Z.txt

(34 KB) Pobierz
Zachariasz [hebr. zacharjahu = Jahwe
pami�ta�]: 1. Jeden z dwunastu Prorok�w
Mniejszych; dzia�a� w 520-518 p.n.e.
(lecz druga cz�� ksi�gi nosz�cej jego imi�
jest p�niejsza o ponad dwa wieki; Za 9-
-14). Zachariasz zach�ca �yd�w do uko�-
czenia budowy �wi�tyni Jerozolimskiej i
zapowiada nadej�cie ery mesja�skiej.
2. kap�an, m�� - El�biety, ojciec  Jana
Chrzciciela. By� ju� cz�owiekiem w wieku
podesz�ym i bezdzietnym, kiedy archanio�
Gabriel zapowiedzia� mu narodziny syna.
�ukasz podaje, �e Zachariasz straci� mow�
a� do chwili  obrzezania dziecka, ponie-
wa� nie wierzy� w jego urodzenie. Odzy-
skawszy mow�, wy�piewa� pie�� Benedictus
podan� r�wnie� przez �ukasza, i proroko-
wa� (�k 1,5-22 i 59-79). Legenda pod-
kre�la, �e opiekowa� si� Maryj�, krewn�
El�biety, i podaje, �e poni�s� �mier� m�-
czennika.
Ikon. Prorok Zachariasz: C. Sluter Studnia Moj-
�esza (1395-1406, kartuzja Champmol, Dijon).
Zob. te� za�lubiny Naj�wi�tszej Maryi Panny.
Zacheusz [hebr., Jahwe pami�ta�], prze-
�o�ony celnik�w (poborc�w podatk�w) w
Jerychu, ze wzgl�du na wykonywany za-
w�d mia� z�� opini� w mie�cie. B�d�c ni-
skiego wzrostu, Zacheusz wdrapa� si� na
drzewo sykomory, aby zobaczy� wchodz�-
cego do Jerycha Jezusa, kt�rego zas�ania�y
t�umy. Mistrz zauwa�y� go i powiedzia�:
"dzi� musz� si� zatrzyma� w twoim do-
mu". A �ydzi uwa�ali za nieczystych
ludzi, kt�rzy utrzymywali kontakty z celni-
kami. Tote� niezwyk�y gest Jezusa zadzi-
wi� ich; lecz gdy szeptali mi�dzy sob�,
Jezus zwr�ci� si� do nich ze s�owami:
"Syn Cz�owieczy przyszed� szuka� i zba-
wi� to, co zgin�o". Rzeczywi�cie, Zache-
usz obieca� zwr�ci� poczw�rnie to, co nie-
s�usznie zabra�, wykonuj�c sw�j zaw�d
(�k 19,1-10).
Zaginiona owca, jedna z trzech przy-
powie�ci, kt�re �ukasz podaje (�k 15)
dla zilustrowania Jezusowego mi�osierdzia
(obok przypowie�ci o zgubionej drachmie
i o synu marnotrawnym). Jezus por�wnu-
je siebie do Dobrego Pasterza, kt�ry bie-
rze na ramiona zagubion� owc�. Potocz-
nie - zb��kana owca oznacza wszelk� for-
m� odchylenia od obowi�zuj�cych praw.
Zob. pasterz.
Lit. �wi�ty Cyprian, pisz�cy w j�zyku �ac., bi-
skup Kartaginy w latach 248-258: List LV na
temat zb��kanej owcy, kt�ra symbolizuje tutaj
chrze�cijan wypieraj�cych si� swojej wiary ze
strachu przed m�cze�stwem, w czasie prze�la-
dowa� w okresie panowania cesarza rzym. De-
cjusza. Ch. P�guy komentuje trzy przypowie�ci
w Le Porche du myst�re de la deuxi�me vertu
(1911, Portyk misterium drugiej cnoty); "Dzi�-
ki tej zb��kanej owcy, poniewa� nie wraca�a
wieczorem do zagrody, poniewa� nie stawi�a si�
na wieczorne wezwanie, Jezus, tak jak cz�owiek,
pozna� ludzki niepok�j".
zast�py [hebr. cewaot, liczba mnoga od
cawa = wojsko, armia], termin okre�laj�cy
zesp� jednostek podleg�ych jednemu
przyw�dcy: �o�nierzy, anio��w, konstelacji
gwiazd. "W ten spos�b zosta�y uko�czone
niebo i ziemia oraz wszystkie jej zast�py
stworze�" (Rdz 2,1). Stopniowo zast�py
staj� si� terminem �wiadcz�cym o pot�dze
Boga: "Pan Zast�p�w".
za�lubiny. W ST termin "za�lubiny"
odnosi si� do przysz�ych ma��onk�w, kt�-
rzy jeszcze nie mieszkaj� razem i nie do-
pe�nili jeszcze ma��e�stwa, ale kt�rych
niewierno�� by�aby ju� traktowana jako
cudzo��stwo. W takim w�a�nie sensie �u-
kasz m�wi o Maryi "po�lubionej m�owi,
imieniem J�zef' (�k 1,27).
Poprzez - przymierze (przymierze z Bo-
giem), B�g po�lubi� sw�j lud, Izrael. Kie-
dy ten lud oddaje pok�on obcym b�-
stwom, w�wczas pope�nia cudzo��stwo.
B�g karze go za to i prowadzi na pustyni�,
dla odnowienia mi�o�ci: "I po�lubi� ci� so-
bie [znowu] na wieki, po�lubi� przez spra-
wiedliwo�� i prawo, przez mi�o�� i mi�o-
sierdzie. Po�lubi� ci� sobie przez wierno��"
(Oz 2,21-22). Zob.: gody; ma��e�stwo.

za�lubiny Naj�wi�tszej Maryi Pan-
ny. Wed�ug ewangel�� apokryficznych
Maryja wychowywa�a si� w �wi�tyni. Ka-
p�ani, chc�c wyda� j� za m��, przed doj-
�ciem do dojrza�o�ci, zwr�cili si� do
wdowc�w z domu Dawida. Wyb�r Bo�y
pad� na J�zefa, gdy� jego laska zakwit�a
i na niej usiad�a go��bica.
Ikon. Obrazy Za�lubin Naj�wi�tszej Maryi Pan-
ny przedstawiaj� z��czenie r�k i na�o�enie obr�-
czek wobec kap�ana Zachariasza: Giotto
di Bondone (1303-05, Padwa); J. Fouquet,
iluminacja w Godzinkach Etienne'a Chevaliera
(ok. 1450-58, Chantilly); Perugino (1503,
Caen); Rafael (1504, Mediolan).
zazdrosny, okre�lenie odnosz�ce si� do
Boga: "Bo Pan, B�g wasz, jest ogniem
trawi�cym. On jest Bogiem zazdrosnym"
(Pwt 4,24); przymiotnik ten jest t�umacze-
niem hebr. kana, kt�re znaczy tak�e "gor-
liwy, �arliwy". Zazdro�� jest troskliwo�ci�
l�kliw�, wr�cz podejrzliw�, okazywan�
wobec tych, kt�rych si� kocha, aby ich
chroni� przed nieprzyjacielem. Lecz taka
forma mi�o�ci jest r�wnocze�nie mi�o�ci�
wymagaj�c� i wy��czn�; nie toleruje nie-
wierno�ci Izraela, ulegaj�cego pokusie
kult�w ba�wochwalczych (r 7). Zob.:
gniew; m�ciciel.
Lit. J. Racine Atalia (1691, wyd. pol. 1803),
"Gdzie� s� strza�y, kt�re wypuszczasz, Wielki
Bo�e, w s�usznym Twym gniewie? Czy� nie je-
ste� Bogiem zazdrosnym? Czy� nie jeste� Bo-
giem pomsty?" [t�um. M.�.].
Zbawiciel, wyzwoliciel, osoba nios�ca
pomoc, w kt�rej pok�ada si� nadziej�. B�g
jest Zbawc� doskona�ym: "nie ma innego
Boga pr�cz Mnie, Boga sprawiedliwego
i zbawiaj�cego... Nawr�� si� do Mnie, by
si� zbawi�" (Iz 45,21-22). Chrze�cijanie
nadaj� r�wnie� ten tytu� Jezusowi, kt�ry
wybawia swoich wiernych z niewoli grze-
chu, z podda�stwa si�om z�a, z mocy
�mierci, w ka�dym wierz�cym umiera
cz�owiek grzechu i rodzi si� cz�owiek no-
wy, dzi�ki Duchowi �wi�temu (Tt 3,5).
Chrystus - Zbawiciel zajmuje centralne
miejsce w teolog�� �w. Paw�a. Nadzieje
mesja�skie na odnow� kr�lestwa Dawido-
wego nawet tu, na ziemi, obecne s� jesz-
cze w Dziejach Apostolskich (Dz 1,6), staj�
si� nadziej� na osi�gni�cie kr�lestwa nie-
bieskiego. Zob.: Mesjasz; Odkupiciel-
odkupienie; zbawienie.
zbawienie. W Bibl�� to przede wszyst-
kim wyzwolenie, wybawienie: B�g wy-
prowadza z Egiptu ciemi�onych tam
niewolniczymi pracami Hebrajczyk�w
(Wj 12,37-42,15); nast�pnie opiekuje si�
nimi chroni�c ich przed wszelkimi niebez-
piecze�stwami, tak�e przed obc� inwazj�
(2 Krl 19; 1 Mch 3,18-22) i daje im po-
k�j. Aby na to zas�u�y�, lud winien post�-
powa� zgodnie z Prawem. Prorocy b�d�
wi�c podkre�lali zale�no�� mi�dzy zbawie-
niem a wprowadzeniem sprawiedliwo-
�ci (Iz 59,60). Po wygnaniu babilo�skim
stopniowo zarysuje si� posta� Mesjasza,
realizatora Bo�ego zbawienia, nie tylko dla
Izraela, lecz dla ca�ej ziemi (Iz 49,6-8)
i oczekiwanie na zbawienie w "Dniu Pa�-
skim" (S�d Ostateczny). Oto, co g�osi
psalm: "Zbawienie sprawiedliwych po-
chodzi od Pana" (Ps 37,39), a jego zna-
czenie staje si� coraz donio�lejsze, w mia-
r� jak kszta�tuje si� idea �ycia po �mierci
(Dn 12,2-3). Dla chrze�cijan Jezus jest
Zbawicielem, kt�ry oddaje Swoje �ycie, by
pojedna� cz�owieka z Bogiem i wyrwa� go
z grzechu i �mierci. Zbawienie jest wi�c
ju� dane; w pe�ni zrealizuje si� w ostatecz-
nym zmartwychwstaniu (Rz 5,9-10).
Zob.: kr�lestwo; Odkupiciel - odkupienie.
Lit. Zbawienie, wyzwolenie k�ad�ce kres z�u
( Odkupiciel - odkupienie).
Zbawienie i przeznaczenie (predestynacja):
J. Kalwin Institutio christianae religionis (1536-
-60, Za�o�enia relig�� chrze�cija�skiej). Og�lnie
reformatorzy protestanccy zdecydowanie twier-
dzili, �e zbawienie jest darem �aski Bo�ej i nie
zale�y od ludzkich zas�ug ( �aska).
Trudno�ci z osi�gni�ciem zbawienia: �w. Jan
od Krzy�a Droga na g�r� Karmel (1518, wyd.
po�miertne 1618, wyd. pol. 1927). B. Pascal
My�li (1670, wyd. pol. 1921) okre�la zbawie-
nie jako "niesko�czono�� �ycia niesko�czenie
szcz�liwego".
zbiory, �niwa. Pocz�tek �niw wyznacza-
�o �wi�to Prza�nik�w - prza�nych chle-
b�w, a koniec - �wi�to �niw. W �wi�tyni
sk�adano ofiary z pierwocin tego, co wy-
da�a ziemia i dziesi�cin� ze zbo�a. W Bibl��
�niwa - zbiory, obraz otrzymanych od Bo-
ga dobrodziejstw, zwi�zane s� z czynno-
�ci� siania: "Nie siej [przest�pstwa]
w bruzdy niesprawiedliwo�ci, a nie b�-
dziesz ��� jej siedmiokrotnych plon�w"
(Syr 7,3); "Kto sk�po sieje, ten sk�po i
zbiera" (2 Kor 9,6); "Jeden sieje, a drugi
zbiera" ( 4,37); "Kt�rzy we �zach siej�,
��� b�d� w rado�ci" (Ps 126,5). Zbiory
s� wi�c symbolem konsekwencji czyn�w
ludzkich, kt�re to czyny rozlicza� b�dzie
Najwy�szy S�dzia, czyli B�g.
Z. i p. �niwo wprawdzie wielkie, ale robotnik�w
ma�o (Mt 9,37). Oni wiatr siej�, zbiera� b�d� bu-
rz� (Oz 8,7), odnosi si� do Izraelit�w, kt�rzy
oddaj� kult fa�szywym bogom na swoje nie-
szcz�cie; obecnie okre�lenie to sta�o si� syno-
nimem powiedzenia zachowywa� si� tak, jak
ucze� czarnoksi�nika.
Lit. W literaturze obrazy siania i zbierania plo-
n�w s� bardzo liczne. Wiele z nich nie pocho-
dzi z inspiracji biblijnej, lecz zosta�o zapo�yczo-
nych z mitolog�� egipskiej i greckiej. Jednak in-
spiracj� biblijn� rozpoznaje si� np. u H. de Bal-
zaca w Poszukiwaniu absolutu (1834, wyd. pol.
1964); "Spo�r�d wszystkich powierzonych zie-
mi zasiew�w, krew przelana przez m�czenni-
k�w jest tym, kt�ry wydaje najrychlejszy plon";
V. Hugo w La Legende des si�cles (1859, Le-
genda wiek�w), "Booz endormi" (�pi�cy Booz);
"I Rut pyta�a, jaki B�g, jaki �niwiarz wiecznego
lata odchodz�c przez nieuwag� pozostawi� ten
z�oty sierp na gwiezdnym polu?" Ch. P�guy
Eve (1913, Ewa): "Szcz�liwi ci, co umarli dla
ziemi cielesnej, szcz�liwe k�osy dojrza�e i zbo�e
zebrane". P. Emmanuel Hymne de la libert�
(1942, Hymn wolno�ci); "Ponad ochryp�ymi
od milczenia tyranami, ponad szyderczymi po-
rz�dkami tyran�w, istniej� pot�ne �niwa przy-
sz�o�ci".
zeloci [gr. dzelot�s = gorliwiec], ugrupo-
wanie polityczno-religijne judaizmu w I w.
W�r�d dwunastu aposto��w Jezusa znaj-
dowa� si� tak�e Szymon, zw. Zelot�, zwy-
kle jednak jego przydomek t�umaczy si�
jako Gorliwy (Mt 10,4). Historyk J�-
zef Flawiusz wspomina o zelotach jako
o grupie nacjonalistycznych powsta�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin