publikacje dydaktyczne.doc

(53 KB) Pobierz
1

Prace opublikowane w roku kalendarzowym 2004

 

              a) Wykaz publikacji książkowych

 

1.      D. Krzyżyk, B. Niesporek–Szamburska, H. Synowiec: Dziecko w świecie języka. Kraków 2004, ss. 272 (współautorka: D. Bula)

2.      D. Krzyżyk, H. Synowiec: Chorzowskie spotkania z „Śląską Ojczyzną Polszczyzną”. Edukacja regionalna – gwara – sztuka recytacji. Chorzów 2004, ss. 49. (współautor: G. Zarzycki).

3.      B. Niesporek–Szamburska: Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci. Katowice 2004, ss. 247.

4.      H. Synowiec: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 17, Katowice 2004, ss. 194, redakcja tomu.

5.      E. Polański: Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, ss. 230 (współautorka: Małgorzata Kita).

6.      E. Polański: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Videograf II, Katowice 2004, ss. 686 (współautorzy: Tomasz Nowak, Marek Szopa).

7.      O. Przybyla: Akty mowy w języku nauczycieli. Katowice 2004, ss. 152.

 

b) Wykaz opublikowanych artykułów, rozpraw i recenzji

 

1.      E. Jaskóła: Zmierzyć się z tekstem poetyckim na lekcji i na maturze. W: Interpretacje i nowa matura. Pod red. A. Opackiej, Katowice 2004, s. 76–87.

2.      E. Jaskóła: Interpretacja – czyli o możliwościach pokazania poezji i manipulacji reklamą, „Polonistyka” nr 3/2004, s. 17–21.

3.      E. Jaskóła: Jeszcze raz proszę o glos w sprawie interpretacji. „Polonistyka” nr 6/2004, s. 57–59.

4.      K. Koziołek: Strach i narcyzm w nauczaniu literatury. „Świat i Słowo” nr 2/2004, s. 217–247.

5.      K. Koziołek: Matura – kres (przymusu) lektury? W: Interpretacje i nowa matura. Pod red. A. Opackiej, Katowice 2004, s. 55–75.

6.      K. Koziołek: Na marginesach historii literatury w szkole. W: Prace komisji naukowych Polskiej Akademii Nauk, zeszyt 28, Katowice 2004, s. 25–26.

7.      D. Krzyżyk: Znajomość pojęć prawdziwościowych przez młodzież. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec, t. 17, Katowice 2004, s. 124–133.

8.      D. Krzyżyk: Językowo–stylistyczne kryteria oceny prac maturalnych na poziomie podstawowym i rozszerzonym – założenia, zagrożenia, postulaty. W: Interpretacje i nowa matura. Pod red. A. Opackiej, Katowice 2004, s. 21–27.

9.      D. Krzyżyk: Dyktando jako forma pracy nad ortografią. „Język Polski w Szkole. Klasy IV–VI” 2004/2005, nr 1, s. 21–33.

10.  E. Ogłoza: recenzja: Zofia Agnieszka Kłakówna „Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV – VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec, t. 17, Katowice 2004, s. 181–186.

11.  B. Niesporek–Szamburska: „Wiosna” – językowe obrazowanie w wierszowanych tekstach dzieci. W: Język, kultura, nauczanie i wychowanie. Pod red. J. Kidy. Rzeszów 2004, s. 330–338.

12.  E. Polański: Błędy językowe w formie fonicznej, W: 19 Annales Acasemiae Paedagogicae Cracoviesis. Studia Linguistica II, pod red. L. Bednarczuka, E. Stachurskiego, T. Szymańskiego, Kraków 2004, s. 289–397.

13.  E. Polański: Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś jutro. W: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LX 2004, s. 29–46.

14.  E. Polański: Reguły ortograficzne i interpunkcyjne, W: Nowy słownik ortograficzny pod red. A. Latuska, Kraków 2004, s. 7–86.

15.  O. Przybyla: Akty dyrektywne w języku nauczycieli. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec. Katowice 2004, s. 157–169.

16.  O. Przybyla: Kształcenie językowe a matura wewnętrzna – problemy i uwagi. W: Interpretacje i nowa matura. Pod red. A. Opackiej. Katowice 2004, s. 28–33.

17.  O. Przybyla: Struktura językowa rozmowy szkolnej. W: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica II. Pod red. L. Bednarczuk, E. Stachurskiego, T. Szymańskiego. Kraków 2004, s. 397–406.

18.  O. Przybyla: Słownictwo muzyczne w języku młodzieży. W: Język polski w perspektywie diachronicznej i synchronicznej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jerzemu Brzezińskiemu. Zielona Góra 2004, s. 261–269. (współautor: Edward Polański).

19.  H. Synowiec: Fleksja i nauka o częściach mowy. W: Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Pod red. A. Mikołajczuk i J. Puzyniny. Warszawa 2004, s. 141–161.

20.  M. Wójcik–Dudek: Odmienność „Psalmów” Tadeusza Nowaka. „Śpiewak śląski” nr 1–2/2004, s. 30–35.

21.  M. Wójcik–Dudek: Oswajanie poezji Tadeusza Nowaka. W: Interpretacje i nowa matura. Pod red. A. Opackiej. Katowice 2004, s. 88–98.

22.  M. Wójcik–Dudek: Spotkania dziecka i dorosłego w poezji Józefa Ratajczaka. „Guliwer” 1 (67)/2004, s. 16–18.

 

c) Wykaz artykułów i recenzji przyjętych do druku

 

1.      E. Jaskóła: Literackie gry z romantyzmem w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza. W: Studia sienkiewiczowskie t. IV. Pod red. L. Ludorowskiego, Lublin, s. 19.

2.      E. Jaskóła: Poezja, symbolika, kontekst czyli o możliwościach interpretacji w szkole, Lublin, s. 14.

3.      E. Jaskóła: Wywoływanie kontekstów – zabawy z wierszem „O tamtej...” Stanisława Balińskiego, Wilno, s. 16.

4.      K. Koziołek: Sytuacje dydaktyczne. „Teksty Drugie”, Warszawa, s. 21.

5.      K. Koziołek: Z zagadnień mikrologii dydaktyki: rywalizacja i lektura, W: Literaturnyj uczestnik. Pod red. K. Bachnewej. Sofia, s. 11.

6.      K. Koziołek: Nakłanianie do zdrady historyczności w nauczaniu literatury. W: Poza historią. Pod red. J. Lyszczyny i A. Sitkowej. Katowice, s. 19.

7.      K. Koziołek: Lekcja odpowiedzialności za tekst literacki. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, Katowice, s. 7.

8.      D. Krzyżyk: recenzja: Zasady pisowni słownictwa religijnego. Red. R. Przybylska, W. Przyczyna. Tarnów 2004. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, Katowice, s. 3

9.      B. Niesporek–Szamburska: O różnych „językach” młodego pokolenia. W: Język a komunikacja. Materiały z konferencji Język trzeciego tysiąclecia III organizowanej przez Krakowskie Towarzystwo „Tertium” w dniach 5–7 marca 2004 r. Kraków, ss. 10 (współautorka: D. Bula).

10.  B. Niesporek–Szamburska: O języku młodzieży w blogach internetowych. W: Funkcjonowanie języków zachodniosłowiańskich w XXI wieku – język mediów. Bańska Bystrzyca 2004, ss. 10 (współautorka: D. Bula).

11.  B. Niesporek–Szamburska: Kultura popularna a edukacja językowa dzieci i młodzieży. W: Relacje między kulturą wysoką a niską/popularną w literaturze, języku i edukacji organizowanej przez UMCS w Lublinie w dniach 9–10 września 2004 r. ss. 10 (współautorka: D. Bula).

12.  B. Niesporek–Szamburska: O metaforze synestezyjnej w tekstach dzieci. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Katowice, ss. 10.

13.  E. Ogłoza: recenzja: Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I – III liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Pod red. B. Chrząstowskiej (przyjęte do druku w sprawozdaniach Komisji PAU do Oceny Podręczników Szkolnych) Kraków, s. 7.

14.  E. Polański: Ortografia polska dziś. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec. Katowice, s. 14.

15.  O. Przybyla: Struktura językowa wybranego aktu mowy w języku nauczycieli. W: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Marianowi Sinicy. Zielona Góra 2004, s. 18.

16.  O. Przybyla: O ekspresywnych aktach mowy nauczycieli. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec. Katowice, s. 10.

17.  O. Przybyla: Internet a kształcenie polonistyczne – uwagi i problemy. W: Oblicza Internetu – Interfejsy sieci. Elbląg, s. 10.

18.  H. Synowiec: recenzja: Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, pod red. E. Bańskowskiej i A. Mikołajczuk. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec. Katowice, s. 4

19.  H. Synowiec: O dydaktycznojęzykowych inspiracjach w tekście „Cudaczka–
–Wyśmiewaczka” Julii Duszyńskiej. W: Zapomniani pisarze, zapomniane książki dla małego i młodego czytelinka, pod red. K. Heskiej–Kwaśniewicz, Katowice, ss. 10.

20.  H. Synowiec: Język i folklor Chełmu Śląskiego – rozdział monografii pt. Chełm Śląski – dzieje parafii i gminy, pod red. J. Myszora. Kultura języka w polskiej szkole (raport dla RJP), ss. 25.

21.  H. Synowiec: O porozumiewaniu się w szkole. W: VI Forum Kultury Słowa. s.12.

22.  H. Synowiec: Potoczność w podręcznikach kształcenia językowego. W: Potoczność a zachowania językowe. Pod red. S. Grabiasa, Lublin, s. 12.

23.  H. Synowiec: Miejsce nauki o języku w kształceniu sprawności językowej. W: Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych. Pod red. Z. Urygi, s. 15 (współautorka: J. Kowalikowa).

24.  M. Wójcik–Dudek: recenzja: Z teorii i praktyki, czyli o książce Zofii Adamczykowej Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki. W: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. Pod red. H. Synowiec. Katowice, s. 3.

 

              d) wykaz publikacji książkowych przyjętych do druku

 

1.      E. Polański: Słownik ortograficzny w wyrażeniach dla gimnazjalistów i licealistów, Wrocław, ss. 440 (współautorzy: M. Kita. E. Dereń. T. Nowak).

2.      E. Polański: Podręcznik interpunkcji polskiej. Wydawnictwo MAC, Kielce, ss. 130 (współautor: Marek Szopa).

3.      E. Polański: Ortografia i interpunkcja w szkole. Wydawnictwo GRAFPUNKT, Warszawa, ss. 160 (współautor: Adam Rychlik).

4.      E. Polański: Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym. Mysłowice, ss. 125 (współautor: Adam Rychlik).

5.      H. Synowiec: Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, T. 18, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ss.160 (redakcja tomu).

 

 

Uczestnictwo w konferencjach krajowych i zagranicznych

 

a)     Wykaz konferencji krajowych i zagranicznych

 

1.      E. Jaskóła: Relacje między kulturą wysoką a niską/popularną w literaturze, języku i edukacji. UMCS w Lublinie, Lublin, 9–10 IX 2004, referat.

2.      E. Jaskóła: Nowe treści, tendencje i metody w dydaktyce języka polskiego. Wilno
21–23 X 2004, referat.

3.      E. Jaskóła: Międzynarodowa konferencja partnerów projektu unijnego, Katowice, 4-6 X 2004, przygotowanie i prowadzenie.

4.      K. Koziołek: Innowacje w dydaktyce polonistycznej. Katowice 22 III 2004, referat.

5.      D. Krzyżyk: Ocena pisemnych i ustnych wypowiedzi uczniów z dysleksją rozwojową. Polskie Towarzystwo Dyslektyczne, Nysa 3 IV 2004, referat.

6.      D. Krzyżyk: X Konferencja z cyklu: Diagnostyka Edukacyjna: Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego. Kraków 21 IX 2004, referat, komunikat.

7.      D. Krzyżyk: Komisja Rozwoju i Zaburzeń Mowy Dziecka, Warszawa 8 XI 2004, referat.

8.      B. Niesporek–Szamburska: Język trzeciego tysiąclecia III, Krakowskie Towarzystwo „Tertium”, Kraków, 5–7 III 2004, referat.

9.      B. Niesporek–Szamburska: Relacje między kulturą wysoką a niską/popularną w literaturze, języku i edukacji. UMCS w Lublinie, Lublin, 9–10 IX 2004, referat.

10.  B. Niesporek–Szamburska: Międzynarodowa konferencja partnerów projektu unijnego, Katowice, 4-6 X 2004, przygotowanie.

11.  E. Polański: Piotrkowskie dni nauki, Piotrków Trybunalski, 24–29 V 2004, referat.

12.  H. Synowiec: Relacje między kulturą wysoką a niską/popularną w literaturze, języku i edukacji. UMCS w Lublinie, Lublin, 9–10 IX 2004, głos w dyskusji.

 

b) Prezentacja prac (referat, wykład, komunikat, poster)

 

1.      E. Jaskóła: Obnażyć manipulację, pokazać poezję – czyli o możliwościach wykorzystania reklamy dla pokazania sensów wpisanych w poezję, Lublin, 9–10 IX 2004.

2.      E. Jaskóła: Wywoływanie kontekstów – zabawy z wierszem „O tamtej...” Stanisława Balińskiego, Wilno 21–23 X 2004.

3.      K. Koziołek: Zazdrość w nauczaniu literatury, Katowice 22 III 2004.

4.      D. Krzyżyk: Symptomatyczne błędy językowe popełniane przez uczniów z dysleksją rozwojową, Nysa 3 IV 2004.

5.      D. Krzyżyk: Myślenie życzeniowe a standardy kształcenia nauczycieli (referat), Kraków 21 IX 2004.

6.      D. Krzyżyk: Opinia Komisji Dydaktyczne Rady Języka Polskiego o standardach wymagań egzaminacyjnych (komunikat), Kraków 20 IX 2004.

7.      D. Krzyżyk: Pomyłka a błąd ortograficzny w teorii i praktyce szkolnej, Warszawa 8 XI 2004.

8.      B. Niesporek–Szamburska: O różnych „językach” młodego pokolenia, Kraków, 5–7 III 2004 (współautorka: D. Bula).

9.      B. Niesporek–Szamburska: Kultura popularna a edukacja językowa dzieci i młodzieży. Lublin, 9–10 IX 2004 (współautorka: D.Bula).

10.  E. Polański: Współczesna polska ortografia a używanie komputerowych edytorów tekstu, Internetu i SMS–ów, Piotrków Trybunalski, 24–29 V 2004.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin