Autorytaryzm.doc

(25 KB) Pobierz

Autorytaryzm – głosi potrzebę stworzenia silnej władzy wykonawczej, wspartej określonym autorytetem policz tycznym czy instytucjonalnym oraz konieczność bezwzględnego podporządkowania się osób decyzjom tej władzy.

Cech:

- wrogość wobec indywidualizmu

- wymuszenie uległości za pośrednictwem aparatu przymusu, jakim jest cenzura

- rywalizacja selektywna

- represje

Wychowawca powinien wymuszać posłuch wśród wychowawców; jest reprezentantem władzy

Cele wychowania:

- odpowiedzialność, obowiązkowość

-zaufanie, uprzejmość, skromność

-porządek, pilność, dyscyplina

-panowanie nad sobą, posłuszeństwo, niezawodność

-ofiarność, wierność, odwaga

 

CELE WYCHOWANIA ANTYAUTORYTARNEGO:

·         Wolność, samorealizacja, prawo do odmienności

·         Tolerancja, umiejętność konstruktywnej krytyki, autoodpowiedzialność

·         Dojrzałość, współczulność, wrażliwość

·         Otwartość, braterstwo, twórczość

·         Solidarność, ryzyko, bezpośredniość

 

To pedagogika bycia w pobliżu drugiej osoby i zarazem utrzymania wobec niej dystansu.

Kto żyje razem z dzieckiem musi liczyć się z tym, że obok jawnej jego sfery mamy do czynienia z jego tajemniczą stroną

Pedagogika antyautorytarna jest jedną z wielu dróg do zagwarantowania wolności indywidualnego rozwoju w codziennych kontaktach między wychowawcą a ich wychowankami. Jednak zależny jest to od obu stron i ich wkładu w to.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin