*01 1. Pawe�, Aposto� Jezusa Chrystusa przez wol� Bo��, i Tymoteusz brat, zborowi Bo�emu, kt�ry jest w Koryncie, ze wszystkimi �wi�tymi, kt�rzy s� we wszystkiej Achai. 2. �aska niech b�dzie wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa. 3. B�ogos�awiony niech b�dzie B�g i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa, Ojciec mi�osierdzia a B�g wszelkiej pociechy, 4. Kt�ry nas cieszy w ka�dym ucisku naszym, aby�my i my cieszy� mogli i tych, kt�rzy s� w jakimkolwiek ucisku, t�� pociech�, kt�r� my sami pocieszeni bywamy od Boga. 5. Gdy� jako w nas obfituj� utrapienia Chrystusowe, tak przez Chrystusa obfituje i pociecha nasza. 6. Bo cho� bywamy uci�nieni, dla waszej to pociechy i zbawienia, kt�re si� sprawuje przez znoszenie tego� utrapienia, kt�re i my cierpimy; cho� te� pocieszeni bywamy, i to dla waszej pociechy i zbawienia; 7. A nadzieja nasza mocna jest o was, poniewa� wiemy, i� jako�cie uczestnikami utrapienia, tak i pociechy. 8. Albowiem nie chcemy, aby�cie nie mieli wiedzie�, bracia! o ucisku naszym, kt�ry nas spotka� w Azyi, i�e�my nazbyt byli obci��eni i nad mo�no��, tak i�e�my byli pocz�li w�tpi� i o �ywocie. 9. Owszem i sami w sobie mieli�my wyrok �mierci, aby�my nie ufali sami w sobie, ale w Bogu, kt�ry wzbudza umar�ych; 10. Kt�ry z tak wielkiej �mierci wyrwa� nas i jeszcze wyrywa, w kt�rym nadziej� mamy, i� i napotem wyrwie; 11. Zw�aszcza gdy si� te� i wy pomo�ecie modli� za nami, aby za ten dar, kt�ry przez wiele os�b nam jest pokazany, by�y te� od wielu os�b dzi�ki czynione za nas. 12. Albowiem to� jest chluba nasza, �wiadectwo sumienia naszego, �e�my w prostocie i w szczero�ci Bo�ej, nie w cielesnej m�dro�ci, ale w �asce Bo�ej na �wiecie obcowali, a najwi�cej mi�dzy wami. 13. Albowiem nic inszego wam nie piszemy, tylko to, co czytacie, albo te� poznawacie, a spodziewam si�, i� te� a� do ko�ca poznacie, 14. Jako�cie te� nas poznali po cz�ci, �e�my chlub� wasz�, jako i wy nasz� w dzie� Pana Jezusa. 15. I z t�� ufno�ci� chcia�em by� i�� do was najpierwej, aby�cie wt�re dobrodziejstwo odebrali; 16. I przez was i�� do Macedonii, i zasi� z Macedonii przyj�� do was, i od was by� odprowadzony do Judzkiej ziemi. 17. O tem tedy my�l�c, izalim co lekkomy�lnie uczyni�? albo to, o czem my�l�, izali wed�ug cia�a my�l�, aby by�o u mnie: Tak tak i Nie nie? 18. Ale� wierny jest B�g, i� mowa nasza do was nie by�a: Tak i Nie. 19. Albowiem Syn Bo�y, Jezus Chrystus, kt�ry mi�dzy wami przez nas jest opowiadany, to jest, przez mi� i przez Sylwana, i przez Tymoteusza, nie by�: Tak i Nie; ale Tak w nim by�o. 20. Bo ile jest obietnic Bo�ych, w nim s� Tak i w nim s� Amen, ku chwale Bo�ej przez nas. 21. Ale ten, kt�ry nas utwierdza z wami w Chrystusie i kt�ry nas pomaza�, B�g jest; 22. Kt�ry te� zapiecz�towa� nas i da� zadatek Ducha w serca nasze. 23. Ale� ja Boga przyzywam na �wiadectwo na dusz� moj�, i� szanuj�c was, dot�dem nie przyszed� do Koryntu; 24. Nie i�by�my panowali nad wiar� wasz�, ale i� jeste�my pomocnikami wesela waszego; bo wiar� stoicie. *02 1. A postanowi�em to u siebie, abym znowu nie przyszed� z zasmuceniem do was. 2. Bo je�libym ja was zasmuci�, i kt� jest, co by mi� rozweseli�, tylko ten, kt�ry jest przez mi� zasmucony? 3. A tomci wam napisa�, abym przyszed�szy, nie mia� smutku z tych, z kt�rych mia�bym si� weseli�; pewien b�d�c o was wszystkich, �e rado�� moj� wszyscy za swoj� macie. 4. Albowiem z wielkiego ucisku i utrapienia serca, i z wiel� �ez pisa�em wam, nie �eby�cie mieli by� zasmuceni, ale �eby�cie mi�o�� poznali, kt�r� nader obficie mam przeciwko wam. 5. Je�li tedy kto zasmuci�, nie mnie� zasmuci�, ale poniek�d (abym go nie obci��y�), was wszystkich. 6. Dosy�ci ma taki na zgromieniu tem, kt�re si� sta�o od wielu, 7. Tak i� przeciwnym obyczajem, inaczej by�cie mu odpu�ci� mieli i onego pocieszy�, by sna� zbytni smutek takiego nie po�ar�. 8. Przeto� prosz� was, aby�cie mi�o�� przeciwko niemu utwierdzili, 9. Albowiem i dlategom by� napisa�, abym do�wiadczenia waszego dozna�, je�li�e we wszystkiem pos�uszni jeste�cie. 10. A komu wy co odpuszczacie, temu i ja; gdy� i ja, je�lim co odpu�ci� temu, komum odpu�ci�, uczyni�em to dla was przed obliczno�ci� Chrystusow�, aby was szatan nie podszed�. 11. Albowiem zamys�y jego nie s� nam tajne. 12. A gdym przyszed� do Troady dla opowiadania Ewangielii Chrystusowej, a drzwi mi by�y otworzone w Panu. 13. Nie mia�em ul�enia w duchu moim dlatego, �em nie znalaz� Tytusa, brata mego; ale rozstawszy si� z nimi, poszed�em do Macedonii. 14. Lecz chwa�a Bogu, kt�ry nam zawsze zwyci�stwo daje w Chrystusie i wonno�� znajomo�ci swojej objawia przez nas na ka�dem miejscu. 15. Bo�my dobr� wonno�ci� Chrystusow� Bogu w tych, kt�rzy zbawieni bywaj� i w tych, kt�rzy gin�; 16. Tymci wonno�ci� �mierci na �mier�, ale onym wonno�ci� �ywota ku �ywotowi; lecz do tego, kt� jest sposobny? 17. Bo nie jeste�my jako wiele ich, kt�rzy fa�szuj� s�owo Bo�e; ale jako z szczero�ci, ale jako z Boga, przed obliczno�ci� Bo�� o Chrystusie m�wimy. *03 1. Poczynamy� zasi� zaleca� samych siebie? czyli potrzebujemy, jako niekt�rzy, list�w zalecaj�cych do was albo te� list�w zalecaj�cych od was? 2. Listem naszym wy jeste�cie, napisanym na sercach naszych, kt�ry znaj� i czytaj� wszyscy ludzie. 3. Gdy� to jawna jest, �e�cie listem Chrystusowym przez us�ug� nasz� zgotowanym, napisanym nie inkaustem, ale Duchem Boga �ywego, nie na tablicach kamiennych, ale na tablicach serc mi�snych. 4. A takie� ufanie mamy przez Chrystusa ku Bogu, 5. Nie i�by�my byli sposobni, co my�le� sami z siebie, jako sami z siebie, ale sposobno�� nasza z Boga jest; 6. Kt�ry nas te� uczyni� sposobnymi s�ugami nowego testamentu, nie litery, ale Ducha; albowiem litera zabija, ale Duch o�ywia. 7. Bo je�li� pos�ugiwanie �mierci literami wyra�one na tablicach kamiennych by�o chwalebne, tak i� synowie Izraelscy nie mogli �miele patrze� na oblicze Moj�eszowe dla chwa�y oblicza jego, kt�ra mia�a by� ska�ona: 8. Jako� daleko wi�cej us�ugiwanie Ducha nie ma by� chwalebne? 9. Bo je�li� us�ugiwanie pot�pienia by�o chwalebne, daleko wi�cej us�ugiwanie sprawiedliwo�ci obfituje w chwale. 10. Albowiem i to, co chwa�� mia�o, nie mia�o chwa�y w tej cz�ci, co si� tknie onej przewy�szaj�cej chwa�y. 11. Bo je�li� to, co niszczeje, by�o chwalebne, daleko wi�cej to, co zostaje, jest chwalebne. 12. Przeto� maj�c tak� nadziej�, wielkiej bezpieczno�ci w mowie u�ywamy. 13. A nie jeste�my jako Moj�esz, kt�ry k�ad� zas�on� na oblicze swoje, aby synowie Izraelscy �miele nie patrzyli na koniec onego, co zniszcze� mia�o. 14. Ale zatwardzone s� zmys�y ich; albowiem a� do dzisiejszego dnia ta� zas�ona w czytaniu starego testamentu zostaje nie odkryta, kt�ra przez Chrystusa ska�enie bierze. 15. Przeto� a� do dnia dzisiejszego, gdy Moj�esz czytany bywa, zas�ona jest na sercu ich po�o�ona. 16. Lecz gdyby si� do Pana obr�cili, odj�ta b�dzie ona zas�ona, 17. Ale� Pan jest tym Duchem; a gdzie jest ten Duch Pa�ski, tam i wolno��. 18. Lecz my wszyscy, kt�rzy odkrytem obliczem na chwa�� Pa�sk�, jako w zwierciadle patrzymy, w to� wyobra�enie przemienieni bywamy z chwa�y w chwa��, jako od Ducha Pa�skiego. *04 1. Dlatego maj�c to us�ugiwanie, tak jako�my mi�osierdzie otrzymali, nie s�abiejemy. 2. Ale�my si� odrzekli skrytej sromoty, nie obchodz�c si� chytrze, ani fa�szuj�c s�owa Bo�ego; ale objawieniem prawdy zalecaj�c samych siebie u ka�dego sumienia ludzkiego przed obliczem Bo�em. 3. Je�li tedy zakryta jest Ewangielija nasza, zakryta jest przed tymi, kt�rzy gin�. 4. W kt�rych b�g �wiata tego o�lepi� zmys�y, to jest w niewiernych, aby im nie �wieci�a �wiat�o�� Ewangielii chwa�y Chrystusowej, kt�ry jest wyobra�eniem Bo�em. 5. Albowiem nie samych siebie opowiadamy, ale Chrystusa Jezusa, �e jest Panem, a samych siebie s�ugami waszymi dla Jezusa. 6. Poniewa� B�g, kt�ry rzek�, aby si� z ciemno�ci �wiat�o�� roz�wieci�a, ten si� roz�wieci� w sercach naszych ku roz�wieceniu (w nas) znajomo�ci chwa�y Bo�ej w obliczu Jezusa Chrystusa. 7. A mamy ten skarb w naczyniu glinianem, aby dostojno�� tej mocy by�a z Boga, a nie z nas. 8. Gdy zewsz�d uci�nieni bywamy, ale nie bywamy pot�oczeni; pow�tpiewamy, ale nie zw�tpimy. 9. Prze�ladowanie cierpimy, ale nie bywamy opuszczeni; bywamy porzuceni, ale nie giniemy. 10. Zawsze umartwienie Pana Jezusowe na ciele nosimy, aby i �ywot Jezusowy na ciele naszem by� objawiony. 11. Zawsze bowiem my, kt�rzy �yjemy, bywamy wydawani na �mier� dla Jezusa, aby te� �ywot Jezusowy by� objawiony w �miertelnem ciele naszem. 12. Dlatego �mier� mocy swojej w nas dokazuje, ale w was �ywot. 13. Maj�c tedy tego� ducha wiary, tak jako napisane: Uwierzy�em, przetom te� m�wi�; i my wierzymy, przeto te� m�wimy, 14. Wiedz�c, i� ten, kt�ry wzbudzi� Pana Jezusa, i nas wzbudzi przez Jezusa, i postawi z wami. 15. Bo� to wszystko dzieje si� dla was, aby �aska ona obfituj�ca przez dzi�kowanie wielu ich rozmno�y�a si� ku chwale Bo�ej. 16. Dlatego nie s�abiejmy, ale cho� si� te� nasz zewn�trzny cz�owiek kazi, wszak�e on wewn�trzny si� odnawia ode dnia do dnia. 17. Albowiem ten kr�ciuchny i lekki ucisk nasz nader zacnej chwa�y wieczn� wag� nam sprawuje; 18. Gdy nie patrzymy na rzeczy widzialne, ale na niewidzialne; albowiem rzeczy widzialne s� doczesne, ale niewidzialne s� wieczne. *05 1. Wiemy bowiem, �e je�li tego naszego ziemskiego mieszkania namiot zburzony b�dzie, budowanie mamy od Boga, dom nie r�koma urobiony, wieczny w niebiesiech. 2. Albowiem w tym namiocie wzdychamy, domem naszym, kt�ry jest z nieba, ��daj�c by� przyobleczeni. 3. Je�li� tylko przyobleczonymi a nie nagimi znalezieni b�dziemy. 4. Bo kt�rzy�my w tym namiocie, wzdychamy, b�d�c obci��eni, poniewa� nie ��damy by� zewleczeni, ale przyobleczeni, aby po�arta by�a �miertelno�� od �ywota. 5. A ten, kt�ry nas ku temu� w�a�nie przygotowa�, jestci B�g, kt�ry nam te� da� zadatek Ducha. 6. Przeto� maj�c zawsze ufno�� i wiedz�c, �e p�ki mieszkamy w tem ciele, pielgrzymujemy od Pana: 7. (Bo przez wiar� chodzimy, a nie ...
waldiizet