Wpływ zabaw muzyczno-ruchowych na rozwój psychomotoryczny i rozbudzanie zainteresowań dziecięcych.
Zabawa i jej funkcje.Można powiedzieć, że na początku swojego istnienia dziecko potrzebuje zaspokojenia dwóch potrzeb (poza potrzebami fizjologicznymi): potrzeby miłości i bezpieczeństwa, oraz potrzeby zabawy. Do spełnienia obu tych potrzeb konieczne są osoby dorosłe: kochający rodzice i opiekunowie. Ze względu na rodzaj zabawy podejmowanej przez dziecko, możemy mówić o zabawie: aktywnej (ekspresyjnej) np. śpiew, taniec, gra w piłkę, baraszkowanie, malowanie itd.; receptywnej (biernej) np. słuchanie muzyki, zabawie swobodnej i kierowanej, indywidualnej i grupowej. Literatura przedmiotu podaje także rodzaje zabaw ze względu na ich treści (np. zabawa manipulacyjna, ruchowa, dydaktyczna itd.). O zabawie można powiedzieć, że posiada takie cechy, które sprawiają, że staje się ona czymś: - spontanicznym,- odkrywczym,- wolnym od rywalizacji,- radosnym,- relaksującym,- pozbawionym pośpiechu,
- wspomagającym rozwój bawiącego się dziecka.
Na podstawie przeglądu literatury można wskazać na następujące funkcje zabawy:1. Funkcja poznawcza - kształcąca.2. Funkcja społeczno - wychowawcza: dziecko podczas zabawy wchodzi w role społeczne a przede wszystkim wchodzi w interakcje z innym dziećmi ucząc się tym samym współdziałania i współpracy. Ponieważ niektóre z zabaw rządzą się swoimi prawami i zasadami, dziecko uczy się także przestrzegania tychże zasad. Te zabawy, które nie mają reguł tzn. jest to spontaniczna zabawa w grupie czy też niedyrektywna terapia zabawowa i tak wymagają ustalenia zasad dla każdego dziecka a zwłaszcza dla dziecka z takimi zaburzeniami jak ADHD. Mowa tutaj o ustaleniu zasad zabawy bezpiecznej. 3. Funkcja - rozwijanie wyobraźni.4. Funkcja diagnostyczna.5. Funkcja terapeutyczna.
„Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju”
D. Lewis
TO JUŻ BYŁO:
- 25.09.2008 r. gościliśmy w Przedszkolu Teatr Vaśka z przedstawieniem pt. "Bezpieczna droga do
Przedszkola".
- 26.09.2008 r. odbyła się Uroczystość Pasowania na Przedszkolaka i "Urodziny grupy".
- 27.10 - 31.10.2008 r. bawiliśmy się z Krasnalami podczas Kolorowego Tygodnia: "Bajki z Mchu
i Paproci, czyli Krasnoludki są na świecie.
CO NAS CZEKA:
- 19.11.2008 r. wyjście do Teatru na przedstawienie pt. "Zatruta Studnia".
- 24.11.2008 r. gościmy w Przedszkolu Teatr Vaśka z przedstawieniem pt. "Bajki Brzechwy".
- 5.12.2008 r. Mikołajki.
- 19.12.2008 r. spotkanie Wigilijne w Przedszkolu.
TEGO UCZYMY SIĘ W PRZEDSZKOLU
WIERSZ PT. "ZACZAROWANE DRZEWKO"
Choinka proszę pana jest chyba zaczarowana, bo zaraz wszystko odmienia: było szaro, a ona wchodzi do domu zielona i spełnia marzenia. Choinka niby królewna taka zielona i srebrna, taka czerwona i złota. A pod nią nasze marzenia: Lalka dla Mani i miś dla Henia, nawet piłeczka dla kota. Dobrze się bawić przy świeczkach, tu miś, tu kot, tu laleczka. I spać nam nikt jeszcze nie każe. Choinka, proszę pana choinka zaczarowana – drzewko spełnionych życzeń.
M. Terlikowska
PASTORAŁKA PT. "GDZIE TY MIESZKASZ MAŁY JEZU?"
1. Ja do Ciebie mały Jezu 2. Słucham jak mój zegar mruczy muszę znaleźć drogę. lecz nic nie rozumiem. Gdzie Ty mieszkasz, Może jesteś mały Jezu kto mi powie, w Gdańsku czy w Krakowie. gdzieś w ulicznym tłumie. Ref. La li la li la Ref. La li la li la gdzie ty mieszkasz, gdzie? gdzie Ty mieszkasz, gdzie? La li la li li La li la li li powiedz mi. powiedz mi.
3. Może jesteś tuż za oknem 4. Wiem już dobrze mały Jezu gdzie bielutkie listki ? gdzie mieszkanie Twoje. Może się zapytam Mamy, Tam w Betlejem dawno temu Mama wie o wszystkim. dzisiaj w sercu moim. Ref. La li la li la Ref. La li la li la Mama wszystko wie. wiem gdzie mieszkasz, wiem. La li la li li La li la li li powie mi. w sercu mym.
bestqueen