Podstawy projektowania linii kolejowych.pdf

(578 KB) Pobierz
PODSTAWY PROJEKTOWANIA
LINII KOLEJOWYCH
780061523.010.png 780061523.011.png 780061523.012.png 780061523.013.png
Kategorie linii kolejowych
780061523.001.png 780061523.002.png
Spadek miarodajny
Spadek miarodajny – największy spadek na którym zatrzymany pociąg
może ruszyć z miejsca.
1. Maksymalne pochylenie podłużne torów linii kolejowych
pomniejszone na długości łuków poziomych o wielkości
odpowiadająca oporowi ruchu w łukach nie może być większa od
pochylenia miarodajnego.
Na liniach kolejowych zakwalifikowanych do odpowiedniej
kategorii według tabeli 3.1 powinno się stosować następujące
wartości pochylenia miarodajnego:
1. Dla magistralnych i pierwszorzędnych - 6‰
2. Dla linii drugorzędnych – 10 ‰
2.
Dla linii znaczenia miejscowego i bocznic kolejowych – 20 ‰
3.
780061523.003.png 780061523.004.png
3 . Wartość pochylenia odpowiadającego oporowi ruchu po łuku poziomym określa się
według:
- spadek przedstacyjny > 0,5 i R
- spadek stacyjny 0‰ maks. 1 ‰
- dopuszczalna różnica dwóch sąsiednich pochyleń podłużnych wynosi:
a. 5‰ – w torach linii kolejowych magistralnych i pierwszorzędnych,
b. połowę odpowiedniego pochyleni miarodajnego – w torach pozostałych linii
kolejowych i 1 – i 2 ≤ 0,5 i R
780061523.005.png 780061523.006.png 780061523.007.png
Układ geometryczny toru
1. Układ geometryczny (konstrukcja) toru kolejowego określony jest:
- położeniem toru w krzywiznach poziomych o stałej wartości
promienia łuku
- położenie toru w krzywiznach poziomych o zmiennej wartości
promienia łuku (krzywej przejściowej)
- położenie toru na załomach niwelety
2. Przy projektowaniu konstrukcji toru kolejowego powinno się
przyjmować model ruchu punktu materialnego poruszającego się po
trajketorii ustalonej osią toru, określony następującymi parametrami:
- niezrównoważonym przyspieszeniem odśrodkowym - a [m/s²]
- niezrównoważonym przyspieszeniem dośrodkowym - a t [m/s²]
- przyrostem przyspieszenia - Ψ [m/s³]
- prędkość podnoszenia koła na rampie przechyłkowej f [mm/s]
3. Wartość przechyłki 20 mm < h < 150 mm
780061523.008.png 780061523.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin