biologia_klucz_pr.pdf

(402 KB) Pobierz
Microsoft Word - biologia_model_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
BIOLOGIA
POZIOM ROZSZERZONY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
610549732.094.png 610549732.105.png 610549732.116.png 610549732.127.png 610549732.001.png 610549732.012.png 610549732.023.png 610549732.034.png 610549732.045.png 610549732.049.png 610549732.050.png 610549732.051.png 610549732.052.png 610549732.053.png 610549732.054.png 610549732.055.png 610549732.056.png 610549732.057.png 610549732.058.png 610549732.059.png 610549732.060.png 610549732.061.png 610549732.062.png 610549732.063.png 610549732.064.png 610549732.065.png 610549732.066.png 610549732.067.png 610549732.068.png 610549732.069.png 610549732.070.png 610549732.071.png 610549732.072.png 610549732.073.png 610549732.074.png 610549732.075.png 610549732.076.png 610549732.077.png 610549732.078.png 610549732.079.png 610549732.080.png 610549732.081.png 610549732.082.png 610549732.083.png 610549732.084.png 610549732.085.png 610549732.086.png 610549732.087.png 610549732.088.png 610549732.089.png 610549732.090.png 610549732.091.png 610549732.092.png 610549732.093.png 610549732.095.png 610549732.096.png 610549732.097.png 610549732.098.png 610549732.099.png 610549732.100.png 610549732.101.png 610549732.102.png 610549732.103.png 610549732.104.png 610549732.106.png 610549732.107.png 610549732.108.png 610549732.109.png 610549732.110.png 610549732.111.png 610549732.112.png 610549732.113.png 610549732.114.png 610549732.115.png 610549732.117.png 610549732.118.png 610549732.119.png 610549732.120.png 610549732.121.png 610549732.122.png 610549732.123.png 610549732.124.png 610549732.125.png 610549732.126.png 610549732.128.png 610549732.129.png 610549732.130.png 610549732.131.png 610549732.132.png 610549732.133.png 610549732.134.png 610549732.135.png 610549732.136.png 610549732.137.png 610549732.002.png 610549732.003.png 610549732.004.png 610549732.005.png 610549732.006.png 610549732.007.png 610549732.008.png 610549732.009.png 610549732.010.png 610549732.011.png 610549732.013.png 610549732.014.png 610549732.015.png 610549732.016.png 610549732.017.png 610549732.018.png 610549732.019.png 610549732.020.png 610549732.021.png 610549732.022.png 610549732.024.png 610549732.025.png 610549732.026.png 610549732.027.png 610549732.028.png 610549732.029.png 610549732.030.png 610549732.031.png 610549732.032.png 610549732.033.png 610549732.035.png
2
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 1.
Korzystanie z informacji
Opisanie przedstawionych na schemacie dróg dalszego
rozwoju komórek powstałych z podziału komórek
macierzystych
0−2
2 p. – za poprawne określenie dwóch dróg rozwoju komórek potomnych
1 p. – za poprawne określenie jednej drogi rozwoju tych komórek
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Każda komórka potomna powstała z podziału komórki macierzystej może:
• pozostać komórką macierzystą i zachować zdolność do podziału
ostatecznie zróżnicować się w komórkę określonej tkanki
Zadanie 2.
Tworzenie informacji
Podanie argumentów wykazujących związek zmian
zachodzących podczas dojrzewania erytrocytów z ich
specjalizacją do transportu tlenu
0−2
2 p – za poprawne podanie dwóch argumentów odnoszących się do syntezy hemoglobiny
lub ograniczenia własnego metabolizmu, lub zapotrzebowania na energię
1 p. – za poprawne podanie jednego argumentu
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Erytrocyty tracąc organella komórkowe, mogą wypełniać się całkowicie hemoglobiną,
która wiąże i transportuje tlen.
• Erytrocyty tracąc organella komórkowe, np. mitochondriom, ograniczają własne
przemiany metaboliczne i zużycie transportowanego tlenu na własne potrzeby.
Zadanie 3.
a)
Korzystanie z informacji
Porównanie budowy cząsteczek glikogenu i celulozy
na podstawie ich wzorów strukturalnych
przedstawionych na schemacie
0−2
2 p. – za poprawne podanie cechy wspólnej i cechy różniącej cząsteczki glikogenu i celulozy
odnoszących się do struktury cząsteczek
1 p. – za poprawne podanie tylko jednej cechy wspólnej lub tylko cechy różniącej cząsteczki
glikogenu i celulozy odnoszącej się do ich struktury
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• cecha wspólna: Monomerem budującym glikogen i celulozę jest glukoza.
• cecha różniąca: Cząsteczka glikogenu ma postać łańcucha rozgałęzionego, a cząsteczka
celulozy ma postać łańcucha prostego.
b)
Wiadomości i rozumienie Podanie przykładu grupy organizmów, których komórki
zawierają celulozę i określenie roli, jaką w nich pełni
celuloza
0−1
1 p. – za podanie właściwej grupy organizmów i określenie roli celulozy w komórkach tych
organizmów
610549732.036.png 610549732.037.png 610549732.038.png
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Przykład poprawnej odpowiedzi
Celuloza występuje w komórkach roślin, lub niektórych protistów, lub sinic, lub niektórych
glonów, gdzie buduje ściany komórkowe.
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie Przyporządkowanie elementów drewna do wskazanych
funkcji
0−2
2 p. – za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do obu funkcji
1 p. – za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do jednej funkcji
Poprawne odpowiedzi
• funkcja przewodząca – cewki, naczynia
• funkcja wzmacniająca – włókna drzewne
Zadanie 5.
Tworzenie informacji
Zinterpretowanie przedstawionych w tekście informacji
dotyczących wykorzystania białka GEP
0−2
2 p. – za poprawne dokończenie obu zdań
1 p. – za poprawne dokończenie jednego zdania
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Działanie takie pozwoli na wykrycie tego białka w komórce lub lokalizację
poszukiwanego białka w komórce, lub wyjaśnienie roli białka w procesach biologicznych.
Dzięki temu będzie można określić lokalizację komórek nowotworowych lub obserwować
rozwój komórek nowotworowych, lub obserwować rozwój choroby nowotworowej.
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie wskazanych przemian
metabolicznych
0−1
1 p. – za poprawne dwa uzupełnienia we właściwej kolejności
Poprawna odpowiedź
uzupełnienie zdań w kolejności: „niższą”, „wyższą”
Zadanie 7
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie na podstawie tekstu przyczyny utraty
aktywności enzymu oksydazy polifenolowej
w ugotowanych bulwach ziemniaka
0−1
1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające zniszczenie struktury i utratę aktywności
enzymów
Przykład poprawnej odpowiedzi
W trakcie gotowania ziemniaków pod wpływem wysokiej temperatury zostaje zniszczona
struktura III-rzędowa enzymów i tracą one aktywność, a więc nie mogą katalizować reakcji
utleniania związków polifenolowych.
610549732.039.png 610549732.040.png 610549732.041.png
4
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie procesów anabolicznych wśród innych
procesów metabolicznych
0−1
1 p. − za wybór dwóch procesów
Poprawna odpowiedź
B. (chemosynteza) oraz E. (replikacja DNA)
Zadanie 9.
a)
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie produktu oddychania beztlenowego –
podanie nazwy substancji powstającej w opisanym
doświadczeniu
0−1
1 p. – za podanie poprawnej nazwy substancji lub wzoru chemicznego tego związku
Poprawna odpowiedź
dwutlenek węgla lub CO 2 , lub tlenek węgla (IV)
b)
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie wyniku opisanego doświadczenia –
podanie nazwy procesu i określenie jego wpływu
na wynik doświadczenia
0−1
1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające nazwę procesu oraz jego wpływ
na zakwaszenie środowiska
Przykład poprawnej odpowiedzi
W probówce B nastąpiła fermentacja lub oddychanie beztlenowe, podczas którego wydzielił
się dwutlenek węgla, który w reakcji z wodą spowodował zakwaszenie środowiska.
Zadanie 10
Wyjaśnienie na podstawie analizy schematu znaczenia
sprzężonego transportu fosfotrioz i fosforanu dla
efektywnego przebiegu procesu fotosyntezy
0−2
Tworzenie informacji
2 p. – za odpowiedź uwzględniającą oba kierunki transportu (transport fosfotrioz ze stromy
chloroplastu do cytozolu i reszt fosforanowych z cytozolu do stromy chloroplastu)
i ich znaczenie (synteza ATP)
1 p. – za odpowiedź uwzględniającą tylko kierunki transportu lub odpowiedź uwzględniającą
tylko ich znaczenie dla przebiegu fotosyntezy
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Transport fosfotrioz do cytozolu powoduje stały ubytek reszt fosforanowych (fosforanów)
ze stromy chloroplastu, a transport reszt fosforanowych z cytoplazmy do chloroplastu
zabezpiecza ich stałe stężenie w stromie, co jest niezbędne do syntezy ATP w fazie
zależnej od światła.
• Uzupełnienie ubytku reszt fosforanowych umożliwia produkcję ATP w fazie jasnej,
niezbędnego do przebiegu fazy ciemnej fotosyntezy (cyklu Calvina).
610549732.042.png 610549732.043.png 610549732.044.png
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Zadanie 11.
a)
Wiadomości i rozumienie Podanie nazwy procesu zachodzącego w komórkach
roślin dostarczającego cząsteczek ATP i NADH
niezbędnych do asymilacji siarki
0−1
1 p. – za podanie właściwej nazwy procesu
Poprawna odpowiedź
oddychanie komórkowe
b)
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie roli NADH i NADPH jako czynników
redukujących w procesie asymilacji siarki przez rośliny
0−1
1 p. – za odpowiedź poprawną uwzględniającą przekazywanie elektronów
Poprawna odpowiedź
NADH / NADPH są źródłem elektronów (i protonów) do redukcji jonu siarczanowego SO 4 2−
Zadanie 12.
Tworzenie informacji
Ocenienie podanych informacji dotyczących plazmidów
na podstawie tekstu
0−2
2 p. – za poprawną ocenę wszystkich czterech informacji
1 p. – za poprawną ocenę każdych dwóch informacji
Poprawne odpowiedzi
1. – F, 2. – P, 3. – P, 4. – F
Zadanie 13.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie przystosowania roślin do życia w różnych
środowiskach na przykładzie rozmieszczenia aparatów
szparkowych w skórce liścia
0−1
1 p. – za wszystkie cztery poprawnie uzupełnione zdania
Poprawna odpowiedź
1. – A, 2a – A, 2b – B, 2c – D
Zadanie 14.
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku dotyczącego zmienności
badanej cechy na podstawie wyników w tabeli
0−1
1 p. – za poprawnie sformułowany wniosek uogólniający dane w tabeli
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• W tym zbiorze orzeszków najwięcej jest takich, które mają długość średnią.
• Im większa lub mniejsza jest długość orzeszka tym bardziej ich liczba odbiega
od wartości przeciętnej.
610549732.046.png 610549732.047.png 610549732.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin