program_przedszkole.pdf

(236 KB) Pobierz
Magdalena Kębłowska
PROGRAM NAUCZANIA
JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Kurs dla początkujących
Grupy przedszkolne
dopuszczony do użytku szkolnego
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej,
nr w wykazie: DKOS – 5002 – 9/06.
1
936266323.002.png 936266323.003.png 936266323.004.png
Redakcja
Wydawnictwo EGIS
Copyright © Wydawnictwo EGIS Sp. z o. o.
Wydanie II, 2007
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored
in a retrieval system, transmitted, in any form or by any means, electronic,
mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior
written permission of the publishers.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej pracy nie może być powielana,
czy rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie w jakikolwiek sposób,
bądź elektroniczny, bądź mechaniczny, włącznie z fotokopiowaniem,
nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów, bez pisemnej
zgody wydawcy.
Wydawnictwo EGIS Sp. z o.o.
ul. Pilotów 71, 31-462 Kraków, Poland
tel. +48 12 410 86 25, fax +48 12 410 86 21
wydawnictwo@egis.com.pl, www.egis.com.pl
2
936266323.005.png 936266323.001.png
Spis treści
1. METRYCZKA PROGRAMU.............................................................................................. 4
1.1. O AUTORCE ...................................................................................................................... 4
1.2. A DRESACI P ROGRAMU ...................................................................................................... 4
1.3. W ARUNKI REALIZACJI P ROGRAMU KWALIFIKACJE NAUCZYCIELA .................................. 5
2. CELE NAUCZANIA............................................................................................................ 6
2.1. O GÓLNE CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ............................................................. 6
2.2. O GÓLNE CELE P ROGRAMU ................................................................................................ 8
2.3. C ELE SZCZEGÓŁOWE ...................................................................................................... 10
3. TREŚCI NAUCZANIA...................................................................................................... 12
3.1. T EMATY , SYTUACJE , LEKSYKA ....................................................................................... 12
3.2. F UNKCJE KOMUNIKACYJNE ............................................................................................ 12
3.3. K ATEGORIE GRAMATYCZNE ........................................................................................... 12
4. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW ............................................................................ 13
4.1. O GÓLNE ZALECENIA METODYCZNE ................................................................................ 13
4.2. C HARAKTERYSTYKA UCZNIA A TECHNIKI NAUCZANIA ................................................... 15
4.3. R OLA NAUCZYCIELA ....................................................................................................... 18
4.4. F ORMY PRACY NA LEKCJI ............................................................................................... 19
4.5. P RZYKŁADOWE TECHNIKI NAUCZANIA ........................................................................... 19
4.6. M ATERIAŁY DYDAKTYCZNE I TECHNICZNE ŚRODKI NAUCZANIA .................................... 21
5. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW I TECHNIKI ICH OCENIANIA..................................... 24
5.1. O CZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW ............................................................................ 24
5.2. O CENA ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ ................................................................................... 25
B IBLIOGRAFIA ....................................................................................................................... 27
3
1. Metryczka Programu
1.1. O autorce
Dr Magdalena Kębłowska jest adiunktem w Instytucie Filologii Angielskiej UAM
w Poznaniu, gdzie prowadzi wykłady i ćwiczenia z metodyki nauczania języka angielskiego.
W ramach Podyplomowego Studium Kształcenia Nauczycieli uczy przedmiotów: Integracja
międzyprzedmiotowa i Opcje w konstrukcji programów nauczania. Pracowała jako
nauczycielka języka angielskiego w liceum ogólnokształcącym oraz w szkołach języków
obcych na kursach ogólnych i egzaminacyjnych (FCE i CAE). Ma praktykę nauczania
cudzoziemców oraz rodzimych użytkowników języka angielskiego w Stanach
Zjednoczonych.
1.2. Adresaci Programu
-
Program przeznaczony jest do nauczania języka angielskiego w przedszkolach (dzieci
pięcio- i sześcioletnie) i szkolnych oddziałach przedszkolnych (tzw. zerówkach);
-
2 godziny lekcyjne w tygodniu;
-
optymalna liczebność grup – 10-12 osób.
Program adresowany jest do nauczycieli uczących języka angielskiego w przedszkolach
i szkolnych oddziałach przedszkolnych. Program pomaga nauczycielowi zaplanować zajęcia,
a przede wszystkim dobrać odpowiednie techniki nauczania i materiały, jak również ocenić
skuteczność stosowanych środków dydaktycznych. Program pokazuje nauczycielom-
filologom, zwłaszcza tym bez kwalifikacji do prowadzenia zajęć z dziećmi przedszkolnymi,
specyfikę pracy z dzieckiem w wieku 5-6 lat poprzez między innymi uświadomienie im cech
rozwojowych tej grupy wiekowej.
Z Programu mogą również korzystać rodzice uczniów oraz dyrektorzy przedszkoli i szkół,
w których gestii będzie leżało zadecydowanie o udziale dzieci w kursie języka angielskiego.
Program pozwoli im zapoznać się z celami nauczania na tym poziomie oraz osiągnięciami
uczniów, co może znacząco wpłynąć na podjęcie decyzji o wprowadzeniu kursu. Zapoznanie
się rodziców z Programem ułatwi współpracę z nauczycielem, gdyż dowiedzą się, w jaki
sposób pracować z dzieckiem w domu oraz jakiego rodzaju realnych umiejętności mogą się
po dziecku spodziewać po zakończeniu kursu.
4
Program może też być pomocny nauczycielowi prowadzącemu klasę lub grupę przedszkolną
w sytuacji, gdy nie jest on jednocześnie nauczycielem języka angielskiego. Ponieważ
Program zakłada integrację treści i umiejętności zdobywanych przez dziecko na zajęciach
nauczania przedszkolnego oraz na lekcjach języka angielskiego (na tyle, na ile jest to możliwe
na tym etapie edukacji), współpraca obu pedagogów wydaje się konieczna.
1.3. Warunki realizacji Programu – kwalifikacje nauczyciela
Optymalnie nauczyciel realizujący Program powinien posiadać pełne kwalifikacje do
nauczania zarówno języka angielskiego jak i nauczania przedszkolnego. Ponieważ należy
założyć, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca zbyt często w kontekście polskiego
przedszkola czy szkoły, przewiduje się, że Program może być realizowany przez nauczycieli
z pełnymi kwalifikacjami do nauczania języka angielskiego, jednakże, jak już podkreślono,
przy ścisłej współpracy z nauczycielem prowadzącym grupę, co zapewni niezbędną i
wymaganą na tym etapie integrację treści i umiejętności.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin