Modele pielęgnowania.pdf
(
453 KB
)
Pobierz
mgr Jolanta Sadek
mgr Jolanta Sadek
MODELE PIELĘGNOWANIA
„Praktyka bez teorii jest jedynie rutyną, tylko teoria może przynieść ducha inwencji”
Pasteur
Pielęgniarstwo jest młodą dyscypliną naukową, której początków należy doszukiwać się
w pracach Florence Nightingale.
Podstawowym zadaniem nauki o pielęgnowaniu jest definiowanie pojęć, ukazywanie
i wyjaśnianie istoty związków zachodzących między poszczególnymi pojęciami, formowanie
uogólnień i praw.
Posługując się pojęciem „teoria” na poziomie szkoły pielęgniarskiej mamy na myśli
treści prezentowane na zajęciach teoretycznych. W ten sposób oddzielamy to, co teoretyczne
od tego, co praktyczne (z reguły od czynności pielęgnacyjnych). Jest to prawidłowe
rozumienie teorii, jednak w szerszym, naukowym znaczeniu teoria
to grupa twierdzeń o
wzajemnych relacjach zachodzących pomiędzy pojęciami, z których można wnioskować o
dużej liczbie obserwacji czy też zjawisk.
Każda teoria naukowa tworzona jest przez naukowca (lub grupę naukowców), który opisuje
i wyjaśnia zjawiska stanowiące przedmiot zainteresowania.
* Teorie składają się z grupy pojęć.
* Pojęcia to abstrakcyjne cechy badanych przedmiotów czy zjawisk np. zdrowie, adaptacja,
samopielęgnowanie. Pojęcia mogą stanowić część teorii, ale same w sobie nie wystarczają do
jej sformułowania.
*
Model
: graficzne lub symboliczne przedstawienie zjawiska lub zjawisk – przy minimalnym
użyciu słow. Do ukazania relacji zachodzących pomiędzy pojęciami wykorzystywane są
strzałki lub inne symbole graficzne.
Modele pielęgniarstwa ukazują w (sposób graficzny) czym jest pielęgniarstwo z punktu
widzenia autorów poszczególnych modeli.
Klasyfikacja teorii pielęgniarstwa
I.
Podział ze względu na zasięg zastosowania teorii w praktyce pielęgniarskiej
- teorie szerokiego zasięgu
- teorie średniego zasięgu
- teorie lokalne
II.
Podział ze względu na poziom strukturalizowania teorii
- filozofie
- modele koncepcyjne
- teorie
III.
Podział ze względu na genezę wiodących treści teorii
- środowiska
- potrzeb
- systemów
- interakcji międzyludzkich
Najkorzystniejszy z punktu widzenia poznawczego wydaje się podział oparty o podstawowe
treści, na które są zorientowane teorie, gdyż pozwala na stosunkowo precyzyjne rozpoznanie
zakresu niezbędnej wiedzy i odnoszenie jej do praktyki zawodowej
1
Co każdy model powinien zawierać? → koncepcje, charakterystykę modelu, zdefiniowanie
pojęć: osoba, zdrowie, środowisko i pielęgniarstwo
W pielęgniarstwie światowym znanych jest siedemnastu teoretyków pielęgniarstwa, a ich
teorie określane mianem klasycznych przypisywane są jednej z 4 kategorii takich jak:
środowisko
potrzeby
systemy
wzajemne oddziaływanie
W każdej teorii istnieją 4 centralne pojęcia:
osoba
zdrowie
środowisko
pielęgnowanie
Klasyczne teorie pielęgnowania w układzie historycznym.
ROK
TEORETYK
ŚRODOWISKO
POTRZEBA
SYSTEMY WSPÓŁDZIANIE
1860
Nightingale
x
1932
1955
1960
1961
Peplau
Henderson
Abdellah
Orlando
Hall
x
x
x
x
x
1962
1964
1966
1968
Wiedenbach
Levine
Johnson
Rogers
x
x
x
x
1970
1971
1971
1971
Orem
King
Travelbe
Neiman
x
x
x
x
1972
1976
1977
1979
Roy
Kinlein
Watson
x
x
x
(1918-
2004)
Roper
2
Wielka teoria Florence Nightingale
Model koncentryczny – środowiskowy
U podstaw tej koncepcji znalazła się filozofia pielęgniarstwa wyrażająca głęboki wgląd
autorki w problemy życia i zdrowia człowieka
Poglądy F. Nightingale koncentrowały się wokół uwalniania człowieka od cierpień,
zachowywania i umacniania jego zdrowia oraz wokół osiągania przez niego coraz wyższego
poziomu doskonałości. Autorka w swej koncepcji pielęgniarstwa wyróżniła dwa jego rodzaje:
1.
Pielęgniarstwo ogólne
opracowała „ Notes on nursing – what it is and what is not” „Uwagi o pielęgniarstwie
– czym ono jest i czym nie jest”
uważała, że wiedzę pielęgniarską jako podstawową w troszczeniu się o swoje zdrowie
powinien znać każdy człowiek
do szerokiego upowszechnienia pielęgniarstwa ogólnego wskazywała konieczność
wprowadzenia „misjonarek zdrowia” które powinny docierać do wszystkich,
rozmawiać z ludźmi i uczyć ich opiekowania się zdrowiem
2.
Pielęgniarstwo właściwe
to z kolei jest zawodem przygotowującym kobiety do zapewnienia opieki chorym w
szpitalach
program szkolenia zapewniał ścisłe łączenie zdobywania koniecznej wiedzy,
kształtowania umiejętności zawodowych, a także kształtowania postaw moralnych i
zaangażowania pielęgniarskiego
przygotowanie pielęgniarek do tej opieki wymaga podstaw naukowych oraz szkolenia
przy łóżku chorego
stwierdziła, że pielęgniarstwo jest sztuką o charakterze moralnym, nacechowane
miłością do ludzi
autorka bardzo mocno podkreślała odrębność pielęgniarstwa od medycyny i
konieczność pełnej samodzielności pielęgniarstwa
***********************
Koncentruje się na środowisku.
Ośrodkiem tej teorii jest człowiek reagujący na różne czynniki środowiska (głównie natury
sanitarno-higienicznej), które albo sprzyjają albo przeszkadzają siłom zdrowotnym
W procesach naprawczych zachodzących w organizmie pacjenta, potrzebuje on pomocy
pielęgniarki, która we właściwy sposób potrafi wpłynąć na środowisko i usuwać z niego to,
co stwarza przeszkody tym siłom – usuwanie tego, co niekorzystne i zastępowanie ich tym, co
korzystne dla organizmu
Wymienia elementy środowiska, które uznaje za najważniejsze, są to:
● Czyste powietrze
● Czystość
● Światło
● Ciepło
● Cisza
● Dieta
Autorka wskazuje, że środowisko jest jednym z głównych źródeł choroby.
Zaobserwowała, że choroba rozwija się najczęściej w małych, ciemnych i wilgotnych
3
pomieszczeniach. Chorobie można zapobiegać lub przyspieszać proces zdrowienie poprzez
zapewnienie warunków przeciwnych do tych, które wywołują chorobę.
Florence Nightingale zwraca również uwagę na
edukację zdrowotną
– ludzie
zrozumieją istotę czynników środowiskowych, gdy będą edukowani w zakresie istotnych
faktów dotyczących zdrowia.
Zdrowie: Dobre samopoczucie i możliwość pełnego wykorzystania posiadanych sił.
Autorka przedstawia zdrowie w pryzmacie zapobiegania chorobom poprzez
środowiskowe czynniki zdrowia.
Choroba: Proces naprawczy, którego natura naznaczona jest potrzebą opieki. Choroba jest
naturalnym wysiłkiem uzdrawiania zatrucia, utraty sił lub reakcją przeciwko warunkom, w
których znajduje się człowiek.
Rolą pielęgniarki jest zapobieganie przerwaniu procesu naprawczego i zapewnienie
optymalnych warunków do jego wzmocnienia.
Pacjent: Postrzegany jest biernie i odgrywa rolę pasywną. Natomiast pielęgniarka i środowisko
wpływają w znacznym stopniu na pacjenta.
Powtórzmy założenia:
pielęgnowanie pozostaje w ścisłym związku z tym, co się dzieje w środowisku
fizycznym otaczającym człowieka
zdrowie człowieka uzależnione jest od środowiska
pielęgnowanie odnosi się do zdrowia, a samo zdrowie jest ściśle powiązane ze
środowiskiem
zadaniem osoby pielęgnującej jest zadbanie o środowisko pacjenta
Kanony pielęgniarstwa
1.
wentylacja i ogrzewanie
– wskazanie na czystość powietrza
w pomieszczeniach zamkniętych – wietrzenie pomieszczeń, utrzymanie
odpowiedniej wilgoci
na terenach otwartych (zanieczyszczenia) – wilgoć, dym, gazy, pyły
2.
zdrowie domu, mieszkania, szpitala
dobre oświetlenie
właściwe usuwanie nieczystości
korzystanie z czystej, nieskażonej wody
właściwe rozwiązania architektoniczne (szczególnie budynki szpitalne)
3.
światło
– potrzebne dla zdrowia fizycznego i psychicznego –„słońce jest malarzem
ciała i duszy”
4.
hałas
– czynnik bardzo stresujący
głośne rozmowy
muzyka
sposób poruszania się (hałas gdy ktoś idzie)
5.
różnorodność
– świadome wprowadzanie w życiu chorego różnych zmian, np.
spacer, posadzenie przy oknie
małe elementy dekoracyjne (np. kwiatek)
czytanie chorym
zachęcenie do aktywności (pisanie, prace ręczne, samodzielne czytanie)
6.
łóżko i jego wyposażenie
czystość bielizny pościelowej i potrzeba jej zmiany
4
prawidłowe przesłanie łóżka
dodatkowe akcesoria (materac, poduszka, akcesoria przeciwodleżynowe)
7.
czystość pokoju i ścian
porządkowanie sali chorych
odświeżanie ścian (malowanie)
sposób porządkowania – bez wzbierania kurzu
8.
czystość osobista
forma skóry
konieczność systematycznego mycia się
częste mycie rak przez osoby leczące i pielęgnujące
9.
żywienie
10.
podawanie posiłków
zachowanie diety zgodnie z tym, co zaleca lekarz
wprowadzanie urozmaiceń do diety
regularność podawanych posiłków
nie przerywanie posiłku choremu
11.
komunikowanie terapeutyczne pozbawione nadmiernego dawania nadziei,
pocieszania, gadatliwości oraz ciągłego udzielania rad
„głupie” budzenie nadziei i
doradzanie
czynniki psycho – społeczne w komunikacji z pacjentem
wsłuchiwanie się w słowa chorego
przekazywanie rad umacniających chorego (bez złudzeń)
12.
obserwacja
– zbieranie konkretnych, rzeczowych i precyzyjnych informacji co do
potrzeb pacjentów i ich sytuacji
13.
zarządzanie
– obejmowanie uwagą pacjenta i tych elementów środowiska, które mają
największy wpływ na samego pacjenta i na jego sytuacje zdrowotną
Trzy zakresy oddziaływań:
ŚRODOWISKO ► PACJENT
PIELĘGNIARKA ► ŚRODOWISKO
PIELĘGNIARKA ► PACJENT
5
Plik z chomika:
kryswiec
Inne pliki z tego folderu:
czepek.jpg
(15 KB)
Postawy rodzicielskie w odczuciu dorastającej młodzieży.doc
(31 KB)
kodeks_etyki.doc
(60 KB)
Kodeks Etyki dla pielegniarek ICN.pdf
(1440 KB)
karta_praw_pacjenta_07082007.pdf
(234 KB)
Inne foldery tego chomika:
★ Eska hity na Czasie Zima 2012
cscs
Jason Derulo
komputer
książki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin