Konspekt lekcji godziny wychowawczej dla klasy V.doc

(25 KB) Pobierz
Konspekt lekcji godziny wychowawczej dla klasy V

Konspekt lekcji godziny wychowawczej dla klasy V

 

Temat. Rozpoznawanie i wyrażanie emocji

 

Cele

1. Zdobywanie umiejętności nazywania i dostrzegania własnych emocji oraz doświadczania emocji

2. Rozwijanie umiejętności interpretowania „mowy ciała”

3. Poznanie sposobów wyrażania emocji

 

Formy pracy

Praca grupowa i indywidualna

 

Metody pracy

Burza mózgów, pogadanka

 

Pomoce dydaktyczne

Tekst z opowiadaniem, czysty arkusz papieru, arkusz z twarzami wyrażającymi różne emocje, muzyka „techno”, puzzle z hasłem

 

Wprowadzenie

Wszyscy siedzą z zamkniętymi oczami. Nauczyciel objaśnia, że ta osoba, która poczuje jego dotyk na ramieniu ma wyjść na środek i zaśpiewać drugą zwrotkę „Hymnu”. Po paru sekundach chodzenia między ławkami nauczyciel każe uczniom otworzyć oczy.

Nauczyciel zadaje pytanie

Jak się czuliście w czasie tej zabawy?

Uczniowie nazywają swoje uczucia np. strach, lęk, niepewność itp.

Nauczyciel objaśnia, że to co odczuwali w czasie tej zabawy są emocje. Emocje mogą być pozytywne bądź negatywne.

Praca w grupach (2 grupy)

Uczniowie zastanawiają się jakie uczucia ogrywają ważną rolę w życiu człowieka. Jedna grupa wypisuje uczucia przyjemne a druga przykre. Zapisują je na arkuszu papieru i prezentują je drugiej grupie.

Zabawa „ nakręcane zabawki”, „roboty”

Każdy uczeń staje się zabawką lub robotem, które poruszają się w rytm muzyki „techno”. Nauczyciel prosi, aby koniec i początek ruchu był wyraźnie zaznaczony. Muzyka cichnie zabawki zatrzymują się.

Nauczyciel zadaje pytania

1. Jak się czuliście w czasie tej zabawy?

( Zabawki, roboty nie wyrażają żadnych emocji – śmiechu, płaczu, nie marszczą brwi?)

2. Czy roboty potrafią wyrażać emocje (uczucia) ?

( Roboty nie reagują mimiką twarzy ani gestów, niemożliwe jest wprowadzenie do ich pamięci kombinacji wszystkich okoliczności, w jakich ludzie się znajdują i co odczuwają )

Nauczyciel wiesza na tablicy hasło: Wyrażanie emocji jest wielką sztuką. Można je okazywać na wiele sposobów.

Uczniowie odczytują to hasło na głos. Nauczyciel stwierdza że o tym jakie są to sposoby uczniowie dowiedzą się z dalszej części lekcji.

Nazywanie i rozpoznawanie uczuć innych osób.

Uczniowie otrzymują kartę z twarzami osób wyrażającymi różne emocje. Ich zadaniem jest podać nazwy tych emocji.

Ćwiczenie - odgrywanie ról.

Kilku uczniów losuje kartki z nazwami emocji. Kolejno za pomocą mowy ciała prezentują nazwy zapisane na kartkach. Pozostali uczniowie zgadują, jakie emocje przedstawia dana osoba.

Zabawa w lektora.

Prowadzący wybiera fragment z gazety lub książki, następnie wybiera trzech uczniów każdy czyta zadany fragment bez przygotowania według określonej przez prowadzącego roli.

Np. - czytać tak, jak sprawozdawca komentuje ostatnie metry wyścigów

bardzo wesołym głosem

bardzo smutnym głosem

 

Podsumowanie.

Uczniowie zapisują na tablicy różne sposoby wyrażania emocji np.:

Słowa (mowa, pismo)

Ton i modulacja głosu

Mowa ciała

Mimika twarzy

Działanie

 

Podziękowanie...

 

Przygotowała:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin