Koncepcja_pracy_przedszkola_montessori.docx

(29 KB) Pobierz

Koncepcja pracy przedszkola Montessori              Strona 6 z 11



 

 

Koncepcja pracy
Przedszkola Miejskiego nr 3 im. Marii Montessori
w Kołobrzegu

 

 

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych – ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

O naszej placówce (opis przedszkola)

Baza przedszkola (opis bazy przedszkola)

Warunki pracy i cele pedagogiczne

 

Kochać dziecko, to służyć mu, jak daleko to tylko możliwe.

Maria Montessori

 

W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy DZIECKO – jego dobro, zgodnie z ideą pedagogiki Marii Montessori.

Jej pedagogika jest bezpośrednio skierowana na dziecko wraz z jego potrzebami, na jego spontaniczność, aktywność, samostanowienie oraz dążenie do niezależności od dorosłych. Najważniejsza dla wszechstronnego rozwoju dziecka jest jego edukacja w okresie od urodzenia do 6. roku życia. Na etap wychowania przedszkolnego Montessori kładła szczególny nacisk, obmyślając pomoce pedagogiczne i kreując dzieciom sytuacje do działań zgodnych z rytmem rozwojowym, związane z procesami udoskonalania i uświadamiania sobie własnych możliwości. Przykładem są pomoce do ćwiczeń zmysłów. Dostosowane są zarówno do sprawności sensomotorycznej dziecka, jak i jego duchowopsychicznych potrzeb rozróżniania, porządkowania, klasyfikowania itd. Dzięki pracy z materiałem rozwojowym (zdobywanie otoczenia) dziecko świadomie odwołuje się do swoich predyspozycji.

„Pomóż mi to zrobić samemu” – z tą prośbą zwróciło się kiedyś dziecko do Montessori. To życzenie podawała później często jako główną myśl swojej koncepcji wychowania. Odpowiednio przygotowane otoczenie stanowi podstawowy warunek osiągnięcia przez dzieci pełnego rozwoju i życiowej niezależności. Zaprojektowanie odpowiedniego otoczenia, w którym istotny jest – wg Marii Montessori – porządek, należy do powinności nauczyciela. Wszystko w sali ma swoje miejsce. Porządek jest ukryty w każdym materiale dydaktycznym. Sala jest wyposażona w ten sposób, że umożliwia poznanie i opanowanie rzeczywistości, która stwarza możliwości i wnosi ograniczenia. Wszystkie meble dostosowane są do wzrostu dziecka. Materiał dydaktyczny znajduje się w zasięgu rąk dzieci.

 


Rola nauczyciela – wychowawcy

Nauczyciel w oddziałach Montessori nie uczy, ale podąża za dzieckiem. Jego głównym zadaniem jest wspomaganie samodzielnych wysiłków wychowanka. Ważnym zadaniem jest wnikliwa i systematyczna obserwacja podopiecznych i ich działań. Nauczyciel powinien dostrzec, kiedy dziecko potrzebuje wsparcia i pomocy, jak również rozbudzać u niego atmosferę pracy, motywować do samodzielnego i indywidualnego działania.

Maria Montessori przydzieliła nauczycielowi określone zadania:

1)      ma obowiązek zachowania materialnego porządku: precyzyjnie pielęgnować otoczenie, tak by było ono zawsze czyste i uporządkowane; powinien uczyć korzystać z pomocy dydaktycznych, powinien być aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie nastąpiło; powinien obserwować wychowanków, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub proszenie o pomoc; musi spieszyć z pomocą tam, gdzie jest potrzebny; powinien słuchać i odpowiadać, kiedy jest do tego zapraszany; ma respektować pracujące dziecko bez przerywania mu; powinien akceptować wychowanka, który popełnił błąd, bez poprawiania go; powinien akceptować dziecko wypoczywające lub obserwujące pracę innych bez przymuszania go do działania; powinien takiemu dziecku pomóc, proponując mu przedmioty, które ono już raz odrzuciło, sugerując, czego jeszcze nie zrobiło oraz gdzie popełniło błąd; dziecku poszukującemu powinien dawać swoją obecność, a temu, które zajęło się konkretną pracą, nie może przeszkadzać; powinien ukazywać dziecku, że jego praca jest zakończona, że dobrowolnie wyczerpał swoje siły i milcząco ofiarowuje mu swoją duszę jak duchowy przedmiot.

 

Wizja dziecka w naszym przedszkolu

Wychowawca musi dać odczuć swą obecność dziecku, które szuka,
a skryć się przed tym, które znalazło.

Maria Montessori

 

Dziecko jest:

-         ciekawe świata,

-         ufne w stosunku do nauczycieli,

-         radosne,

-         aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,

-         twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,

-         uczciwe i prawdomówne,

-         odpowiedzialne i obowiązkowe,

-         kulturalne i tolerancyjne,

-         świadome zagrożeń.

 


Model absolwenta

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:

-                wykazuje:

·       motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,

·       zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,

·       umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,

·       umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,

·       umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),

·       umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),

·       tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,

·       samodzielność,

·       odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami);

-                posiada:

·       zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób,

·       wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,

·       podstawową wiedzę o świecie;

-                umie:

·       cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

·       posługiwać się zdobyczami techniki (RTV, komputer i inne);

-                rozumie, zna:

·       prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

·       zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,

·       zasady kultury współżycia, postępowania,

·       kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,

·       potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną) oraz przestrzega ww. praw i zasad.

-                nie obawia się:

·       występować publicznie,

·       reprezentować grupę, przedszkole,

·       chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,

·       wykazywać inicjatywę w działaniu,

·       wyrażania swoich uczuć.


Dziecko ma prawo do:

-      życia i rozwoju,

-      swobody myśli, sumienia i wyznania,

-      aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,

-      spokoju i samotności, gdy tego chce,

-      odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,

-      snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

-      indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,

-      pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,

-      wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,

-      wspólnoty i solidarności w grupie,

-      aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,

-      zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,

-      pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,

-      nauki, informacji, badania i eksperymentowania,

-      nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,

-      doświadczania konsekwencji swojego zachowania,

-      zdrowego żywienia.

 

Nasze cele w pracy dydaktyczno-wychowawczej

Podstawowym celem pedagogiki Marii Montessori jest pomoc każdemu dziecku w osiągnięciu pełnego potencjału we wszystkich obszarach życia:

-      stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju,

-      rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem,

-      kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się,

-      wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,

-      stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,

-      nauka poprzez aktywne działanie,

-      głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych,

-      okazywanie sobie wzajemnej pomocy dziecko – dziecko, dziecko – dorosły,

-      włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.

 


Zasady pracy

Przedszkole pracuje wg innowacji programowej opracowanej na podstawie pedagogiki Marii Montessori (dwie grupy montessoriańskie, w pozostałych trzech grupach wprowadzane będą elementy tej metody). Determinuje ona codzienną pracę pedagogiczną nauczycieli.

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane również będą metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.

Do metod tych należą m.in.:

-      metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,

-      ruch rozwijający Weroniki Sherborne,

-      opowieść ruchowa,

-      gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana,

-      praca szkolna Karola Orffa,

-      gimnastyka rytmiczna Alfreda i Marii Kniessów,

-      pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,

-      gimnastyka mózgu Paula Dennisona,

-      metoda dobrego startu: alfabet piosenek, śpiewane litery,

-      relaksacja,

-      techniki parateatralne, bajkoterapia,

-      zabawy paluszkowe.

Nauczyciele realizować będą w poszczególnych grupach program adaptacyjny, program profilaktyki (indywidualne plany w grupach), roczny program wychowawczy, innowację pedagogiczną „Edukacja plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym” oraz programy własne „Muzykalne przedszkolaki” i „Mały sportowiec”.

 

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

-      nasze cele wychowania i nauczania,

-      działania zorientowane na dziecko,

-      aktualne pory roku,

-      święta i uroczystości,

-      tradycje przedszkola.

 


Zasady pedagogiczne Montessori

Proces rozwojowy dziecka przebiegać będzie zgodnie z ciągłością i płynnością przejść między przedszkolem i szkołą. Zarówno przedszkole, jak i szkoła zaspakajać mają indywidualne potrzeby dziecka. Zasady pedagogiczne Marii Montessori zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka.

1. Zasada indywidualizacji

Należy przykładać dużą wagę do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określania aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań, uzdolnień oraz w celu dostrzegania i wykorzystania – dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności.

 

2. Zasada samodzielności

Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych znajdujących się w sali. Mają one stałe miejsce na półkach, w specjalnie zaprojektowanych szafkach, skąd dzieci biorą je samodzielnie i odkładają. Dziecko samodzielnie podejmuje decyzję, którym materiałem będzie pracować. Dziecko wykorzystując materiał, musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Nie ma bowiem możliwości naśladowania innego dziecka. Materiały opracowane są zgodnie z zasadą izolacji i stopniowania trudności oraz możliwości dokonania samokontroli. Wbudowanie kontroli błędów w materiał dydaktyczny służy uniezależnieniu się dziecka od dorosłych, a także kształtowaniu się jego osobowości, a zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełnienia błędu i szacunek do osób je popełniających dostarcza dzieciom duchowej wolności, zmienia relacje między nimi a nauczycielem na bardziej partnerskie.

 

3. Zasada wolności i swobody działania

Dzięki niej dziecko może zredukować swoją zależność od dorosłych i rozwinąć własną autonomię. Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu: tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zadań, ról, partnerów działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu.

 

Kara i nagroda

Maria Montessori przyznawała prawo do błędów. Wiele z nich człowiek naprawia metodą prób i błędów. Rozpoznanie błędu, a nie kara, prowadzi do jego usunięcia. Kara stanowi rodzaj poniżania, znieważa człowieka i ubliża jego godności.

Nagrodą jest satysfakcja z dobrze wykonanego zadania przez dziecko. Prawidłowość wykonanego zadania potwierdza kontrola błędu.

 


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin