*01 1. Co by�o od pocz�tku, co�my s�yszeli, co�my oczyma naszemi widzieli i na co�my patrzyli, i czego si� r�ce nasze dotyka�y, o S�owie �ywota; 2. (Bo �ywot objawiony jest i widzieli�my, i �wiadczymy i zwiastujemy wam on �ywot wieczny, kt�ry by� u Ojca, i objawiony nam jest.) 3. Co�my, m�wi�, widzieli i s�yszeli, to wam zwiastujemy, aby�cie i wy z nami spo�eczno�� mieli, a spo�eczno�� nasza, aby by�a z Ojcem i z Synem jego, Jezusem Chrystusem. 4. A to� wam piszemy, aby rado�� wasza zupe�na by�a. 5. A to� jest poselstwo, kt�re�my s�yszeli od niego i zwiastujemy wam: I� B�g jest �wiat�o��, a �adnej ciemno�ci w nim nie masz. 6. Je�liby�my rzekli, i� spo�eczno�� mamy z nim, a w ciemno�ci chodzimy, k�amiemy, a nie czynimy prawdy. 7. A je�li w �wiat�o�ci chodzimy, jako on jest w �wiat�o�ci, spo�eczno�� mamy mi�dzy sob�, a krew Jezusa Chrystusa, Syna jego, oczyszcza nas od wszelkiego grzechu. 8. Je�liby�my rzekli, i� grzechu nie mamy, sami siebie zwodzimy, a prawdy w nas nie masz. 9. Je�liby�my wyznali grzechy nasze, wierny� jest B�g i sprawiedliwy, aby nam odpu�ci� grzechy i oczy�ci� nas od wszelkiej nieprawo�ci. 10. Je�li�my rzekli, �e�my nie zgrzeszyli, k�amc� go czynimy, a s�owa jego nie masz w nas. *02 1. Dziatki moje! to wam pisz�, aby�cie nie grzeszyli; i je�liby kto zgrzeszy�, mamy or�downika u Ojca, Jezusa Chrystusa sprawiedliwego; 2. A on jest ub�aganiem za grzechy nasze; a nie tylko za nasze, ale te� za grzechy wszystkiego �wiata. 3. A przez to wiemy, �e�my go poznali, je�li przykazania jego zachowujemy. 4. Kto m�wi: Znam go, a przykazania jego nie zachowuje, k�amc� jest, a prawdy w nim nie masz. 5. Lecz kto by zachowa� s�owa jego, prawdziwie si� w tym mi�o�� Bo�a wykona�a; przez to znamy, i� w nim jeste�my. 6. Kto m�wi, �e w nim mieszka, powinien, jako on chodzi�, i sam tak�e chodzi�. 7. Bracia! nie nowe przykazanie wam pisz�, ale przykazanie stare, kt�re�cie mieli od pocz�tku; a to stare przykazanie jest ono s�owo, kt�re�cie s�yszeli od pocz�tku. 8. Zasi� przykazanie nowe pisz� wam, kt�re jest prawdziwe w nim i w was; i� ciemno�� przemija, a prawdziwa ona �wiat�o�� ju� �wieci. 9. Kto m�wi, i� jest w �wiat�o�ci, a brata swego nienawidzi, w ciemno�ci jest a� dot�d. 10. Kto mi�uje brata swego, w �wiat�o�ci mieszka i zgorszenia w nim nie masz. 11. Lecz kto nienawidzi brata swego, w ciemno�ci jest i w ciemno�ci chodzi, a nie wie, gdzie idzie, i� ciemno�� za�lepi�a oczy jego. 12. Pisz� wam, dziatki! i� wam s� odpuszczone grzechy dla imienia jego. 13. Pisz� wam, ojcowie! �e�cie poznali tego, kt�ry jest od pocz�tku. Pisz� wam, m�odzie�cy! �e�cie zwyci�yli onego z�o�nika. 14. Pisz� wam, dziateczki! �e�cie poznali Ojca. Pisa�em wam, ojcowie! �e�cie poznali onego, kt�ry jest od pocz�tku. Pisa�em wam, m�odzie�cy! �e jeste�cie mocni, a s�owo Bo�e mieszka w was, a �e�cie zwyci�yli onego z�o�nika. 15. Nie mi�ujcie �wiata, ani tych rzeczy, kt�re s� na �wiecie; je�li kto mi�uje �wiat, nie masz w nim mi�o�ci ojcowskiej. 16. Albowiem wszystko, co jest na �wiecie, jako po��dliwo�� cia�a i po��dliwo�� oczu, i pycha �ywota, to� nie jest z Ojca, ale jest z �wiata. 17. �wiatci przemija i po��dliwo�� jego; ale kto czyni wol� Bo��, trwa na wieki. 18. Dziateczki! ostateczna godzina jest; a jako�cie s�yszeli, �e antychryst przyj�� ma, i teraz wiele antychryst�w powsta�o; st�d wiemy, i� jest ostateczna godzina. 19. Z nas wyszli, ale nie byli z nas; albowiem gdyby byli z nas, zostaliby byli z nami; ale wyszli z nas, aby objawieni byli, i� wszyscy nie byli z nas. 20. Ale wy macie pomazanie od onego �wi�tego i wiecie wszystko. 21. Nie pisa�em wam, przeto �e�cie prawdy nie znali, ale �e j� znacie, a i� wszelkie k�amstwo nie jest z prawdy. 22. Kto jest k�amc�? Aza� nie ten, kt�ry zapiera, i� Jezus nie jest Chrystusem? Ten jest antychryst, kt�ry si� zapiera Ojca i Syna. 23. Ka�dy, co si� zapiera Syna, i Ojca nie ma; a kto wyznaje Syna, ma i Ojca. 24. Wy tedy, co�cie s�yszeli od pocz�tku, to niechaj w was zostaje; je�liby w was zostawa�o, co�cie s�yszeli od pocz�tku, i wy w Synu i w Ojcu zostaniecie. 25. A ta� jest obietnica, kt�r� on nam obieca�, to jest �ywot on wieczny. 26. Tom wam napisa� o tych, kt�rzy was zwodz�. 27. Ale to pomazanie, kt�re�cie wy wzi�li od niego, zostaje w was, a nie potrzebujecie, aby was kto uczy�: ale jako to pomazanie uczy was o wszystkiem, a jest prawdziwe, i nie jest k�amstwem, a jako was nauczy�o, tak w niem zostaniecie. 28. I teraz, dziateczki! zosta�cie w niem, aby�my, gdy si� uka�e, ufanie mieli, a nie byli zawstydzeni od niego w przyj�ciu jego. 29. Poniewa� wiecie, �e on sprawiedliwy jest, wiedzcie� te�, i� ka�dy, kt�ry czyni sprawiedliwo��, z niego narodzony jest. *03 1. Patrzcie, jak� mi�o�� da� nam Ojciec, aby�my dziatkami Bo�emi nazwani byli. Dlatego� �wiat nie zna nas, i� onego nie zna. 2. Najmilsi! teraz dziatkami Bo�emi jeste�my, ale si� jeszcze nie objawi�o, czem b�dziemy; lecz wiemy, i� gdy si� on objawi, podobni mu b�dziemy; albowiem ujrzymy go tak, jako jest. 3. A ktokolwiek ma t� nadziej� w nim, oczyszcza si�, jako i on czysty jest. 4. Ka�dy, co czyni grzech, ten i zakon przest�puje; albowiem grzech jest przest�pstwo zakonu. 5. A wiecie, i� si� on objawi�, aby grzechy nasze zg�adzi�, a grzechu w nim nie masz. 6. Wszelki tedy, kto w nim mieszka, nie grzeszy; ale ktokolwiek grzeszy, nie widzia� go, ani go pozna�. 7. Dziateczki! niechaj was nikt nie zwodzi; kto czyni sprawiedliwo��, sprawiedliwy jest, jako i on sprawiedliwy jest; 8. Kto czyni grzech, z dyjab�a jest; gdy� od pocz�tku dyjabe� grzeszy. Na to si� objawi� Syn Bo�y, aby zepsowa� uczynki dyjabelskie. 9. Wszelki, co si� narodzi� z Boga, grzechu nie czyni, i� nasienie jego w nim zostaje, i nie mo�e grzeszy�, i� z Boga narodzony jest. 10. Po tem pozna� dziatki Bo�e i dzieci dyjabelskie. Wszelki, kt�ry nie czyni sprawiedliwo�ci, nie jest z Boga, i kt�ry nie mi�uje brata swego. 11. Albowiem to jest poselstwo, kt�re�cie s�yszeli od pocz�tku, aby�my jedni drugich mi�owali. 12. Nie jako Kain, kt�ry by� z tego z�o�nika i zabi� brata swego. A dlaczego� go zabi�? I� uczynki jego z�e by�y, a brata jego sprawiedliwe. 13. Nie dziwujcie si�, bracia moi! je�li was �wiat nienawidzi. 14. My wiemy, �e�my przeniesieni z �mierci do �ywota, i� mi�ujemy braci; kto nie mi�uje brata, zostaje w �mierci. 15. Ka�dy, co nienawidzi brata swego, m�ob�jc� jest; a wiecie, i� �aden m�ob�jca nie ma �ywota wiecznego w sobie zostawaj�cego. 16. Przez to�my poznali mi�o�� Bo��, i� on dusz� swoj� za nas po�o�y�; i my�my powinni k�a�� dusz� za braci. 17. A kto by mia� maj�tno�� �wiata tego i widzia�by brata swego potrzebuj�cego, a zawar�by wn�trzno�ci swoje przed nim, jako� w nim zostaje mi�o�� Bo�a? 18. Dziateczki moje! nie mi�ujmy s�owem ani j�zykiem, ale uczynkiem i prawd�. 19. A przez to poznajemy, i� z prawdy jeste�my i przed nim uspokojemy serca nasze. 20. Bo je�liby nas pot�pia�o serce nasze, daleko wi�kszy jest B�g ni� serce nasze i wie wszystko. 21. Najmilsi! je�liby serce nasze nas nie pot�pia�o, ufanie mamy ku Bogu; 22. I o cokolwiek by�my prosili, bierzemy od niego; bo przykazania jego chowamy i to, co si� podoba przed obliczem jego, czynimy. 23. A to� jest przykazanie jego, aby�my wierzyli imieniowi Syna jego, Jezusa Chrystusa, i mi�owali jedni drugich, jako nam przykaza�. 24. Bo kto chowa przykazania jego, w nim mieszka, a on te� w nim; a przez to znamy, i� mieszka w nas, to jest z Ducha, kt�rego nam da�. *04 1. Najmilsi! nie ka�demu duchowi wierzcie; ale do�wiadczajcie duch�w, je�li z Boga s�. Bo wiele fa�szywych prorok�w wysz�o na �wiat. 2. Przez to poznawajcie Ducha Bo�ego: Wszelki duch, kt�ry wyznaje, i� Jezus Chrystus w ciele przyszed�, z Boga jest. 3. Ale wszelki duch, kt�ry nie wyznaje, �e Jezus Chrystus w ciele przyszed�, nie jest z Boga; ale ten jest on duch antychrystowy, o kt�ryme�cie s�yszeli, i� idzie i teraz ju� jest na �wiecie. 4. Wy z Boga jeste�cie, dziateczki! i zwyci�yli�cie ich; i� wi�kszy jest ten, kt�ry w was jest, ni� ten, kt�ry jest na �wiecie. 5. Oni� s� z �wiata; przeto� o �wiecie m�wi�, a �wiat ich s�ucha. 6. My z Boga jeste�my. Kto zna Boga, s�ucha nas; kto nie jest z Boga, nie s�ucha nas. Przez to poznajemy ducha prawdy i ducha b��du. 7. Najmilsi! mi�ujmy� jedni drugich, gdy� mi�o�� jest z Boga; i ka�dy, co mi�uje, z Boga jest narodzony i zna Boga. 8. Kto nie mi�uje, nie zna Boga; gdy� B�g jest mi�o��. 9. Przez to objawiona jest mi�o�� Bo�a ku nam, i� Syna swego jednorodzonego pos�a� B�g na �wiat, aby�my �yli przez niego. 10. W tem jest mi�o��, nie i�by�my my umi�owali Boga, ale i� on umi�owa� nas i pos�a� Syna swego, aby by� ub�aganiem za grzechy nasze. 11. Najmilsi! poniewa� nas tak B�g umi�owa�, i my�my powinni jedni drugich mi�owa�. 12. Boga �aden nigdy nie widzia�; ale je�li mi�ujemy jedni drugich, B�g w nas mieszka, a mi�o�� jego doskona�a jest w nas. 13. Przez to poznajemy, i� w nim mieszkamy, a on w nas, i� z Ducha swego nam da�. 14. A my�my widzieli i �wiadczymy, i� Ojciec pos�a� Syna, aby by� Zbawicielem �wiata. 15. Ktobykolwiek wyzna�, i� Jezus jest Synem Bo�ym, B�g w nim mieszka, a on w Bogu. 16. I my�my poznali i uwierzyli o mi�o�ci, kt�r� B�g ma ku nam. B�g jest mi�o��; a kto mieszka w mi�o�ci, w Bogu mieszka, a B�g w nim. 17. W tem doskona�a jest mi�o�� Bo�a z nami, aby�my ufanie mieli w dzie� s�dny, i� jaki on jest, tacy i my jeste�my na tym �wiecie. 18. Nie maszci boja�ni w mi�o�ci, ale mi�o�� doskona�a precz wyrzuca boja��: bo boja�� ma udr�czenie, a kto si� boi, nie jest doskona�y w mi�o�ci. 19. My go mi�ujemy, i� on nas pierwej umi�owa�. 20. Je�liby kto rzek�: Mi�uj� Boga, a brata by swego nienawidzi�, k�amc� jest; albowiem kto nie mi�uje brata swego, kt�rego widzia�, Boga, kt�rego nie widzia�, jako� mo�e mi�owa�? 21. A to� rozkazanie mamy od niego, aby ten, co mi�uje Boga, mi�owa� i brata swego. *05 1. Wszelki, co wierzy, i� Jezus jest Chrystusem, z Boga si� narodzi�; a wszelki, co mi�uje tego, kt�ry urodzi�, ...
waldiizet