Macromedia Flash to program do tworzenia animacji wektorowych. Dzięki niemu powstaje sekwencja ruchu, której towarzyszy dźwięk i którą określamy mianem filmu. Filmy tworzone za pomocą programu Flash są przeznaczone do odtwarzania na stronach WWW. Zaletą tego programu jest proces tworzenia filmów oraz generowanie grafiki wektorowej w sposób zautomatyzowany. Ponadto utworzone animacje zajmują stosunkowo mało miejsca na dysku.
Program Flash został tak skonstruowany, by użytkownik miał na każdym etapie pracy pełną kontrolę nad przygotowywaną animacją. Miejscem przygotowania animacji jest obraz (stage), a listwa czasowa (timeline) umożliwia „sklejanie” sekwencji. Flash pozwala także importować bitmapy, lecz filmy tworzone za ich pomocą zajmują więcej miejsca na dysku i przeglądarka ładuje je dłużej niż standardowe filmy tworzone wyłącznie za pomocą Flasha.
Jeśli uruchamia się program Flash po raz pierwszy, wyświetlane są paski tytułowe Movie1, Scene1 oraz Layer1. Flash tworzy krótkie, animowane sekwencje nazywane filmami (movie). Za pomocą Flasha można także tworzyć grafikę statyczną, lecz program ten najczęściej wykorzystujemy do tworzenia animacji przeznaczonych na strony WWW. Za pomocą Flasha możemy na przykład zaprojektować menu, w którym poszczególne elementy będą wyświetlane w taki sposób, że wywołują wrażenie ruchu. Na przykład tekst może zmieniać swój kolor po umieszczeniu nad nim wskaźnika myszki lub kliknięciu myszką.
Program Macromedia Flash składa się z następujących elementów, które będą omawiane kolejno:
- obraz,
- sceny,
- warstwy,
- listwa czasowa,
- przybornik i panele narzędzi,
- pasek skrótów.
Obraz
Za pierwszym razem, kiedy uruchamiasz program Flash, zostanie wyświetlona duża, biała przestrzeń (zobacz rysunek 18.1) — obraz (stage). Na niej będziesz umieszczać obiekty i montować poszczególne sceny filmu.
Możesz modyfikować rozmiar, kształt i kolor obrazu, w zależności od rodzaju filmu. Na przykład, jeśli projektujesz banner umieszczany na stronie WWW, możesz utworzyć obraz w kształcie prostokąta, który zostanie umieszczony w górnej części strony. Aby zmodyfikować jego rozmiar i kolor, wybierz z menu opcję Modify, a następnie Movie (zobacz rysunek 18.2). Zostanie wyświetlone okienko, w którym można zmienić wymiary obrazu, prędkość wyświetlania klatek, kolor tła i rodzaj jednostek, w których są podawane wymiary (piksele, cale, itd.). Dodatkowo klikając przycisk Printer, możesz dopasować wielkość obrazu do maksymalnego obszaru drukowania na stronie (rozmiar papieru minus rozmiar aktualnie zdefiniowanych marginesów). Jeśli klikniesz sąsiedni przycisk Contents, rozmiar obrazu zostanie zminimalizowany, tak by było widać wszystkie do tej pory utworzone elementy.
Rys
Okienko właściwości obrazu można wywołać za pomocą opcji menu Modify/Movie
Sceny
Film może mieć kilka scen (scene). Każda scena składa się z podstawowego obrazu, warstw i listew czasowych. Możesz wybrać inny obraz dla każdej sceny, zupełnie jakbyś wprowadzał różne dekoracje w sztuce teatralnej. Kiedy film przygotowany w programie Flash jest odtwarzany, sceny są wyświetlane w takiej kolejności, w jakiej zostały utworzone. Poszczególne sceny wybierasz (jeśli została utworzona więcej ni� jedna), klikając ikonę Edit Scene, która znajduje się w prawej części paska tytułowego sceny. Aby zmienić sekwencję wyświetlanych scen, kliknij i przeciągnij daną scenę w inne miejsce na liście utworzonych scen.
Warstwy
Poniżej paska tyłowego Scene znajduje się obszar Layer (warstwa). Warstwy służą do oddzielania grafiki w obrębie tej samej sceny. Scena może posiadać kilka warstw. Powinieneś nadać każdej warstwie nazwę, taką by trafnie charakteryzowała jej zawartość. Na przykład, scena, która zawiera obraz tła filmu, może zostać nazwana „Tło”. Kolejną warstwę można utworzyć poprzez kliknięcie symbolu plusa, który znajduje się w lewym, dolnym rogu obszaru Layer. Nazwa nowej warstwy pojawi się w ramce nad poprzednią (zobacz rysunek 18.3). W ten sposób starsza warstwa znajduje się poniżej nowej warstwy, tej umieszczonej w pobliżu paska tytułowego Scene. Aby zmienić nazwę warstwy, wystarczy dwukrotnie ją kliknąć.
Pracę rozpoczynasz od najniższej warstwy, lecz możesz przeciągać warstwy w górę i w dół, zmieniając tym samym ich położenie. Na przykład, możesz zmienić kolejność warstw, jeśli utworzyłeś najpierw warstwę pierwszoplanową, a dopiero później warstwę zawierającą tło filmu.
rys
Dodawanie kolejnej warstwy
Listwa czasowa
Z prawej strony obszaru Layer znajduje się linijka z miarką. Zwiększające się liczby umieszczone są w stałych odstępach. Jest to listwa czasowa (timeline), która obrazuje skalę czasu filmu. Listwa czasowa umożliwia zarządzanie sekwencjami odtwarzanego filmu. Można podzielić ją na serię punktów, które są nazywane ujęciami. W ujęciu zachodzi określone działanie lub zmiana poprzedniego działania. Każda utworzona warstwa posiada własną listwę czasową.
Aby dodać ujęcie do listwy czasowej, należy wybrać jeden z punktów listwy czasowej, następnie kliknąć prawym przyciskiem i wybrać z wyświetlonego menu opcję Insert Frame. Ten sam efekt można osiągnąć poprzez zaznaczenie odpowiedniego punktu i wybranie z menu programu opcji Insert/ Frame (zobacz rysunek 18.4).
Wybieranie ujęcia z listwy czasowej
Przybornik
Przybornik (toolbox) Flasha, podobnie jak inne przyborniki w aplikacjach systemów Windows i Macintosh, jest zbiorem narzędzi ułatwiających pracę w danym programie. Jest zwykle umieszczany w lewej części okna roboczego. Czasami nazywamy go przybornikiem kreślarskim (drawing toolbar), służy do rysowania, malowania i pisania.
Jeśli chcesz przenieść przybornik w inne, bardziej dogodne miejsce na ekranie, kliknij go i przeciągnij. Możesz przeciągnąć go, klikając szary obszar nad ikonkami. Aby z powrotem umieścić na stałe przybornik (zobacz rysunek 18.5), przesuń go do lewej części okna programu, pod menu File.
Przybornik Flasha można umieścić w dowolnym miejscu okna
Większość narzędzi przybornika ma indywidualnie dobierane właściwości. Na przykład, aby dodać zaokrąglone narożniki do rysowanego prostokąta, trzeba wybrać dla narzędzia Rectangle (Prostokąt) modyfikator Radius (Promień). Możesz także wybrać kolor rysowanej linii i wypełnienia dla prawie wszystkich narzędzi, z wyjątkiem Eraser (Gumka), Lasso (Lasso), Arrow (Strzałka) i Subselect. W tabeli 18.1 przedstawiliśmy główne funkcje narzędzi przybornika.
Tab. Narzędzia przybornika programu Flash oraz ich funkcje
Narzędzie
Funkcja
Arrow (Strzałka)
Służy do zaznaczania obiektów. Użyj w celu zaznaczania i modyfikowania obiektów. Narzędzie Arrow posiada modyfikatory: Scale, Rotate, Smooth, Straighten, Snap to Object.
Subselect
Tworzy uchwyty, które umożliwiają modyfikowanie zaznaczonego obiektu.
Lasso (Lasso)
Tworzy nieregularny obszar zaznaczenia obiektów, opierając się na narysowanej linii. Można zmienić jego właściwości za pomocą modyfikatorów Polygon oraz Magic Wand.
Line (Linia)
Służy do rysowania linii. Można wybrać kolor rysowanej linii.
Pen (Pióro)
Umożliwia rysowanie krzywych Beziera za pomocą wyznaczanych punktów kontrolnych.
Text (Tekst)
Umożliwia tworzenie tekstu. Możesz modyfikować rozmiar czcionki, jej kolor, styl, odstęp marginesu i wyrównanie akapitu.
Oval (Owal)
Umożliwia rysowanie owalnych i okrągłych kształtów. Możesz wybrać kolor konturu i wypełnienia.
Rectangle (Prostokąt)
Umożliwia rysowanie prostokątów. Możesz wybrać kolor konturu i wypełnienia oraz zaokrąglenie narożników.
Pencil (Ołówek)
Umożliwia rysowanie dowolnych linii. Możesz wybrać modyfikator Straighten lub Smooth. Możesz także wybrać kolor rysowanej linii.
Brush (Pędzel)
Służy do malowania. Może przybierać różne kształty i rozmiary. Możesz także wybrać...
Franklim