Scenariusz zajęć z grupą sześciolatków z zakresu poznawania pojęć matematycznych, mowy ojczystej, plastyki.
Zajęcia przeprowadziła: mgr Wanda Czarniewicz
Pomoce: kaseta z muzyką relaksacyjną, krzyżówka, kartki oznaczone cyframi z zagadkami po przeciwnej stronie, koperty oznaczone kropkami zawierające litery, sylweta rakiety, szyfrogram, literki ruchomego alfabetu, sylwety gwiazd oznaczone samogłoskami z wzorami matematycznymi po przeciwnej stronie, cyfry, papierowe strzałki, pomoce plastyczne.
Sytuacje edukacyjne
Oczekiwane rezultaty
1. Słuchanie fragmentu utworu z kasety relaksacyjnej „Lot ku gwiazdom”.
2. Zaproszenie do podróży, odgadnąć należy środek lokomocji, na podłodze rozłożone są kartki ponumerowane 1-7, pośrodku plansza z krzyżówką, która ukrywa sylwetę rakiety, dziecko odnajduje kartkę z kolejną cyfrą, rozwiązuje zagadkę, dopasowuje kopertę z tą samą ilością kropek, z której wyjmuje litery i układa w krzyżówce hasło; po odgadnięciu hasła głównego N odsłania sylwetę rakiety i zaprasza do podróży.
3. Start rakiety, rozwiązanie szyfrogramu: warunkiem pomyślnego startu jest rozszyfrowanie ostrzeżenia ze stacji naziemnej, dzieci rozwiązują szyfr, układają z liter słowo „meteoryt”, tłumaczą jego znaczenie. Nagrodą jest muzyka ilustrująca start rakiety i krótka zabawa ruchowa z wyskokiem.
4. Lot ku gwiazdom, N rozkłada na dywanie sylwety gwiazd oznaczone samogłoskami, dzieci je rozpoznają, nazywają, określają. Dziecko odkrywa gwiazdę z daną samogłoską i rozwiązuje schowany pod nią wzór matematyczny dokładając właściwą cyfrę po znaku równości.
Wariant: litery na gwiazdach tworzą nazwę planety docelowej, lub imię kosmity
5. Tor lotu, N prosi o ustalenie którędy poleci rakieta, które gwiazdy kolejno odwiedzi, dzieci porównują wyniki działań, układają papierowe strzałki w kolejności od najmniejszej do największej cyfry.
6. Jak wyglądają mieszkańcy planety? Słuchanie w skupieniu fragm.. muzyki, dzieci po wysłuchaniu z przymkniętymi oczami opowiadają o wyglądzie kosmitów.
7. Wykonanie portretu kosmity z materiałów przygotowanych na stolikach (farby, klej, folia aluminiowa, kolorowy papier)
Dz. potrafią w skupieniu wysłuchać fragm.. utworu instrumentalnego.
Dz. potrafi rozpoznać cyfrę, dopasować ją do obrazu graficznego, rozwiązać zagadkę słowną, ułożyć hasło z alfabetu ruchomego.
Dz. reagują emocjonalnie na element niespodzianki
Dz. potrafi skojarzyć symbol graficzny z literą, dokonać syntezy wyrazu.
Dz. odczuwają radość i satysfakcję z wykonanych zadań.
Dz. potrafi rozpoznać litery, nazwać i określić je jako samogłoski.
Dz. potrafią rozwiązywać wzory matematyczne.
Dz. potrafią porównywać wielkości cyfr.
Dz. potrafią inspirowani muzyką użyć wyobraźni i wypowiedzieć się na dany temat.
Dz. potrafią przekształcić wyobrażenie w formę plastyczną, samodzielnie dobrać materiały plastyczne do wykonywanego problemu plastycznego.
flek