Konferencja Episkopatu Polski - Dyrektorium duszpasterstwa służby liturgicznej.pdf
(
329 KB
)
Pobierz
Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej
Konferencja Episkopatu Polski
DYREKTORIUM
DUSZPASTERSTWA
SŁUŻBY LITURGICZNEJ
Warszawa 2008
Poniższy tekst
Dyrektorium duszpasterstwa służby liturgicznej
został przyjęty
przez
346. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski
+ Arcybiskup Józef Michalik
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
+ Bp Stefan Cichy
Przewodniczący Komisji Episkopatu
ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
Częstochowa, dnia 27 listopada 2008 r.
W
PROWADZENIE
1.
Liturgia, która „w najwyższym stopniu przyczynia się do
tego, aby wierni swoim życiem wyrażali oraz ujawniali innym lu-
dziom misterium Chrystusa i rzeczywistą naturę prawdziwego Ko-
ścioła”
1
jest „szczytem, do którego zmierza działalność Kościoła, i
jednocześnie jest źródłem, z którego wypływa cała jego moc”
2
.
Chrystus, sprawując w liturgii dzieło zbawienia „przyłącza do sie-
bie Kościół, swoją Oblubienicę umiłowaną”
3
,
dlatego wszyscy są
wezwani do świadomego, czynnego i owocnego uczestnictwa w
tym świętym misterium, a „każdy, kto wykonuje swą funkcję – czy
1
KL nr 2.
2
KL nr 10.
3
KL nr 7.
to duchowny, czy wierny świecki – powinien w pełni wykonywać
wyłącznie tylko to, co należy do niego z natury rzeczy i na podsta-
wie przepisów liturgicznych”
4
.
2.
W okresie posoborowym Kościół podjął wielki wysiłek, aby
ten sposób rozumienia liturgii wprowadzić w praktykę życia diecezji
i parafii. Dzięki tej pracy formacyjnej, podejmowanej szczególnie
przez duszpasterstwo służby liturgicznej, „świeccy coraz częściej po-
dejmują odpowiednie funkcje liturgiczne”
5
.
3.
Mimo wysiłków duszpasterzy i wiernych świeckich ciągle
jest wiele do zrobienia w tej dziedzinie, gdyż i dziś nie brak takich
parafii, w których „nawet podczas wielkich zgromadzeń, celebrans
czyta lekcje, recytuje psalm responsoryjny, wypowiada wezwania
modlitwy powszechnej
”
6
.
II Polski Synod Plenarny zaleca więc for-
mację liturgiczną całej wspólnoty parafialnej, a także powstawanie
w każdej parafii zespołów liturgicznych „złożonych z dorosłych,
młodzieży i dzieci”
7
.
Powstawanie takich zespołów napotyka różno-
rodne trudności. Do największych należy odchodzenie ministran-
tów i członków scholi od posługiwania w liturgii oraz niewielkie
zainteresowanie podejmowaniem funkcji liturgicznych przez doro-
słych.
4.
Wymienione powyżej problemy są głównym motywem opra-
cowania niniejszego
Dyrektorium.
Ma ono stanowić pomoc dla
duszpasterzy i wiernych świeckich w lepszym rozumieniu funkcji
liturgicznych oraz prowadzeniu formacji osób, które je spełniają.
Uzupełnieniem tego dokumentu
będzie
Ceremoniał zgromadzenia
liturgicznego
zawierający szczegółowy opis sposobu spełniania
funkcji liturgicznych oraz
Obrzędy błogosławieństw służby litur-
gicznej
zawierające teksty modlitw, przez które Kościół wyprasza
Bożą łaskę dla pełniących świętą służbę w liturgii.
5.
Dyrektorium
zostało
przygotowane przez Podkomisję ds. Służ-
by Liturgicznej działającą przy Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypli-
ny Sakramentów Episkopatu Polski. Zawiera trzy części. Pierwsza z
nich omawia założenia teologiczne posługiwania w liturgii, druga
4
KL nr 28.
5
II Polski Synod Plenarny,
Liturgia Kościoła po Soborze Watykańskim II,
nr 65.
6
Tamże, nr 65.
7
Tamże, nr 83.
2
jest opisem formacji służby liturgicznej dzieci, młodzieży i doro-
słych, a trzecia została poświęcona strukturze duszpasterstwa zajmu-
jącego się tą problematyką.
6.
Nakreślone w
Dyrektorium
zasady formacji służby liturgicz-
nej, a także ustalona terminologia i sposób wprowadzania człowie-
ka w kolejne etapy dojrzewania w posługiwaniu, powinny być w
parafiach wprowadzane stopniowo i roztropnie. Każda zmiana po-
winna być poprzedzona odpowiednim wyjaśnieniem i realizowana
przez systematyczną formację, aby wydała dobre owoce.
Część pierwsza
POSŁUGIWANIE W LITURGII
7.
Soborowa Konstytucja o świętej liturgii uczy, że „Chrystus
jest obecny zawsze w swoim Kościele, zwłaszcza w czynnościach
liturgicznych. Jest obecny w ofierze Mszy świętej tak w osobie ce-
lebrującego, gdyż «Ten sam, który kiedyś ofiarował siebie na krzy-
żu, obecnie ofiaruje się przez posługę kapłanów», jak zwłaszcza
pod postaciami eucharystycznymi. Jest obecny swoją mocą w sa-
kramentach, tak że gdy ktoś chrzci, sam Chrystus chrzci. Jest obec-
ny w swoim słowie, bo gdy w Kościele czyta się Pismo święte, On
sam przemawia. Jest obecny, gdy Kościół modli się i śpiewa psal-
my, gdyż On sam obiecał: «Gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię
moje, tam jestem pośród nich» (Mt 18,20)”
8
.
8.
Ponieważ to Chrystus chrzci, przemawia, modli się, składa
ofiarę i przewodniczy całemu zgromadzeniu, dlatego wszyscy speł-
niający funkcje liturgiczne są Jego współpracownikami. On sam
działa w nich i przez nich. Czyni to przede wszystkim przez wy-
święconych szafarz
y
9
,
ale jest obecny także w wiernych świeckich,
którzy z wiarą spełniają święte czynności. Każdemu z nich Chry-
stus, przez sakrament chrztu i bierzmowania, dał udział w swoim
kapłaństwie oraz powołał go do sprawowania kultu Bożego i służby
8
KL nr 7.
9
„Na czele zgromadzenia stoi Chrystus, główny celebrans Eucharystii. Jest On Arcykapła-
nem Nowego Przymierza. To On niewidzialnie przewodniczy całej celebracji eucharystycznej.
Biskup lub prezbiter reprezentuje Chrystusa, działając w osobie Chrystusa-Głowy (in
persona
Christi Capitis)
przewodniczy zgromadzeniu” (KKK nr 1348).
3
Kościołowi
10
.
Należy więc dążyć do tego, aby osoby posługujące w
liturgii, spełniały powierzone im zadania w duchowym zjednocze-
niu z Najwyższym Kapłanem, niewidzialną Głową całego zgroma-
dzenia.
9.
Uczestnicy liturgii, zjednoczeni z Chrystusem mocą Ducha
Świętego, stanowią jedno Ciało, w którym każdy członek powinien
spełniać te czynności, które należą do niego z natury rzeczy i na
podstawie przepisów liturgicznych
11
.
W wielości posług i funkcji, a
także w jedności całego zgromadzenia, objawia się tajemnica Ko-
ścioła
12
.
Ukazuje się jego struktura hierarchiczna, w której wyróż-
nione miejsce zajmują biskup, prezbiter i diakon, a także wielkie
bogactwo charyzmatów, którymi Duch Święty obdarzył poszcze-
gólnych wiernych.
D
OJRZEWAĆ
W
POSTAWIE
SŁUŻBY
10.
Chrystus, „nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i
dać swoje życie na okup za wielu” (Mt 20, 28). Tej służebnej posta-
wy, posuniętej aż do oddania życia za innych, uczy Chrystus
wszystkich członków swego mistycznego Ciała. Jednocząc ich z
sobą, szczególnie w czasie sprawowania liturgii, wprowadza ich w
swoje posługiwanie dziełu zbawienia świata. Dlatego „każda cele-
bracja liturgiczna jest czynnością w najwyższym stopniu świętą,
której skuteczności z tego samego tytułu i w tym samym stopniu nie
posiada żadna inna czynność Kościoła”
13
.
11.
W tym świętym posługiwaniu uczestniczą wszyscy członko-
wie zgromadzenia liturgicznego. „Z racji odrodzenia w Chrystusie
wszyscy wierni są równi co do godności i działania, na skutek cze-
go każdy, zgodnie z własną pozycją i zadaniem, współpracuje w
budowaniu Ciała Chrystusowego”
14
.
10
Por. KKK 1121.
11
Por. KL nr 28.
12
Por. OWMR nr 91.
13
KL nr 7.
14
KPK, kan. 208.
4
Służba dziełu zbawienia
12.
W modlitwie eucharystycznej kapłan wraz z wiernymi modli
się do Boga słowami: „Dziękujemy, że nas wybrałeś, abyśmy stali
przed Tobą i Tobie służyli”
15
.
W celebracji liturgii wszyscy zgroma-
dzeni znajdują się przed obliczem Boga i sama ich obecność jest już
nazwana służbą. Jest ona bowiem znakiem posłuszeństwa wobec
Boga, który każdego wybrał i wezwał do siebie. Fundamentem
wszystkich zewnętrznych czynności, które człowiek spełnia w litur-
gii, jest wewnętrzna gotowość pełnienia woli Bożej. Ludzkie „tak”,
wyrażone przyjściem na Eucharystię, jest wyrazem tej postawy po-
słuszeństwa Bogu.
13.
W spełnianiu świętych czynności liturgicznych wierni jedno-
czą się z Maryją i naśladują Jej postawę służby. Maryjne „fiat” jest
wzorem i umocnieniem dla wszystkich uczniów Pana. „W Euchary-
stii Kościół znajduje się wraz z Maryją jakby u stóp krzyża, zjedno-
czony z ofiarą i wstawiennictwem Chrystusa”
16
.
W swym trwaniu
przy Chrystusie, wierni jednoczą się z aniołami, „którzy w niebie za-
wsze pełnią świętą służbę przed Bogiem”
17
i doświadczają wstawien-
nictwa świętych, „którzy nieustannie orędują za nami u Boga”
18
.
14.
Tak więc „wierni spełniają funkcję liturgiczną przez pełny,
świadomy i czynny udział, czego domaga się sama natura liturgii, i
do czego lud chrześcijański na mocy chrztu świętego ma prawo i
obowiązek”
19
.
Każdy z nich, jeśli z wiarą i miłością włącza się w
sprawowane misterium zbawienia, przyczynia się do zjednoczenia
wszystkich ludzi w Chrystusie mocą Ducha Świętego (por. Ef 1,
10). Celebracja liturgiczna objawia i umacnia tę jedność.
15.
Uczestnicy Eucharystii powinni więc być przeniknięci du-
chem miłości, zdolnej do złożenia siebie w ofierze i otwartej na po-
trzeby braci. „Podczas sprawowania Mszy wierni tworzą świętą
społeczność, lud nabyty przez Boga i królewskie kapłaństwo, aby
dziękować Bogu, składać w ofierze niepokalaną Hostię nie tylko
przez ręce kapłana, lecz także razem z nim, i uczyć się ofiarowania
15
Druga modlitwa eucharystyczna.
16
KKK nr 1370.
17
Por. Kolekta na święto Świętych Archaniołów Michała, Rafała i Gabriela.
18
Por. Trzecia modlitwa eucharystyczna.
19
Św. Kongregacja Obrzędów, Instrukcja
Musicam sacram
, 5 marca 1967, nr 15.
5
Plik z chomika:
TEDEUM_KATOLIK_TRADYCYJNY
Inne pliki z tego folderu:
Mszał Rzymski z Czytaniami.pdf
(285740 KB)
Słownik ministranta.pdf
(111 KB)
Missale Romanum (Mszał Rzymski).pdf
(16393 KB)
Konferencja Episkopatu Polski - Dyrektorium duszpasterstwa służby liturgicznej.pdf
(329 KB)
Czytania Biblijne - zestawienie lekcji i ewangelii wyjętych z Mszału Rzymskiego oraz Brewiarza Rzymskiego.pdf
(224 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! - HISTORIA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
♪ Benedyktyni spiewy choralowe
♪ Chorał o Duchu Św
♪ pieśni religijne - Mazowsze
♪ pieśni religijne - Mazowsze(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin