A.txt

(42 KB) Pobierz
Aaron [hebr. aharon, znaczenie niezna-
ne], brat -- Moj�esza, pierwszy arcyka-
p�an Hebrajczyk�w. Zezwoli� im czci� po-
s�g z�otego cielca ( Wj 4,14; 28,1; 32,1).
Lit. P. Emmanuel Tu (1978, Ty).
Muz. A. Sch�nberg Moses und Aran (Moj�esz
i Aaron), opera (premiera �wiatowa 1957).
Abel [hebr. hewel = tchnienie, dech], dru-
gi syn Adama i Ewy, zabity przez swego
starszego brata  Kaina. Abel jako pasterz
z�o�y� Bogu ofiar� z baranka (Rdz 4,1-9),
Kain za�, b�d�c rolnikiem, z�o�y� w ofie-
rze p�ody ziemne. B�g przyj�� jedynie ofia-
r� Abla, co wzbudzi�o w Kainie uczucie
zazdro�ci, kt�re doprowadzi�o go do bra-
tob�jstwa. Tradycja widzi w Ablu spra-
wiedliwego, prze�ladowanego przez z�ych.
Jest on prototypem niewinnej ofiary.
Lit. Zab�jstwo Abla jest motywem cz�sto
wyst�puj�cym w literaturze, chocia� uwag� pi-
sarzy bardziej przyci�ga osobowo�� Kaina.
S. Gessner �mier� Abla (1758, wyd. pol.
1774).
Ikon. Ofiara Kaina i Abla: mozaika z VI w.,
San Vitale w Rawennie; fresk z ko�cio�a
w Saint-Savin-sur-Gartempe (XII w.). Kain
zabija Abla (XII w., katedra w Geronie).
W. Blake Adam i Ewa odnajduj�cy cia�o Abla
(1826, Londyn). J. Schnorr von Carolsfeld Bi-
blia w obrazkach (1852). W.A. Bouguereau
Pierwsza �a�oba (1888, Buenos Aires).
Muz. L. Leo La morte di Abele (1732, �mier�
Abla), oratorium.
Abner [hebr. awner = ojciec jest �wia-
t�em], imi� dow�dcy wojsk - Saula
  (1 Sm 14,50-51; 20,25; 2 Snt 2,8-17).

Zosta� on podst�pnie zabity w czasie walk,
kt�re wybuch�y po �mierci Saula (2 Sn: 3,
22-27).
Lit. J.B. Racine Atalia (1691, wyd. pol. 1803).
Zapo�yczaj�c imi� Abner z historii biblijnej,
Racine nada� je oficerowi, kt�ry odrzuci� kult
Baala i wspiera� arcykap�ana Jojad� przy detro-
nizacji Atal��. Jest to posta� fikcyjna. Abner wy-
powiada pierwsze s�owa sztuki: "Tak, przycho-
dz� wielbi� Wiecznego Boga w Jego �wi�tyni"
[t�um. M.�.].
Abraham [hebr. awrahanz], pierwotnie
Abram (Rdz 12-25), �y� na pocz�tku
II tysi�cl. p.n.e. Abraham, wywodz�cy si�
z p�koczowniczego plemienia osiedlone-
go w chaldejskim Ur, otrzyma� od Boga
polecenie opuszczenia ojczyzny i wyrusze-
nia do nieznanego kraju, kt�ry mia� sta�
si�  Ziemi� Obiecan�. Abraham wraz
z �on� Sar� i bratankiem Lotem osiedli�
si� w krainie  Kanaan. Tu B�g zawar�
z nim przymierze i obieca� t� ziemi� jemu
i jego potomstwu. Jednak jego �ona Sara
by�a bezp�odna. Tote� zgodnie z �wcze-
snym zwyczajem da�a Abrahamowi sw�
niewolnic� Hagar, aby z ni� wsp�y�. Ha-
gar urodzi�a syna  Izmaela, kt�ry jednak
nie by� zapowiedzianym dziedzicem. B�g
zawar� z Abrahamem wieczyste przymie-
rze, kt�rego zewn�trznym znakiem jest
 obrzezanie. Raz jeszcze B�g ukaza� si�
Abrahamowi (Rdz 18) pod postaci� trzech
m��w, kt�rzy obiecali mu, �e jego bardzo
podesz�a w latach �ona urodzi syna. Na-
st�pnie, chc�c wiar� Abrahama podda�
pr�bie, B�g rozkaza� mu z�o�y� w ofierze
tego syna,  Izaaka, ale przekonawszy si�
o pos�usze�stwie Abrahama powstrzyma�
go przed zabiciem syna i na zawsze zaka-
za� sk�adania ofiar z ludzi. Abraham, zw.
ojcem wierz�cych (Rdz 4), jest uwa�any
za przodka trzech relig�� monoteistycz-
nych: judaizmu, chrze�cija�stwa i islamu.
dzieci Abrahama. Abraham wraz
z Izaakiem i Jakubem s� uwa�ani za
przodk�w narodu wybranego. Abraham to
ojciec narodu, kt�ry otrzyma� Ziemi�
Obiecan�. Okre�lenie "dzieci Abrahama"
(Mt 3,9; �k 13,16; 19,9) nie wskazuje tyl-
ko na pochodzenie cielesne. Ci, kt�rzy
maj� wiar� Abrahama, tak�e s� "synami
Abrahama" (Mt 1,1; Rz 4).
�ono Abrahama, miejsce spoczynku
sprawiedliwych po �mierci, w kt�rym nie
istnieje �adne cierpienie; miejsce oczeki-
wania, poprzedzaj�ce pe�ni� szcz�cia. Jest
o nim mowa w przypowie�ci Jezusa O bo-
gaczu i �azarzu (�k 16,19-23).
Lit. Historia ofiary Izaaka inspirowa�a wielu
pisarzy, a w wyobra�ni pisarzy kraj�w Europy
Zachodniej na�o�y�a si� na temat ofiary Ifige-
n��. W �redniowieczu wiele misteri�w opowiada
histori� Abrahama, uwypuklaj�c r�ne aspek-
ty jego dramatu. R�wnie bogatych materia-
��w na ten temat dostarcza epoka odrodzenia.
Th. Beza Abraham saerifiartt (1550, Abraham
sk�adaj�cy ofiar�), sztuka teatralna. W Raju
utraconym J. Miltona (1667, wyd. pol. 1791)
archanio� Micha� przepowiada Adamowi misj�
Abrahama, cz�owieka pe�nego wiary, kt�ry na
s�owo Boga opu�ci poga�sk� ojczyzn�, chaldej-
skie Ur, aby zdoby� dla swego potomstwa Zie-
mi� Obiecan� i sta� si� ojcem wierz�cych.
B. Pascal w M�moria� (1654, Pami�tnik) prze-
ciwstawia "Boga Abrahama, Izaaka, Jakuba
Bogu filozof�w i uczonych", czyli Boga, kt�-
ry nawi�za� wi� osobist� z lud�mi, Bogu abs-
trakcyjnemu. S.A. Kierkegaard Boja�� i dr�enie
(1843, wyd. pol. 1969), esej o l�ku, jaki ro-
dzi pozycja cz�owieka wybranego wobec Bo-
ga. Dla Kierkegaarda pr�ba, kt�rej zosta� pod-
dany Abraham, to najbardziej newralgiczny
punkt, gdy� stawk� w grze jest wiara cz�owie-
ka.  Z. Kossak-Szczucka Przymierze (1952).
W. Chrostowski Bohaterowie wiary Starego Te-
stamentu (1992).
Ikon. San Vitale (VI w., Rawenna). Abraham
i Trzej Anio�owie, czyli go�cinno�� Abrahama,
San Zeno (XII w., Werona). Abraham nios�-
cy wybranych (XIV w., katedra w Bourges).
A. Rublow (1427, Moskwa). F. Cozza Hagar
na pustyni (XV w., Amsterdam). A. Berruguete
Ofiara Abrahama: rze�ba w drewnie (XVI w.,
Valladolid); Andrea del Sarto (1529, Prado,
Madryt); P.P. Rubens (1620, Pary�). C. Corot
(1835, Nowy Jork). M. Chagall (1954, Nicea).
 M. Altomonte (ok. 1705, Muzeum Diece-
zjalne, Tarn�w).
Muz. Abraham i Izaak: G. Carissimi, orato-
rium (XVII w.); I. Strawi�ski, ballada biblijna
(1964). Rock my soul, "Ko�yszcie m� dusz� na
�onie Abrahama", negro spiritual.
Absalom [hebr. awszalom = ojciec jest
pokojem], trzeci syn - Dawida; kaza� za-
bi� swego przyrodniego brata Amnona,
aby pom�ci� zgwa�con� przez niego siostr�
Tamar. Absalom spiskowa� przeciw ojcu
podejmuj�c pr�b� przy�pieszenia swojej
koronacji, tote� musia� ucieka� z Jerozoli-
my. W bitwie mi�dzy Dawidem a Absalo-
mem wojska Absaloma zosta�y pokonane.
W czasie ucieczki w�osy Absaloma wpl�ta-
�y si� w konary drzewa i zawis� on mi�dzy
niebem a ziemi�. Joab, jego kuzyn, do-
w�dca w wojsku Dawida, zabi� go wbrew
rozkazom Dawida (2 Sm 13-18).
Lit. J. Dryden Absalom and Achitophel (1681),
poemat satyryczny, adaptacja opowiadania bi-
blijnego do opisu sytuacji politycznej epoki.
W. Faulkner Absalomie, Absalomie! (1936, wyd.
pol. 1959); g��wna posta� to cz�owiek o gwa�-
townym charakterze, kt�ry za�o�y� rodzin�.
Nienawi�� rasowa, kazirodztwo, zab�jstwo (syn

g��wnego bohatera zostaje zabity przez przy-
rodniego brata) czyni� �ycie tej rodziny praw-
dziwym piek�em.
Ikon. �mier� Absaloma, marmurowa posadzka
w katedrze w Sienie (XV w.). G. Dor� Biblia
�wi�ta (1866).
Achab [hebr. achaw = brat ojca], si�dmy
kr�l Izraela (873-853 p.n.e.), syn kr�la
Omriego (1 Krl 16-22). Nam�wiony do
ba�wochwalstwa przez �on� Izebel, c�rk�
kr�la Tyru, zosta� upomniany przez pro-
roka  Eliasza. Kiedy Nabot nie chcia�
sprzeda� kr�lowi swojej winnicy, Izebel
kaza�a go oskar�y� o blu�nierstwo i uka-
mienowa�. Gdy Achab obj�� winnic� w
posiadanie, Eliasz przepowiedzia� mu, �e
w miejscu, gdzie pop�yn�a krew Nabota,
psy b�d� liza�y r�wnie� jego krew. Achab
zgin�� w bitwie z Aramejczykami. Po jego
�mierci spe�ni�o si� proroctwo Eliasza.
Lit. J.B. Racine Atalia (1691, wyd. pol.1803).
H. Melville Moby Dick, czyli Bia�y Wieloryb
(1851, wyd. pol. 1954); matka kapitana Ahaba
nada�a swemu synowi biblijne imi�, odpowia-
daj�ce jego krwawemu losowi.
Ekr. Powie�� H. Melville'a zosta�a zekranizo-
wana w 1956 przez J. Hustona.
Adam [hebr., cz�owiek; w znaczeniu
og�lnym - rodzaj ludzki]. Ksi�ga Rodzaju
(Rdz 1,27) wyja�nia, �e "B�g stworzy�
m�czyzn� i niewiast�". Rdz 2,7 zawiera
dwa poj�cia: adam i adama, "gleba, zie-
mia", aby w ten spos�b podkre�li�, �e
cz�owiek pochodzi z "prochu ziemi". Lecz
nieco dalej, w drugim opisie stworzenia
cz�owieka, s�owo to ma zaw�ony sens:
aby ten pierwszy cz�owiek nie by� sam,
B�g daje mu towarzyszk�, stworzon� z �e-
bra m�czyzny; zosta�a ona nazwana isz-
sza, "niewiasta", poniewa� powsta�a z isz,
z "m�czyzny". "Adam" sta�o si� nast�p-
nie imieniem w�asnym pierwszego cz�o-
wieka (Rdz 4,25). Adam umieszczony
przez Boga w ogrodzie - Eden wraz
z niewiast� Ew�, nak�oniony przez ni�,
dopu�ci� si� niepos�usze�stwa, oboje naru-
szyli zakaz Boga i spo�yli owoc z drzewa
wiadomo�ci dobrego i z�ego, tote� B�g
wyp�dzi� ich oboje z Edenu. Pierwsi lu-
dzie poznali ci�ar pracy, cierpienie i
�mier�. W tych opowiadaniach bardzo
obrazowych i czasami pozornie naiwnych,
zosta�a zawarta refleksja nad ludzkim lo-
sem. W ST niewiele jest bezpo�rednich
odniesie� do Adama. M�dro�� Syracha
stawia go ponad wszelkimi �yj�cymi stwo-
rzeniami (Syr 49,16); Ksi�ga M�dro�ci na-
zywa go "Prarodzicem �wiata" i stwierdza,
�e opiekowa�a si� nim M�dro�� Boga
(Mdr 10, 1 ).
NT. �ukasz wyprowadza rodow�d Jezusa
a� od Adama ("syna Seta, syna Adama,
syna Bo�ego", �k 3,38). Pawe� podkre�la
kontrast mi�dzy Adamem, cz�owiekiem
grzesznym, a Jezusem, nowym Adamem.
Pierwszy od��czy� si� od Boga - i to jest
�mier�; przez drugiego przychodzi zmar-
twychwstanie - �ycie (1 Kor 15,45). Zob.:
grzech pierworodny; wyzucie si� dawnego
cz�owieka.
Lit. Adam i Ewa to g��wne postacie bogatej li-
teratury apokryficznej w j�zyku greckim i syryj-
skim z I i IV w. Istniej� tak�e wersje arabskie
i etiopskie. Adam pojawia si� w teatrze �re-
dniowiecznym jako pierwszy grzesznik: Le Jeu
d adam (XII w., Widowisko o Adamie).
W XVI w. M. Sceve w Microcosme (1562, Mi-
krokosmos) rozwija mit Adama, "wielkiego
oracza", "ojca gatunku ludzkiego". G.G. By-
ron w Kainie (1821, wyd. pol. 1842) przedsta-
wia obrazowo Adama, kt�rego przera�a ci�ar
w�asnej odpowiedzialno�ci za losy ludzko�ci
po zbrodni Kaina. M. Tournier w Le Coq de
Bruy�re (1978, G�uszec), "La Famille Adam"
(Rodzina Adama), tworzy zaskakuj�c� posta�
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin