Tynk dekoracyjny, gipsowy czy malowanie.pdf

(197 KB) Pobierz
15471327 UNPDF
Raport 30
Wykańczanie ścian wewnętrznych. Tynk dekoracyjny, gipsowy czy malowanie?
Tynk dekoracyjny, gipsowy
czy malowanie?
Tradycyjne tynki cementowo-wapienne stosowane s¹ jako
bardzo popularny sposób wykañczania œcian wewnêtrz-
nych. Maj¹ szereg zalet – mo¿na je przygotowaæ bezpo-
œrednio na placu budowy, s¹ twarde i trwa³e. Jednak co zro-
biæ, gdy nam siê znudz¹? Mo¿na je pomalowaæ lub wyko-
rzystaæ jako doskona³e pod³o¿e takich materia³ów wykoñ-
czeniowych jak tapety, boazeria, tynki gipsowe, dekoracyj-
ne itp.
Opracowanie: Tomasz D¹browski
wykañczania œcian s¹ nadal,
mimo up³ywu lat niezmiennie
popularne. Nale¿¹ do nich tynki ce-
mentowo-wapienne. Inne z kolei, jak
tynki wapienne, odesz³y ju¿ w zapo-
mnienie. Nie u¿ywa siê te¿ ju¿ w³a-
œciwie farb klejowych. Znane wszyst-
kim farby emulsyjne maj¹ coraz lep-
sz¹ jakoœæ i bogat¹ paletê kolorów.
Coraz wiêksz¹ rzeszê zwolenni-
ków zyskuj¹ materia³y nowoczesne.
S¹ to organiczne i mineralne tynki
dekoracyjne, gipsowe, g³adkie, czy
farby o specjalnych w³aœciwoœciach
dekoracyjnych.
Fot: Nobiles
Nowoczesne tynki
efekty estetyczne. Prawid³owo
po³o¿one sprawiaj¹, ¿e œciana jest
niemal idealnie g³adka. Dziêki nim
mo¿na te¿ uzyskiwaæ oryginalne fak-
tury, które po pomalowaniu daj¹ za-
dziwaj¹ce efekty.
Tynki gipsowe
mo¿na za pomoc¹
prostych narzêdzi
fakturowaæ w cie-
kawe, niepowta-
rzalne wzory
(fot. Knauf)
„oddychania” œcian nie zostaje za-
k³ócony. Co wa¿ne, tynk gipsowy,
choæ nie jest tak twardy, jak tradycyj-
ny cementowo-wapienny, doskonale
sprawdza siê jako pod³o¿e pod farby,
tapety, glazurê, stiuki oraz wszelkie
ok³adziny œcienne wymagaj¹ce kleje-
nia i uk³adania na mokro.
Powszechnie praktykuje siê uk³a-
danie tynków gipsowych na po-
wierzchni przygotowanego uprzed-
nio tynku cementowo-wapiennego.
Czyni siê tak z obawy przed zbyt wy-
sokimi kosztami, jakie moglibyœmy
ponieϾ w przypadku zastosowania
nieco grubszej warstwy samego gip-
su. Dlatego zwykle inwestor decydu-
je siê na wyrównanie œciany tañszym
tynkiem tradycyjnym i dopiero póŸ-
niej pokrywa go cienk¹, kilkumili-
metrow¹ warstewk¹ gipsu.
Tynk gipsowy na œcianê wykona-
n¹ z dok³adnych wymiarowo blocz-
ków nanosiæ mo¿emy maszynowo
lub rêcznie.
jako cienkowarstwowe (na po-
wierzchni starego tynku cemento-
wo-wapiennego) lub jako tynk pod-
stawowy, uk³adany nieco grubsz¹
warstw¹ na surow¹ œcianê.
Tynki gipsowe mo¿na stosowaæ
we wszystkich pomieszczeniach we-
wnêtrznych z wy³¹czeniem tych,
które nara¿one s¹ na sta³e i inten-
sywne dzia³anie wilgoci. Gips jest
materia³em niezwykle plastycznym
i prostym w obróbce, a u¿yty do wy-
kañczania œcian pozwala stworzyæ
we wnêtrzach specyficzny, ciep³y
klimat. Powierzchnie pokryte gip-
sem s¹ przyjemne w dotyku, a proces
gólnie polecane podczas robót
wykonywanych na wiêksz¹ skalê.
Przy pomocy pistoletu natryskowego
gips nak³adany jest równomiernie na
sufit, nastêpnie na œciany. W³aœciwo-
œci materia³u pozwalaj¹ na racjonal-
ne rozplanowanie czasu robót (gips
124
Dom 11 2003
N iektóre materia³y stosowane do
P ozwalaj¹ one osi¹gaæ interesuj¹ce
Tynki gipsowe
T ynki gipsowe mo¿emy wykonaæ
Tynki gipsowe maszynowe
N anoszenie maszynowe jest szcze-
budujemy
15471327.015.png 15471327.016.png 15471327.017.png
maszynowy ma znacznie wyd³u¿ony
czas wi¹zania).
Masê tynkarsk¹ pokrywaj¹c¹ œcia-
ny rozci¹gamy równomiernie w pio-
nie i poziomie metalow¹, dwumetro-
w¹ ³at¹, a¿ do uzyskania jednolitej,
g³adkiej powierzchni. Po wstêpnym
zwi¹zaniu powierzchniê gipsu pod-
dajemy dalszej obróbce. Wyg³adza-
my j¹ pac¹ filcow¹ obficie moczon¹
w wodzie. Wyrównamy w ten sposób
wszelkie szczeliny i niedoróbki po-
wsta³e po œci¹gniêciu zaprawy ³at¹.
Po wyschniêciu wystarczy ca³oœæ
przetrzeæ delikatnie papierem œcier-
nym o fakturze 100/120 i pomalowaæ
lub wykoñczyæ w inny sposób . Je-
¿eli podczas przecierania papier
œcierny ulega zawilgoceniu, a py³
przylepia siê do jego powierzchni,
znaczy to, ¿e œciana jest mokra i nie
nale¿y jej jeszcze przecieraæ.
po zaci¹gniêciu i wstêpnym zwi¹za-
niu filcujemy oraz g³adzimy – tak jak
w przypadku wykañczania tynków
maszynowych.
Tynki cienkowarstwo-
we i szpachlowe
Tynki cienkowarstwowe swoj¹ na-
zwê zawdziêczaj¹ gruboœci warstwy
zaprawy, któr¹ nanosimy na œciany.
Zwykle jest to nie wiêcej ni¿ 2-3 mm.
Cienka warstwa masy pozwoli zaosz-
czêdziæ materia³, a co za tym idzie,
równie¿ pieni¹dze. Cienkowarstwo-
wy tynk gipsowy bardzo czêsto uk³a-
da siê na istniej¹cych tynkach ce-
mentowo-wapiennych
Cienkowarstwowy tynk gipsowy mo¿na uk³adaæ miêdzy inny-
mi na dok³adnie wykonanym tradycyjnym tynku cementowo-wa-
piennym (fot.Cedat)
. Jako tech-
nikê wykonania mo¿emy wybraæ do-
woln¹ z wy¿ej opisanych. W podob-
ny sposób, równie¿ jako cienkowar-
stwowe lub uk³adane grubsz¹ war-
stw¹ stosuje siê gipsowe tynki szpa-
chlowe. Gips szpachlowy cechuje
zwiêkszona elastycznoœæ oraz zwiêk-
szona przyczepnoœæ do pod³o¿a,
trudniej go jednak przecieraæ. Do-
skonale sprawdza siê jako materia³
do wype³niania bruzd, rys skurczo-
wych oraz niewielkich dziury w pod-
³o¿ach mineralnych.
pokryte tynkiem dekoracyjnym wygl¹daj¹ oryginalnie
i estetycznie, wykazuj¹ dosyæ du¿¹ odpornoœæ na uszko-
dzenia mechaniczne oraz nie wch³aniaj¹ wilgoci z oto-
czenia, dlatego mo¿na je bez obaw stosowaæ tak¿e w
kuchniach i ³azienkach. W przypadku miejscowego za-
brudzenia tynk dekoracyjny mo¿na ³atwo umyæ. Tynki
dekoracyjne sprzedawane s¹ w postaci gotowych do u¿y-
cia pó³p³ynnych mieszanek lub mieszanek wymagaj¹-
cych zarobienia wod¹. Ze wzglêdu na rodzaj spoiwa
wchodz¹cego w sk³ad masy tynkarskiej produkty z tej
grupy dzielimy na:
tynki mineralne
rêcznego maj¹ krótszy czas obrób-
ki ni¿ tynki maszynowe, przygoto-
wuje siê je równie¿ w inny sposób.
Wszystko to nie ma jednak wp³ywu
na ostateczny wygl¹d œciany. Zapra-
wê przygotowuje siê w elastycznym,
najczêœciej gumowym pojemniku.
Zarabia siê j¹ wod¹, a nastêpnie mie-
sza (mieszad³em zamocowanym w
wiertarce) do uzyskania jednolitej,
pozbawionej grudek gêstej masy.
Niedozwolone jest mieszanie gipsu
rêcznie, gdy¿ w ten sposób nie zaro-
bimy go wystarczaj¹co dok³adnie, a
najmniejsza nawet grudka stanie siê
niechybnie powodem irytuj¹cych
problemów podczas pracy.
Zaprawê mo¿emy uk³adaæ jedn¹
warstw¹ i pracuj¹c etapami kszta³to-
waæ p³aszczyznê œciany w sposób, ja-
ki zosta³ opisany dla tynków maszy-
nowych. Nale¿y pamiêtaæ jednak, ¿e
kolejne fragmenty powinny byæ ³¹-
czone ze sob¹ na mokro. Znaczy to,
¿e zanim wyschnie czêœæ œciany lub
sufitu, powinniœmy po³¹czyæ j¹ z ko-
lejnym fragmentem. Taki system sto-
sujemy w miejscach, w których œcia-
na za³amuje siê w naturalny sposób.
Oznacza to, ¿e powinniœmy jednora-
zowo wykonaæ np. ca³y sufit, lub ca-
³¹ œcianê.
Mo¿na zastosowaæ te¿ inny sys-
tem pracy. Nanosimy zaprawê na su-
fit i œciany, po czym czekamy na jej
zwi¹zanie. Usuwamy gipsowe okru-
chy oraz grudki, które mog¹ ode-
rwaæ siê od œciany w dalszym etapie
prac i przystêpujemy do nak³adania
kolejnej warstwy gipsu. Nak³adamy
j¹ bardzo starannie i po wyschniêciu
przycieramy papierem œciernym, lub
– zawieraj¹ zwykle cement, wapno
oraz silikaty. Konfekcjonowane s¹ najczêœciej w postaci su-
chych mieszanek przeznaczonych do zarobienia wod¹;
tynki na spoiwie organicznym – akrylowe, ¿ywiczne
lub polimerowo-akrylowe. Ze wzglêdu na ich w³aœciwoœci
fizyczne, sprzedaje siê je w pojemnikach z tworzyw
sztucznych, w postaci masy gotowej do u¿ycia. Rodzaj na-
rzêdzi u¿ytych do uk³adania tynku uzale¿niony jest od te-
go, jakie w³aœciwoœci ma mieszanka, oraz jak¹ fakturê
chcemy uzyskaæ. Najczêœciej wybierane faktury tynków
dekoracyjnych przypominaj¹ powierzchniê drewna wy-
¿³obionego przez korniki ( kornik ). Wzór z przypadkowo
Tynki dekoracyjne
T ynki dekoracyjne uk³ada siê g³ów-
Przyk³adowe
faktury tynków
mineralnych
(fot. Farby Kabe)
Dekoracyjny
tynk na spoiwie
organicznym
mo¿e przypomi-
naæ mozaikê
u³o¿on¹ z kolo-
rowych kamycz-
ków
(fot. Farby Ka-
be)
2003 11 Dom
125
Tynki gipsowe rêczne
T ynki przeznaczone do uk³adania
nie na œcianach, praktycznie nie
stosuje siê ich na sufitach. Produkty
z tej grupy dostêpne s¹ w bardzo sze-
rokiej palecie barw i faktur. Œciany
budujemy
15471327.018.png 15471327.001.png 15471327.002.png 15471327.003.png 15471327.004.png 15471327.005.png 15471327.006.png
Raport 30
Tynk dekoracyjny, gipsowy czy malowanie?
Tynki dekoracyjne oferowane s¹
w ograniczonej iloœæ faktur ró¿ni¹-
cych siê wielkoœci¹ i wyrazistoœci¹
mo¿liwych do uzyskania wzorów. Pro-
dukty z tej grupy dostêpne s¹ w nie-
ograniczonej niemal liczbie kolorów.
Tynki dekoracyjne s¹ barwione
fabrycznie, nie nale¿y wiêc ich ma-
lowaæ!
G³adzie tynkarskie przeznaczone
s¹ do uk³adania na równych i g³ad-
kich pod³o¿ach. Ze wzglêdu na prze-
znaczenie dzieli siê je na polimerowe
oraz cementowe. Polimerowe stosuje
siê w pomieszczeniach suchych, ce-
mentowe sprawdz¹ siê na œcianach ³a-
zienki czy kuchni. Podczas wstêpnej
fazy wi¹zania, g³adzie mo¿na faktu-
rowaæ w dowolny, proponowany
przez producenta sposób lub
ukszta³towaæ tynk wed³ug swojego
pomys³u
albo idealnie g³adki i b³yszcz¹cy
marmur . G³adk¹ oraz b³yszcz¹c¹ po-
wierzchni¹ uzyskuje siê poprzez po-
krycie tynku weneckiego specjaln¹
do tego celu przeznaczon¹ past¹.
Technika wykonania stiuków jest
dosyæ skomplikowana i czasoch³on-
na, nie polecamy wiêc samodzielne-
go uk³adania tego rodzaju tynku tym
bardziej, ¿e materia³ wyjœciowy jest
doϾ drogi.
Tynk tekstylny ( japoñski ) – mo¿-
na go uk³adaæ nie tylko na tradycyj-
nych pod³o¿ach mineralnych, ale
równie¿ na drewnie, panelach, pod-
³o¿ach malowanych farb¹ akrylow¹.
G³ównymi sk³adnikami tynku s¹
w³ókna bawe³ny, piasek kwarcowy,
barwniki i kleje roœlinne oraz dodat-
ki dekoracyjne (np. okruchy miki
czy brokat). Tynk tekstylny kupuje-
my jako gotow¹ do u¿ycia masê lub
zestaw pó³produktów, które miesza-
my w proporcjach pozwalaj¹cych
uzyskaæ oczekiwany efekt. Uk³adaj¹c
masê na œcianie postêpujemy œciœle
wed³ug wskazañ producenta. Warto
w tym miejscu dodaæ, ¿e tynk ten ma
bardzo oryginaln¹ w³aœciwoœæ – po
namoczeniu wod¹ daje siê usun¹æ ze
œciany a po dok³adnym zarobieniu
wod¹ mo¿na go u¿yæ ponownie
u³o¿onych obok siebie ziarenek ko-
lorowego piasku to mozaika. Œciana
pokryta takim tynkiem odporna jest
na zawilgocenia, niszcz¹ce dzia³anie
promieni s³onecznych oraz rozwój
pleœni. Modn¹ ostatnio faktur¹ jest
baranek . Tynk retro jest równie¿
jednym z czêœciej stosowanych, choæ
nie cieszy siê tak du¿ym zaintereso-
waniem, jak dwa wymienione wcze-
œniej. Je¿eli zdecydujemy siê na za-
kup tego tynku, uzyskamy efekt sta-
rego, ale estetycznego, czystego
i przytulnego wnêtrza.
Przy pomocy
twardej szczoteczki
mo¿emy wykonaæ
tak¹ oto fakturê
(fot. Optiroc)
Tynk tekstylny
zakryje pêkniêcia
w œcianie. Po na-
moczeniu gor¹c¹
wod¹ bez proble-
mu usuniemy go ze
œciany (fot. Tynax)
.
O czym trzeba pamiêtaæ
Je¿eli producent tynku nie okreœla szczególnych wy-
magañ dotycz¹cych przygotowania pod³o¿a, pamiêtaæ
powinniœmy o kilku podstawowych zasadach:
1 . Pod³o¿e powinno byæ suche. Tynk po³o¿ony na mo-
kre pod³o¿e mo¿e siê odspoiæ (odparzyæ) i po pewnym
czasie odpadnie od œciany. Pod tak wykonanym tyn-
kiem mog¹ równie¿ zacz¹æ rozwijaæ siê pleœnie.
2 . Pod³o¿e powinno byæ czyste i odt³uszczone.
3 . Powinno byæ stabilne, pozbawione odpadaj¹cych lub
³uszcz¹cych siê fragmentów.
4 . Zbyt ch³onne pod³o¿e dobrze jest zagruntowaæ prze-
znaczonym do tego celu preparatem. Poprawi on stabil-
noœæ pod³o¿a i zmniejszy jego ch³onnoœæ.
Malowanie
wapiennym, gipsowym czy g³adzi¹ tynkarsk¹ wyma-
gaj¹ malowania. Farba nada im piêkny kolor, pokryje
ewentualne przebarwienia tynku, a œciana bêdzie czysta
i estetyczna.
Ka¿da farba sk³ada siê ze spoiwa, rozcieñczalnika,
pigmentów barwi¹cych oraz dodatków (utwardzacze,
zmiêkczacze, stabilizatory itd.). Spoiwa u¿ywane do pro-
dukcji farb mog¹ byæ organiczne lub mineralne . Orga-
niczne to kleje , ¿ywice , spoiwa
emulsyjne oraz oleje . Spoiwa mine-
ralne to np. cement , szk³o wodne
lub ciasto wapienne . Ich utwardza-
nie jest konsekwencj¹ procesów che-
micznych. W podobny sposób – na
organiczne i mineralne – dzielimy
pigmenty . Jednak podstawowym
kryterium ró¿nicuj¹cym farby jest
rodzaj u¿ytego rozcieñczalnika. Tak
wiêc wyró¿niamy farby wodne i roz-
puszczalnikowe .
Farby wodne
R ozcieñczalnikiem jest woda, która
126
Dom 11 2003
. P³aszczyzny, na których
zastosowano g³adzie tynkarskie, ma-
lujemy na wybrany kolor dowolnymi
farbami wewnêtrznymi.
Stiuki ( tynki weneckie ) pozwol¹
uzyskaæ na œcianie niepowtarzalny
i niezwykle ciekawy efekt naturalne-
go, kolorowego kamienia. Stiuki wy-
konane mog¹ byæ w dwojaki sposób
– jako matowy, g³adki lub delikatnie
chropowaty piaskowiec , lub matowy
Œ ciany wewnêtrzne wykoñczone tynkiem cementowo
podczas procesu wysychania po-
w³oki malarskiej odparowuje do oto-
budujemy
15471327.007.png 15471327.008.png 15471327.009.png 15471327.010.png
Najczêœciej stosowane faktury tynków dekoracyjnych to kornik lub baranek.
czenia. Do farb wodnych zaliczamy
farby emulsyjne , klejowe , wapienne ,
cementowe , silikatowe i krzemiano-
we (silikonowe). Spoœród wymienio-
nych powy¿ej najwiêksz¹ popularno-
œci¹ ciesz¹ siê farby emulsyjne.
Farby emulsyjne – maj¹ dobr¹
przyczepnoœæ do pod³o¿a, wysok¹
odpornoœæ na œcieranie, przepuszcza-
j¹ parê wodn¹. Œcianê pokryt¹ farb¹
emulsyjn¹ mo¿na zmywaæ wod¹
z dodatkiem ³agodnych detergentów.
W sprzeda¿y spotykamy farby winy-
lowe , akrylowe , lateksowe , które
równie¿ s¹ farbami emulsyjnymi.
Farby wodne s¹ niepalne i zupe³nie
nieszkodliwe dla zdrowia, nadaj¹ siê
do malowania wszystkich rodzajów
pod³o¿y budowlanych, z wyj¹tkiem
metalowych. Ju¿ w dzieñ, dwa po
malowaniu nie wyczuwa siê przykre-
go zapachu. Po up³ywie tego czasu,
w pomalowanych pomieszczeniach
mog¹ przebywaæ ludzie.
Farby wapienne stosuje siê jedy-
nie na pod³o¿a mineralne, z wy³¹cze-
niem gipsowych. Ich spoiwem jest
ciasto wapienne zarobione wod¹.
Produkty z tej grupy maj¹ w³aœciwo-
œci bakteriobójcze, charakteryzuje je
jednak ma³a trwa³oœæ oraz du¿a pyli-
stoœæ (po dotkniêciu œciany na d³oni
pozostaj¹ bia³e œlady wapna).
Farby klejowe sporz¹dza siê na
bazie klejów roœlinnych oraz zwie-
rzêcych rozpuszczonych w wodzie.
Mo¿na nimi malowaæ pod³o¿a mine-
ralne, Ÿle znosz¹ wilgoæ i nie mo¿na
ich myæ, sprzyjaj¹ rozwojowi pleœni
oraz grzybów. Dostêpne s¹ w postaci
suchych mieszanek przeznaczonych
do zarobienia wod¹.
Farbami silikonowymi mo¿emy
pomalowaæ dowolne pod³o¿a mine-
ralne, a tak¿e drewno i p³yty drewno-
pochodne. S¹ one bardzo trwa³e, od-
porne na dzia³anie wilgoci, nie blo-
kuj¹ procesu oddychania œcian.
Farby silikatowe zawieraj¹ spo-
iwo, którym jest wodne szk³o potaso-
we. Malowaæ mo¿na nimi metal,
szk³o i drewno oraz wszelkie pod³o¿a
mineralne, z wyj¹tkiem gipsowych
i malowanych farbami akrylowymi
oraz olejnymi. S¹ niezwykle odporne
na uszkodzenia mechaniczne i dzia-
³anie wilgoci. Pozwalaj¹ oddychaæ
œcianom, s¹ produktem niepalnym.
Doskonale sprawdz¹ siê w pomiesz-
czeniach szczególnie nara¿onych na
dzia³anie wilgoci.
Farby cementowe – stosuje siê je
do malowania posadzek i elementów
betonowych, oraz elementów ma³ej
architektury. Udzia³ pigmentów
w farbach cementowych nie powi-
nien byæ wiêkszy ni¿ 10%.
kauczukowe , winylowe , olejne ,
poliuretanowe , epoksydowe a tak¿e
akrylowe . Rozcieñczalnikiem jest
najczêœciej benzyna lakowa. Produk-
ty te bezpoœrednio po wymalowaniu
emituj¹ szkodliwe dla zdrowia, cha-
rakteryzuj¹ce siê nieprzyjemnym za-
pachem, substancje lotne. W œwie¿o
Przecierka wy-
konana na œcianie
malowanej s³o-
necznymi kolorami
dodatkowo o¿ywia
pokój
(fot. Decotec)
Szablony mo¿e-
my wykonaæ sami
lub kupiæ gotowy
wzór. Kolor dobie-
ramy kieruj¹c siê
w³asnym poczu-
ciem estetyki
(fot. Alcro Beckers)
œcianie ciekawy, oryginalny wzór. Wœród farb specjalnych
najwiêkszym zainteresowaniem klientów ciesz¹ siê farby
strukturalne. Po wymalowaniu taka farb¹ powierzchnia
œciany wygl¹da jak pokryta tapet¹ lub delikatnym tyn-
kiem dekoracyjnym. Farby strukturalne s¹ bardzo od-
porne na uszkodzenia mechaniczne, pozwalaj¹ ukryæ de-
fekty i nierównoœci œciany. Mo¿na stosowaæ je na pod³o-
¿a mineralne, gips, drewno oraz p³yty drewnopochodne.
Podobnymi w³aœciwoœciami charakteryzuj¹ siê farby na-
tryskowe, które na œciany nanosi siê za pomoc¹ specjal-
nego pistoletu. Tworz¹ tward¹, solidn¹ pow³okê odporn¹
na œcieranie i zmywanie. Mo¿na je nak³adaæ na wszystkie
stabilne pod³o¿a budowlane.
Malowanie trwa wówczas krótko, a efekt jest co naj-
mniej zadowalaj¹cy. Przypadkowe zestawienie ro¿nych
barw – je¿eli zdecydujemy siê na pokój w wersji wieloko-
lorowej – mo¿e byæ ryzykowne. Je¿eli jednak wierzymy
w swój zmys³ estetyczny, mo¿emy spróbowaæ poekspery-
mentowaæ z kolorami. Je¿eli na tej samej p³aszczyŸnie
œciany maj¹ spotkaæ siê dwa kolory, podczas malowania
powinniœmy pos³u¿yæ siê papierow¹ taœm¹ malarsk¹.
Przy jej pomocy estetycznie i równo wyznaczymy linie
dziel¹ce dwa ró¿ne kolory. Takiej samej taœmy u¿yjemy
w razie potrzeby na œcianie poni¿ej linii sufitu. Zastosu-
jemy j¹ równie¿ do zabezpieczenia stolarki okiennej
i drzwiowej przed zachlapaniem farb¹.
Laserunek – technika polegaj¹ca na nak³adaniu
dwóch transparentnych warstw farby. Farba wierzchnia
ma zwykle ten sam kolor co podk³adowa, ale inny od-
cieñ. Farbê zewnêtrzn¹ nak³ada siê pêdzlem malarskim,
szczotk¹ lub wa³kiem owiniêtym w foliê.
Przecierka – podobnie jak w przypadku laserunku,
kolejne warstwy farby przeœwituj¹ jedna spod drugiej
pomalowanym pomieszczeniu za-
pach taki ca³kowicie zanika dopiero
po kilku tygodniach. Farb tego ro-
dzaju u¿ywa siê g³ównie do malowa-
nia elewacji, elementów nara¿onych
na dzia³anie szkodliwych czynników
atmosferycznych oraz sporadycznie
œcian wewnêtrznych nara¿onych na
uszkodzenia mechaniczne.
Nale¿y trzymaæ siê zasady, ¿e warstwy wierzchnie s¹ co-
raz ciemniejsze. Powinno siê stosowaæ farby o kolorach
kontrastowych. Na warstwê podk³adow¹ nak³adamy
miejscowo warstwê wierzchni¹ i delikatnie przecieramy
szmatk¹ lub g¹bk¹. Po wyschniêciu czynnoœæ mo¿emy
powtórzyæ.
Stemple – za ich pomoc¹ wykonamy jednobarwne,
powtarzaj¹ce siê wzory, które w dowolny sposób odbija-
my na œcianie. Dostêpne w sprzeda¿y stemple wykonane
.
Farby specjalne
Z arówno wœród farb wodnych jak i
2003 11 Dom
budujemy
127
Farby rozpuszczalni-
kowe
Z aliczamy do nich farby chloro-
Techniki malarskie
N ajproœciej jest pomalowaæ œciany na jednolity kolor.
rozpuszczalnikowych dostêpne s¹
farby specjalne. Maj¹ one dodatki
wzmacniaj¹ce niektóre w³aœciwoœci
produktu lub pozwalaj¹ce uzyskaæ na
15471327.011.png 15471327.012.png
Raport 30
Tynk dekoracyjny, gipsowy czy malowanie?
Nie pasuj¹ce do
siebie na pierwszy
rzut oka barwy
mebli i œcian mog¹
w rzeczywistoœci
stworzyæ unikalna
harmoniê
(fot. Nobiles)
nia i uszkodzenia mechaniczne (np.
pokój dzieciêcy, przedpokój) lepiej
wybraæ farbê, która utworzy pow³okê
zarówno zmywaln¹, jak i tward¹ –
odporn¹ na zadrapania. Natomiast w
pomieszczeniach wilgotnych (kuch-
nia, ³azienka, pralnia) powinniœmy
stosowaæ farby wodoodporne.
Kuchnia i ³azienka – œciany
w tych pomieszczeniach brudz¹ siê
szybciej ni¿ w pokojach, ponadto
w kuchni problemem jest t³uszcz,
a w ³azience – wilgoæ. Dlatego farby
tam stosowane, musz¹ byæ odporne
na oddzia³ywanie wody i innych za-
nieczyszczeñ. Najmniej k³opotu
sprawiaj¹ sufity – malujemy je za-
zwyczaj bia³¹ farb¹ emulsyjn¹.
przeciwleg³ej œciany. Nastêpnie prze-
chodzimy do œcian, zaczynaj¹c od
naro¿y. Podczas malowania u¿ywa-
my któregoœ z narzêdzi polecanych
przez producenta farby. W ogromnej
wiêkszoœci przypadków bêd¹ to wa³-
ki moherowe lub sznurkowe – trady-
cyjnych pêdzli malarskich w po-
mieszczeniach mieszkalnych dziœ ju¿
siê praktycznie nie u¿ywa.
Farba, któr¹ po-
malujemy pokój
dziecka powinna
byæ nie tylko do-
brze dobrana kolo-
rystycznie, ale
przede wszystkim
trwa³a i bezpieczna
(fot. Nobiles)
Wybieraj¹c kolor farby, któr¹
chcemy pomalowaæ wybrane po-
mieszczenia powinniœmy kierowaæ
siê przede wszystkim w³asnymi
preferencjami oraz poczuciem este-
tyki. Naczelna zasada brzmi – wy-
bierzmy kolor, w otoczeniu które-
go czujemy komfort psychiczny.
W zale¿noœci od przeznaczenia po-
mieszczenia barwa powinna nas
mobilizowaæ i pobudzaæ, lub uspo-
kajaæ i odprê¿aæ. Jednak zanim
zdecydujemy siê na pomalowanie
pomieszczenia na taki, a nie inny
kolor, weŸmy pod uwagê kilka
istotnych regu³.
Pomieszczenie s³abo oœwietlone
– barwy s³oneczne rozjaœni¹ pokój,
ciemne i stonowane uczyni¹ go jesz-
cze ciemniejszym i smutnym.
Pomieszczenie zbyt niskie – pod-
wy¿szymy je optycznie maluj¹c su-
fit na kolor jaœniejszy od koloru
œcian. Mo¿emy równie¿ wymalo-
waæ pionowe pasy na œcianach.
Pomieszczenie zbyt wysokie –
obni¿ymy je maluj¹c sufit na kolor
ciemniejszy, ni¿ œciany. Podobny
efekt uzyskamy maluj¹c œciany do
wysokoœci oko³o 10 cm poni¿ej
krawêdzi sufitu. Poziome pasy lub
wzory na œcianach równie¿ obni¿¹
pomieszczenie.
Œciany s¹ zbyt blisko siebie – je-
¿eli jedn¹ z nich pomalujemy na
ciemniejszy kolor bêdzie sprawia³a
wra¿enie nieco oddalonej. W ten
sam sposób mo¿emy „zwiêkszyæ”
g³êbokoœæ wnêki w œcianie.
Pomieszczenie doskonale oœwie-
tlone – ¿ywe, s³oneczne barwy mo-
g¹ wydawaæ siê tu zbyt jaskrawe.
Wybierzmy delikatniejsze kolory.
Zbyt du¿a odleg³oœæ miêdzy
przeciwleg³ymi œcianami – œciany
przeciwleg³e malujemy na kolor
ciemniejszy ni¿ pozosta³e œciany,
co je optycznie przybli¿a.
Pokój zbyt ma³y – ciemna pod³o-
ga i ch³odne kolory œcian (np. b³ê-
kit) zmniejsz¹ nieco wra¿enie cia-
snoty w pokoju.
s¹ ze sztywnej g¹bki. Kilkanaœcie lat temu bardzo popu-
larne by³o stemplowanie œcian za pomoc¹ specjalnych
gumowych wa³ków z wyt³oczonymi wzorami – dziœ tech-
nika ta cieszy siê znikomym zainteresowaniem. Farba
stosowana do stemplowania powinna byæ dosyæ gêsta, nie
powinniœmy te¿ nak³adaæ jej na stempel zbyt obficie, aby
zapobiec powstawaniu zacieków.
Szablony – pozwalaj¹ uzyskaæ efekt niemal identycz-
ny jak stemple. Inna jest tylko metoda osi¹gniêcia po¿¹-
danego celu. W tym przypadku wzór uzyskujemy po-
przez przy³o¿enie szablonu do œciany i zamalowanie wy-
ciêtego w nim otworu farb¹ w dowolnym kolorze .
Równie¿ tu powinniœmy farbê dozowaæ w odpowiednich
iloœciach, co uchroni nas przed powstawaniem zacieków.
Natomiast przed podciekaniem farby pod szablon ustrze-
¿emy siê maluj¹c wzór technik¹ tepowania, to znaczy do-
ciskania g¹bki namoczonej w farbie do powierzchni sza-
blonu. Szablony wykonujemy sami lub kupujemy gotowe
w sklepie z artyku³ami malarskimi.
. Do malo-
wania najlepiej u¿yæ farb emulsyj-
nych. Ich doœæ gêsta konsystencja
powoduje, ¿e ³atwo rozprowadzaj¹
siê po pod³o¿u, ale nie blokuj¹ oddy-
chania œcian. Mo¿emy pokusiæ siê
tak¿e o wypróbowanie którejœ z farb
strukturalnych.
Pokój dziecka – w pierwszej fazie
¿ycia dziecka bardziej ni¿ na kolor
powinniœmy zwróciæ uwagê na bez-
pieczeñstwo stosowanej do dekoracji
farby. Pokój, w którym mieszka ma³e
dziecko najlepiej pomalowaæ zwyk³¹,
wodorozcieñczaln¹ farb¹ emulsyjn¹.
Nie zawiera ona rozpuszczalników
ani amoniaku, dlatego doskonale na-
daje siê do pomieszczeñ, w których
nie powinny wystêpowaæ czynniki
alergizuj¹ce . Maluj¹c œciany, trze-
ba pamiêtaæ, ¿eby farbê rozprowa-
dzaæ równomiernie na ca³ej ich po-
wierzchni. Zapobiegnie to powsta-
waniu miejsc o innym odcieniu i po-
³ysku. W miarê mo¿liwoœci powinni-
œmy malowaæ „mokre na mokre”,
czyli staraæ siê pomalowaæ ca³¹ œcia-
nê jednorazowo.
dynku powinny mieæ trzy podstawowe cechy: trwa³oœæ
i odpornoœæ na œcieranie, dobr¹ przyczepnoœæ do pod³o¿a
oraz bezpieczeñstwo dla ludzi i œrodowiska. Zdarza siê,
¿e jednoczesne spe³nienie tych wszystkich warunków
jest trudne, poniewa¿ farby bardzo twarde i odporne na
œcieranie s¹ najczêœciej nieobojêtne dla zdrowia. I od-
wrotnie – tak zwane farby ekologiczne, chocia¿ zdrowsze,
mog¹ mieæ gorsze w³aœciwoœci u¿ytkowe.
Nie oznacza to jednak, ¿e nie ma na rynku produktów,
które oprócz dobrej jakoœci, bêd¹ bezpieczne dla zdrowia
mieszkañców.
Pow³oki malarskie w kuchniach, korytarzach oraz po-
kojach dzieciêcych s¹ szczególnie nara¿one na poplamie-
nie i zabrudzenie. Dlatego kupuj¹c farbê do tych po-
mieszczeñ, najlepiej wybraæ odporn¹ na wodê i œcieranie,
¿ebyœmy mogli zmywaæ j¹ póŸniej œcierk¹ lub g¹bk¹. W
pomieszczeniach suchych, takich jak sypialnie i pokoje
dzienne, stosuje siê wszystkie rodzaje farb wodorozcieñ-
czalnych. W pomieszczeniach nara¿onych na zabrudze-
Jak malowaæ
M alowanie ka¿dego pomieszcza-
128
Dom 11 2003
Pokój dzienny – do tego pomiesz-
czenia fachowcy polecaj¹ ¿ywe bar-
wy, które w zestawieniu z ostrzejszy-
mi kolorami mebli stworz¹ nowocze-
sne i radosne wnêtrze
Rodzaj farby i jej przeznaczenie
F arby przeznaczone do malowania œcian wewn¹trz bu-
nia zaczynamy od sufitu, prze-
suwaj¹c siê od okna w kierunku
budujemy
15471327.013.png 15471327.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin