Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie trzeciej z wykorzystaniem komputera
Krąg tematyczny: W kraju Anaruka.
Temat dnia: Z wyprawą na Grenlandię.
Cele ogólne:
– poznanie cech charakterystycznych krajobrazu Grenlandii,
– wdrażanie do posługiwania się różnymi źródłami wiedzy,
– kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnej i pisemnej,
– doskonalenie umiejętności mnożenia liczb sposobem pisemnym.
Cele operacyjne (uczeń):
– wypowiada się pełnymi zdaniami,
– czyta cicho ze zrozumieniem,
– wskazuje postaci główne i drugorzędne w utworze,
– czyta płynnie, poprawnie, respektując znaki przestankowe,
– układa wypowiedź w formie opisu,
– stosuje formy czasu przyszłego czasowników,
– korzysta z różnych źródeł informacji,
– mnoży sposobem pisemnym,
– zgodnie współdziała w zespole.
w zakresie kształcenia komputerowego:
– wykorzystuje komputer do zdobywania i przetwarzania informacji,
– odnajduje hasła w encyklopedii multimedialnej - samodzielnie lub z pomocą nauczyciela, kopiuje i zapisuje potrzebny tekst,
– wyszukuje strony internetowe o podanym adresie.
Techniki:
- słowne: opowiadanie, pogadanka, praca z tekstem
- oglądowe: obserwacja, pokaz
- scenki dramowe
- działanie praktyczne
Formy:
- zbiorowa
- zespołowa zróżnicowana
- indywidualna zróżnicowana
Środki dydaktyczne: Karty pracy i zeszyty lektur Wesoła szkoła, portret Cz. Centkiewicza, karty pracy, lektura Anaruk, chłopiec z Grenlandii, rozsypanki zdaniowe dla każdego ucznia, mapa świata, globusy, krzyżówki.
Wykorzystane na zajęciach edukacyjne programy komputerowe:
– prezentacja multimedialna „Z Anarukiem na Grenlandię”
(wykonana w programie FrontPage),
– „Encyklopedia dla dzieci”, PWN,
– „Encyklopedia przyrody”, PWN.
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć :
· Odczytanie hasła „Wyprawa na Grenlandię” otrzymanego w wyniku obliczenia działań pisemnych – rozsypanka wyrazowa – Karta pracy nr 1.
· Prezentacja multimedialna Z Anarukiem na Grenlandię - s. główna.
3. Spontaniczne wypowiedzi w związku z lekturą pt. „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”.
4. Zapisanie podstawowych informacji o lekturze – autor, tytuł, główny bohater, postaci drugorzędne- L. s.69, ćw.1.
5. Opowiadanie nauczyciela o badaniach Arktyki oraz Cz. Centkiewiczu, ilustrowane zdjęciami , pokazem książek i prezentacją multimedialną – POLARNICY – s. 3.
6. Określenie czasu i miejsca akcji lektury –wskazywanie Grenlandii na mapie świata i globusie.
Odczytanie z prezentacji INFORMACJI O GRENLANDII – s. 1.
7. Wyszukiwanie w lekturze wiadomości na temat krajobrazu i warunków naturalnych panujących na Grenlandii w różnych porach roku – praca zespołowa.
Prezentacja wiadomości przez uczniów, popierana fragm. tekstu
oraz prezentacją komp. – CIEKAWOSTKI – s.4.
8. Układanie opisu krajobrazu Grenlandii z rozsypanki zdaniowej – L. s. 70, ćw.4.
9. Rozwiązywanie zadań rozmaitych. Utrwalenie mnożenia liczb sposobem pisemnym typu 1324×3 – K.M. 38.
10. Wyszukiwanie w lekturze fragm. tekstu opisujących roślinność i zwierzęta Grenlandii – praca zespołowa. Oglądanie albumów oraz GALERII ZDJĘĆ z prezentacji komp. – s.2.
Podpisanie ilustracji zwierząt - K. 72, ćw.1.
11. Rozszyfrowanie hasła: Grenlandia czeka na podróżników. – K. 73, ćw. 1.
12. Zabawa dramowa pt. Podróż w śniegach Grenlandii.
Uczniowie występują w rolach: przyrodników, rybaków, podróżników i dziennikarzy wracających z Grenlandii.
13. Redagowanie zdań nt. wyprawy na Grenlandię - Karta pracy nr 2.
Stosowanie form czasowników w czasie przyszłym:
I poziom – samodzielnie
II poziom – tekst z lukami
14. Prezentacja napisanych wypowiedzi, sprawdzenie poprawności.
15. Wskazywanie na mapie świata, jaka odległość dzieli obie części tego samego państwa- karta techniczna – mapa świata.
16. Pisownia form rzeczowników z zakończeniem -ii, np. Grenlandii, Danii – K. 73, ćw. 3.
17. Praca w pracowni komputerowej:
· Odnalezienie w Encyklopedii multimedialnej pod kierunkiem nauczyciela wybranych haseł: niedźwiedź polarny, mors, renifer, foka.
· Głośne odczytywanie wyszukanych wiadomości, oglądanie znalezionych zdjęć.
· Skopiowanie znalezionego hasła i fragmentu opisu, przeniesienie do edytora tekstu Word.
· Skopiowanie i przeniesienie zdjęcia wybranego zwierzęcia i przeniesienie do edytora tekstu.
· Wyszukiwanie w Internecie stron www, podanych przez n-la, przeglądanie zawartych tam informacji i zdjęć.
18. Zabawy w terenie - lepienia budowli ze śniegu.
19. Podsumowanie dnia w kręgu i samoocena uczniów.
20. W domu: ćw.6, K.73
Zachęcenie uczniów do wykonania autorskiej karty pracy (czas wykonania 3 dni) - K.72, ćw.2,3
Karta pracy nr 1. Rozsypanka sylabowa.
Uporządkuj wyniki rosnąco. Pod każdym wynikiem napisz odpowiednią sylabę i odczytaj hasło.
WA
DIĘ
324
× 2
204
3032
× 3
2321
123
2021
× 4
GREN
Karta pracy nr.2
I. Wybierasz się na Grenlandię. Napisz, co będziesz robić podczas wyprawy. Zastosuj czas przyszły.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Karta pracy nr 2.
II. Uzupełnij zdania czasownikami...
ewapoz