1.pdf

(488 KB) Pobierz
Microsoft Word - 4x_sondazow_nowa_wersja.doc
Na podstawie Wieczorkowska, Wierzbiński (2007); Wieczorkowska, Wierzbiński, Siarkiewicz(2009) 1
I Proces odpowiadania na pytanie ..................................................................................................... 2
Tabela 2. 1. Porównanie strategii formułowania sądów ................................................................... 5
II Pytania o fakty vs o postawy............................................................................................................ 6
II.1.1 Przykład: Podstawowe fakty .......................................................................................... 6
II.1.2 Przykład : Przynależność do Solidarności...................................................................... 6
III Zadawanie pytań jako dialog............................................................................................................ 8
IV Kontekst oceny .............................................................................................................................. 10
V Przykłady zniekształconych odpowiedzi respondentów ................................................................. 13
V.1 Zniekształcenia wynikające z nieprzestrzegania w badaniach zasad konwersacji ............... 13
V.1.1 Przykład: Wpływ pytań poprzedzających na interpretację............................................ 13
V.1.2 Przykład: LICZBA SYTUACJI ...................................................................................... 13
V.1.3 Przykład: wpływ kolejności pytań................................................................................. 14
V.2 Zniekształcenia wynikające z narzuconej formy odpowiedzi. Pytania otwarte i zamknięte. .. 16
V.2.1 Przykład : Problemy kraju ........................................................................................... 16
V.2.2 Przykład: NAGŁOŚNIENIE .......................................................................................... 17
V.3 Zniekształcenia związane ze sposobem formułowania pytania ............................................ 18
V.3.1 Przykład : Podwójne przeczenia ................................................................................. 18
V.3.2 Przykład : Dwa pytania w jednym ............................................................................... 18
V.3.3 Przykład: Obiekt oceny jest „podwójny” ...................................................................... 19
V.3.4 Przykład: Obiekt oceny jest „zbiorowy” ....................................................................... 19
V.3.5 Przykład : ”Podwójnie” zdefiniowane zadanie - przez niewłaściwe dobranie kategorii
odpowiedzi 19
V.3.6 Przykład: Wpływ przykładu w treści pytania................................................................. 19
V.3.7 Przykład. Zmiana określeń w sformułowaniu pytania................................................... 20
V.4 Zniekształcenia związane z wyborem przez badacza formy skali odpowiedzi (porządkowej)
20
V.4.1 Przykład UDANE ŻYCIE .............................................................................................. 21
V.5 Pytania o częstość zachowania ............................................................................................ 22
V.5.1 Przykład: PYTANIE WPROWADZAJĄCE.................................................................... 22
V.5.2 Przykład: BÓL GŁOWY................................................................................................ 23
V.5.3 Przykład OGLĄDANIE TELEWIZJI .............................................................................. 23
V.6 Przykład: Forma graficzna skali odpowiedzi ......................................................................... 24
V.7 Zniekształcenia związane z kolejnością opcji w kafeterii odpowiedzi ................................... 25
V.7.1 Przykład: Wybory ............................................................................................................. 26
V.8 Wpływ modalności bodźca (bodźce słuchowe vs wzrokowe) ............................................... 26
V.8.1 Przykład: Modalność bodźca ....................................................................................... 26
V.8.2 Przykład : Rozwód ....................................................................................................... 27
VI Odpowiedzi beztreściowe (TP) ...................................................................................................... 28
VII
Punkt środkowy na skali............................................................................................................ 32
.
VIII
Podsumowanie ......................................................................................................................... 32
Na podstawie Wieczorkowska, Wierzbiński (2007); Wieczorkowska, Wierzbiński, Siarkiewicz(2009) 2
Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach
społecznych 1
Słowa kluczowe: model umysłu respondenta,
strategie formułowania sądów,
ankieta jako forma kooperatywnego dialogu, efekt kontekstu (asymilacja vs kontrast)
oczekiwania respondentów,
skala i kafeteria odpowiedzi
kolejność pytań i opcji odpowiedzi, efekt pierwszeństwa i świeżości
wpływ wieku respondenta i modalności bodźca
Celem tego rozdziału jest przekonanie Czytelnika, ze żadne wyrafinowane analizy
statystyczne nie pomogą jeżeli dane, które wprowadzamy do analizy są nie mają większej
wartości.
W tym celu pokażemy szereg przykładów zniekształceń odpowiedzi respondentów i
spróbujemy sformułować zasady pozwalające polepszyć jakość uzyskiwanych danych.
Niestety nie dysponujemy jeszcze dobrą teorią, dlatego w prezentowanym tekście mamy
więcej przykładów niż rozwiązań teoretycznych. Nadal umiejętność zadawania pytań jest w
większym stopniu sztuką niż rzemiosłem .
W rozdziale przedstawimy kolejno: założenia dotyczące modelu procesów
poznawczych 2 , zaangażowanych przy odpowiadaniu na pytania; przedstawimy wypełnianie
ankiety jako formę dialogu między badaczem i respondentem - i konsekwencje przyjęcia tego
założenia; omówimy efekty kontekstu i zalecenia dotyczące układania pytań ankiety.
I Proces odpowiadania na pytanie
Jak pisze Sułek [20] : „Bezwiednie lub świadomie w swoim myśleniu o pytaniach i
odpowiedziach ankietowych przyjmujemy jakiś, częściej zdroworozsądkowy niż teoretyczny,
model badanego. Model ten zmienia się wraz z ogólnymi zmianami w naukach społecznych,
narastaniem wiedzy szczegółowej i trendami w samym społeczeństwie”. Dlatego tekst
zaczynamy od zarysowania przyjętego przez nas modelu .
Odpowiadanie na pytanie o ocenę, np. polityków, wymaga aktywizacji rożnych
informacji zawartych w pamięci długotrwałej - w jej części semantycznej (np. co to znaczy,
że polityk jest uczciwy) i epizodycznej (np. przypomnienie sobie jego wypowiedzi na różne
tematy). Przywoływane informacje, zgodnie z koncepcją świadomości nazwaną modelem
szkiców wielokrotnych , podlegają ciągłemu redagowaniu. W żadnym momencie tego
procesu nie można powiedzieć, że edytowanie jest ukończone, a świadomie doświadczany
jest jego ostateczny wynik. W danej chwili przypominamy sobie najgorsze epizody, za
godzinę możemy przywołać informacje zmieniające diametralnie nasz sąd. Będąc w dobrym
nastroju, szukamy pozytywnych aspektów ocenianego polityka, w złym zaś “szukamy dziury
w całym”. Respondenci, wypełniając ankietę, niezwykle rzadko mają gotowe oceny
polityków “w głowach”. Założenie, że na stałe archiwizujemy oceny napotykanych ludzi, jest
mało przekonujące. Alternatywne założenie mówi, że konstruujemy je na bieżąco wtedy,
kiedy są potrzebne. Prawdopodobnie większość na stałe reprezentowanej w umyśle
1 Część prezentowanych w tym rozdziale przykładów i rozważań była publikowana wcześniej [17] .
2 Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją: rola myśli i emocji. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu
Studiów Społecznych a także rozdział 2 w [3].
220445627.002.png 220445627.003.png
Na podstawie Wieczorkowska, Wierzbiński (2007); Wieczorkowska, Wierzbiński, Siarkiewicz(2009) 3
informacji to abstrakcyjne, niespecyficzne cele, standardy, oceny i postawy o dużych
zdolnościach generowania dalszych informacji. Mamy zakodowane w naszych umysłach
różne ogólne opinie, cele, standardy i postawy. Są one niezbędne do powstania emocji, gdyż
bez nich nie sposób nadać jakiegokolwiek znaczenia napotykanym zdarzeniom. Większość
reprezentacji poznawczych(np. poglądy na temat demokracji), o które pytamy, nie jest
reprezentowana w umyśle przed zainicjowaniem oceny. Takie reprezentacje mogą zostać
określona jako wirtualne (bo nie istnieją przed zadaniem pytania). Nasze podejście różni się
istotnie od tradycyjnego podejścia teorii pomiaru, w którym zakłada się, że badany ma już
ustaloną “prawdziwą” odpowiedź – taką, której udzieliłby sobie sam, więc podstawowym
problemem jest minimalizacja błędu pomiaru spowodowanego przez formę pytania, kontekst
społeczny.
Każda ocena wymaga umiejętności skupienia uwagi umożliwiającej selekcję
informacji, pominięcie lub przynajmniej zablokowanie tych, które mają uboczne znaczenie.
Skonstruowanie zdania jest złożoną operacją, która wydaje się nam prosta tylko dlatego, że
uległa automatyzacji. W trakcie przekształcania myśli w wypowiedź pojawia się w umyśle
łańcuch asocjacji. Każde słowo, zwłaszcza wieloznaczne, uruchamia sekwencje skojarzeń
biegnących często w różnych, nawet bardzo rozbieżnych kierunkach. Jest wiele
zakodowanych w pamięci trwałej schematów poznawczych „gotowych” do interpretacji
takiego słowa. Umysł zazwyczaj przesiewa skojarzenia i wybiera tylko te, które mają związek
z myślą, jaką chcemy wyrazić. Im dokładniejszy jest ten odsiew informacji, tym skuteczniej
może przebiegać następne stadium przetwarzania związane ze świadomą uwagą. Dzięki
pamięci semantycznej nie musimy zagłębiać się w każdy szczegół. Dzielimy tylko informacje
na istotne i nieistotne. Informacja jest „przeglądana” przez pamięć na każdym etapie
przetwarzania, ale jej istotność bardzo często oceniamy bez udziału świadomości. Jedynie
skromny ułamek informacji zostaje "uprzytomniony". Nie znaczy to jednak, że nasza uwaga
jest w tym procesie zupełnie bierna - możemy przecież zwrócić ją na różne aspekty
zagadnienia. W ten sposób świadomość modyfikuje działanie filtra. Możemy wywołać
informacje z pamięci długotrwałej i to one będą filtrować napływające informacje.
Psychologowie zazdroszczą fizykom - chcieliby móc wypracować zasady
formułowania ocen tak proste jak trzy zasady dynamiki Newtona. Prawdopodobne jest
jednak, że funkcjonowaniem umysłu nie kieruje kilka zasad, lecz tysiące, które są zbiorem
zapisów wariantowych . Każda docierająca do nas informacja jest zapisywana na wiele
sposobów. Polityka możemy rozpoznać po głosie, rysach twarzy, sposobie chodzenia,
charakterystycznych zachowaniach. Dysponując taką różnorodnością metod rozpoznawania,
możemy je zmieniać w zależności od okoliczności. Jeżeli jedna zawodzi, nasz umysł
przełącza się na inny wariant rozpoznawania. Przyczyn złożoności zasad działania i
złożoności samego mózgu naukowcy upatrują w tym, że mózg ewoluował tak, aby jak
najlepiej sprawdzać się w sytuacji, w której się znalazł. Prawdopodobnie wiele spośród
znanych nam fragmentów mózgu wykształciło się po to, by móc rozwiązywać zadania, z
którymi nie radziły sobie części mózgu istniejące wcześniej. Jeżeli tak właśnie jest, to nie
istnieją ogólne zasady pracy naszego umysłu. Jest on raczej zbiorem dobudowywanych
strategii, tworzonych w odpowiedzi na wymagania środowiska. Ta wielowariantowość
naszego „mentalnego oprzyrządowania” wyjaśnia, dlaczego nasz umysł - w odróżnieniu od
komputera - prawie nigdy się nie zawiesza. Pierwsze modele działania naszego umysłu
opisywały biurokratyczną organizację przetwarzania przez nas informacji, z „dyrektorem” i
szeregiem „podwładnych” na różnych szczeblach hierarchii. Struktura taka ma ściśle
określoną “drogę służbową” w przekazywaniu informacji: wiadomo, kto i na jakim szczeblu
podejmuje decyzje, kto za co odpowiada. Wszystko jest dokładnie zaplanowane przy
optymalnym wykorzystaniu środków - nie ma niepotrzebnych pracowników, każdy w
gotowości czeka na swoje zadanie. Taka wizja - efekt naszej zdolności myślenia formalnego,
Na podstawie Wieczorkowska, Wierzbiński (2007); Wieczorkowska, Wierzbiński, Siarkiewicz(2009) 4
abstrakcyjnego - odbiega od tego, co dzieje się w przyrodzie. Natura bowiem marnotrawi
wiele środków. Tylko niewiele plemników i komórek jajowych ma szansę wykonać swoje
zadanie, tylko część z zapłodnionych komórek rozwinie się w dojrzały organizm.
Podstawową zasadą są rozwiązania nadmiarowe . Dlatego interesującą dźwignią wyobraźni
dla zrozumienia funkcjonowania naszego umysłu jest idea Kontrolowanego Pandemonium .
Gdy pojawia się nowa informacja lub żądanie sformułowania nowej oceny, nasz umysł może
zinterpretować na tysiąc sposobów. Jest tak, jakby różne interpretacje pytania wyrywały się
jeden przez drugiego: “Ja chcę to zrobić! Ja zrobię to najlepiej!”. Ale tylko jedna może
wygrać w danym momencie i zająć naszą pamięć operacyjną. Jeżeli nie poradzi sobie z
zadaniem, inne zostaną wpuszczone na jej miejsce. Model ten podkreśla dynamikę naszego
umysłu - mamy do czynienia z ciągłą zmianą układu sił. Wiele rzeczy rozgrywa się naraz -
każda z interpretacji pracuje nad swoim własnym malutkim zadaniem, powstaje wiele
rozwiązań, z których masa trafia do „mentalnego kosza”. Taka organizacja pracy jest szalenie
bezładna i nieekonomiczna, ale dzięki konkurencji mogą wygrać interpretacje w danym
momencie najlepsze.
Podsumowując – musimy zdawać sobie sprawę z tego, że pytane przez nas osoby bardzo
często nie mają gotowej odpowiedzi i tworzą ją dopiero wtedy, gdy padnie pytania. Badani
bardzo często nie odtwarzają swoich opinii, ale je konstruują.
To, jaką opinię sformułujemy, zależy od tego, którą z czterech 3 strategii formułowania
sądu zastosujemy:
1. odtwarzania gotowych ocen,
2. przetwarzania zmotywowanego,
3. przetwarzania heurystycznego (uproszczonego),
4. przetwarzania analitycznego (szczegółowego).
Przykład: jeżeli zadaniem respondenta jest ocena pracy premiera rządu, to stosując strategię:
1) odtwarzania gotowych ocen – przeszuka on magazyn pamięci w celu znalezienia
wcześniej sformułowanej oceny własnej lub oceny cenionego publicysty;
2) przetwarzania zmotywowanego – jeżeli głosował na tę partię rządzącą i nie chcę
przyznać się, że się pomylił -- to będzie odrzucał informacje dla rządu niepochlebne;
3) przetwarzania heurystycznego (uproszczonego) -- sformułuje swoją ocenę,
przeglądając skojarzenia, które mu przyjdą na myśl;
4) przetwarzania analitycznego (szczegółowego) -- spróbuje przeanalizować warunki,
w jakich rząd pracował, zastanowić się, czy inni pracowaliby lepiej, skonfrontować
zapamiętane opinie zwolenników i przeciwników rządu -- i na tej podstawie
sformułować opinię.
Opis strategii przedstawiony jest w tabeli 2.1:
3 Na podstawie Forgas i Vargas (2005) „Wpływ nastroju na społeczne oceny i rozumowanie” W: M. Lewis, J.
M. Haviland Jones (red). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
Na podstawie Wieczorkowska, Wierzbiński (2007); Wieczorkowska, Wierzbiński, Siarkiewicz(2009) 5
Tabela 2. 1. Porównanie strategii formułowania sądów
Strategia odtwarzania gotowych ocen polega na wyszukiwaniu w pamięci istniejącej już
wcześniej odpowiedzi. Większość z nas dysponuje bogatymi zasobami takich
skrystalizowanych, gotowych ocen czekających na wykorzystanie. Ze względu na zasadę
ekonomi poznawczej (minimalizacja wysiłku) strategia ta jest wykorzystywana tak często, jak to
tylko możliwe – szczególnie wtedy, gdy przedmiot oceny jest dobrze znany i nic nie skłania nas
do intensywnego myślenia.
Strategia przetwarzania zmotywowanego stosowana jest najczęściej wtedy, gdy mamy silne
preferencje dotyczące oceny, jaką mamy sformułować. W ten sposób przetwarzamy bardzo
często informacje krytyczne (odrzucamy je) pod adresem ważnych dla nas osób, w sposób
pozwalający nam zachować dobre mniemanie o sobie, naszej rodzinie, przyjaciołach.
Strategia heurystycznego (uproszczonego) przetwarzania informacji jest drogą „na skróty”,
wykorzystywaną wtedy, gdy nie mamy gotowych ocen, przedmiot oceny jest „prosty”, nie zależy
nam bardzo na trafności (sytuacja typowa dla uczestników badań) lub jesteśmy przeciążeni.
Oceny heurystyczne opierają się na skojarzeniach.
Strategia przetwarzania analitycznego (szczegółowego) wymaga wyselekcjonowania i
zinterpretowania nowej informacji, a następnie powiązania jej z informacjami zawartymi w
odpowiednich strukturach poznawczych. Jest ona stosowana, gdy mamy wystarczające
zdolności i zasoby poznawcze, przedmiot oceny jest skomplikowany albo nietypowy, jesteśmy
zainteresowani trafnością naszych ocen.
O tym, jaka strategia przetwarzania informacji zostanie wybrana, decydują nasze
możliwości poznawcze (np. poziom refleksyjności), stan organizmu (przeciążenie,
nastrój), cele wyznaczające stopień zaangażowania. Na wybór wpływają także cechy
przedmiotu oceny (stopień znajomości i złożoności) i cechy sytuacji (presja czasowa,
aprobata społeczna, jak kosztowne są błędy). W badaniach sondażowych respondenci, ze
względu na ograniczenia czasowe i brak kosztów sformułowania nietrafnego sądu, niezwykle
rzadko stosują strategię analityczną.
Ten krótki przegląd powinien przekonać Czytelnika, ze odpowiedzi respondenta, które
poddajemy dalszym analizom mają różną wartość poznawczą. Na nic się zdadzą
wyrafinowane metody analizy danych jeśli te dane są uzyskane w sposób mało rzetelny.
Po tym wstępie, dotyczącym przyjętego przez nas modelu funkcjonowania umysłu,
zastanówmy się, co z niego wynika dla trudnej sztuki zadawania pytań – ogólniej: tworzenia
ankiet.
Problem pierwszy dotyczy tego, czy pytana osoba ma odpowiednie informacje, aby
odpowiedzieć na pytanie. Zasada uprzywilejowanego dostępu mówi, że to respondent, a nie
obserwator, ma najwięcej informacji o nim samym. Jednak psychologowie zebrali wiele
dowodów pokazujących, że nie zdajemy sobie sprawy np. z faktu, że nasze postawy utajone (
niedostępne świadomości 4 ) różnią się od naszych postaw jawnych.
Drugi problem wiąże się z przekazaniem tego, co wiemy, osobie, która nas o to pyta.
Nasza wiedza jest bardzo rozbudowana i często słabo uporządkowana . Możemy mieć
gotowe sądy w pamięci długotrwałej, np. urodziliśmy się w Warszawie, cenimy porządek,
popieramy aborcję z powodów społecznych. Na te pytania stosując strategię odtwarzania
4 Por. np. Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją: rola myśli i emocji. Warszawa: Wydawnictwa
Instytutu Studiów Społecznych
220445627.004.png 220445627.005.png 220445627.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin