostrzegania,

-          doskonalenie  koordynacji  wzrokowo  - ruchowej,

-          wdrażanie  do  posługiwania  się  instrukcją  w  grze,

-          kształtowanie  odporności  emocjonalnej  mimo  przeżywanych  emocji.

 

1.   ZABAWA  WPROWADZAJĄCA

 

u  POSZUKAJMY  RAZEM  TEGO,  CO  ZGUBIONE

 

Nauczyciel  przed  rozpoczęciem  zajęć  z  dzieckiem  ukrywa  w  różnych  miejscach  w  sali  przedmioty,  które  wymienione  są  w  prezentowanym  później  wierszyku;  sukienka  dla  lalki,  sweterek,  bucik,  pudełko  z  guzikami,  miś,  kubeczek  i  pasek.  Zadaniem  dziecka  jest  odszukanie  tych  przedmiotów  przy  pomocy  naprowadzających  wskazówek  podawanych  przez  nauczyciela;  w  prawo  w  lewo,  do  przodu,  do  tyłu,  nad,  pod,  na,  w  środku,  na  około.

-          Poszukajmy  razem  rzeczy.  Będzie  ich  7.  Ja  mówię,  ty  szukasz.

Odszukane  przedmioty  dziecko  ustawia  według  poleceń  nauczyciela.

-          Posadź  misia,  za  nim  połóż  pasek,  obok  paska  postaw  bucik,  przed  bucikiem  połóż  sukienkę,  przed  sukienką  połóż  sweterek,  obok  sweterka  postaw  pudełko  z  guzikami,  guziki  przesyp  do  kubeczka.

-          Teraz  posłuchaj  o  czym  będzie  wierszyk:

 

 

2.   ZAPOZNANIE  Z  TREŚCIĄ  WIERSZYKA

 

                                       Kto  winien?...

 

                              Oj!  Rajstopy  na  stole.

                              Na  podłodze  sukienka.

                              Na  poręczy  od  krzesła

                              Sweter  wisi  za  rękaw.

                              Jeden  but  przewrócony,

                              Aż  wywiesił  języczek.

                              Koło  niego  się  błąka

                              Oberwany  guziczek.

                              Drugi  but?  Gdzie  jest  drugi?

                              Poszukajcie  gdzieś  w  kątku!

                              - Misiu,  misiu – niedobrze.

                              Źle  pilnujesz  porządku!

                              Klamerkami  podzwania

                              Pasek  Ewy  spod  łóżka:

                              - To  nie  misio  jest  winien

                              Tylko  jedna  dziewuszka...

 

u   CZY  WSZYSTKO  PAMIĘTAMY

 

Dziecko  odpowiada  na  pytania  stawiane  przez  nauczyciela,  kiedy  jest  to  potrzebne  nauczyciel  podpowiada,  wykorzystując  odnalezione  wcześniej  przez  dziecko  przedmioty.

-          Popatrz n na  te  rzeczy.  Która  z  nich  nie  została  wymieniona  w  wierszyku?

-          Jak  wyglądał  pokój  Ewy?

 

3.   ZABAWA  I  NAUKA  W  KRĘGU  BAŚNI

 

u   GUZICZKI  EWY

 

Nauczyciel  daje  dziecku  pudełko  pełne  różnej  wielkości,  różnokolorowych  guzików  i  mówi:

-          To  są  guziczki  Ewy.  Policz,  ile  jest  guzików  białych?  Ile  czarnych?  Których  jest  więcej?

-          Do  jednego  pudełka  włóż  wszystkie  guziki  z  dwiema  dziurkami,  a  do  drugiego  wszystkie  z  czterema  dziurkami.  Których  jest  mniej?

-          Ułóż  guziki  według  wzoru:  mały,  mały,  mały,  duży,  duży,  mały,  duży,  mały..

-          Ponawlekaj  guziczki  z  dwiema  dziurkami  na  nitkę  z  igłą  na  przemian:  biały,  czarny,  biały,  czarny...

 

u   BOHATEROWIE  FILMÓW

 

Połącz  kropki  według  kolejności.  Zacznij  od  1.  Dowiesz  się,  którą  postać  z  bajki  „Kubuś  Puchatek”  Ewa  lubi  najbardziej.

 

u   ZABAWY  Z  EWĄ  NA  PLAŻY

 

Zbliżają  się  wakacje.  Niedługo  Ewa  i  jej  rodzice  pojadą  nad  morze.  Połącz  kropki  liniami.  Dowiesz  się  jakie  zabawki  Ewa  zabierze  ze  sobą  na  wakacyjny  wyjazd.

 

u   BUKIET  DLA  MAMY

 

Ewa  chce  dać  mamie  bukiet  z  samych  żółtych  kwiatów.  Jej  koleżanka  Asia – z  niebieskich,  a  kolega  Paweł – z  czerwonych.  Czyja  mama  dostanie  najwięcej  kwiatów?

 

u   WSTĄŻKI  EWY

 

Nauczyciel  przygotowuje  trzy  komplety  wstążek  (do  kwiatów)  po  dwie  w  trzech  kolorach  o  jednakowej  długości  np.  dwie  czerwone,  dwie  różowe,  dwie  złote.  Nauczyciel  bierze  jeden  komplet  wstążek  i  mówi:

-          Zobacz,  to  są  wstążki  Ewy. Sprawdź,  czy  są  jednakowej  długości?

Kiedy  dziecko  sprawdzi,  nauczyciel  bierze  jedną  wstążkę  od  niego  i  mówi:

-          Jedna  ze  wstążek  pozwijała  się.  (zakręca  ją  przeciągając  po  niej  nożyczkami) 

-          Powiedz,  czy  teraz  obydwie  wstążki  są  tej  samej  długości?  Sprawdź.

Drugi  komplet:  jedna  ze  wstążek  zostaje  pozaginana.

Trzeci  komplet:  jedna  ze  wstążek  zostaje  podzielona  wzdłuż    na  dwie  cieńsze  części. 

Za  każdym  razem  pytamy  dziecko  o  długość,  starając  się  doprowadzić  je  do  zrozumienia  stałości  długości.

 

u   BĄDŹ  SZYBKI

 

Nauczyciel  przygotowuje  zestaw  kart,  na  których  widnieją  różne  rzeczy.  Mogą  to  być  sprzęty  i  urządzenia  domowe,  zwierzęta,  inne  znane  dziecku  przedmioty.

-  W  pokoju  Ewy  znajdują  się  różne  rzeczy.  Będę  ci  je  szybko  pokazywała,  a  ty  będziesz  zgadywać  co  to  jest.

Nauczyciel  prezentuje  karty  po  kolei  unosząc  je  w  pionie  (z  dołu  do  góry)  możliwie  szybko.

 

u   PIŁKA  EWY

 

-          Pobawimy  się  piłką  Ewy.  Podrzuć,  klaśnij  w  dłonie,  złap  piłkę.  Najpierw  ja,  potem  ty.  A  teraz  podrzuć,  klaśnij  dwa  razy,  złap.

-          Teraz  będziemy  odbijać  piłkę  o  podłogę.  Ciekawe,  ile  razy  pod  rząd  uda  ci  się  odbić  piłkę  .  Najpierw  ja,  potem  ty.

 

u   GRA  EWY

 

-          Ewa  wymyśliła  grę,  która  pomoże  jej  dbać  o  porządek  w  pokoju.  Posłuchaj  instrukcji:

-          pole zielone – powiedz,  jaka  zabawka  leży  między  zającem  a  jeżem,

-          pole  żółte – policz,  ile  zabawek  leży  między  misiem  a  pajacykiem,

-          pole  czerwone – na  której  półce  jest  więcej  zabawek,

-          pole  niebieskie – która  zabawka  jest  większa  od  pozostałych,

-          pole  pomarańczowe – otocz  czerwonymi  pętlami  wszystkie  zabawki,  które  patrzą  w  prawo,

-          pole  fioletowe – otocz  zielonymi  pętlami  wszystkie  zabawki,  które  patrzą  w  lewo,

-          pole  brązowe – policz,  zaczynając  od  pierwszej  półki,  który  z  kolei  jest  bocian,

-          pole  oznaczone  X – wykonujesz  pięć  podskoków  na  lewej  nodze,

-          pole  oznaczone - ¡ - skaczesz  pięć  razy  na  prawej  nodze  i   klaskasz  w  dłonie  pod  lewą  nogą  zgiętą  w  kolanie.

Do  gry  potrzebna  kostka,  na  której  znajdują  się:  jedno  oczko,  dwa  oczka,  trzy  oczka.  Grę  dziecko  rozpoczyna  od  pola  z  numerem  1  i  kończy  na  polu  z  numerem  25.  Dziecko  gra  samo.  Liczymy  poprawnie  wykonane  polecenia.  Przyznajemy  punkty.

 

4.   PODZIĘKOWANIE

 

Nauczyciel  przypomina  kolejne  zabawy.  Dziecko  stwierdza,  która  z  nich  podobała  mu  się  najbardziej.  Nauczyciel  chwali  dziecko  za  szczególnie  sprawnie  sprawne  wykonane  ćwiczenia  i  polecenia.

Na  zakończenie  bawimy  się  w  ciepło – zimno.  Dziecko  chowa  przedmiot – nauczyciel  odszukuje  prowadzony  słownie  przez  dziecko.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin