Rozdział 1 Socjologia pracy jako nauka.doc

(57 KB) Pobierz
Rozdział 1 Socjologia pracy jako nauka

Rozdział 1    Socjologia pracy jako nauka.

 

1.1.  Pojęcia, przedmiot i zakres socjologii pracy.

 

-          socjologia pracy jest jednym z działów socjologii, zajmującym się opisem i wyjaśnianiem zachowań społecznych ludzi w procesie pracy, podczas produkcji dóbr i usług.

-          w szerszym tego słowa znaczeniu socjologia pracy zawiera socjologię przemysłu i obejmuje takie zakresy badań, jak:

Ø      społeczne uwarunkowania, motywy i skutki pracy w ogóle,

Ø      zakład pracy jako system społeczny, tzn. system grup i stosunków społecznych,

Ø      konflikty społeczne i zjawiska dezorganizujące zakład pracy i ich przezwyciężanie,

Ø      zakład pracy jako złożona część składowa życia ogólnospołecznego.

-          w węższym znaczeniu socjologia pracy określana jest jako dział socjologii, który zajmuje się pracą jako procesem społecznym, wpływem warunków społecznych na motywy, przebieg, intensywność i wyniki pracy społeczeństwa oraz badaniem skutków, jakie praca wywołuje w strukturze, działaniach oraz rozwoju szerszych i węższych zbiorowości.

 

-          zakres socjologii pracy (wg J. Szczepańskiego):

(1)    ogólne zagadnienia definicji pracy, klasyfikacja jej różnych form i rodzajów, zagadnienia sprawnego wykonania pracy;

(2)    badania społecznych konsekwencji pracy, społecznego podziału pracy i rozwoju narzędzi pracy;

(3)    badanie czynników wpływających na motywację pracowników, a więc na wydajność pracy i ogólną produkcyjność całego zakładu pracy;

(4)    badanie czynników wpływających na identyfikowanie interesów załogi z interesem zakładu pracy oraz utożsamianie celów osobistych z celami i wartościami zakładu;

(5)    badanie zjawisk i procesów dezorganizacji systemu społecznego zakładu i wpływ tych procesów na wykonywanie pracy;

(6)    badanie stosunków między załogą a kierownictwem oraz cech, jakie powinien posiadać kierownik i co powinien wiedzieć o pracownikach, aby skutecznie nimi kierować;

(7)    badanie biurokracji pracy jako zracjonalizowanej  i zdepersonalizowanej postaci zarządzania i kierowania oraz skutków społecznych zachodzących pod jej wpływem;

(8)    badanie wpływu pracy na tworzenie się typów osobowości, typów zawodowych i na selekcję społeczną;

 

-          socjologia pracy bada przede wszystkim zakład pracy jako miejsce, w którym procesowi pracy towarzyszą rozmaite zjawiska społeczne

è    pomaga odpowiedzieć na pytanie – co należy robić z sferze społecznej, aby osiągnąć zamierzony cel

è    dzięki socjologii pracy możemy usprawnić i zracjonalizować procesy produkcji

 

1.2.  Praca w ujęciu socjologicznym.

 

-          socjologowie zwracają uwagę na to, że praca jest kategorią społeczną;

-          praca w ujęciu socjologicznym jest to każda celowa czynność społecznie użyteczna lub społecznie doniosła, zapewniająca określoną pozycję w społeczeństwie;

-          analizując pracę, socjologowie zwracają uwagę na następujące momenty:

(1)    praca jest czynnością społeczną – tzn. jej przygotowanie oraz tok jej realizacji wywierają wpływ na dążenia, postawy, interesy, a więc zachowania innych jednostek i grup;

(2)    praca ma na celu zaspokajanie rożnego rodzaju potrzeb (biologicznych, ekonomicznych etc.), przy czym potrzeby te określane są przez strukturę i kulturę grup, do których należy jednostka;

(3)    praca wyznaczona jest strukturą grupy à struktura grupy wyznacza zarówno środki realizacji celów pracy, jak i metody posługiwania się nimi;

(4)    praca wymaga współpracy jednostek i grup rozproszonych w czasie i przestrzeni -> planowa współpraca, koordynacja wysiłków i kierowanie przebiegiem czynności

-          praca jako kategoria społeczna obejmująca umiejętności pracy, sposoby jej organizowania, narzędzia, urządzenia techniczne, a także wyprodukowane dobra, stanowi element kultury danego społeczeństwa;

-          powstała w procesie pracy kultura obejmuje zarówno narzędzia pracy i jej metody, jak też wzory życia i wzory osobowe, które ludzie chcą w pracy i dzięki pracy realizować;

 

-          moralność pracy/ etyka zawodowa – wyobrażenie o tym co jest dobre, a co złe w postępowaniu ludzi w toku pracy. Podstawą jest poczucie moralne wspólne ludziom danej kultury, pozwalające oceniać zachowanie w takich kategoriach jak: sprawiedliwość, godność osobista, prawo do szczęścia, do pomocy itd. Elementy:

Ø oceny

Ø normy

Ø wzory postępowania

Ø ideały osobowe regulujące zachowania jednostek

Ø stosunki między jednostkami, a społeczeństwem i gr. Społecznymi

 

 

 

1.3.  Funkcje i metody badań socjologii pracy.

 

Funkcje socjologii pracy:

- funkcja poznawcza (podstawowa) = opis + wyjaśnianie badanej rzeczywistości; w ramach tej funkcji w socjologii pracy usiłuje się wyjaśnić dwa podstawowe problemy:

(1)    jak warunki społeczne wpływają na przebieg procesów pracy? à chodzi o uchwycenie tych czynników, które wpływają na przebieg procesu pracy i mogą zaważyć na jego efektach

(2)    jakie skutki praca wywołuje w strukturze  i działaniach węższych i szerszych zbiorowości? à opisuje się i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące wewnątrz i na zewnątrz zakładu pracy; analiza ta może być prowadzona w dwóch aspektach:

 

-          integracyjnym (traktowanie zakładu pracy jako swoistej całości, w której wszystkie elementy składowe są zgrane i przyczyniają się do powodzenia całości)

-          konfliktowym (uwagę koncentruje się na wewnętrznych sprzecznościach i konfliktach zakładu);

 

-          funkcja diagnostyczna - ocena konkretnego zakładu z punktu widzenia jego wydajności, efektywności i konkurencyjności

 

-          funkcja prognostyczna - umożliwia odpowiedź na pytanie o to, co nastąpi w zakładzie w wyniku takich a nie innych działań w świetle poznanych już prawidłowości funkcjonowania zakładu;

 

-          funkcja socjotechniczna - dostarczenie naukowej wiedzy tym wszystkim, którzy podejmując decyzje w zakładzie, pragną osiągnąć wzrost skuteczności i sprawności działania całego zakładu;

 

-          funkcja humanistyczna - ułatwia zrozumienie kierunku i głównych sił napędowych przemian w zakładzie pracy; dostarcza wiedzę, a nie receptę

 

 

- socjologia pracy opiera się na badaniach typu socjopsychologicznego

à etapy postępowania badawczego:

1.       postawienie problemu, tzn. dokładne określenie tego, co badać, jakie przestrzennie i czasowo elementy zakładu nas interesują, za pomocą jakich wskaźników je opisywać;

2.       sformułowanie hipotez roboczych związanych z przyjętym problemem;

3.       określenie sposobu gromadzenia i opracowania interesujących informacji z punktu widzenia problemu badawczego i przyjętych hipotez à wybór metody i przygotowanie narzędzi badawczych;

 

- do najczęściej stosowanych metod badania socjologii pracy zaliczamy:

a)      obserwację – często mylona z postrzeganiem (uchwycenie zmysłami pewnym faktów „niechcący”) – natomiast obserwacja jest spostrzeganiem celowym, ukierunkowanym i zamierzonym oraz systematycznie prowadzonym

è    zalety: ułatwia wnikliwe poznanie i zrozumienie funkcjonowania zakładu

è    wady: żmudna, czasochłonna, pracochłonna, obserwator może mylnie interpretować fakty, brak ścisłości spostrzeżeń

b)      wywiad,

è    zalety: daje możliwość obserwowania reakcji respondenta na zadane pytanie, pozwala określić motywy, potrzeby i aspiracje pracowników

è    wady: możliwość wystąpienia błędów sytuacyjnych (dobór miejsca, czasu i sposobu prowadzenia wywiadu), o podłożu psychologicznym ( wpływ prowadzącego wywiad na respondenta) , o podłożu socjologicznym (rozbieżność ról społecznych), w zorganizowaniu wywiadu ( niejasność i niekonkretność stawianych pytań, stereotypy itd.)

c)      ankietę,

è    zalety: szybkie tempo gromadzenia danych, możliwość zebrania danych niedostępnych przy użyciu innych technik, zapewnienie anonimowości respondentowi

è    wady: istnieją osoby nie będące w stanie poprawnie wypełnić ankiety, pytania mogą być inaczej interpretowane, mniejsza możliwość oceny prawdziwości odpowiedzi

d)      pomiar socjometryczny,

è    zalety: pomaga określić zachowania i upodobania członków grupy

è    wady: prócz interpretacji wyników należy również poznać motywy określonych wyborów

e)      testy i skale

è    zalety: ułatwiają prognozę funkcjonowania zakładu pracy

è    wady: przeprowadzanie takich testów wymaga specjalistycznego przygotowania

f)       metody mieszane i pośrednie.

·                       do metod mieszanych poznania zakładu zalicza się każde takie postępowanie, w którego trakcie wykorzystuje się rozmaite techniki badawcze – np. analizę dokumentów, badania ekspertów, podejście problemowe;

·                       analiza dokumentów: uzyskiwanie informacji o stanie zakładu na podstawie badania takich dokumentów, jak: statut, księgi służb, , zakresy obowiązków, schemat organizacyjny, protokoły z kontroli itp.;

·                       badania ekspertów: polegają na wysyłaniu do zakładu pracy kolejno kilku ekspertów w celu przeprowadzenia obserwacji przebiegu procesu pracy; każdy z ekspertów sporządza raport;

·                       podejście problemowe: polega na przedstawieniu członkom załogi jakiegoś problemu do rozstrzygnięcia; prowadzący dyskusję może wówczas zorientować się co do postaw zbiorowych występujących wśród pracowników i ujawnić ich podejście do problemu i interakcje grupowe;

 

1.4.  Kierunki rozwoju socjologii pracy.

 

-          rodowód socjologii pracy sięga filozoficznej refleksji nad dziejami ludzkości usiłującej stworzyć ogólną teorię pracy, ustroju społecznego i władzy; zagadnienia tworzenia się nowego ładu społecznego i organizacyjnego  szczególnie silnie zaczęły nurtować ludzi w następstwie rewolucji przemysłowej;

-          do rozwoju socjologii pracy ogromny wkład wnieśli: T. Veblen, R. Tawney, J.A. Hobson, M. Weber.

-          w Polsce z socjologią pracy związane są takie nazwisk, jak: F. Znaniecki, L. Krzywicki, J. Szczepański, J. Sztumski;

 

- nurty socjologii pracy:  

(1)    klasyczny:

Ø      nurt procesu racjonalizacji pracy;

Ø      posługiwanie się stereotypem człowieka, który McGregor nazwał teorią „X” à stad podstawowe założenia:

1.       przeciętny człowiek ma wrodzoną niechęć do pracy i stara się jej uniknąć, gdy tylko może;

2.       z uwagi na tę niechęć większość ludzi musi być przymuszana, kontrolowana, kierowana, zagrożona karami, aby dać z siebie należyty wysiłek w kierunku osiągnięcia celów zakładu pracy;

3.       przeciętny człowiek woli być kierowany, unikać odpowiedzialności, ma stosunkowo małe ambicje i pragnie nade wszystko spokoju;

Ø      przyjmuje się, że człowiek przystępując do pracy w zakładzie, wyraża tym samym zgodę na podporządkowanie się jego hierarchii organizacyjnej, która ukierunkowuje go na realizację zadań zakładu;

Ø      pracownik jest bezwolnym narzędziem wykonującym przydzielone mu zadania; oczekuje się od niego wierności i oddania dla zakładu i jego kierownictwa

Ø      klasyczna teoria racjonalizacji procesu pracy przewidywała pełną i twórczą rolę właścicieli i kierowników najwyższego szczebla;

Ø      cechą charakterystyczną jest założenie o wyższości interesu zakładu nad dobrem jednostki, członkami jego załogi;

 

(2)    szkoła stosunków międzyludzkich Eltona Mayo (human relations):

Ø      na teren przedsiębiorstwa powinni wejść psycholodzy i socjolodzy – ostatnie słowo na temat procesu pracy nie powinno należeć tylko do inżynierów, fizjologów i psychofizjologów;

Ø      przeciwstawienie się koncepcji izolującej jednostkę ze środowiska pracy; podniesienie roli małej grupy w systemie społecznym zakładu pracy;

Ø      zerwanie z uproszczoną teorią dominacji ekonomicznych czynników wśród motywów zachowań ludzkich; wykazanie złożoności reakcji człowieka na wymogi kierownictwa zakładów pracy;

Ø      krytyka teorii „X”, wypracowanie teorii „Y”, wg której naturę człowieka charakteryzują następujące cechy:

1.       angażowanie w pracę sił fizycznych i umysłowych jest w tym samym stopniu naturalne, co potrzeba zabawy i wypoczynku;

2.       zewnętrzna kontrola i zagrożenie karą nie są jedynymi środkami powodującymi wysiłek w kierunku osiągania celów zakładu; człowiek sam chce sobą kierować i sam się kontrolować w służbie celów, które przyjął za własne;

3.       przyjęcie celów za własne jest funkcją pobudzania związanego z dokonanym wysiłkiem; człowiek znajdujący się we właściwych warunkach uczy się nie tylko przyjmować na siebie odpowiedzialność, ale musi nawet tej odpowiedzialności poszukiwać;

4.       zdolność rozwijania stosunkowo wysokiego stopnia wyobraźni, pomysłowości i twórczości w rozwiązywaniu problemów zakładowych jest właściwością raczej szerokich kręgów społeczeństwa niż wąskich;

5.       w warunkach współczesnego życia w przemyśle intelektualny potencjał poszczególnych jednostek bywa wykorzystywany jedynie częściowo;

Ø      zasadniczym aksjomatem kierunku stosunków międzyludzkich jest to, że człowiek  nie chce i nie powinien być izolowany praktycznie oraz w teoretycznych rozważaniach od grupy, zespołu roboczego, w którym pracuje;

Ø      człowiek – oprócz potrzeb indywidualnych – posiada także potrzeby społeczne wyrażające się w dążeniu do życia grupowego; potrzebę społecznego uczestnictwa jednostki zaspokajają nie tylko grupy formalne, ale i nieformalne, niekontrolowane przez kierownictwo;

Ø      szkoła ta sformułowała tezę o związkach satysfakcji z pracy z wydajnością pracy à teza ta stała się punktem wyjścia do poszukiwania nowych form organizacji pracy;

-> teoria ta zaowocowała motywacyjnymi teoriami oczekiwań ( Vroom, Lanler, Porter) oraz teorią potrzeb (Maslow)

 

(3)    współczesna socjologia pracy (na początku lat 60tych):

Ø      coraz częściej badacze koncentrują swoją uwagę na modelowych cechach nowoczesnej organizacji zakładu pracy;

Ø&#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin