Edukacja Obywatelska.docx

(17 KB) Pobierz

              Magdalena Cygańska

              Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

              Rok II

Wychowanie obywatelskie w szkołach w wybranych krajach: Polska i Niemcy.

 

I.     Wstęp

I.1   Przyczyny porównania:

Þ    Społeczeństwa obu krajów doświadczyły destrukcji demokracji i postaw obywatelskich.

Þ    Oba kraje maja podobny moment „nowego otwarcia”:

·         Polacy – wybory 1989 roku

·         Niemcy – obalenie Muru Berlińskiego i zjednoczenie kraju w 1990 roku

Þ    Oba społeczeństwa są zaangażowane w realizację wspólnego projektu, jakim jest Unia Europejska.

I.2   Wychowanie obywatelskie w Polsce:

Þ    W Polsce za politykę oświatową i programy nauczania na terenie całego kraju odpowiada w decydującym stopniu Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Þ    Polski system edukacji jest zorientowany na kształcenie grup wiekowych objętych obowiązkiem nauki szkolnej

Þ    W Polsce szwankuje nie tylko prawodawstwo, określające warunki i możliwości prowadzenia edukacji obywatelskiej, lecz także brakuje szerokiego konsensusu społecznego w tym zakresie.

Þ    W Polsce od niedawna zaczynają funkcjonować samorządowe centra i/lub ośrodki doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia obywatelskiego

Þ    istotną role odgrywają osoby zdolne przekazywać wiedze i umiejętności innym. Polscy eksperci wskazują tu  osoby podejmujące to zadanie niejako „z urzędu”, a wiec: nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, konsultanci metodyczni, pracownicy ośrodków kultury, ale tez politycy i dziennikarze.

Þ    Mało efektowny niestety jest poziom przygotowania przyszłych nauczycieli zajmujących się kształceniem obywatelskim. Praktyki w szkołach trwają krótko (kilka miesięcy), nie są wynagradzane, traktowane po macoszemu zarówno przez uczelnie jak i studentów- praktykantów.

Þ    Edukacja obywatelska finansowana jest w Polsce z środków publicznych Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Þ    W polskiej szkole edukacja obywatelska realizowana jest w formie lekcji wiedzy o społeczeństwie, która jest aktualnie nauczana w formie osobnego przedmiotu na dwóch poziomach edukacyjnych, w gimnazjum i liceum( ścieżka edukacyjna składająca się z trzech modułów: wychowania do życia w rodzinie, wychowania obywatelskiego i wychowania do aktywnego udziału w życiu gospodarczym

Þ    Jej treści są także obecne w szkole podstawowej w formie zintegrowanego przedmiotu o nazwie „ historia i społeczeństwo” oraz w formie ścieżki edukacyjnej- wychowanie do życia w społeczeństwie, na którą składają się trzy moduły: wychowanie do życia w rodzinie, edukacja regionalna oraz wychowanie patriotyczne  obywatelskie.

Þ    Do zadań szkoły na poziomie szkoły podstawowej należy między innymi:

·         tworzenie sytuacji, które wyzwalają emocjonalny związek z krajem ojczystym,

·         zapoznawanie uczniów z zasadami i instytucjami, które posiadają istotne znaczenie dla funkcjonowania naszego narodu i państwa,

·         przygotowywanie młodych obywateli do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym.

Þ    Wśród zadań, jakie szkoła gimnazjalna ma realizować w ramach wos-u, należy wymienić przykładowo takie:

·         stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy wobec godła i hymnu państwowego,

·         pomoc w rozpoznaniu uczniowskich praw i obowiązków,

·         ukazywanie praktycznych zastosowań zasad i procedur demokratycznych w społeczności szkolnej,

·         kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,

·         wspieranie samorządności uczniowskiej,

·         rozwijanie ducha przedsiębiorczości.

Þ    Na poziomie szkoły średniej wiedza o społeczeństwie realizowane są moduły:

·         Socjologiczny (społeczeństwo)

·         Politologiczny (polityka)

·         Prawny

·         Dotyczący stosunków międzynarodowych

I.3   Wychowanie obywatelskie w Niemczech

 

Þ    W kraju tym bardziej popularne jest pozaszkolne kształcenie obywatelskie.

Þ    W Niemczech edukacja obywatelska na wszystkich szczeblach obejmuje jedynie treści zintegrowane w ramach jednego lub kilku przedmiotów np. historii.

Þ    W szkole kształcenie obywatelskie jest nauczaniem/nabywaniem wiedzy i kompetencji w zakresie życia politycznego, aktywności społecznej oraz ochrony wartości demokratycznych i praw człowieka. Dużą wagę przywiązuje się do umiejętności politycznych, artykułowania własnych i grupowych interesów, prowadzenia dyskursu politycznego oraz partycypacji politycznej.

Þ    Pieczę nad prowadzeniem edukacji obywatelskiej sprawuje kilka silnych  instytucji jak np. Konsensus z Beutelsbach, wypracowany w 1976 roku i funkcjonujący do dziś.

Þ    Podwójny podział – edukacja dla młodzieży i dorosłych oraz edukacja szkolna i pozaszkolna.

Þ    Szkolenie nauczycieli rozpoczyna się zaraz po ukończeniu studiów i  praktyki trwają nawet do dwóch lat. Młody nauczyciel jest obdarzany dużą samodzielnością, obarczany odpowiedzialnością i nagradzany podczas stażu.

Þ    W Niemczech istnieją odrębne, publiczne instytucje, takie jak centrale kształcenia obywatelskiego, których budżet jest przeznaczany jedynie na kształcenie obywatelskie.

I.4   Podobieństwa i różnice:

Þ    Wspólny cel kształcenia obywatelskiego: kształtowanie postaw i umiejętności przykładnego obywatela.

Þ    W obu krajach spotykamy się z podstawowym podziałem w obszarze kształcenia obywatelskiego na edukację szkolną i pozaszkolną. Jednak w Polsce dominuje szkolna edukacja, w Niemczech pozaszkolna.

Þ    W Polsce stawia się na edukację obywatelską przede wszystkim młodzieży szkolnej, w Niemczech kształcenie obywatelskie jest adresowane szerzej, do całego społeczeństwa.

Þ    Różnica jest też znaczna w szkoleniu nauczycieli, które jest znacznie uboższe w Polsce.

Þ    Finansowanie kształcenia obywatelskiego w Niemczech pochodzi z central kształcenia obywatelskiego i fundacje polityczne, w Polsce jedynie z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

I.5   Bibliografia:

  1. Rutkowska – Paszta M., Prawa człowieka w edukacji obywatelskiej, Warszawa 1998
  2. Rzepiński A., Prawa i wolności człowieka, Warszawa 1998
  3. Jamróz O., Obywatelskie doświadczenie w szkole, Warszawa 2005
  4. Pachociński R., Pedagogika porównawcza, Warszawa 2000
  5. Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 1999

6.      Pachociński R., Oświata XXI wieku : kierunki przeobrażeń, Warszawa 1999

  1. Źródło: http://www.eurydice.org.pl/files/cityedu05.pdf, od. dn.:20.11.2009
  2. Źródło: http://www.isp.org.pl/files/1061822190896523001227603871.pdf, od. dn.: 20.11.2009

     


 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin