54_1tym.txt

(12 KB) Pobierz
*01
1. Pawe�, Aposto� Jezusa Chrystusa pod�ug rozrz�dzenia Boga, zbawiciela naszego, i Pana Jezusa Chrystusa, kt�ry jest nadzieja nasza,
2. Tymoteuszowi, w�asnemu synowi w wierze, niech b�dzie �aska, mi�osierdzie, pok�j od Boga, Ojca naszego, i Chrystusa Jezusa, Pana naszego.
3. Jakom ci� prosi�, aby� zosta� w Efezie, gdym szed� do Macedonii, patrz�e, aby� rozkaza� niekt�rym, �eby inaczej nie uczyli.
4. I nie bawili si� ba�niami i wywodami niesko�czonemi rodzaju, kt�re wi�cej spor�w przynosz�, ni� zbudowania Bo�ego, kt�re w wierze zale�y.
5. Lecz koniec przykazania jest mi�o�� z czystego serca i z sumienia dobrego, i z wiary nieob�udnej.
6. Czego niekt�rzy jako celu uchybiwszy, obr�cili si� ku pr�nom�wno�ci.
7. Chc�c by� nauczycielami zakonu, nie rozumiej� ani tego, co m�wi�, ani co za pewne twierdz�.
8. A wiemy, �e dobry jest zakon, je�liby go kto przystojnie u�ywa�,
9. Wiedz�c to, �e sprawiedliwemu nie jest zakon postanowiony, ale niesprawiedliwym i niepoddanym, niepobo�nym i grzesznikom, z�o�liwym i nieczystym, ojcomordercom i matkomordercom, m�ob�jcom,
10. Wszetecznikom, samco�o�nikom, ludokradcom, k�amcom, krzywoprzysi�com, i je�li co innego jest przeciwnego zdrowej nauce.
11. Wed�ug chwalebnej Ewangielii b�ogos�awionego Boga, kt�ra mi jest zwierzona.
12. Przeto� dzi�kuj� temu, kt�ry mi� umocni�, Chrystusowi Jezusowi, Panu naszemu, i� mi� za wiernego os�dzi�, na us�ugiwanie postanowiwszy mi�.
13. Kt�rym pierwej by� blu�nierc� i prze�ladowc�, i gwa�townikiem; alem mi�osierdzia dost�pi�, bom to z niewiadomo�ci czyni�, b�d�c w niewierze.
14. Lecz nader obfitowa�a �aska Pana naszego z wiar� i z mi�o�ci�, kt�ra jest w Chrystusie Jezusie.
15. Wierna jest ta mowa i wszelkiego przyj�cia godna, i� Chrystus Jezus przyszed� na �wiat, aby grzesznik�w zbawi�, z kt�rych jam jest pierwszy.
16. Alem dlatego mi�osierdzia dost�pi�, aby na mnie pierwszym okaza� Jezus Chrystus wszelk� cierpliwo�� na przyk�ad tym, kt�rzy we� uwierzy� maj� ku �ywotowi wiecznemu.
17. Przeto� kr�lowi wiek�w nie�miertelnemu, niewidzialnemu samemu m�dremu Bogu, niech b�dzie cze�� i chwa�a na wieki wiek�w. Amen.
18. To� rozkazanie zalecam, synu Tymoteuszu! aby� wed�ug proroctw, kt�re uprzedzi�y o tobie, bojowa� w nich on dobry b�j,
19. Maj�c wiar� i dobre sumienie, kt�re niekt�rzy odrzuciwszy, szkod� podj�li w wierze;
20. Z kt�rych jest Hymeneusz i Aleksander, kt�rychem odda� szatanowi, aby pokarani b�d�c, nauczyli si� nie blu�ni�.
*02
1. Napominam tedy, aby przed wszystkiemi rzeczami czynione by�y pro�by, modlitwy, przyczyny i dzi�kowania za wszystkich ludzi;
2. Za kr�l�w i za wszystkich w prze�o�e�stwie b�d�cych, aby�my cichy i spokojny �ywot wiedli we wszelkiej pobo�no�ci i uczciwo�ci.
3. Albowiem to jest rzecz dobra i przyjemna przed Bogiem, zbawicielem naszym,
4. Kt�ry chce, aby wszyscy ludzie byli zbawieni i ku znajomo�ci prawdy przyszli.
5. Bo� jeden jest B�g, jeden tak�e po�rednik mi�dzy Bogiem i lud�mi, cz�owiek Chrystus Jezus.
6. Kt�ry da� samego siebie na okup za wszystkich, co jest �wiadectwem czas�w jego.
7. Na com ja jest postanowiony za kaznodziej� i Aposto�a, (prawd� m�wi� w Chrystusie, nie k�ami�), za nauczyciela pogan w wierze i w prawdzie.
8. Chc� tedy, aby si� m�owie modlili na ka�dem miejscu, podnosz�c czyste r�ce bez gniewu i bez poswarku.
9. Tak�e i niewiasty, aby si� ubiorem przystojnym ze wstydem i skromno�ci� zdobi�y, nie z trefionemi w�osami, albo z�otem, albo per�ami, albo szatami kosztownemi,
10. Ale (jako przystoi niewiastom, kt�re si� ozywaj� do pobo�no�ci), dobremi uczynkami.
11. Niewiasta niech si� uczy w milczeniu ze wszelkiem podda�stwem.
12. Bo niewie�cie nie pozwalam uczy�, ani w�adzy mie� nad m�em, ale aby by�a w milczeniu.
13. Bo Adam pierwszy stworzony jest, potem Ewa.
14. I Adam nie by� zwiedziony, ale niewiasta zwiedziona b�d�c, przest�pstwa przyczyn� by�a.
15. Lecz zbawiona b�dzie przez rodzenie dziatek, je�liby zosta�y w wierze i w mi�o�ci, i w �wi�tobliwo�ci z mierno�ci�.
*03
1. Wierna jest ta mowa: Je�li kto biskupstwa ��da, dobrej pracy ��da.
2. Ale biskup ma by� nienaganiony, m�� jednej �ony, czu�y, trze�wy, powa�ny, go�cinny, ku nauczaniu sposobny;
3. Nie pijanica wina, nie bitny, nie spro�nego zysku chciwy, ale s�uszno�� mi�uj�cy, nieswarliwy, nie�akomy;
4. Kt�ry by dom sw�j dobrze rz�dzi�, kt�ry by dziatki mia� w pos�usze�stwie ze wszelak� uczciwo�ci�;
5. (Bo je�liby kto nie umia� swego w�asnego domu rz�dzi�, jako� piecz� b�dzie mia� o ko�ciele Bo�ym?)
6. Nie nowotny, aby b�d�c nad�ty, nie wpad� w s�d potwarcy.
7. Musi te� mie� �wiadectwo dobre od obcych, aby nie wpad� w ha�b� i w sid�o potwarcy.
8. Dyjakonowie tak�e maj� by� powa�ni, nie dwoistego s�owa, nie pijanicy wielu wina, nie chciwi spro�nego zysku,
9. Maj�cy tajemnic� wiary w czystem sumieniu.
10. A ci te� niech b�d� pierwej do�wiadczeni, zatem niech s�u��, je�li s� bez nagany;
11. �ony tak�e niech maj� powa�ne, nie potwarliwe, trze�we, wierne we wszystkiem.
12. Dyjakonowie niech b�d� m�ami jednej �ony, kt�rzy by dziatki dobrze rz�dzili i w�asne domy.
13. Albowiem kt�rzy by dobrze s�u�yli, stopie� sobie dobry zjednaj� i wielkie bezpiecze�stwo w wierze, kt�ra jest w Chrystusie Jezusie.
14. To� tobie pisz�, maj�c nadziej�, �e w rychle przyjd� do ciebie;
15. A je�libym omieszka�, aby� wiedzia�, jako si� masz w domu Bo�ym sprawowa�, kt�ry jest ko�cio�em Boga �ywego, filarem i utwierdzeniem prawdy.
16. A zaprawd� wielka jest tajemnica pobo�no�ci, �e B�g objawiony jest w ciele, usprawiedliwiony jest w duchu, widziany jest od Anio��w, kazany jest poganom, uwierzono mu na �wiecie, wzi�ty jest w g�r� do chwa�y.
*04
1. A Duch jawnie m�wi, i� w ostateczne czasy odstan� niekt�rzy od wiary, s�uchaj�c duch�w zwodz�cych i nauk dyjabelskich,
2. W ob�udzie k�amstwo m�wi�cych i pi�tnowane maj�cych sumienie swoje,
3. Zabraniaj�cych wst�powa� w ma��e�stwo, rozkazuj�cych wstrzymywa� si� od pokarm�w, kt�re B�g stworzy� ku przyjmowaniu z dzi�kowaniem wiernym i tym, kt�rzy poznali prawd�.
4. Bo wszelkie stworzenie Bo�e dobre jest, a nic nie ma by� odrzuconem, co z dzi�kowaniem bywa przyjmowane;
5. Albowiem po�wi�cone bywa przez s�owo Bo�e i przez modlitw�.
6. To przek�adaj�c braciom, b�dziesz dobrym s�ug� Chrystusa Jezusa, wychowanym w s�owach wiary i nauki dobrej, kt�rej� na�ladowa�.
7. A �wieckich i babich ba�ni chro� si�; ale si� �wicz w pobo�no�ci.
8. Albowiem cielesne �wiczenie ma�o jest po�yteczne; lecz pobo�no�� do wszystkiego jest po�yteczna, maj�c obietnic� �ywota tera�niejszego i przysz�ego.
9. Wierna to jest mowa i wszelkiego przyj�cia godna.
10. Albowiem przeto te� pracujemy i l�eni bywamy, �e nadziej� mamy w Bogu �ywym, kt�ry jest zbawicielem wszystkich ludzi, a najwi�cej wiernych.
11. To przykazuj i tego nauczaj.
12. �aden m�odo�ci� twoj� niech nie gardzi; ale b�d� przyk�adem wiernych w mowie, w obcowaniu, w mi�o�ci, w duchu, w wierze, w czysto�ci.
13. P�ki nie przyjd�, pilnuj czytania, napominania i nauki.
14. Nie zaniedbywaj daru Bo�ego, kt�ry w tobie jest, kt�ry� dany jest przez prorokowanie z w�o�eniem r�k starszych.
15. O tem rozmy�laj, tem si� zabawiaj, aby post�pek tw�j jawny by� wszystkim.
16. Pilnuj samego siebie i nauczania, trwaj w tych rzeczach; bo to czyni�c, i samego siebie zbawisz, i tych, kt�rzy ci� s�uchaj�.
*05
1. Starszemu nie �aj, ale jako ojca napominaj, m�odszych jako braci,
2. Starsze niewiasty jako matki, m�odsze jako siostry, ze wszelak� czysto�ci�.
3. Wdowy miej w uczciwo�ci, kt�re prawdziwie s� wdowami.
4. A je�li kt�ra wdowa dzieci albo wnucz�ta ma, niech si� ucz� pierwej przeciwko domowi w�asnemu by� pobo�nemi i wzajem oddawa� rodzicom; albowiem to jest rzecz chwalebna i przyjemna przed obliczem Bo�em.
5. A kt�ra jest prawdziwie wdowa i osierocia�a, ma nadziej� w Bogu i trwa w pro�bach i w modlitwach w nocy i we dnie.
6. Ale kt�ra w rozkoszach �yje, ta �yj�c umar�� jest.
7. To tedy rozkazuj, �eby by�y nienaganione.
8. A je�li kto o swoich, a najwi�cej o domowych starania nie ma, wiary si� zaprza� i gorszy jest ni� niewierny.
9. Wdowa niech b�dzie obrana, kt�ra by nie mia�a mniej ni� sze��dziesi�t lat, kt�ra by�a �on� jednego m�a,
10. Maj�ca �wiadectwo w dobrych uczynkach, je�li dzieci wychowa�a, je�li go�ci przyjmowa�a, je�li �wi�tych nogi umywa�a, je�li utrapionych wspomaga�a, je�li ka�dego uczynku dobrego na�ladowa�a.
11. Wd�w zasi� m�odszych chro� si�; bo gdyby si� zbestwi�y przeciw Chrystusowi, chc� za m�� i��,
12. Maj�c os�dzenie, i� pierwsz� wiar� odrzuci�y;
13. Owszem te� pr�nuj�c ucz� si� chodzi� od domu do domu; a nie tylko s� pr�nuj�ce, ale te� �wiegotliwe, niepotrzebnemi rzeczami si� bawi�ce, m�wi�c, co nie przystoi.
14. Chc� tedy, aby m�odsze sz�y za m��, dzieci rodzi�y, gospodyniami by�y; przeciwnikowi �adnej przyczyny nie dawa�y ku obmowisku;
15. Albowiem si� ju� niekt�re obr�ci�y za szatanem.
16. Przeto�, je�li kt�ry wierny albo kt�ra wierna ma wdowy, niech�e je opatruje, a niech zb�r nie b�dzie obci��ony, aby tym, kt�re s� prawdziwie wdowami, starczy�o.
17. Starsi, kt�rzy si� w prze�o�e�stwie dobrze sprawuj�, niech b�d� mieni za godnych dwojakiej czci, a zw�aszcza ci, kt�rzy pracuj� w s�owie i w nauce.
18. Albowiem Pismo m�wi: Wo�owi m��c�cemu nie zawi��esz g�by; i: Godzien jest robotnik zap�aty swojej.
19. Przeciwko starszemu nie przyjmuj skargi, chyba za dwoma albo trzema �wiadkami.
20. A tych, kt�rzy grzesz�, strofuj przed wszystkimi, aby i drudzy boja�� mieli.
21. O�wiadczam si� przed Bogiem i Panem Jezusem Chrystusem, i przed Anio�y wybranymi, aby� tych rzeczy przestrzega�, w osobach nie brakuj�c, nic nie czyni�c z przychylno�ci.
22. R�k z pr�dka na nikogo nie wk�adaj, ani b�d� uczestnikiem cudzych grzech�w: samego siebie czystym zachowaj.
23. Samej wody wi�cej nie pijaj, ale u�ywaj po trosze wina dla �o��dka twego i cz�stych chor�b twoich.
24. Grzechy niekt�rych ludzi przedtem s� jawne i uprzedzaj� na s�d, a za niekt�rymi id� pozad.
25. Tak�e te� dobre uczynki przedtem s� jawne; ale kt�re ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin