Powiązania pedagogiki z psychologią.docx

(14 KB) Pobierz

Powiązania pedagogiki z psychologią

Współpraca pedagoga i psychologa szkolnego:

1. Motywowanie uczniów do podejmowania właściwych zachowań:

- pedagog obserwuje zachowania uczniów, poddaje je analizie, proponuje sposoby rozwiązania trudności,

- psycholog diagnozuje przyczyny zaburzeń osobowości i zachowania, które mogą być powodem właściwego zachowania.

2. Relacje interpersonalne:

- pedagog opisuje sytuacje i je diagnozuje,

- psycholog analizuje jakość interakcji i procesów interpersonalnych.

3. Procesy dydaktyczne:

- pedagog monitoruje naukę uczniów,

- psycholog analizuje jakość procesów poznawczych.

 

Naukowe powiązania pedagogiki z psychologią:

1.      Wpływ humanizacji metod w pedagogice na jej związki z psychologią:

- psycholog przeprowadza badania na wychowanku, by ustalić pewne prawidłowości jego zachowań,

- pedagog powiedziałby „stop” wszelkim działaniom, które mogą zaszkodzić wychowankowi w jego procesie rozwojowym.

2.      Jaka jest w Polsce sytuacja studentów pedagogiki w dziedzinie kształcenia psychologicznego:

- programy zajęć z psychologii są na ogół dostosowane do rozwoju specjalności pedagogicznej,

- brak przygotowania psychologów z zakresu kształcenia psychologicznego,

- postulat współpracy w aspekcie psychologicznego kształcenia potencjalnych nauczycieli (studentów).

3.      Jakie funkcje powinna pełnić psychologia pedagogiczna:

- teoretyczna (rozwiązywanie ogólnych problemów tej nauki),

- agnostyczna (ocena rzeczywistości w dziedzinie nauczania i wychowania pod kątem psychicznych potrzeb jednostki),

- terapeutyczna i profilaktyczna (zagadnienia higieny psychicznej w odniesieniu do procesów wychowawczych).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin