Temat: Wprowadzenie litery G pisanej wielkiej i małej na podstawie wyrazu globus.
Cel ogólny: Wprowadzenie literki g na podstawie wyrazu globus
Cele szczegółowe:
- podzieli wyraz globus na głoski, sylaby i litery
- wie z ilu samogłosek i spółgłosek składa się wyraz globus
- zbuduje model wyrazu z nakrywkami
- zastąpi nakrywki poznanymi już literami
- zastąpi nakrywkę nowo poznaną literą
- wie z czego składa się litera i jak wygląda
- napisze literę g na kartce, a następnie w zeszycie
Przebieg zajęć:
1. Zaprezentowanie globusa.
- Co to jest za przedmiot?
- Do czego on służy?
- Co możemy na nim zobaczyć?\
2. Podział wyrazu na:
A) Sylaby glo-bus
B) Głoski g-l-o-b-u-s
C) Litery g-l-o-b-u-s
3. Z ilu spółgłosek składa się ten wyraz?
g, l, b ,s, (4)
4. Z ilu samogłosek składa się ten wyraz?
o, u (2)
5. Zbudujcie model wyrazu z nakrywek.
6. Zbudujcie model wyrazu z nakrywek zaznaczając spółgłoski i samogłoski.
7. Proszę zastąpić nakrywki znanymi już literami.
8. Wolna litera, to litera którą dzisiaj poznaliśmy. Pokazanie małej litery g.
- Do czego jest podobna ta literka?
- Z czego się składa?
9. Zastąpienie pokrywki poznaną literą.
10. Pokazanie wielkiej litery G.
- Do czego jest podobna ta litera?
11. Jakie znacie wyrazy, gdzie głoska G jest na początku, w środku i na końcu.
12. Pokaz pisanej litery G wielkiej i małej.
- pisanie w powietrzu
- pisanie na plecach kolegi
- pisanie na ławce gumką
- pisanie na ręku
13. Wyjaśnienie pisowni w liniaturze.
- dzieci piszą na kartkach ołówkiem
- dzieci piszą w zeszycie
ZIBI861