59_jak.txt

(12 KB) Pobierz
*01
1. Jak�b, s�uga Bo�y i Pana Jezusa Chrystusa, dwunastu pokoleniom, kt�re s� w rozproszeniu, zdrowia �yczy.
2. Za najwi�ksz� rado�� miejcie, bracia moi! gdy w rozmaite pokusy wpadacie,
3. Wiedz�c, i� do�wiadczenie wiary waszej sprawuje cierpliwo��;
4. A cierpliwo�� niech ma doskona�y uczynek, �eby�cie byli doskonali i zupe�ni, kt�rym by na niczem nie schodzi�o.
5. A je�li komu z was schodzi na m�dro�ci, niech prosi u Boga, kt�ry j� szczerze wszystkim daje, a nie wymawia; i b�dzie mu dana.
6. Ale niech prosi z wiar�, nic nie w�tpi�c; albowiem kto w�tpi, jest podobny wa�owi morskiemu, kt�ry od wiatru p�dzony i miotany bywa.
7. Bo niechaj nie mniema ten cz�owiek, aby co mia� wzi�� od Pana.
8. M�� umys�u dwoistego jest niestateczny we wszystkich drogach swoich.
9. A niech si� chlubi brat niskiego stanu w wywy�szeniu swojem,
10. A bogaty w poni�eniu swojem; bo jako kwiat trawy przeminie.
11. Albowiem jako s�o�ce, kiedy wesz�o z gor�co�ci�, ususzy�o traw�, a kwiat jej opad� i zgin�a ona �liczno�� kszta�tu jego, tak i bogaty w drogach swoich uwi�dnie.
12. B�ogos�awiony m��, kt�ry znosi pokuszenie; bo gdy b�dzie do�wiadczony, we�mie koron� �ywota, kt�r� obieca� Pan tym, kt�rzy go mi�uj�.
13. �aden, gdy bywa kuszony, niech nie m�wi: Od Boga kuszony bywam; bo B�g nie mo�e kuszony by� we z�em, a sam nikogo nie kusi.
14. Ale ka�dy bywa kuszony, gdy od swoich w�asnych po��dliwo�ci bywa poci�gniony i przyn�cony.
15. Zatem po��dliwo�� pocz�wszy, rodzi grzech, a grzech b�d�c wykonany, rodzi �mier�.
16. Nie b��d�cie�, bracia moi mili!
17. Wszelki datek dobry i wszelki dar doskona�y z g�ry jest, zst�puj�cy od Ojca �wiat�o�ci, u kt�rego nie masz odmiany, ani za�mienia na wstecz si� wracaj�cego.
18. Kt�ry, przeto �e chcia�, porodzi� nas s�owem prawdy ku temu, �eby�my byli niejakiemi pierwiastkami stworzenia jego.
19. A tak, bracia moi mili! niech b�dzie ka�dy cz�owiek pr�dki ku s�uchaniu, ale nierych�y ku m�wieniu i nierych�y ku gniewowi.
20. Bo gniew m�a nie sprawuje sprawiedliwo�ci Bo�ej.
21. A tak odrzuciwszy wszelakie plugastwo i zbytek z�o�ci, z cicho�ci� przyjmijcie s�owo wszczepione, kt�re mo�e zbawi� dusze wasze.
22. A b�d�cie czynicielami s�owa, a nie s�uchaczami tylko, oszukiwaj�cymi samych siebie.
23. Albowiem je�li kto jest s�uchaczem s�owa a nie czynicielem, ten podobny jest m�owi przypatruj�cemu si� obliczu narodzenia swego we zwierciadle;
24. Bo samego siebie obejrza� i odszed�, a wnet zapomnia�, jakim by�.
25. Ale kto by wejrza� w on doskona�y zakon wolno�ci i zostawa�by w nim, ten nie b�d�c s�uchaczem zapami�tliwym, ale czynicielem uczynku, ten b�ogos�awionym b�dzie w uczynku swoim.
26. Je�li kto mi�dzy wami zda si� by� nabo�nym, nie kie�znaj�c j�zyka swego, ale zwodz�c serce swe, tego nabo�e�stwo pr�ne jest.
27. Nabo�e�stwo czyste i niepokalane u Boga i Ojca to jest: Nawiedza� sieroty i wdowy w ucisku ich i zachowa� samego siebie niepokalanym od �wiata.
*02
1. Bracia moi! nie miejcie z brakowaniem os�b wiary Pana naszego Jezusa Chrystusa, kt�ry chwalebny jest.
2. Albowiem gdyby wszed� do zgromadzenia waszego m��, maj�c pier�cie� z�oty w szacie �wietnej, a wszed�by te� i ubogi w pod�ym odzieniu:
3. I wejrzeliby�cie na tego, co ma �wietn� szat�, a rzekliby�cie mu: Ty! si�d� sam poczciwie! a ubogiemu by�cie rzekli: Ty! tam st�j, albo si�d� tu pod podn�kiem moim!
4. Aza�e�cie ju� nie uczynili r�no�ci mi�dzy sob� i nie stali�cie si� s�dziami my�li z�ych?
5. S�uchajcie, bracia moi mili! aza� B�g nie obra� ubogich na tym �wiecie, aby byli bogatymi w wierze i dziedzicami kr�lestwa, kt�re obieca� tym, kt�rzy go mi�uj�?
6. Ale�cie wy zniewa�yli ubogiego. Aza� bogacze gwa�tem was nie uciskaj� i do s�d�w was nie poci�gaj�?
7. Aza� oni nie blu�ni� onego zacnego imienia, kt�re jest wzywane nad wami?
8. A je�li�e pe�nicie zakon kr�lewski wed�ug Pisma: B�dziesz mi�owa� bli�niego twego jako samego siebie, dobrze czynicie.
9. Lecz je�li osobami brakujecie, grzech pope�niacie i bywacie przekonani od zakonu jako przest�pcy.
10. Albowiem ktobykolwiek zachowa� wszystek zakon, a w jednym by upad�, sta� si� winien wszystkich przykaza�.
11. Bo kt�ry rzek�: Nie b�dziesz cudzo�o�y�, ten te� rzek�: Nie b�dziesz zabija�, a je�liby� nie cudzo�o�y�, ale by� zabi�, sta�e� si� przest�pc� zakonu.
12. Tak m�wcie i tak czy�cie jako ci, kt�rzy wed�ug zakonu wolno�ci macie by� s�dzeni.
13. Albowiem s�d bez mi�osierdzia b�dzie temu, co nie czyni� mi�osierdzia; ale mi�osierdzie chlubi si� przeciwko s�dowi.
14. C� pomo�e, bracia moi! je�liby kto rzek�, i� ma wiar�, a uczynk�w by nie mia�? izali go ona wiara mo�e zbawi�?
15. A gdyby brat albo siostra byli nieodziani i schodzi�oby im na powszedniej �ywno�ci,
16. I rzek�by im kto z was: Id�cie w pokoju, ugrzejcie si� i najedzcie si�, a nie daliby�cie im potrzeb cia�u nale��cych, c� to pomo�e?
17. Tak�e i wiara, nie mali uczynk�w, martwa jest sama w sobie.
18. Ale rzecze kto: Ty masz wiar�, a ja mam uczynki; uka� mi wiar� twoj� bez uczynk�w twoich, a ja tobie uka�� wiar� moj� z uczynk�w moich.
19. Ty wierzysz, i� jeden jest B�g, dobrze czynisz; i dyjabli temu wierz�, wszak�e dr��,
20. Ale chceszli wiedzie�, o cz�owiecze marny! i� wiara bez uczynk�w martwa jest?
21. Abraham, ojciec nasz, izali nie z uczynk�w usprawiedliwiony jest, gdy ofiarowa� Izaaka, syna swego, na o�tarzu?
22. Widzisz, i� wiara sp�lnie robi�a z uczynkami jego, a z uczynk�w wiara doskona�a si� sta�a.
23. A tak wype�ni�o si� Pismo, kt�re m�wi: I uwierzy� Abraham Bogu, i przyczytano mu to ku sprawiedliwo�ci, i przyjacielem Bo�ym nazwany jest.
24. A widzicie�, i� z uczynk�w usprawiedliwiony bywa cz�owiek, a nie z wiary tylko.
25. Tak�e te� i Rachab, wszetecznica, izali nie z uczynk�w jest usprawiedliwiona, gdy przyj�a onych pos��w i insz� drog� wypu�ci�a?
26. Albowiem jako cia�o bez duszy jest martwe, tak i wiara bez uczynk�w martwa jest.
*03
1. Niechaj was niewiele b�dzie nauczycielami, bracia moi! wiedz�c, �e ci�szy s�d odniesiemy.
2. Albowiem w wielu upadamy wszyscy; je�li kto nie upada w s�owie, ten jest doskona�ym m�em, kt�ry te� mo�e na wodzy trzyma� i wszystko cia�o.
3. Oto koniom w�dzid�a w g�by wprawujemy, aby nam powolne by�y i wszystkiem cia�em ich kierujemy.
4. Oto i okr�ty, cho� tak wielkie s� i t�giemi wiatrami p�dzone bywaj�, wszak i najmniejszym sterem bywaj� kierowane, gdziekolwiek jest wola sternikowa;
5. Tak i j�zyk ma�y jest cz�onek, wszak�e bardzo si� wynosi. Oto maluczki ogie�, jako wielki las zapala!
6. I j�zyk jest ogie� i �wiat niesprawiedliwo�ci; takci jest postanowiony j�zyk mi�dzy cz�onkami naszemi, kt�ry szpeci wszystko cia�o i zapala ko�o urodzenia naszego, i bywa zapalony od ognia piekielnego.
7. Albowiem wszelkie przyrodzenie i dzikich zwierz�t, i ptak�w, i gadzin, i morskich potwor�w bywa okr�cone i jest okr�cone od ludzi;
8. Ale j�zyka �aden z ludzi okr�ci� nie mo�e, kt�ry jest nieokr�cone z�e i pe�ne jadu �miertelnego.
9. Przez niego b�ogos�awimy Boga i Ojca, i przez niego przeklinamy ludzi, kt�rzy na podobie�stwo Bo�e stworzeni s�;
10. Z jednych�e ust wychodzi b�ogos�awie�stwo i przekl�stwo. Nie tak ma by�, bracia moi!
11. Izali zdr�j z jednego �r�d�a wypuszcza i s�odk�, i gorzk� wod�?
12. Izali mo�e, bracia moi! figowe drzewo przynosi� oliwki, albo winna macica figi? Tak �aden zdr�j s�onej i s�odkiej wody oraz nie wydaje.
13. Je�li kto jest m�dry i umiej�tny mi�dzy wami? niech poka�e dobrem obcowaniem uczynki swoje w m�drej cicho�ci.
14. Ale je�li macie gorzk� zawi�� i zaj�trzenie w sercu waszem, nie chlubcie� si�, ani k�amcie przeciwko prawdzie.
15. Nie jestci ta m�dro�� z g�ry zst�puj�ca, ale ziemska, bydl�ca, dyjabelska.
16. Bo gdzie jest zawi�� i zaj�trzenie, tam i rozterki, i wszelka z�a sprawa.
17. Ale m�dro��, kt�ra jest z g�ry, najprz�dci jest czysta, potem spokojna, mierna, powolna, pe�na mi�osierdzia i owoc�w dobrych, niepos�dzaj�ca, i nieob�udna.
18. Ale owoc sprawiedliwo�ci w pokoju bywa siany tym, kt�rzy pok�j czyni�.
*04
1. Sk�d�e s� walki i zwady mi�dzy wami? Izali nie st�d, to jest z lubo�ci waszych, kt�re walcz� w cz�onkach waszych?
2. Po��dacie, a nie macie, zajrzycie i zawidzicie, a nie mo�ecie dosta�; wadzicie si� i walczycie, wszak�e nie otrzymujecie, przeto i� nie prosicie.
3. Prosicie, a nie bierzecie, przeto i� �le prosicie, aby�cie to na rozkosze wasze obracali.
4. Cudzo�o�nicy i cudzo�o�nice! nie wiecie�, i� przyja�� �wiata jest nieprzyja�ni� Bo��? Przeto�, ktobykolwiek chcia� by� przyjacielem tego �wiata, staje si� nieprzyjacielem Bo�ym.
5. Albo mniemacie, i� pr�no Pismo m�wi: Izali ku zazdro�ci po��da duch, kt�ry w nas mieszka?
6. Owszem, hojniejsz� daje �ask�; bo m�wi: B�g si� pysznym sprzeciwia, ale pokornym �ask� daje.
7. Poddajcie� si� tedy Bogu, a dajcie odp�r dyjab�u, a uciecze od was.
8. Przybli�cie si� ku Bogu, a przybli�y si� ku wam. Och�d�cie r�ce grzesznicy i oczy�cie serca, kt�rzy�cie umys�u dwoistego,
9. B�d�cie utrapieni i �a�ujcie, i p�aczcie; �miech wasz niech si� obr�ci w �a�o��, a rado�� w smutek.
10. Uni�ajcie si� przed obliczem Pa�skiem, a wywy�szy was.
11. Nie obmawiajcie jedni drugich, bracia! Kto obmawia brata i pot�pia brata swego, obmawia zakon i pot�pia zakon; a je�li pot�pisz zakon, nie jeste� czynicielem zakonu, ale s�dzi�.
12. Jeden jest zakonodawca, kt�ry mo�e zbawi� i zatraci�. Ale ty kto� jest, co pot�piasz drugiego?
13. Nu� teraz wy, co m�wicie: Dzi� albo jutro p�jdziemy do tego miasta i zamieszkamy tam przez jeden rok, a b�dziemy kupczy� i zysk sobie przywiedziemy;
14. (Kt�rzy nie wiecie, co jutro b�dzie; bo c� jest �ywot wasz? Para zaiste jest, kt�ra si� na ma�y czas pokazuje, a potem niszczeje.)
15. Zamiast tego, co by�cie mieli m�wi�: B�dzieli Pan chcia�, a b�dziemyli �ywi, uczynimy to albo owo.
16. Ale teraz chlubicie si� w pysze waszej; wszelka chluba takowa z�a jest.
17. Przeto�, kto umie dobrze czyni�, a nie czyni, grzech ma.
*05
1. Nu� teraz, bogacze! p�aczcie, narzekaj�c nad n�dzami waszemi, kt�re przyjd�.
2. Bogactwo wasze ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin