GIMNAZJUM
Przedmiotowy Program wychowawczy z religii opracowany został w oparciu o treści wychowawcze występując w programie : Przyjąć Blask Bożej Prawdy dla Gimnazjum.
Program niniejszy, respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.
CELE WYCHOWANIA:
Celem wychowania jest wszechstronny rozwój wychowanka. Proces wychowawczy ma za zadanie doskonalenie zmysłów, kształcenie sfery postrzegania, kojarzenia, pamięci, wykształcenie zdolności wnioskowania, analizowania i syntetyzowania, budowania struktur myślowych, rozwój uczuć i emocji, rozwój sfery duchowej, kształcenia sprawności r4uchowej i dbałość o zdrowie.
ZADANIA WYJŚCIOWE
Nauczyciel w swej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców. Szkoła jest jednym ze środowisk wychowawczych i przyczynia się do rozwoju ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
KIERUNKI WYCHOWANIA RELIGIJNEGO
Katecheza obejmuje wyjaśnienie nauki chrześcijańskiej w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego.
OBSZARY WYCHOWANIA RELIGIJNEGO
- Wychowanie do życia we wspólnocie
- Wychowanie do Liturgii
- Wychowanie do modlitwy
- Formacja moralna
- Kształtowanie sumienia
- Dawanie świadectwa chrześcijańskiego
- Obecność wierzących w świecie
- Odpowiedzialność za świat, wolność i tolerancja
1. Dochowanie wierności Bogu, człowiekowi i Ojczyźnie
2. Poszukiwanie prawdy o Bogu, sobie i swoim życiu, zadaniach wobec innych i wobec całego świata
3. Towarzyszenie w dochodzeniu do wiary dojrzałej
4. Umiejętność analizowania ludzkich sytuacji
5. Rozumienie Biblii i roli Kościoła
Kl. I Gimnazjum
Semestr I
WRZESIEŃ
- Rozwijanie postawy zaufania
- Kształtowanie postawy analizy i uznania wartości chrześcijańskich za własne
- Wartość prawdy i wolności
- Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów
- Rozwijanie dobra
- Planowanie pracy nad sobą
- Wytrwałość w dążeniu do celu
PAŹDZIERNIK
- Rozwijanie potrzeby pracy ad swoim charakterem
- Rozwijanie postawy zawierzenia
- Rozwijanie wrażliwości na głos Boga
- Rozwijanie chrześcijańskiej nadziei
- Umiejętność okazywania wdzięczności
- Kształtowanie w sobie odwagi
- Rozwijanie wrażliwości na potrzeby bliźnich i gotowość niesienia im pomocy
- Kształtowanie postawy ekologicznej
- Rozwijanie umiejętności dziękowania za dobro
- Rozwijanie autentyczności w życiu
- Umiejętność zaufania drugiej osobie
-
- GRUDZIEŃ
- Rozwijanie postawy misyjnej
- Dekalog jako moralny fundament życia
- Tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem
- Wartość rodziny w życiu młodego człowieka
- Przeciwdziałanie manipulacji
STYCZEŃ
- Kształtowanie postawy aktywnej przynależności do wspólnoty
- Dekalog moralnym fundamentem życia
- Rozwijanie postawy apostolskiej
- Rozwijanie szacunku dla drugiego człowieka
- Postawa przyjaźni
- Tolerancja i jej wartość
Semestr. II
- Współodpowiedzialność za wspólnotę
- Umiejętność wyboru właściwych wzorców osobowych
- Rozwijanie przyjaźni
- Umiejętność słuchania
- Kształtowanie postawy refleksyjnej nad swoim życiem
- Kształtowanie umiejętności pełnego zaangażowania w Liturgię
- Kształtowanie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na swoje życie
- Kształtowanie umiejętności rozwijania swoich talentów
- Rozumienie konieczności pracy nas sobą
- Rozumienie i stosowanie wartościowych norm w relacjach z ludźmi
- Rozwijanie umiejętności życia bez nałogów i uzależnień
- Wychowanie do odpowiedzialności za własne słowa i czyny
- Odkrywanie prawdy, dobra i piękna
- Wyzwalanie z egocentryzmu
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów
- Odpowiedzialność za własną przyszłość
- Wierność temu, co najistotniejsze w życiu
- Zaangażowanie w odkrywanie wartości chrześcijańskich
- Wdzięczność za dar życia
- Odpowiedzialność za życie własne i innych
- Szacunek wobec ludzkiej płciowości
- Poznanie i odkrywanie norm moralnych
- Poszukiwanie autentycznych wzorców osobowych
- Rozwijanie poczucia własnej godności
- Praktykowanie w życiu czynów miłości
- Kształtowanie chrześcijańskiej postawy wobec ludzi cierpiących
- Umiejętność stosowania prawd ewangelicznych w życiu
- Kształtowanie wytrwałości w dążeniu do celu
- Doskonalenie więzi rodzinnych
- Umiejętność pokory i zaufania Bogu
- Szacunek wobec tajemnicy śmierci
- Dostrzeganie wartości chrześcijańskiej nadziei
- Rozwijanie umiejętności słuchania
- Kształtowanie postawy przyjaźni z Chrystusem
- Doskonalenie własnego człowieczeństwa
- Twórcze zagospodarowanie czasu wolnego
- Praktykowanie czynów miłosierdzia
- Kształtowanie siebie według zasad prawdziwej wolności
- Rozwijanie umiejętności przebaczania
- Rozwijanie przyjaźni z Jezusem i drugim człowiekiem
- Twórcze i radosne przeżywanie wakacji
Kl. II Gimnazjum
- Ożywianie pragnienia wiecznego szczęścia
- Umiejętność szukania tego, co wartościowe
- Kształtowanie postawy zaufania Bogu w trudnych chwilach życia
- Rozwijanie postawy optymizmu
- Kształtowanie wewnętrznego pokoju
- Godność człowieka
- Umiejętność dziękowania
- Kształtowanie umiejętności dokonywania właściwych wyborów
- Wartość skupienia
- Kształtowanie postawy zaufania i pokory
- Rozwijanie pragnienia wolności
- Rozwijanie odpowiedzialności za kształt własnej osobowości
- Uświadomienie sobie potrzeby i możliwości samowychowania
LISTOPAD
- Kształtowanie postawy zaufania Bogu, szczególnie w trudnych sytuacjach
- Umiejętność planowania własnego rozwoju
- ...
magdusek