Tadeusz Doktór Psychologia religii w Polsce Rys Historyczny Nomos 32 33 2001.pdf

(262 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Tadeusz Dokt\363r Psychologia religii w Polsce Rys Historyczny Nomos 32 33 2001)
TadeuszDoktór
InstytutStosowanychNaukSpołecznychUniwersytetWarszawski
NOMOS
32/33(2001)
PSYCHOLOGIARELIGIIWPOLSCE
RYSHISTORYCZNY
PsychologiareligiiprzeŜywaobecniepewienrenesans,coznajdujeswój
wyrazrównieŜwzbiorczychopracowaniachdotyczącychhistoriitejdyscy
pliny,któramajuŜwnaszymkrajuponadstuletniątradycję(Szmyd1979;
Zych1985;GrzymałaMoszczyńska1991a;Szmyd1996;DoktóriFranczak
1998).Publikacjetegotypuzawszeskazanesąnapewnąselektywność,choćby
zuwaginapreferencjeistanwiedzybadacza.Wysiłektenwartjestchyba
podjęcia,choćbyzuwaginaperspektywymoŜliwegokumulatywnegoprzy
rostuwiedzywtejdziedzinie,wktórejnadalbrakcałościowegosystematy
cznegoopracowaniadorobkuwieluwaŜnych,apominiętychwdotychczaso
wychpublikacjach,badaczy.Niepretendującdowyczerpaniazagadnienia,
proponujemyzatemkolejnyopisowobibliograficznyzaryshistoriitejdyscy
pliny,posługującsięszerokądefinicjąreligiiireligijności(obejmującąnie
którezjawiska,określaneniekiedyjakoparareligijne)orazszerokądefinicją
psychologii(obejmującąrównieŜjejpograniczazinnymidyscyplinami).Nie
cowięcejmiejscazostanietutajpoświęconekoncepcjomteoretycznym,zaśw
przypadku badań empirycznych zostaną wymienione jedynie ich główne
kierunkiwrazztypowymiprzykładami.
WrozwojutakrozumianejpsychologiireligiiwPolscemoŜnawyróŜnić
czterypodstawoweetapy,którychgranicewyznaczanesą,przynajmniejczę
ściowo,wydarzeniamihistorycznymiizwiązanymiznimiuwarunkowaniami
instytucjonalnymi,jakidominacjąokreślonychproblemówimetodichroz
wiązywania.PierwszyrozpocząłsięwdrugiejpołowieXIXwieku,trwałdo
końcapierwszejwojnyświatowejicechowałsiędominacjąproblemudo
świadczeniareligijnegobadanego,interpretowanegonaogółworyginalny
sposób,taknagrunciepsychologicznym,jakifilozoficznym;drugiobej
119
721138592.002.png
mującydwudziestoleciemiędzywojenne,wktórymdominowałoujęciereligii
jakozjawiskapozaracjonalnego,interpretowanegonajczęściejwsposóbpsy
choanalityczny;trzeciobejmującyokresPRL,zdominowanyprzezanalizę
związkówpomiędzyreligiąiosobowością,orazczwartytrwającyodłat
osiemdziesiątych(dokładnacezuraczasowajesttunajtrudniejszadowyzna
czenia)dochwiliobecnej,wktórymcorazczęściejreligiaujmowanajestjako
zjawiskopluralistyczneiwielowymiarowe.
PSYCHOLOGIADOŚWIADCZENIARELIGIJNEGOI
„RELIGIJNYCHWIRTUOZÓW"
Pierwszyztychetapów,obejmującyokresbrakupaństwowościspo
wodowanyrozbiorami,cechowałsięsilnymizwiązkamipsychologiireligiiz
filozofią.Odzwierciedlałotowpewnymstopniuówczesnetendencjeświa
towe(przykłademmoŜebyćtwórczośćWilliamaJamesa),choćwPolscebyły
onechybawyraźniejszeniŜgdzieindziej,gdyŜwzasadziekaŜdyzwybit
niejszych autorów nawiązywał do filozofii w sposób mniej lub bardziej
wyraźny.Najwybitniejsibadaczewtejdziedziniebylijednocześniefilozofa
mi,niekiedybardziejznanymizeswejtwórczościwtejwłaśniedziedzinie.
JulianOchorowicz(18501917)byłtwórcąfilozoficznegoprogramu„pozy
tywizmuwarszawskiego",aWincentyLutosławski(18631951)stworzyłswój
własny,oryginalnysystemfilozoficzny,nawiązującydotradycjipolskiego
mesjanizmu.NieoznaczałotowszakŜeunikaniabadańempirycznych,lecz
przesądzałoozróŜnicowanymsposobieichprowadzeniaiinterpretacji.Dzięki
tymnawiązaniomrodzącąsiędyscyplinęcechowałpluralizmmetodologiczny,
a nawet epistemologiczny; od skrajnie naturalistycznej orientacji Juliana
OchorowiczapoorientacjęhermeneutycznąWincentegoLutosławskiego.
Kolejnącechątegookresubyłbrakoparciawstrukturachuniwersyteckich.
Psychologiareligiirozwijałasięnaogółpozaichobrębem,aczęstowpewnym
konflikciezichprzedstawicielami,cobyłoszczególniewyraźnewprzypadku
OchorowiczaiLutosławskiego.Brakstabilnegouniwersyteckiegozaplecza
instytucjonalnegonieprzeszkadzałszerokozakrojonejdziałalnościpublika
cyjnej,abyćmoŜenawetjąstymulował.Wielupolskichpsychologówreligii
prezentowałowtedyswojepracenaforummiędzynarodowym,publikującw
językach:angielskim,francuskiminiemieckim.Międzynarodowyrezonansich
twórczościwpostaciliczbycytowańbyłteŜdośćznaczny.Zainteresowanie
psychologówkierowałosięzaśwznacznejmierzekureligijnościniezin
120
721138592.003.png
stytucjonałizowanej, a takŜe jej pograniczom, jak parapsychologia, okultyzm,
spirytyzmimagia,czyjejformombardziejspektakularnym,jakmistycyzm.
Dominującym wątkiem, podobnie jak w światowej psychologii religii tego
okresu, były analizy doświadczenia religijnego ujmowanego najczęściej w jego
mistycznej i apersonalnej postaci, inspirowanej równieŜ egzotycznymi tradycjami
religiiorientalnych.WsposóbniezwyklewyraźnyuwidaczniałysięturóŜnicew
orientacjach filozoficznych badaczy, prowadzące do odmiennych perspektyw
metodologicznychiinterpretacyjnych.
WswoichbadaniachnaddoświadczeniemreligijnymJulianOchorowiczwcielał
w Ŝycie program pozytywistyczny. Stwierdzając, Ŝe wszystko, co istnieje, jest
jednościąwramachprzyrody,podporządkowanąjejnadrzędnymprawom,zalecałon
w postępowaniu badawczym stosowanie metod właściwych przyrodoznawstwu, a
więc obserwacji i eksperymentu. Prowadząc badania w obszarze czterech
podstawowych dyscyplin naukowych (według swej własnej klasyfikacji
modyfikującejujęcieComte'a),awięcfizyki(materianieoŜywiona),biologii(materia
oŜywiona),psychologii(zjawiskaduchoweocharakterzeindywidualnym)isocjologii
(zjawiska duchowe o charakterze zbiorowym), Ochorowicz starał się nie tylko
stosowaćujednoliconąmetodologię,lecztakŜeprzedstawiaćwynikibadańwformie
spójnegoiujednoliconegointerpretacyjniesystemu,copowodowało,Ŝeprzyrodnicze
traktowaniefaktówrozciągałrównieŜnapsychologięiparapsychologię.
OchorowiczinteresowałsięszczególniestanamizwęŜeniaświadomości
iograniczeniajejdojednegotylkowyobraŜenialubjednegoszereguwyob
raŜeń,którestająsięwtedywyraźniejsze,absorbująccałąenergiępsychiczną.
Jesttostantzw.monoideizmu,którymoŜesięwytworzyćwpsychicepod
wpływemsilnegowzruszenia,hipnozylubwwarunkachpatologicznych(hi
steria):
[...]wyobraŜeniakrępującesięwzajemniewstanienormalnegoczuwania,tłumione
przezciągłynapływnowychwraŜeńistałynaciskwraŜeńcielesnychwewnętrznych,
tuniczymnieskrępowanestająsięnamiętnymipopędami,opanowującałyumysł,
przenikająniejakocałymózgisąnietylkoniesłychaniejasneisilne,alenawetw
swymdziałaniunaorganizmniemalwszechmocne(Ochorowicz1916:323).
W normalnych warunkach, kiedy w świadomości funkcjonuje wiele róŜ
norodnych wyobraŜeń lub ich ciągów wzajemnie się przeplatających, mamy do
czynienia ze stanem poliideizmu. W warunkach zaś zupełnego wyłączenia
świadomości, przy braku jakichkolwiek wyobraŜeń (np. w głębokim transie
hipnotycznym)pojawiasięstanokreślonyprzezOchorowiczajakoaideizm.
121
h
721138592.004.png
Tego rodzaju trójstopniowa typologia stanów psychicznych umoŜliwia psy
chologicznąkategoryzacjępoziomówhipnozy,którejnaturawedługtejkoncepcji
poleganazwęŜeniupolaświadomościpodwpływemsugestii.OwozwęŜeniejestteŜ
zasadniczymmechanizmemmedytacji.
Wskazujeonobowiemnastanmonoideizmu,którynambardzowieletajemnic
tłumaczy.WyobraŜeniakrępującesięwzajemniewstanienormalnegoczuwania,tłu
mioneprzezciągłynapływnowychwraŜeńistałynaciskwraŜeńcielesnychwewnę
trznych,tuniczymnieskrępowanestająsięnamiętnymipopędami,opanowującały
umysł,przenikająniejakocałymózgisąnietylkoniesłychaniejasneisilne,alenawet
wswymdziałaniunaorganizmniemalwszechmocne(Ochorowicz1916:323).
Buddyjskie opisy stopni kontemplacji przypominają, zdaniemOchorowicza,
klasyfikacjepoziomówhipnozy,anawetjeprzewyŜszająswojądokładnością:
[...]Jesttowcaletrafnacharakterystykastanówhipnotycznych,zestanowiskapacjenta,
noioczywiściereligijnychpojęćindyjskich.Aletakajakajest,jeststanowczodo
kładniejszaoddorywczychobserwacjiprof.Heidenhainaioddrukowanejwrocznikach
Akademiinotyprof.Charcota,wktórejtwierdzisię,Ŝe3stopniehipnozycharakte
ryzujezamknięcielubotwarcieoczu,asomnambulizmwywołujenaciskinaszczyt
głowy,poniewaŜtakwyuczonohisteryczkiSalpetiere.[...]Doktorowieindyjscyumieli
wtymopisieodróŜnićcechydodatkoweipodrzędne,takiejakstopieńzamknięcia
oczulubkierunekźrenic,odcechistotnychistałych,wewnętrznych,psychologicznych
(Ochorowicz1916:322).
Mechanizmhipnotycznystanowiwięc,podłoŜemedytacji,jakiwieluinnych
zjawisk religijnych (np. stanów silnego wzruszenia religijnego). Świadczy o tym
obecnośćanalogicznychmanifestacji,jakzanikpercepcjizmysłowej(wtymiczucia
bólu) w trakcie ich trwania, bezwładność i obniŜenie temperatury ciała, oczy
zamknięte lub otwarte (lecz z martwym spojrzeniem), oraz obecność pewnych
symptomówpsychosomatycznych,takichjakstygmaty.
Hipnotyczny mechanizm tkwi równieŜ u podstaw patologicznego i tera
peutycznego charakteru niektórych zjawisk religijnych, jak opętanie (dysocjacja
osobowości na tle hipnotycznym) czy egzorcyzm (terapeutyczne zastosowanie
hipnozy). Mógł on takŜe posłuŜyć do eksperymentalnego wywoływania ekstaz
religijnych,coOchorowiczczyniłwielokrotnie,naogółwcelachterapeutycznych:
Podsuwamuśpionejwidzenienieba.[...]Gdymjejkazałopisać,jakwygląda
PanBógwniebie,dałamiobrazdokładniepowtarzającyten,którywidywałana
codzieńwkościeleŚwiętokrzyskimwWarszawie.Alewzruszeniebyłotaksilne
122
721138592.005.png
itakprzyjemne,Ŝenietylkoustałgwałtownybólgłowy,któryjąprzeduśpieniem
prześladował,alenadto,poniewaŜkazałemzapamiętaćwidzenie,poobudzeniunie
którejegoszczegółyzostaływpamięcijakowspaniałyobrazwiekuistegoszczęścia"
(Ochorowicz,1916,s.323).
Odmienny program badań realizował Wincenty Lutosławski (18631951),
zajmując się pod wpływem psychologistycznej hermeneutyki Diltheya psy
chologicznymiuwarunkowaniamiróŜnychtypówświatopoglądu.Najbardziejchyba
znanyjestjakoautormetodystylometrii,napodstawiektórejustaliłchronologiędzieł
Platona. Była ona praktyczną realizacją pomysłu na wprzęgnięcie psychologii do
analizwdziedziniehistoriifilozofii.Jakstwierdzawjednymzeswoichpierwszych
artykułów,Oznaczeniuizadaniachhistoriifilozofii,„filozofpowinien[...]dąŜyćdo
psychologicznegowytłumaczeniarozwojuteorii,którebada"(Lutosławski1900:280).
Taswoistametoda„wczuwania"sięwprzeŜyciaiewolucjęosobowościautoradzieła,
apoprzeztoodtworzeniaprzesłaniajegotekstujakoekspresjiosobowości,uzyskała
najpełniejszywyrazwjegonajbardziejznanymdzieleTheOriginandGrowthof
PlatosLogicwithanAccountofPlato'sStyleandoftheChronologyofHisWritings
(1897).Byłoononajbardziejznane,choćsamautorwyŜejceniłinneswojeprace.Jak
piszewswojejautobiografii(1933:217):
ZostałemmimowolnienacałeŜycienapiętnowanyjakobadaczPlatonaitwórca
stylometrii.Ajałudziłemsię,ŜeuzyskamwiększeuznaniejakoniezaleŜnyfilozofi
myśliciel. Całą stylometrię uwaŜałem tylko za techniczny środek umoŜliwiający
zrozumienierozwojuduchowegoPlatona,odpierwotnegoidealizmukuspirytuali
zmowi.Rozwójtenzgodnybyłzmoimwłasnymodkryciemjaźni,którePlatonowi
obcemniebyło,jakusiłowałemtowykazać.
Rozwój duchowy Platona interpretował Lutosławski w ramach swojej
ewolucyjnejtypologiiświatopoglądów.WyróŜniłonsześćtypówświatopoglądu,w
zaleŜności od treści świadomości, która staje się jego podstawą: materializm
(wraŜenia zmysłowe), idealizm (idee), panteizm (uczucie),spirytualiom (poczucie
jaźni), mistycyzm (intuicja rzeczywistości duchowej) i mesjanizm (intuicja
rzeczywistości materialnej). Ten ostatni typ światopoglądu uwaŜany był przez
Lutosławskiego(1926)zaewolucyjnienajwyŜszy.
Intuicjawyćwiczonaprzezmistykównapoznawaniuboga,wmesjanizmiejest
stosowanadobliźnich,aszczególniedotejgrupyjaźni,którastanowinaród.PoniewaŜ
powołanienaroduspełniasięnaziemiiwymagawcieleniaideałówduchowychw
formy materialne, uduchowienia ciała, więc mesjanista powraca na wyŜszympo
ziomiespiralniedoskupieniaswejuwaginaświeciematerialnym[...].
123
721138592.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin