r40-06.doc

(348 KB) Pobierz
Flash5

Rozdział 40.....

Publikowanie filmów Flasha

W tym rozdziale:

§         Optymalizowanie zawartości filmów Flasha

§         Testowanie filmu dla różnych prędkości modemu

§         Automatyczne generowanie stron WWW wyświetlających filmy Flasha

 

Jeśli przeczytałeś całą książkę od początku do tego miejsca, możesz czuć się gotowy do opublikowania swoich projektów w Internecie. W niniejszym rozdziale dowiesz się, jak we Flashu 5 eksportować pliki .SWF, które mogą być oglądane na stronach WWW lub za pomocą odtwarzacza Flash Player.

Optymalizacja filmów Flasha

Zanim wygenerujesz plik .SWF z bieżącego projektu Flasha (.FLA), powinieneś przeczytać poniższy podrozdział i sprawdzić, czy tTwój projekt można bardziej zoptymalizować. Poprzez optymalizację rozumiemy wyszukanie wszelkich nadmiarowych danych w projekcie — zbędnych fragmentów kodu, niepotrzebnie powtarzających się obrazków itd. — i ewentualne rozbicie dużego projektu .FLA na kilka mniejszych plików .FLA, które zostaną załadowane do projektu głównego. Jak powinieneś się już przekonaćwiedzieć, kluczem do efektywnego wykorzystania grafiki we Flashu jest umiejętne zastosowanie symboli. Optymalizacja obejmuje także ograniczenie (na przykład poprzez odpowiednią kompresję) obiektów stanowiących duże zbiory danych — szczególnie obrazów bitmapowych oraz długich podkładów dźwiękowych.

Upraszczanie grafiki

Chociaż Flash potrafi efektywnie zapisywać różnego rodzaju obiekty i efekty graficzne, nie powinieneś z nimi przesadzać — przynajmniej nie wtedy, gdy tTwoje filmy mają być oglądane przez użytkowników posiadających modemy 28,8 Kb/s, którzy musieliby czekać na ich wyświetlenie bardzo długo. Podczas przygotowywania projektu do publikacji weź pod uwagę następujące wskazówki.:

·              Używaj automatycznie generowanych ujęć animacji (funkcja Tween) tam, gdzie to tylko jest możliwe. Jeśli obiekt ma poruszać się po skomplikowanej ścieżce ruchu, użyj warstwy Guide zamiast długiej serii ujęć kluczowych — im mniej takich ujęć, tym lepiej.

·              Niestandardowe typy linii (przerywane, kropkowane, postrzępione i tym podobne) zajmują w pliku znacznie więcej miejsca niż linie ciągłe. Pociągnięcia pędzla (Brush Tool) także zajmują więcej pamięci niż linie narysowane ołówkiem (Pencil Tool). Wynika to z faktu, że narzędzie Brush Tool tworzy wypełnienia (Fill), a nie kontury (Stroke). Krawędzie wypełnień są bardziej złożone i do ich opisania potrzebna jest większa ilość danych.

·              Ogranicz liczbę punktów i linii tworzących poszczególne kształty. Można użyć do tego celu polecenia Modify/Optimize, które połączy ze sobą niepotrzebnie rozdzielone fragmenty linii lub kształtów. Pamiętaj jednak o tym, że w celu zastosowania tego polecenia musisz wyłączyć grupowanie obiektów. Dzięki opcji Use Multiple Passes zoptymalizujesz zaznaczone obiekty w maksymalnie efektywny sposób.

Odsyłacz
Więcej wskazówek na temat optymalizowania grafiki wektorowej tworzonej poza Flashem znajdziesz w rozdziale 31., „Programy do edycji grafiki wektorowej”.

·              Wypełnienia gradientowe są o wiele bardziej czasochłonne w przetwarzaniu przez procesor niż wypełnienia jednolite. Staraj się zminimalizować liczbę gradientów w poszczególnych ujęciach animacji i unikaj tworzenia skomplikowanych animacji przedstawiających obiekty wypełnione gradientami. Wypełnienia tego typu znacznie zwiększają rozmiary plików .SWF w porównaniu z wypełnieniami jednolitymi. W tabeli 40.1 znajdziesz zestawienie wielkości plików dla różnych wypełnień gradientowych.

 

Tabela 40.1. Wpływ wypełnień gradientowych na wielkość pliku .SWF

Typ obiektu

Liczba kolorów

Wielkość pliku .SWF

Przyrost wielkości pliku

Okrąg (kształt)

1

115 bajtów

-

Okrąg (kształt)

2

130 bajtów

13%

Okrąg (kształt)

3

134 bajtów

16,5%

Okrąg (kształt)

4

140 bajtów

21,7%

Symbol graficzny (Graphic)

4

140 bajtów

21,7%

Symbole graficzne (Graphic) *

4

152 bajtów

32,7%

Klip filmowy (Movie Clip)

4

162 bajtów

40,9%

Okręgi (kształty) *

4

225 bajtów

95,6%

Symbole graficzne (Graphic) **

4

248 bajtów

115,7%

Klipy filmowe (Movie Clip) **

4

272 bajtów

136,5%

Okręgi (kształty) **

4

923 bajtów

702,6%

* Dwa klony lub kształty z tym samym wypełnieniem gradientowym.

** Dziesięć klonów lub kształtów z tym samym wypełnieniem gradientowym.

 

·              Nie używaj zbyt dużej liczby różnych czcionek lub styli czcionek (takich jak Oblique, Bold, Condensed i tym podobne) w projektach Flasha. Najbardziej eleganckie projekty używają czcionek należących do tej samej grupy (typeface) lub w bardzo oszczędny sposób łączą ze sobą czcionki typu serif i sans serif. Litery wprowadzane różnymi czcionkami mogą zajmować bardzo dużo miejsca w pliku, od 81 bajtów do 191 bajtów na jedną literę. Zazwyczaj bardziej kunsztowne czcionki z grupy sans serif (jak na przykład Garamond) wymagają większej ilości danych w pliku niż czcionki z grupy serif (takie jak Arial). W polach tekstowych powinieneś osadzać tylko te znaki z danej czcionki, które zostały wykorzystane w tym polu. Jeżeli na przykład w polu tekstowym występuje napis składający się w całości z małych liter, uwzględnij to w panelu Text Options dla tego pola tekstowego. Tam gdzie to jest możliwe, używaj czcionek _sans, _serif i _typewriter, ponieważ w ich przypadku nie jest konieczne zapisywanie do pliku informacji o znakach wchodzących w skład danej czcionki.

Ostrzeżenie
Czcionek _sans, _serif i _typewriter nie można używać pod warstwą maskującą (Mask). Każda czcionka umieszczona poniżej warstwy typu Mask musi być osadzona w pliku .SWF.

·              Ograniczaj do niezbędnego minimum liczbę obrazków rastrowych (bitmap) w projekcie. Potęgą Flasha jest grafika wektorowa. Animowane sekwencje bitmap powiększają plik wynikowy do ogromnych rozmiarów. Jeśli nie zamieszczasz w projekcie zdjęć, które muszą w pełni oddawać kolorystykę oryginałów, staraj się ograniczać paletę kolorów.

Odsyłacz
Jeżeli chcesz tworzyć maksymalnie efektywne sekwencje wideo we Flashu, zajrzyj do rozdziału 36., „Tworzenie filmów wideo we Flashu”. Jeżeli natomiast chcesz zoptymalizować bitmapy przed wczytaniem ich do Flasha, przeczytaj opis ćwiczenia „Fireworks i Flash”, proponowanego przez Scotta Browna w rozdziale 30., gdzie dowiesz się, jak wykonać to zadanie przy użyciu Fireworksa.

·              Oszczędnie używaj efektów przeźzroczystości podczas animowania obiektów przy użyciu funkcjąi Motion Tween. Parametr określający przeźzroczystość (Alpha) znajduje się w panelu Effect. Jeśli w przykładowej animacji z trzema ujęciami kluczowymi zmienisz parametr Alpha w pierwszym ujęciu, do pliku .SWF zostanie dodanych 85 bajtów informacji. Gdy dodatkowo zmienisz parametr Alpha symbolu w końcowym ujęciu, plik zostanie powiększony o 175 bajtów w porównaniu z wersją bez efektów przeźzroczystości. Efekty takie mogą także odbić się niekorzystnie na płynności odtwarzania animacji. Jeśli chcesz uzyskać efekt płynnego pojawiania się lub znikania obiektu, spróbuj operować kolorem (efekt Tint w panelu Effect), a nie przeźzroczystością.

Chociaż stosowanie się do powyższych wskazówek nie zawsze musi mieć duży wpływ na wielkość pliku, pamiętaj o tym, że większośćwiele filmów Flasha w Internecie nie używa tylko jednego lub dwóch elementów bądź sekwencji wygenerowanych narzędziem Motion Tween. Gdy przeprowadzisz optymalizację większej liczby projektów, przekonasz się, jak dużo kilobajtów można było z nich odrzucić bez widocznej utraty jakości grafiki i dźwięku.

Wykorzystanie symboli

Dowolny obiekt Flasha można przekształcić w symbol. Gdy projekt jest eksportowany do formatu .SWF, zawartość symbolu jest przechowywana w pierwszym ujęciu kluczowym, w którym pojawia się ten symbol. Klony (Instances) symboli można porównać do znaczników <A HREF> w języku HTML;: są one odsyłaczami do określonego zbioru danych, a same w sobie nie przechowują tego zbioru. Gdy zawartość symbolu zostanie załadowana do odtwarzacza plików Flasha, staje się dostępna do późniejszego użytku w dowolnej chwili. Gdy zakończysz prace nad filmem, przeanalizuj dokładnie wszystkie jego elementy i wykonaj następujące operacje....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin