Przykładowa polityka rachunkowości.doc

(288 KB) Pobierz
INFORMACJA DODATKOWA

12

 

 

 

Podstawowe zasady polityki rachunkowości stosowane w Górnośląskiej Grupy Spedycyjnej Marcin Giędosz

 

 

 

Opracowane w oparciu o „Wzorcowe Zarządzenie w sprawie zasad (polityki) rachunkowości”- Krystyna Jankowska , Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr SP. z o.o., Gdańsk , 2003 r.

 

Wprowadzona do stosowania  z dniem 01-01-2007r.

 

 

Spis treści

Wstęp                                                        2

Rozdział  1              Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych              2

§ 1.  Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych              2

§ 2. Określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych              2

§ 3. Technika  prowadzenia  ksiąg  rachunkowych              2

§ 4.  Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych              4

Rozdział  2              Obowiązujące w firmy metody wyceny aktywów i pasywów oraz zasady ustalania wyniku finansowego firmy              6

§ 5.  Obowiązujące zasady wyceny aktywów i pasywów              6

§ 6. Umorzenie              7

§ 7.  Wycena środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych              8

§ 8.  Wycena pozostałych aktywów i pasywów              9

§ 9.  Rezerwy i aktywa z tytułu podatku dochodowego              12

§ 11.  Ewidencja dla celów ustalenia dochodu do opodatkowania              14

§ 12.  Ewidencja dla celów rozliczenia z urzędem skarbowy podatku VAT              14

§ 13.  Wybór systemu rachunku zysków i strat              15

§ 14. Zestawienie zmian w kapitale własnym              15

§ 15. Szczegółowość sprawozdania finansowego              15

§ 16. Zasada  istotności              15

Rozdział 3              Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych firmy              16

§ 17. Zakładowy Plan Kont              16

§ 18. Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych              16

§ 19. Programowe zasady ochrony danych              17

Rozdział 4              System ochrony danych w firmy              18

§ 20. Ochrona dokumentów i ksiąg rachunkowych              18

§ 21. Okresy przechowywania zbiorów              18

§ 22 . Udostępnianie danych i dokumentów              19

 

Załącznik 1 Instrukcje użytkownika używanych przez firmę programów.              20

Załącznik nr 2               Wycena kosztów i przychodów (a zarazem zobowiązań i należności), obrotów na kontach walutowych wraz z przykładem liczbowym.              21

 


Wstęp

 

1.      Na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tj.: Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami) wprowadza się jako obowiązujące do stosowania w firmy od dnia 1 stycznia 2005 roku określone w niniejszej uchwale zasady polityki rachunkowości.

2.      Przyjęte zasady polityki rachunkowości mają na celu przedstawienie obowiązujących w Górnośląskiej Grupy Spedycyjnej ogólnych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych, opisu systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego), systemu służącego ochronie danych (w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów)

 

 

Rozdział  1              Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

 

§ 1.  Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych

 

Księgi rachunkowe .Górnośląskiej Grupy Spedycyjnej prowadzone są w siedzibie firmy tj. w Radzionkowie ul. Anieli Krzywoń 14.

§ 2. Określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych

 

1.      Okresem  obrachunkowym  firmy  jest rok  kalendarzowy rozpoczynający się od dnia 1 stycznia, kończący się w dniu 31 grudnia,

2.      Księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, zwany też dniem bilansowym.

3.      W skład roku obrotowego wchodzą okresy sprawozdawcze, którymi są kolejne miesiące kalendarzowe.

 

§ 3. Technika  prowadzenia  ksiąg  rachunkowych

 

1.      Księgi rachunkowe firmy prowadzone są przy użyciu komputera informatycznego  wykorzystaniem programów informatycznych: wspomagającego ich prowadzenie o  nazwach:

·         „Symfonia Finanse i Księgowość  Premium a. 2007”  firmy Matrix .

·         oraz TS firmy Przedsiębiorstwo Informatyczne  Rutkowski  mgr Mirosław Rutkowski

2.      Program komputerowy stosowany w firmy w pełni  zabezpiecza powiązanie poszczególnych zbiorów stanowiących księgi rachunkowe w jedną całość, którą stanowi księga główna, księgi pomocnicze, zestawienie obrotów i sald oraz dziennik.

3.      Dziennik umożliwia uzgodnienie jego obrotów z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej.

4.      Ewidencja księgowa na kontach księgi głównej spełnia następujące zasady:

a)      zasadę podwójnego księgowania,

b)     systematycznego i chronologicznego prowadzenia ewidencji na kontach księgi głównej,

c)      zapewnienia chronologicznego ujęcia zdarzeń gospodarczych ich kolejną numerację, ciągłość liczenia sum zapisów oraz umożliwia jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi.

 

5.      Szczegóły dotyczące systemu przetwarzania danych, wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych oraz zasady przechowywania i archiwizowania zawarto w „Instrukcji użytkownika” do ww. programów , które  stanowią Załączniki nr 1 do niniejszego dokumentu..

 

6.      Księgi rachunkowe firmy obejmują:

a)      dziennik,

b)     konta księgi głównej służące do chronologicznego i systematycznego ujęcia wszystkich zdarzeń i operacji gospodarczych,

c)      konta ksiąg pomocniczych.

 

7.      Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się dla:

-          środków trwałych,

-          wartości niematerialnych i fizycznych,

-          środków trwałych w budowie,

-          inwestycji,

-          zapasów,

-          rozrachunków  z  odbiorcami  i  dostawcami,

-          rozrachunków publicznofizycznych,

-          rozrachunków  z  pracownikami,

-          pozostałych rozrachunków,

-          odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych,

-          ewidencji szczegółowej dla potrzeb VAT,

-          ewidencji stanu funduszu udziałowego,

-          innych istotnych dla firmy składników aktywów i pasywów.

 

8.      Ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i fizycznych prowadzi się w formie zestawienia inwentarzowego majątku trwałego z podziałem na grupy środków trwałych, która obejmuje  następujące pozycje:

 

·         numer inwentarzowy odrębny dla każdego obiektu,

·         rok budowy (nabycia),

·         nazwę środka trwałego,

·         symbol klasyfikacji rodzajowej środka trwałego,

·         wartość początkową,

·         zmiany wartości następujące w okresie użytkowania,

·         roczną stopę amortyzacji,

·         roczną i miesięczną kwotę amortyzacji,

·         umorzenie dotychczasowe,

·         wartość netto,

·         datę wprowadzenia i  wycofania z użytkowania i numer dowodu,

-       inne dane –konto księgi głównej..

 

 

§ 4.  Metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych

 

W firmy mogą wystąpić następujące sposoby przeprowadzania inwentaryzacji:

a)      spis z natury,

b)     potwierdzenie sald,

c)      weryfikacja danych księgowych.

 

1.      Inwentaryzacja w drodze spisu z natury polega na przeprowadzeniu zliczenia i  zapisaniu ilości rzeczowych składników majątku oraz ustalenia drogą oględzin ich jakości. 

Przedmiotem inwentaryzacji tą drogą są::

·         gotówka w kasie,

·         papiery wartościowe,

·         środki trwałe w eksploatacji,

·         środki trwałe dzierżawione, obce oraz postawione w stan likwidacji, a fizycznie nie zlikwidowane,

·         materiały i półfabrykaty oraz towary w magazynach, własne i będące własnością innych jednostek,

·         produkcja nie zakończona (produkcja w toku),

·         maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin