program_nauczania_przedszkole_19062010.pdf

(597 KB) Pobierz
J¢ZYK ANGIELSKI
W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM
PROGRAM NAUCZANIA
ZGODNY Z PODSTAWÑ PROGRAMOWÑ Z 23 GRUDNIA 2008 ROKU
Mariola Bogucka
Dorota ŁoÊ
936266204.020.png 936266204.021.png 936266204.022.png 936266204.023.png 936266204.001.png 936266204.002.png 936266204.003.png 936266204.004.png 936266204.005.png 936266204.006.png 936266204.007.png 936266204.008.png 936266204.009.png 936266204.010.png 936266204.011.png 936266204.012.png 936266204.013.png 936266204.014.png 936266204.015.png 936266204.016.png 936266204.017.png
Swing Song
Here I go up in my swing
Ever so high.
I am the King of the ields, and the King
Of the town.
I am the King of the earth, and the King
Of the sky.
Here I go up in my swing …
Now I go down.
A.A. Milne Now we are 6
published by Methuen & Co ltd, London
13 th October 1927
SPIS TREÂCI
1. ZAŁO˚ENIA
ORGANIZACYJNO-
-PROGRAMOWE
5. TREÂCI NAUCZANIA
5.1. Zasada wprowadzania i utrwalania treÊci
nauczania
5.2. Zakres tematyczny
5.3. Sytuacje i funkcje komunikacyjne
5.4. Materiał leksykalny
5.5. Struktury i kategorie gramatyczne
5.6. Holistyczne uj´cie „Êwiata dziecka”
w nauczaniu j´zyka obcego
1.1. Metryczka
1.2. Kontekst społeczno-edukacyjny
programu
1.3. Koncepcje pedagogiczne
1.3.1. PodmiotowoÊç ucznia i nauczyciela
1.3.2. Nauczanie całoÊciowe
1.3.3. „Otwarcie na Êwiat”, czyli
kształtowanie wra˝liwoÊci
interkulturowej
1.4. Wyró˝niki programu
1.4.1. Integracja programu nauczania
j´zyka angielskiego z programem
wychowania przedszkolnego
1.4.2. Zró˝nicowanie celów kształcenia
bardzo małych uczniów i uczniów
starszych
1.4.3. Współpraca z rodzicami bàdê
opiekunami
6. PROCEDURY OSIÑGANIA
CELÓW
6.1. Angielski przez angielski
6.1.1. Instrukcje nauczyciela
6.1.2. Zwroty u˝ywane przy grach
6.1.3. Zwroty wprowadzajàce informacj´
zwrotnà
6.1.4. Zwroty słu˝àce komunikacji
w czasie zaj´ç
6.2. Metody nauczania
6.2.1. Metoda Reagowania Całym Ciałem
(TPR)
6.2.2. Metoda komunikacyjna
6.2.3. Metoda audiolingwalna
6.2.4. Metoda audiowizualna
6.3. Procedury typowe dla wychowania
przedszkolnego
6.3.1. Nauka poprzez zabaw´
6.3.2. Wykorzystanie piosenek
i rymowanek
6.3.3. Wykorzystanie tekstów
narracyjnych
6.3.4. Wykorzystanie dramy
6.3.5. Zaj´cia plastyczne
6.3.6. Projekty j´zykowe w nauczaniu
j´zyka angielskiego
6.4. Techniki nauczania
6.4.1. Techniki nauczania słownictwa
6.4.2. Techniki nauczania wymowy
6.4.3. Techniki nauczania gramatyki
6.4.4. Techniki nauczania słuchania
2. UCZESTNICY PROCESU
EDUKACYJNEGO
2.1. Uczniowie
2.2. Nauczyciele
2.3. Rodzice
2.4. Inni odbiorcy programu
3. OPTYMALNE WARUNKI
PROCESU EDUKACYJNEGO
3.1. Sala dydaktyczna i jej wyposa˝enie
3.2. Czas realizacji programu
3.3. LiczebnoÊç grup
4. CELE NAUCZANIA
4.1. Cele kształcenia – wymagania ogólne
4.2. Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
3
936266204.018.png
9. ZASADY MODYFIKOWANIA
PROGRAMU
6.4.5. Techniki nauczania mówienia
6.4.6. Techniki rozwijajàce umiej´tnoÊci
motoryczne
6.4.7. Techniki wdra˝ania autonomii
ucznia
6.4.8. Techniki dramowe
6.5. Formy pracy
6.6. Materiały nauczania
6.6.1. Podstawowe materiały
6.6.2. Pomoce naukowe i Êrodki
dydaktyczne
6.6.3. Materiały pomocnicze
6.7. Struktura lekcji i zasady jej planowania
BIBLIOGRAFIA
INDEKS POJ¢å
7. OPIS OSIÑGNI¢å UCZNIA
7.1. Kompetencja komunikacyjna
7.1.1. Wiedza
7.1.2. Umiej´tnoÊci
7.2. Umiej´tnoÊç uczenia si´
7.2.1. Praca ucznia
7.2.2. Rola rodziców
8. SPRAWDZANIE POST¢PÓW
W NAUCE I PROPOZYCJE
ICH OCENIANIA
8.1. Ogólne zało˝enia
8.2. Ocenianie formatywne
8.3. Opisowa ocena sumatywna/
podsumowujàca
8.4. Metody sprawdzania post´pów ucznia
8.4.1. Techniki kontroli ustnej
8.4.2. Techniki kontroli pisemnej – testy
przyjazne dzieciom
8.4.3. Praca projektowa
8.5. Samoocena
8.6. Portfolio
4
1.ZAŁOŻENIA
ORGANIZACYJNO-
-PROGRAMOWE
angielskiego poprzez łatwiejszy dost´p do materiałów
w Internecie, telewizji oraz w czasopismach i ksià˝kach.
Zgodnie z ogólnoÊwiatowymi tendencjami równie˝
w Polsce wiek rozpocz´cia nauki j´zyka angielskiego
jest coraz bardziej obni˝any. Na długo przed
wprowadzeniem obowiàzku nauczania j´zyka
obcego w edukacji wczesnoszkolnej od roku
szkolnego 2008/09 byliÊmy Êwiadkami wzrastajàcej
popularnoÊci j´zyka angielskiego w przedszkolach
oraz poczàtkowych klasach szkół podstawowych.
Ponadto wa˝nà innowacjà ostatniej reformy systemu
edukacji jest obni˝enie wieku rozpocz´cia edukacji
dzieci. Stopniowo do roku 2012 wszystkie
szeÊciolatki obj´te zostanà obowiàzkiem szkolnym,
a pi´ciolatki przedszkolnym. Chocia˝ wprowadzanie
j´zyka obcego w przedszkolach nie jest
obowiàzkowe, jednak aby uatrakcyjniç program
edukacyjny, niemal powszechnie zacz´to
proponowaç zaj´cia j´zyka angielskiego nawet dla
dzieci w młodszych grupach, czyli od trzeciego roku
˝ycia. Poniewa˝ nauczanie j´zyka angielskiego
w przedszkolach ma charakter fakultatywny,
obecnie obowiàzujàca podstawa programowa
wychowania przedszkolnego opisuje cele ogólne
i szczegółowe wychowania przedszkolnego oraz
nakreÊla zalecane sposoby i warunki ich realizacji,
natomiast nie zawiera formalnych wytycznych
dotyczàcych j´zyka obcego.
1.1. Metryczka
przedmiot: j´zyk angielski
etap nauki: wychowanie przedszkolne
typ kursu: poczàtkowy
wymiar godzin: dwa–cztery 30-minutowe
spotkania w tygodniu
autorki:
Mariola Bogucka i Dorota ŁoÊ
Mariola Bogucka jest nauczycielkà metodyki nauczania
j´zyka angielskiego w Kolegium Kształcenia
Nauczycieli J´zyków Obcych Uniwersytetu
Gdaƒskiego. Jako trenerka nauczycieli prowadziła
zaj´cia na kursie British Council w ramach projektu
SPRITE w zakresie nauczania j´zyka angielskiego
dzieci w wieku wczesnoszkolnym, była te˝ konsultantkà
British Council w ramach programu YOUNG
LEARNERS. Jest te˝ liderkà Programu INSETT dla
regionów pomorskiego i warmiƒsko-mazurskiego.
Jest współautorkà kursów j´zykowych dla dzieci
Your English ABC , Friends oraz autorkà materiałów
dydaktycznych dla nauczycieli j´zyka angielskiego.
Dorota ŁoÊ jest współautorkà kursu j´zykowego dla
dzieci Sky High oraz autorkà materiałów
dydaktycznych dla nauczycieli j´zyka angielskiego.
Była nauczycielkà metodyki nauczania j´zyka
angielskiego w Kolegium Kształcenia Nauczycieli
J´zyków Obcych w Gorzowie Wielkopolskim. Jako
trenerka nauczycieli prowadziła wykłady w trakcie
konferencji dla nauczycieli j´zyka angielskiego oraz
zaj´cia na kursie Programu INSETT.
Zało˝enia nowoczesnego, wszechstronnego kształcenia
j´zykowego przedstawione sà w dokumentach
opracowanych przez mi´dzynarodowy zespół
ekspertów Rady Europy pt. „Europejski system
opisu kształcenia j´zykowego: uczenie si´,
nauczanie, ocenianie” ( Common European Framework
of Reference: Learning, teaching, assessment ) oraz
„Europejskie portfolio j´zykowe” ( European Language
Portfolio ) . Nowoczesne kształcenie j´zykowe
obejmuje wszystkie sfery rozwoju ucznia. Tak wi´c
tradycyjne podejÊcie, w którym najwi´kszà wag´
przywiàzywano do zdobywania wiedzy, zastàpione
zostało podejÊciem zrównowa˝onym, w którym
równie istotne sà kształtowanie praktycznych
umiej´tnoÊci, rozwój osobowoÊci ucznia oraz jego
pozytywnego nastawienia do uczenia si´. W ten
sposób ju˝ od najmłodszych lat budujemy
fundamenty wykształcenia w ramach spójnego
systemu uczenia si´ przez całe ˝ycie ( life-long
learning ) . W praktyce oznacza to stworzenie
warunków do rozwoju całej gamy nowych kompetencji
dotyczàcych zarówno rozwoju osobowoÊci, jak
i wiedzy ogólnej. Budowanie fundamentów
wykształcenia to kształtowanie postaw ( attitude ),
zdobywanie wiedzy ( knowledge ) oraz rozwijanie
umiej´tnoÊci praktycznych ( skills ) . Zatem wa˝ne
jest, aby na ka˝dym etapie edukacyjnym zdobywanie
nowej wiedzy było skorelowane z rozszerzaniem
umiej´tnoÊci jej praktycznego zastosowania oraz
˝eby było oparte na wszechstronnym, harmonijnym
rozwoju osobowoÊci ka˝dego ucznia.
1.2.Kontekstspołeczno-
-edukacyjnyprogramu
PopularnoÊç nauczania j´zyka angielskiego na całym
Êwiecie utrzymuje si´ nieprzerwanie od poczàtku
XX wieku. Równie˝ dzisiaj, na poczàtku XXI wieku,
j´zyk angielski jako lingua franca wpisuje si´ w globalny
obraz współczesnej rzeczywistoÊci. David Graddol
(2006:88), autor raportu British Council English Next ,
w którym omawia najnowsze dane statyczne na temat
edukacji angloj´zycznej oraz analizuje zło˝one kwestie
kulturowe, j´zykowe, polityczne i gospodarcze
towarzyszàce wykorzystaniu j´zyka angielskiego
we współczesnym Êwiecie, tak podsumowuje swoje
badania: „wiek, w którym dzieci zaczynajà nauk´
angielskiego na całym Êwiecie obni˝a si´. Angielski
przeszedł z tradycyjnej pozycji j´zyka obcego
w szkołach gimnazjalnych do szkół podstawowych
– a nawet do przedszkoli” . Innym przejawem
zachodzàcych zmian jest popularyzacja j´zyka
5
936266204.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin