Pranie mózgu.doc

(44 KB) Pobierz
"Pranie mózgu" ("przymusowa perswazja")

"Pranie mózgu" ("przymusowa perswazja")

Opr. Centrum Przeciwdziałania Psychomanipulacji

"Pranie mózgu" (z j. ang. "brainwashing") nie jest terminem naukowym, lecz wyrażeniem, utworzonym przez reportera amerykańskiego, Edwarda Huntera w celu wyjaśnienia "nawróceń", jakie pod wpływem technik perswazji, stosowanych przez chińskich komunistów podczas wojny koreańskiej, wystąpiły u niektórych jeńców amerykańskich wojennych.

Kryteria rozpoznawcze "prania mózgu" ("przymusowej perswazji") wg. Zimbardo:

1) nagła, dramatyczna zmiana przekonań i wartości, zamiast stopniowej ewolucji nowego stanowiska,

2) brak dostępu do zwykle używanych źródeł informacji, aprobaty i porównań społecznych,

3) uwięzienie w miejscu, gdzie dopływ informacji, jak również źródła wzmocnienia społecznego są kontrolowane,

4) ustawiczny kontakt z osobami dokonującymi perswazji,

5) obietnica, że obecna sytuacja jest jedynie chwilowa i że powrót do dawnej sytuacji jest możliwy (Zimbardo Ph., op. cit. s. 557).

3 etapy "przymusowej perswazji" Edgara Scheina

Edgar Schein (autor "Coercive persuasion", kierownik zespołu amerykańskich psychologów, badającego repatriantów z Chin) w oparciu o wywiady z żołnierzami i założenia dynamiki grupowej Kurta Lewina opracował trójstopniowy model wyjaśniający zmiany, jakim podlegali uczestnicy badań:

1) rozmrażanie,

Celem było wywołanie destabilizacji psychofizycznej poprzez okresowe ograniczenia snu i pożywienia, poddanie jeńców długotrwałemu oddziaływaniu różnorodnych czynników stresowych oraz informacji, które burzyły ich dotychczasowe zaufanie do samego siebie i wyzwalały silne poczucie winy (np. z powodu wyimaginowanych zbrodni wojennych).

2) przekształcanie,

Drugi etap polegał na oferowaniu konkretnych wzorców do naśladowania oraz manipulowaniu wyszukanym systemem kar i nagród (sprawdzała się tu min. tak niewielka nagroda jak dodatkowa paczka papierosów) w kierunku wywołania choćby minimalnych prokomunistycznych zmian w zachowaniu i myśleniu.

3) zamrażanie.

Celem ostatniego etapu było utrwalanie i pogłębianie tych zmian poprzez skłanianie jeńców do coraz większych i bardziej zobowiązujących zaangażowań, zgodnych z tymi, które już wcześniej u nich wywołano. Skłaniano ich np. do publicznych deklaracji swoich "nowo przyjmowanych poglądów".

5 grup zabiegów, występujących w procesie "prania mózgu" (w oparciu o literaturę, traktującą o "brainwashing" wyodrębnił Stanisław Siek):

1. rozstrajanie organizmu, próby rozbijania dotychczasowej struktury osobowości

·         - izolowanie człowieka od działania bodźców z zewnątrz

·         - pozbawianie snu

·         - wycieńczanie głodem

·         - narażanie na heteroseksualne frustracje

2. zmniejszanie poczucia bezpieczeństwa

3. doprowadzanie do degradacji obrazu siebie i wyzwalania silnego poczucia winy

4. doprowadzanie osobowości do stanu regresji

5. ofiarowanie nowego życia

Podstawową różnicę między procesem "brainwashing" (zastosowanym np. w Chinach) a zjawiskiem głębokiej psychomanipulacji (występującym we współczesnych grupach psychomanipulacjnych), stanowi wykorzystanie przymusu fizycznego. Poza tą kwestią istnieje jednak wiele podobieństw, co oczywiście warto wykorzystywać przy wyjaśnianiu procesu psychomanipulacji.

O ile amerykańscy jeńcy w chińskich obozach byli uwięzieni, a obywatele komunistycznych Chin nie mogli pozwolić sobie na deklaracje niezależności w myśleniu, obawiając się surowych restrykcji (z karą śmierci włącznie), o tyle członkowie grup psychomanmipulacyjnych sami podkreślają, że ich przynależność do organizacji jest efektem wolnej decyzji, pozbawionej jakiegokolwiek przymusu.

Proszę więc zauważyć, że o wiele trwalszą zmianę przekonań zwykle uzyskuje się, bez wykorzystania rozwiązań siłowych. Wpajanie nowych przekonań pod przymusem może prowadzić do pewnych zmian w myśleniu, ale z reguły na krótką metę. Zmiany te mają bowiem charakter adaptacyjny: gdy znika motywacja zewnętrzna (tj. groźba kary), nie istnieją wyraźne przyczyny, dla których należałoby dalej wierzyć w to, w co się wierzyło. Jeśli natomiast grupie uda się - manipulując informacjami na swój temat, uczuciami i niezaspokojjonymi potrzebami człowieka - doprowadzić osobę, do stanu, w którym zacznie jej zależeć na dalszych kontaktach z członkami grupy - szybko nastąpi proces identyfikacji z samą grupą i uwewnętrznienia jej przekonań. Młody człowiek, z wewnętrzną motywacją do coraz większego zaangażowania w działalność grupy, nie będzie świadomy tego, że wiele "przypadkowych" pytań, jakie mu zadano, "spontanicznych" rozmów i spotkań; tak naprawdę było starannie wyreżyserowanych. Gdy z czasem o tym się dowie się, będzie miał już na tyle zmienione przekonania, że sam w ten sposób zacznie pozyskiwać nowe osoby.

Opr. Centrum Przeciwdziałania Psychomanipulacji

Menu:

·         Podstawowe informacje o sektach
i psychomanipulacji

·         Baza informacji

·         Gdzie i jak uzyskać pomoc?

·         Kontakt z naszym ośrodkiem

·         Archiwum czasopisma "Sekty i Fakty"

Aktualności:

·         Reklama leku homeopatycznego sprzeczna z Kodeksem Etyki Reklamy

·         Nareszcie w Polsce: Słownik sekt, nowych ruchów religijnych i okultyzmu

·         Ryszard Mohan Matuszewski napisał o mnie piosenkę!

·         Himawanti znów szkaluje Dariusza Pietrka!

·         Nowa książka na rynku: "Psychologia a New Age"

·         więcej...

Nowe artykuły:

·         „Trzymam kciuki” - uprzejmość czy przesąd?

·         Pierścień Atlantów

·         Kup Pan poduszkę, czyli manipulacje handlowe

·         NEW AGE puka do naszych drzwi - cz.2

·         Scjentologiczny psycho-bełkot

·         więcej...

CPP poleca:

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin