Co z czego otrzymujemy?
1. Skąd się bierze wełna?
I
· Praca z obrazkiem – nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach: krowa, kura, baran. Sytuacja problemowa: „Co człowiek ma dzięki tym zwierzętom?”
· Zabawa ruchowo- ortofoniczna : naśladowanie głosów i sposobu poruszania się zwierząt
· Zabawa ruchowa „Takie same cyfry”. Dz. Losują karteczki (każde dz. Jedną kartkę) z zapisanymi cyframi od 1-do 5. Na sygnał nauczyciela dz. Tworzą grupy tak, aby w każdej było po jednej osobie, która wylosowała 1,2,3,4,5.
II
· Burza mózgów – Skąd się bierze wełna?
· Rozmowa na temat wyglądu owcy i baranka na podst. ilustracji z książki, Sześciolatek, cz.1, s.72. Wyjaśnienie słowa: hala, pasterz, juhas, baca, szałas\
· Globalne czytanie wyrazów: hala, pasterz, juhas, baca, szałas
· Zabawa ruchowa „Nitka” wg J. Jastrząb
· Zabawa z wierszem E. M. Sikorek – zagadką z jednoczesnym rysowaniem owieczki
· Zabawa ruchowa „Baranek bodzie” wg M. Bondarowicz
· Sytuacja problemowa : „Co można zrobić z wełny?”
· Dzielenie na głoski słów: wełna, druty, łączenie obrazków z okienkami ich nazw, Sześciolatek, cz.1, s.73
· Układanie z kawałków nitek wzorów według pomysłu z książki, s.73
· Podanie do informacji dzieci, że będą wykonywały własne „Wełniane obrazki”
· Omówienie sposobu wykonania obrazka
· Praca techniczna – wykonanie „Wełnianego obrazka”
- Narysowanie ołówkiem na papierze prostego wzoru
- Posmarowanie narysowanego wzoru klejem
- Ułożenie na wzorze włóczki
- Wspólne oglądanie „Wełnianych obrazków”. Zgadywanie co przedstawiają. Wystawa prac.
Cele:
· Dziecko nazywa zwierzęta i naśladuje je
· Dziecko globalnie czyta wyrazy: hala, pasterz, juhas, baca, szałas /6-latki/
· Dz. Powtarza wierszyk i jednocześnie „rysuje go”
· Dziecko potrafi wykonać „Wełniany obrazek”
· Dziecko pozostawia po sobie porządek (po wykonanej pracy)
2. Ziarna i ziarenka
· Omówienie sposobu wykonania masy solnej według przepisu przedstawionego na obrazkach, Sześciolatek, cz.1, s.79
· Taniec na dzień dobry wg Muzycznej pedagogiki zabawy
· Wspólne wykonanie masy solnej po uprzednim obejrzeniu, dotknięciu.
· Łańcuch skojarzeń – nauczyciel podaje pierwsze słowo, a dzieci, na zasadzie skojarzeń, podają następne
· Ćwiczenia słuchu fonetycznego – wyodrębnianie głosek w słowach, budowanie schematów i modeli słów
· Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu H. Bechlerowej „Mrum, Gawrotek i pączki”.
· Ustalenie kolejnych etapów powstania mąki na podstawie teatrzyku
· Zagadka słowna – zboże
· Zabawa ruchowa „Wiatraki” wg S. Owczarek
· Zabawa badawcza, „Co to za zboże? – oglądanie ziaren zbóż pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa
· Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem zdjęć, „Co jeszcze oprócz pączków, możemy upiec z mąki?”
· „Wiem, że inni także mają lewą i prawą stronę tak jak ja”.
Wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- Porównywanie własnego ciała ze schematem drugiej osoby. Ustalanie położenia przedmiotów względem drugiej osoby
- Ustalanie, co widzi druga osoba, porównywanie tego własnym punktem widzenia
- Wytyczanie kierunków od osi ciała drugiej osoby
Tworzenie dowolnej kompozycji na tekturze poprzez naklejanie różnorodnych ziaren „Ziarniste obrazki”
· Rozpoznawanie i nazywanie przetworów z nasion, określanie przez n-ela z czego powstały, np. kasza jęczmienna z jęczmienia, płatki owsiane z owsa.
· Pokazanie w jaki sposób można z nasion wykonać obrazek
· Samodzielne wykonywanie obrazków przez dzieci
· Wspólne oglądanie „Ziarnistych prac”
· Dziecko wie, z czego i w jaki sposób powstaje mąka
· Dz. potrafi ustalić, co widzi druga osoba w różnych sytuacjach, porówna to z własnym punktem widzenia
· Dziecko rozpoznaje ziarna zbóż pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa
· Dziecko pokazuje stronę lewą, prawą
· Dziecko potrafi wykonać kompozycję z różnych ziaren
3. Zabawy z literką „I, i”
· Zabawa ruchowa „Idzie, idzie Iza dróżką”
Dz. Ustawione jedno za drugim, zgodnie z treścią rymowanki, maszerują lub zatrzymują się, by wykonać czynność, o której jest mowa w tekście:
Idzie, idzie Iza dróżką
Tupie sobie prawą nóżką.
Idzie, idzie (tu imię) dróżką,
Idzie, idzie pani drogą, tupie sobie prawą nogą.
· Zabawa matematyczna „Więcej mniej” – przeliczanie cukierków, określanie, których jest więcej, a których mniej i o ile.
· Zabawa ruchowa „Utrzymaj woreczek na głowie” wg S. Owczarek
2.
Poznanie małej i wielkiej litery: „I, i” drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego : igła, Iwona, Iza.
· określanie pierwszej głoski w słowach, zasygnalizowanie, że głoska „i” jest samogłoską
· podanie innych przykładów słów zaczynających się głoską „i”, kończących się głoską „i” i mających głoskę „i” w środku
· Zwrócenie uwagi dz. Na to, że głoska i to samogłoska
· budowa schematu słów: igła, Iwona z białych nakrywek. Podział słów na sylaby
· budowa modeli słów z czerwonych i niebieskich nakrywek
· pokaz małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery „i”- omówienie wyglądy, podobieństw i różnic między literami drukowanymi i pisanymi
· Wyszukiwanie litery „I, i” w tekście
· Zabawa ruchowa „Idzie, idzie…”
Dz. W parach. Jedna osoba z każdej dwójki kładzie się na brzuchu, druga –robi leżącemu masaż pleców. Najpierw masuje plecy wewnętrzną strona dłoni, następnie stuka w nie opuszkami palców, naśladując igiełki. Następnie rytmicznie masują powtarzając
tekst: „Idzie, idzie…”
· Pisanie literki „I” po śladzie -/6-latki/
· Dziecko rozwija orientację w schemacie własnego ciała – strona prawa
· Dziecko ćwiczy pamięć przez naukę rymowanki
· Dziecko potrafi rozpoznać małą i wielką literkę I, i drukowaną i pisaną
· Dziecko rozwija koordynację wzrokowo –ruchową przez recytację wierszyka i rytmiczne maszerowanie
4. Mleko i jego przetwory
1.
· Zabawa w rytmy – wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, ( Dziecięca matematyka, s.33). Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności.
· Zabawa graficzna – pisanie po śladach, Sześciolatek, cz.1, s.70 /6-latki/
· Zestaw ćwiczeń porannych nr II wg B. Solarz
· Zabawa z wierszem H. Szayerowej „Tylko nie mówcie krowie”. Wyjaśnienie pojęcia: nabiał (mleko i wszystkie przetwory powstające z mleka =jajka).
· Całościowe rozpoznawanie wyrazu „Nabiał”.
· „Wiem, co jest zdrowe” – dz. oglądają obrazki (mleko, masło, ser biały i żółty, jajka). Zwrócenie uwagi na wartości odżywcze produktów nabiałowych
· Zabawa ruchowa „Utrzymaj woreczek na głowie wg S. Owczarek, M. Bondarowicz,
· „Zdrowe, serowe zwierzątka” – wspólne wykonanie. Dz. z masy serowej(ser z odrobiną śmietany, sól) formują zwierzątko. „Skąd się bierze mleko?” – opowiadanie ilustrowane obrazkami .
· Zagadka
· Wyróżnienie głosek w wyrazie krowa, całościowe czytanie wyrazu
· Zabawa słowem – układanie opowiadania do historyjki obrazkowej z zachowaniem ciągłości wypowiedzi, (Sześciolatek cz.1),
· Zabawa z elementem czworakowania – „Krówki”
· Burza mózgów, „W których napojach, potrawach znajdziemy mleko?”
· Dzielenie na głoski nazw obrazków, (Sześciolatek cz.1, s.71)
· Dziecko nazywa produkty powstałe z mleka
· Dziecko wykonuje ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności
· Dziecko spożywa nabiał
· Dziecko układa opowiadanie do historyjki obrazkowej z zachowaniem ciągłości wypowiedzi
· Dziecko dzieli głoski nazw obrazków
5. „Liczę do pięciu!”
· Zabawa ruchowa – pląs „Mam pięć paluszków” wg M. Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi”
Ćwiczenie –klasyfikowanie według ustalonej cechy
· Dzieci tworzą grupy 5-osobowe, które otrzymują od n-ela po woreczku z guzikami. Każde dziecko wybiera 5 różnych guzików z woreczka swojej drużyny. Następnie sześciolatki w grupach wskazują jedną wspólną cechę przedmiotów, które wybrały, np. są okrągłe, błyszczą, mają po 2 dziurki.
· Dzieci w grupach porządkują guziki –tworzą zbiory według wskazówek prowadzącego, np. Utwórzcie zbiór guzików, które są jednokolorowe, mają 4 dziurki, lub Utwórzcie taki zbiór, w którym będzie brakowało jednego guzika do pięciu. Zbiory otaczają nitką.
· Dzieci ćwiczą według takiej samej zasady jak w ćwiczeniu poprzednim – w dwójkach na zmianę ustalają kryterium, według którego należy utworzyć zbiór.
Przygotowanie do pisania cyfry 5
· N-el prezentuje dzieciom planszę z cyfrą 5, następnie demonstruje sposób pisania cyfry 5 – zwraca uwagę na kierunek pisania. Dzieci ćwiczą pisanie cyfry palcem po śladzie na tablicy, na stole i w powietrzu, po śladzie w podręczniku
· Zabawa ruchowa – pląs „Mam pięć paluszków” wg M. Bogdanowicz,
· Ćwiczenia –analiza i synteza sylabowa oraz głoskowa
· Zabawa dydaktyczna „Narysuj tyle elementów, aby wszędzie było po 5” wg M. Matyszkiewicz, Małymi kroczkami liczymy do 10, s. 19
· Ćwiczenia – czytanie sylab
N-el układa z liter alfabe...
viowol