Literatura rosyjska.docx

(206 KB) Pobierz

I. Ustna twórczość ludowa (definicja, cechy, klasyfikacja)

„Poezja ludowa”, „ludowa literatura”, „twórczość poetycka ludu”, „folklor” – oto najczęstsze, przyjęte w nauce terminy na oznaczenie kręgu specyficznych przejawów samorodnej i spontanicznej twórczości słownej mas ludowych, kształtującej się niezależnie od tzw. literatury uczonej, oficjalnej. Termin folklor wprowadził w 1846 anglik Wiliam Thomas, jest on znaczeniowo (mądrość, wiedza ludu) szerszy i oznaczać może nie tylko gminną poezje, popularną masową literaturę, ale także cały kompleks materialnej i duchowej kultury tworzonej przez lud. W węższym znaczeniu jest synonimem ludowej literatury.

              Za ludowe uważamy takie utwory, które powstały w wyniku twórczych wysiłków zbiorowości, mają więc charakter kolektywny i anonimowy. Są wyrazem ludowej mądrości, doświadczenia oraz wiedzy o otaczającym świecie. Są wytworami ustnymi mającymi charakter zmienny, uzależniony od każdorazowej niemal realizacji. Ulegają cyklizacji, operują masą typowych i stereotypowych chwytów kompozycyjnych, form gatunkowych oraz środków stylowych. Funkcjonują w swoistej symbiozie z innymi przejawami artystycznej działalności ludu (synkretyzm). Nie ma w literaturze ustnej utworów o większej objętości, o skomplikowanej treści i złożonej konstrukcji: dominują utwory krótkie, o prostych układach i skonwencjonalizowanej szacie słowno-kompozycyjnej.

              Rosyjski folklor to 3 podstawowe typy rodzajowe: epika, liryka i dramat, chociaż nie każdy rozwijał się równomiernie. Istnieje także sporo form pośrednich, oraz takich, które takiemu podziałowi się nie poddają. Najbogatsze, najbardziej rozbudowane i zróżnicowane w folklorze rosyjskim są epika i liryka. W nich ludowy twórca zbiorowy wypowiedział się w sposób pełny i wszechstronny.

 

II. Liryka ludowa

 

1.       Drobne formy folkloru poetyckiego:

- zaklęcia i wróżby (tzw. wiedza tajemna)

- zagadki

- przysłowia i zwroty przysłowiowe (porzekadła)

 

2.   Pieśni obrzędowe

- pieśni kalendarzowo-świąteczne

- pieśni weselne, lamenty pogrzebowe oraz rekruckie (jak chłop szedł do woja to na min. 25 lat, czyli całe życie :) )

 

3.   Pieśni pozaobrzędowe (liryka właściwa)

- pieśni liryczne (jamszczyków - woźniców pocztowych; burłaków – tragarzy ciągnących brzegiem Wołgi łodzie pod prąd; rozbójników)

- czastuszki (krótkie przeważnie czterowierszowe rymowane utwory przypominające literackie kuplety albo polskie taneczne przyśpiewki; upowszechniły się dopiero przy końcu XIX w. dlatego uważa się je za gatunek nieautentyczny przyniesiony wtórnie do folkloru z miasta)

- pieśni na pograniczu folkloru i literatury

 

III. Epos ludowy. Byliny

 

1.       Byliny (nazwa pochodzenia literackiego zaczerpnięta w XIX w. ze Słowa o wyprawie Igora). Nie mają bezpośrednich analogii w folklorze innych narodów słowiańskich. To pieśni epickie, których treścią jest zarówno materiał historyczny choć upoetyzowany (realne postacie i wydarzenia), jak i rzeczywistość fikcyjna, cudowna, baśniowa, a także zjawiska życia społeczno-obyczajowego. Dzielimy je na byliny:

- cyklu kijowskiego o tematyce historyczno-wojennej i heroicznym charakterze; nazwy łączą się z dziejami politycznymi Rusi Kijowskiej; główne postacie: książę kijowski Włodzimierz, Ilja Muromiec, Światogor, Dobrynia Nikiticz (wuj księcia Włodzimierza)

- nowogrodzkie o treściach obyczajowych i nowelistycznej naturze, z dużą domieszką elementów baśniowych; nazwy łączą się z warunkami życia społeczno-obyczajowego ziemi nowogrodzkiej; główne postacie: gęślarz Sadko, Wasilij Busłajew

 

2.       Pieśni historyczne

 

3.       Wiersze duchowne (należały do repertuaru wędrownych pielgrzymów). Dzielą się na wiersze epickie (wcześniejsze) i liryczne (powstawały głównie w XVII i XVIII)

 

4.       Ballady

 

IV. Baśnie, podania, legendy, skazy

 

1.       Bajki fantastyczne (baśnie): charakterystyczne postaci obdarzone niezwykłymi cechami i możliwościami, główni bohaterowie z ich wyczynami, poszukiwane i wyzwalane przez nich bohaterki, doradcy i pomocnicy, a obok nich skontrastowani na zasadzie antytezy przeciwnicy wraz ze wspomagającymi ich siłami (Iwan-Carewicz, Wasylisa bardzo Mądra, złota rybka, Baba Jaga, Kościej, itd.)

 

2.       Bajki o zwierzętach (najmniej liczna grupa bajek rosyjskich). Oparte głównie na dialogu, akcja ogranicza się do kilku scen-rozmów

 

3.       Bajki obyczajowe i bajki-anegdoty (najwiecej). Krótkie, satyryczne. Realności postaci występujących, branych z życia społecznego i rodzinnego (pan, bogacz, głupiec, chłop, robotnik, żołnierz, itd.), odpowiada życiowe prawdopodobieństwo sytuacji i wątków: zdobycie szczęścia dzięki zastosowaniu się do dobrych rad, osiągnięcie mimo przeciwności awansu

 

4.       Legendy (prozatorskie utwory narracyjne o charakterze cudowno-baśniowym, które bądź przedstawiają tworzony przez system ludowych wierzeń świat istot nadprzyrodzonych- duchy, dusze zmarłych; bądź stanowią baśniowe opowieści o tematyce historycznej oraz religijnej

 

5.       Skazy (najbliższy polski odpowiednik terminu to gawęda). Powstała późno (XIX) prozaiczna forma epicko-narracyjna wywodząca się ze środowisk robotników

 

V. Teatr ludowy (pod względem literackim – prostota fabuły, nikłość dramatycznego konfliktu, nieskomplikowana kompozycja, prymitywny komizm oparty na żartach językowych). Można wydzielić:

 

              1. wertep (powstały w XVII – XVIII w.) czyli szopka łącząca tematykę biblijną „bożonarodzeniową” z realistyczno-obyczajową, komiczną

 

2.       rajok (powstały w XVIII – XIX w.) teatrzyk demonstrujący zmieniane przez przesuwanie wałka obrazki, komentowane przez wykonawcę (dialogi wierszowe, o charakterze komiczno-parodyjnym)

3.       pietruszki (XVII w.) teatrzyk kukiełkowy

 

4.       teatr dla aktorów

 

5. Teatr ludowy

 

  Wywodzi się z obrzędów i zabaw, np. obrzędów weselnych, korowodów. Zajmowali się nim wędrowni aktorzy CKOMOPOXU .

 

Teatr (Petruszki – ros) – teatr lalkowy, palcowy, zajmowali się nim CKOMOROXU, prześladowani za częstą satyrę na władzę. Główny bohater – Petruszka to dowcipniś, włóczęga, łamiący prawa moralne, społeczne, państwowe. Występują cygan, żołnierze, doktor, pijana baba. Farsa, często wulgarne sceny.

 

Вертеп (szopka) – teatr lalkowy, trzcinowy, od XVII w. pod wpływem polskim, temat narodzin Chrystusa, i pokłonu mędrców. W dolnej części pudełka miały miejsce sceny humorystyczne z udziałem Heroda, śmierci, Żyda, cygana. Nosili szopkę mnisi, Popowie, klerycy, potem mieszczanie i wieśniacy.

 

Pajok (to po ros.) – teatr obrazkowy pochodzący od szopki, składający się z pudełka i dwóch wałków z naciągniętym na nie płótnem z wymalowanymi obrazkami. Za pomocą korby przewijano obrazy, które oglądało się przez szkło powiększające. Tematem był grzech Adama i Ewy, męki piekielne grzeszników, także tematy świeckie, grał dowcip, rymowane komentarze.

 

Przedstawienie aktorskie – pojawiły się w Xviii. Jako naśladownictwo teatrów szkolnych i pańszczyźnianych, początkowo tematyka szopki, przedstawienia w czasie świąt, potem tematyka świecka. Aktorami byli chłopi, żołnierze, robotnicy, więźniowie.

 

Balagin (po ros.) – od Xviii. Czasowy barak na jarmarkach dla przedstawień cyrkowych, także pantomimy, teatr marionetek, Pietruszki.

 

Ważniejsze dramaty ludowe;

1.       BARIN I PRIKAZSZIK (po ros.)

2.       LODKA          (po ros.)

3.       CAR MAKSIMILIAN 

 

 

6. Periodyzacja literatury staroruskiej:

 

1.       Okres Rusi Kijowskiej (związany z pierwszą państwowością) od końca X do XIII wieku. Początek – chrzest, koniec- zwycięski najazd Mongołów

 

 

2.       Okres II- rozbicie dzielnicowe i niewola tatarska. Trwał od XII wieku po lata 70 XIV w.  Rok 1380- bitwa na Kulikowym Polu

 

 

3.       Okres III-  okres kształtowania się nowej państwowości ruskiej z centrum w Moskwie.  U schyłku XIV w. po wiek XV. Wtedy pojawiają się pewne teorie politologiczne- teoria Moskwy III Rzymu. Miała być tak jak Rzym starożytny. W średniowieczu tę rolę przejłą Konstantynopol. Na terenach północno- wschodnich kolejna światowa potęga.

 

 

4.       Okres IV- okres ukształtowanej państwowości moskiewskiej. Zaliczany od 1500 do 1600r, ta data to też 1585 może być – śmierć Jwana IV Groźnego- zjednoczenie i skonstruowanie

 

 

5.       Okres V- Literatura ruska wieku XVII. Wtedy pojawia się 1 raz kategoria historycznoliteracka baroku.

 

LITERATURA LATOPISARSKA RUSI KIJOWSKIEJ

 

X      Czołowe miejsce wśród zabytków piśmiennictwa staroruskiego zajmują – ze względu na walory literackie i na wartość źródłową dla historyka – kroniki, nazywane na Rusi latopisami (lietopisi)

X      XI - powstanie rodzimych tekstów latopisarskich

X      Wśród gatunków literatury staro rosyjskiej latopisy zajmowały centralne miejsce wyróżniające się zarówno rozmiarami jak i tez walorami ideowymi i artystycznymi.

X      W klasztorach .(także przy katedrach biskupich w kancelariach książęcych) zapisywano toczące się wydarzenia z życia klasztornego i ze świata , forma luźnych notatek , które potem redagowano

X      Potrzeba prowadzenia zapisków kronikarskich , które w słowie pisanym utrwaliły by  bieg dziejów kraju pojawiają się wówczas kiedy wzrosła i umocniła się międzynarodowa pozycja Rusi

X      Inspiracje i materiał faktograficzny czerpały owe zapisy nie tylko z bizantyjskiej literatury historycznej, dokumentów państwowych , ale tez z pieśni bohaterskich , pogańskich i chrześcijańskich podań o sławnych i wysławionych miejscowościach tej ziemi.

X      Zaczęto je sporządzać w różnych regionach raju , począwszy od połowy XI aż po wiek XVII choć zachowały się głównie w postaci kompilacji  pochodzących z XIV-XVII w.

X      Ustalono że osnowę tego wielkiego dorobku latopisarstwa stanowi tekst z XI przypisywany Nestorowi  :

 

Powieść lat minionych (powest bremennych let)

 

ü        Uczeni zgodnie uznali za kanoniczną postać wszystkich późniejszych latopisów na Rusi

ü        Powieść stanowi podsumowanie rezultatów żmudnej pracy kilku pokoleń kronikarzy . Złożyły się na nią krótkie doroczne oraz rozmaite podania i legendy, opisy wydarzeń i walk miedzy książętami (często oparte na opisach naocznych świadków) , a także nauki świeckie i kościelne jak również opowieści folklorystyczne.

ü        Przede wszystkim więc „Powieść...” nie ma jednolitego charakteru i nie może być przypisywana jednemu autorowi , stanowi bowiem tak zwany zwód, czyli wielowarstwową kompilacji wielu źródeł będących dziełami różnych autorów.

ü        Mimo różnorodności poszczeg części, z których się składa stanowi monumentalną całość. Świadomość jedności ziemi ruskiej bronionej przez książąt rodu Rurykowiczów , ukazanie ich czynów jako wzorów godnych naśladowania przez potomnych , płynąca stad duma  narodowa – oto elementy przewijającej się przez zabytek i nadającej mu jednolity charakter tendencji ideowej.

ü        U podstaw powieści legła spójna relacja o początkach Rusi , niezmiennie powtarzana przez kronikarzy , którym przypominała lata świetności ich ziemi ojczystej , a nade wszystko – jednolita postawa światopoglądowa redaktorów.

ü        Wychodząc z przesłanek religijnych w opisie wydarzeń prezentował kronikarz stanowisko ponadczasowe . Nie wnikał w szczegóły obyczajowe ani w subtelności stosunków społecznych , czy politycznych , nie szukał tez uzasadnienia przedstawianych faktów.

ü        Interesowało go ujęcie całościowe, w świetle którego poszczególne wypadki były jedynie fragmentem obrazu świata danego przez Boga.Opisując przeszłość rejestrował wiec konkretne fakty , nie dostrzegając miedzy nimi powiązań przyczynowo – skutkowych, widząc natomiast przejawy „woli Bożej”

ü        W powieści lat minionych można wyróżnić kilka typów relacji kronikarskiej. Każda z nich odznacza się specyficzną formą :

1.       Najstarszy rodowód maja zapisy doroczne, objętościowo niewielkie, zwięzłej informacji, najczęściej tylko odnotowujące fakt narodzin, zgonu w rodzinne i panującego , klęski żywiołowe itd. Tu kronikarz nie wdaje się w szczegóły – suche fakty

2.       Starannej obróbce podlegały natomiast podania – w nich kronikarz nierzadko wykorzystywał zdobycze folkloru . było to związane z watkami dot czasów zamierzchłych  - podań o założeniu Kijowa, wyprawkach Igora przeciw Grekom, jego zamordowaniu i zemście Olgi itd.

3.       Nieco inny charakter miały opowiadania kronikarskie . Cechowała je dokumentalność , zmierzały one do bezpośredniego odtworzenia rzeczywistych wydarzeń , opartego na świadectwie uczestników i świadków.

ü        Wyczuwało się w nich obecność autora , który niejako bez odpowiedniego dystansu czasowego ocenia ludzi i komentuje wypadki.

ü        Powieść minionych lat pisana była językiem staroruskim , w początkowym stadium jego rozwoju. Element cerkiewno –słowiański zachował się gównie w cytatach  z ksiąg religijnych  opowiadaniach.

ü        Istotnym walorem zabytku jest to ze jest on najpełniejszym i najwierniejszym wyrazem życia i kultury dawnych mieszkańców tej ziemi , jak też swoistym archiwum w którym przetrwały ślady zaginionych utworów piśmiennictwa staroruskiego.

ü        W powieści minionych lat znalazły się rozmaite zabytki literackie starej Rusi .

ü        „Powieść...” wywarła niezwykle głęboki wpływ na rozwój świadomości narodowej i państwowej Rusi w następnych stuleciach Rozpoczyna ona niemal każdy latopis powstały czy to w księstwach feudalnych czy w Moskwie w okresie tworzenia się państwa moskiewskiego, dlatego służyła tez przez szereg wieków za wzór latopisarstwu ruskiemu.

ü        W okresie niewoli tatarskiej przypominała czasy minionej chwały państwa ruskiego, w epoce rozdrobnienia feudalnego głosiła ideę jednosci rusi, az po wiek XVII kształtowała w znacznym stopniu moskiewską myśl historyczną i państwową.

ü        Przekłady lit greckiej napływające z Bizancjum, szczególną popularnością cieszyła się kronika  (Georgij Amartol’) najstarsza kronika ruska

 

SŁOWO O WYPRAWIE IGORA

 

Ø        Największym osiągnięciem literackim okresu Rusi Kijowskiej

Ø        Dzieło to wywarło widoczny wpływ na późniejszą literaturę

Ø        Tekst powstał w 12 wieku

Ø        Tekst oryginalny. Nie było nic wcześniejszego co mogło by stanowić bazę dla tego utworu.

Ø        Słowo to utwór analogiczny do powstających w średniowieczu Pieśni o Rolandzie, Pieśni o królu Arturze i Rycerzach okragłego Stołu.

Ø        Słowo odegrało i nadal odgrywa ważną rolę w literaturze i sztuce rosyjskiej.

Ø        Wielokrotnie tłumaczono ja na język współczesny -. Doczekało się też wielu przekładów na jeżyki obce ( w tym polski oczywiście – najdoskonalszy przekład – Tuwim)

Ø        Utwór został osnuty na dramatycznych wydarzeniach historycznych II połowy XII  - Historia z lat 1185-1187

Ø        Do fabuły wprowadził autor wielu książąt ówczesnych , z tytułowym bohaterem na czele.

Ø        Wyposażeni są oni oczywiście w cechy mężnych wojowników

Ø        Tytułowy książę Igor był postacią historyczna. Wyruszył na Połowców z małymi siłami .

Ø        Autor słowa odwołuje się do autentycznych wydarzeń – najazd Połowców i wyprawa księcia Nowogrodu – Igora Swiatosławicza, przeciw Połowcom .

Ø        Jednak nie jest to typowy opis walki jak to miało miejsce w latopisach. Autor tu skupia się na epizodach które tworzą konstrukcję poetycką. Ma on poruszać słuchacza i skłonić do refleksji na temat skłóconej wewnętrznie ziemi ruskiej odpierającej z wielkim trudem niebezpieczeństwo zewnętrzne.

Ø        Klęskę wojsk tłumaczy swarami książąt, ich skłóceniem i bratobójczymi wojnami, które doprowadziły do ich upadku..

Ø        Nawoływanie do jedności i zgodnej współpracy w walce z najeźdźcą stanowi główną ideę utworu. Najpełniej została wyrażona w proroczym „złotym słowie” Świętosława.

Ø        „złote słowo” tchnie smutkiem z powodu istniejącego rozbicia.  Ale tez widac tu ze autor wzywa książąt do ofiarnego przeciwstawieni a się nawale , i zgodnego prowadzenia zastępów do boju przeciw wspólnemu wrogowi .

Ø        Postać świętosława stałą się w ten sposób centralna postacią utworu .

Ø        W jego osobie nakreślił autor wzór mądrego i silnego władcy, oraz dalekowzrocznego polityka.

Ø        Zwycięstwo jakie odniósł nie tylko zapewniło mu miano nieustraszonego wojownika ale nabrało sensu symbolicznego wskazując do czego może doprowadzić zaniechanie swarom i złączenie wszystkich się w obronie ziemi ruskiej.

Ø        Motywacja jaką kierował się Igor – zbliża się wróg więc trzeba stawić mu opór, ale Igor rusza dla sławy, nie waży sił – spotyka go zasłużona kara.

Ø        Gdy igor w niewoli , autor przenosi narrację do Putywla, gdzie jest jego żona Jarosławna – płacz, lament / pieśń tesknoty i miłości, oczekiwania. – liryzm pieśni wydaje sie wkraczać poza poziom literacki piśmiennictwa XIIw

Ø        Elementy stylistyki ludowej – ludowe pieśni miłosne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin