PEDAGOGIKA-SPOŁECZNA-[2].doc

(56 KB) Pobierz
ŚRODOWISKO LOKALNE-mała ojczyzna, habitat, wspólnota, społeczność, lokalna przestrzeń życia (osiedle,wieś,obszar geog

ŚRODOWISKO LOKALNE

 

ŚR. LOK.- mała ojczyzna, habitat, wspólnota, społeczność, lokalna przestrzeń życia (osiedle,wieś,obszar geogr.)

LEPALCZYK– teren przestrzennie wydzielony w którego skład wchodzą, oprócz mieszkań, wszelkie urządzenia usługowe, socjalne i kulturalne, uzależnione od potrzeb  i struktury społeczno-demograficznej mieszkańców. W środowisku lokalnym rozwijają się grupy społeczności lokalnej będące podstawa tworzenia się więzi i współzależności międzyludzkich ułatwiające kształtowanie się osobowości dzieci, młodzieży i dorosłych. W środ lok ujawniają się i kształtują  siły społeczne

CECHY ŚROD LOK: 1)wyraźne granice terytorialne, 2)występują grupy o char wspólnotowym, świadome swej przynależności, 3)występuje poczucie jedności i wspólne działanie w przypadku zagrożeń, 4)istnieje system kontroli społecznej, 5)funkcjonują jawne siły społeczne, 6)siec stosunków rzeczowych i osobowych nie ingeruje w sferę życia prywatnego

ROZLUŹNIENIE STOSUNKOW LOK.: 1)rozluźnienie więzi międzyludzkich, 2)większa autonomia jednostki , 3)kult indywidualizmu, 4)zanik instytucji sąsiedztwa , 5)brak zaufania i stabilności, 6)brak znaczenia kontroli społ., 7)zmniejsza się horyzont postrzegania

CELE ZADANIA SROD LOK : 1)przybliżenie humanistyczno- uniwersalnych, chrześcijańskich, narodowych, regionalnych itd. wartości, 2)optymalne zaspokajanie potrzeb wyższych społeczno-kulturalnych, 3)tworzenie sprzyjających warunków dzieciom, młodzi i dorosłym doprawiania i rozwijania aktywności intelektualnej, opiekuńczej, 4)wspieranie i wzmacnianie rodziny jako środowiska spoleczno-wych. , 5)przekształcanie i modernizacja środowiska lokalnego

F-CJE ŚRODOWISKA: 1)edukacyjno- intelektualna, 2)integracyjno regulującą, 3)pomocniczo opiekuńcza, 4)rekreacyjna

 

MŚWLŚWOŚWMZŚWMKŚWGŚW

MŚWLŚWOŚWMZŚWMKŚWGŚW

MŚW- mikrośrodowisko wych. (tzn. jedna placówka edukacyjna, komórki społeczne, placówka kulturalno oświatowa, społeczno-gospodarcza)

LŚW- lok środ. wych.(osiedle, wieś, kilka wsi, instytucje, placówki, duże grupy społeczne, cały kontekst geogr.)

OŚW – okoliczne środ. wych. (społeczno kulturalne rejony miasta, gminy, dzielnica większego miasta)

MZŚW- mezośrodowisko wych. (makroregion – wszystkie czynniki naturalne oraz cały kontekst społeczno-kulturalny)

MKŚW- makrosrodwisko wych. ( ogólnonarodowe środowisko wych. ,cala siec placówek danego państwa)

GŚW- globalne środow. ogólnoludzkie

 

RODZINA

 

UJECIE SOCJOLOGICZNE ( wg Szczepańskiego): Grupa złożona z osób które łączy stosunek małżeński i rodzicielski w szerokim społecznym i prawnym znaczeniu ( prawnym bo są rodzice, społeczny bo małżeństwo) członkowie rodzin żyją zazwyczaj pod jednym dachem tworzą jedno gospodarstwo domowe obejmujące 2 pokolenia (mała rodzina) 3 pokolenia (wielka rodzina ) 

UJECIE PSYCHOLOGICZNE (wg Przetacznikowej): Rodzinę tworzą osoby które wiążą związki małżeństwa, pokrewieństwa lub adopcji; członkowie rodziny nie tylko zamieszkują razem ale współdziałają ze sobą zgodnie z wewnętrznym podziałem ról; rodzina ma swój świat , stanowi zarazem grupę otwarta na wpływy zewnętrzne, kształtując system wartości i norm zachowania się społecznego

UJECIE PEDAGOGICZNE (wg Kawuli): rodzina jest grupa spol. w której następuje poznanie pierwszych form etyczno-moralnych , rozróżnianie dobra i zła, klasyfikowanie osób, przedmiotów i zjawisk (uznaje on także za rodzinę związki kohabitacyjne - wolne związki – konkubinat)

CYKLE ZYCIA MAŁŻEŃSKO- RODZINNEGO:

1)narzeczeństwo, 2)małżeństwo bezdzietne, 3) małż. z dziećmi, 4) rodzina z odchodzącymi dziećmi, 5) małż. odłączone od dzieci

TYPOLOGIA RODZIN

I wg liczebności członków: 1) monogamiczna (+); 2) poliandryczna (1+kika); 3) poligamiczna (kilku + 1)

II wg zbiorowości spośród której wybierany jest małżonek: 1) endogamiczne (elitarna- to samo srodow.); 2) egzogamiczne (egalitarna – różne srodow)

III wg sprawującego władze: 1) matriarchalne; 2) patriarchalne; 3) egalitarne

IV wg miejsca zamieszkania: 1) matrylokalne; 2) patrylokalne; 3) neolokalne

V wg tego po kim dziedziczymy nazwisko: 1)matrylinearne; 2) patrylinearne

STRUKTURARODZINY ZE WZGLĘDU NA LICZBE JEJ CZŁONKÓW:

1) pełna (rodzic+ dzieci); 2) zrekonstruowana (rodzic + dzieci+ macocha/ojczym); 3) związki kohabitacyjne; 4) niepełna (rozbita, sieroca, panna z dzieckiem separacja)

F-CJE RODZINY (wg Tyszki):

I BIOPSYCHICZNE: 1) prokreacyjna – zaspokajanie potrzeb w kwestii posiadania potomstwa; 2) seksualna – zaspokajanie potrzeb seksualnych wspol małżonków, nie musi być związana z prokreacja;; II EKONOMICZNA: 1) materialno-ekonomiczna – zaspokajanie potrzeb materialnych; 2) opiekuńczo- zabezpieczająca – troska nad dziećmi i osobami starszymi i chorymi ;; III SPOŁECZNO-WYZNACZAJACA:1) klasowa- utrzymanie dziecka w klasie rodziny; 2) legalizacyjno-kontrolna – rodzice legalizują pewne zachowania(np. przyzwyczajenie do nagości) ;; IV SOCJOPSYCHOLOGICZNA: 1) socjalizacyjna – dostosowanie zachowania do norm obowiązujących w społeczeństwie; 2) kulturalna- zapoznawanie z dziedzictwem kultury, inkulturacja; 3) rekreacyjno-towarzyska – umiejętności zachowania się w towarzystwie, spędzania czasu wolnego, spontaniczne kontakty towarzyskie;4) emocjonalno-ekspresyjna – poparcie, bezpieczeństwo, miłość, kształtowanie wspólnoty rodzinnej, emocjonalnej i intelektualnej

POTRZEBY JAKIE RODZINA POWINNA ZASPOKAJAC: bezpieczeństwa, poznania, akceptacji, kontaktu emocjonalnego, samodzielności, posiadania

STYLE WYCHOWAWCZE: 1) autokratyczny – zdecydowane przewodnictwo rodziców; 2) liberalny-bezstresowe wychowanie; 3) demokratyczne; 4) niekonsekwentny- wszystkie naraz

PRZEMIANY RODZIN WSPÓŁCZESNYCH

1) zmiana rodzin patriarchalnych na matriarchalne; 2) zmniejszeni ilości dzieci; 3) możliwość regulacji urodzin; 4) podział obowiązków na wszystkich; 5) rozwój placówek opiek-wychow.; 6) spadek więzi między rodzinnych; 7) ograniczone stosunki z sąsiadami; 8) spędzanie wolnego czasu; 9) wynalazki techniczne; 10) kult dobrego wizerunku

RODZINA FUNKCJONALNA-  spełnia wszystkie funkcje i zaspokaja potrzeby dziecka

RODZINA DYSFUNKCJONALNA –nie spelnia swoich f-cji, jest źródłem przykrości, podłożem napiec i frustracji (CAŁKOWICIE- utrata więzi, totalny chaos; CZESCIOWA – alkoholiz, narkomania, długotrwała choroba jednego z członków, ubóstwo , bezrobocie)

 

CZAS WOLNY

 

1) CZASY PIERWOTNE- nie znano pojęć czas wolny i czas pracy

2) W SPOŁECZEŃSTWACH PREINDUSTRIALNYCH – czas wolny tylko dla wyższych sfer

3) XXw – czas wolny stal się naturalnym przywilejem

4) OBECNIE- czas wolny przywraca sens pracy, pokazuje w jaki sposób można wykorzystać efekty swojej pracy, pojawia się pytanie w jaki sposób zagospodarować nadmiar czasu

 

KAMIŃSKI- CZAS WOLNY– to ta część budżetu czasu, która nie jest zajęta przez prace zarobkowa normalna i dodatkowa ani przez systematyczne kształcenie się, ani przez zaspokajanie potrzeb elementarnych, fizjologicznych, ani przez stale obowiązki domowe.

WROCZYŃSKI- czas wolny dzieci i młodzieży to istotna kwestia społecznawiąże się ze środowiskiem wychowawczym

ZAWADZKA- czas wolny wypełnia kształtowanie siebie, rozrywka, zaspokajanie potrzeb intelektualnych i emocjonalnych; odpoczynekzespół wszystkich zajec podejmowanych w czasie wolnym

CECHY KONSTYTUTYWNE CZASU WOLNEGO- nieobowiązkowość, dobrowolność, świadomość

WG HAVIGURSTA- psychologiczno- subiektywna (czas kontemplacji, stan duszy, styl postępowania)

DOMAZEDIEUR- czas wolny to 24h minus obowiązki (czynności dobrowolnie wybrane, czas którym dysponujemy w którym jednostka manifestuje swoje zdolności twórcze; jest wyborem , który pozostawia jednostce uczucie przyjemności; czas konsumpcji, nieprodukcyjny, bezcenny)

F-CJE CZASU WOLNEGO Z PUNKTU PED. SPOŁ.

1)odpoczynek-odreagowanie zmęczenia, odnowieni sil psychicznych i fizycznych; 2) zabawa/rozrywka- wypoczynek czynny, realizuje się w działaniu, nasyca wyobraźnie, uwalnia od stresu; 3) praca nad sobą- twórczość, rozwijanie swojej osobowości, rozwijanie potrzeb kulturalnych, rozwijanie zainteresowań

BOHDAN JUNG- f-cje czasu wolnego: 1) względem jednostki; 2) wzg. społeczeństwa; 3) wzg. instytucji; 4) wzg. Gospodarki

 

 

H. RADLIŃSKA: jaki ma być nasz udział w budowaniu nowego lepszego świata?

RELACJE „MY Z” WG RADLIŃSKIEJ: 1)”My z” najbliżsi, rodzice, rodzeństwo, dzieci ; 2) „My z” ludzie współżyjący i współczujący; 3) „My z” gromada, organizacje, stowarzyszenia;

„My” to każdy z nas z osobna i ogol we wspólnym działaniu

PEDAGOGIKA SPOŁ- zajmuje się przeobrażeniem srodow.   dla dobra, którym jesteśmy, ma na celu wywołanie określonych zmian, które będą kształtowały osobowość jednostki

J. PIETER- podział środowisk: człowiek>> srod. rodzinne >> środ miejscowe>>środ okoliczne>>kultura społeczna i globalna

wg KAWULI- rodzina >> społeczność lokalna >> społ. okoliczna >> globalna

POZYTYWNE PRZEKSZTAŁCANIE ŚROD WYCH:

1) RODZINA- zależy od jej członków, im większa kultura pedagogiczna i wiedza społeczna tym wyższa jakość środowiska wychowawczego; istotna jest chęć rodzica, a edukowanie go jest obowiązkiem oświaty

2) OŚWIATA I EDUKACJA- w dużym stopniu od niej zależy jakość środowiska wychowawczego; OŚWIATA- jest nie tylko przygotowaniem do twórczego uczestnictwa w życiu zbiorowym i do korzystania z osiągnięć cywilizacji, ale także do tworzenia interakcji między jednostkami, a grupami społecznymi; EDUKACJA ŚROD- odwołuje się do przeobrażania środowiska, przygotowanie członków lokalnej społeczności do aktywnego udziału w procesie zachodzących i zaskakujących nas przemian

TEZA HABERNASA- proces modernizacji (wytworzenie dóbr, podział dóbr, refleksja)

Modernizacja poszczególnych działów edukacji powinna stać się celem nauk społecznych

MODERNIZACJA- zastępowanie starych rzeczy nowymi, starych sposobów myślenia, działania, innymi.

MODERNIZACJA SPOŁECZEŃSTWA:

SPOŁECZEŃSTWO PRZEDINDUSTRIALNE >> SPOŁ. NA POŁY UPRZEMYSŁOWIONE >> SPOŁ. PRZEMYSŁOWE (NOWOCZESNE) >> SPOŁ POPRZEMYSŁOWE (PONOWOCZESNE) >> SPOŁ INFORMATYCZNE (POSTNOWOCZESNE)

 

 

 

ZAGROŻENIA STRUKTURALNE I FUNKCJONALNE W SKALI MIKRO, MAKRO I MEZOSPOŁECZEŃSTW:

 

Zagrożenia strukturalne wiąże się z rodziną. Zagr. funkcjon. a wiec wszystko co dzieje się w rodzinie to skala mikro. marko – całe społeczeństwo

 

MARGINALIZACJA I WYKLUCZENIE

2 POWODY MARGINALIZACJI sprawiające że zjawisko to nabiera powagi:

1) zasięg i liczebność grup społ dotkniętych marginalizacją ciągle wzrasta; 2) stopień upośledzenia ludzi mierzymy dystansem między elitami, kapitałem oraz sytuacją socjalną, dystans ten nabrał już groteskowych rozmiarów

 

UBÓSTWO

PAUPERYZACJA – UBOŻENIE

Sfera ubóstwa w Polsce, obejmowała dotychczas 2 grupy: 1) ludzie z marginesu społ. (UBÓSTWO ZAWINIONE): alkoholicy,narkomani, rodziny upośledzone, wielodzietne, rozbite; 2) ubóstwo niezawinione : emeryci, renciści, rodziny niepełne, rolnicy

Obecnie doszła jeszcze jedna grupa 3) BEZROBOTNI

UBÓSTWO ABSOLUTNE oznacza sytuacje w której jednostka nie może zaspokoić swoich minimalnych potrzeb biologicznych

 

ZAGROŻENIE BIEDA WYWOŁUJE WŚRÓD SPOŁ POLSKIEGO 4 TYPY POSTAW:

1)stan bezradności wobec zagrożenia biedą – charakterystyczny dla ludzi którzy maja niski dochód, żyją na kredyt, nie maja odpowiednich kwalifikacji; 2) postawa na przetrwanie biedy, nieaktywna; 3) brak poczucia zagrożenia biedą przy świadomości obniżenia swojej pozycji materialnej; 4) postawa „nie boje się biedy jestem spokojny o swój byt materialny” – optymizm

 

BEZDOMNOŚĆ

(z przymusu, tymczasowa i z wyboru)

Sytuacja bezdomności zagraża bezpieczeństwu, wynikają z niej patologie, demoralizacja, itp.

Społeczeństwo jest bardziej nastawione na pogardę i obrzydzenie wobec bezdomnych niż na pomoc. Powodem bezdomności jest nie tylko brak mieszkania. Inne aspekty to brak pomocy, złe więzi rodzinne i wiele innych.

Prekursorem działalności był Albert – Towarzystwo Pomocy im. brata Alberta

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin