Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w grupie dzieci 5 - letnich
Data: 10.12.2009r.
Grupa: „Stokrotki” – pięciolatki
Prowadząca: Justyna Szymkiewicz – Waksmańska
Temat: „Mikołaj” – najbardziej znany mieszkaniec Finlandii.
Cele ogólne:
- rozwijanie myślenia konkretno – wyobrażeniowego poprzez rozwiązywanie zagadek;
- kształtowanie mowy dziecka poprzez stosowanie rożnych form aktywności oraz sytuacji sprzyjających rozwojowi mowy;
- rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez zagadki dotykowe;
- utrwalenie kształtu graficznego swojego imienia;
- utrwalenie prawej i lewej strony swojego ciała;- kształtowanie logicznego myślenia w toku przewidywania i łączenia przyczyny ze skutkiem na podstawie własnych doświadczeń.
Cele operacyjne:
- rozwija logiczne myślenie poprzez rozwiązywanie zagadek oraz udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;
- wypowiada się pełnymi zdaniami;
- rozpoznaje graficzny zapis swojego imienia wśród wielu wizytówek;
- wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała;
- prawidłowo układa historyjkę obrazkową składającą się z 4 elementów, potrafi ją w logiczny sposób opowiedzieć.
Metody:
- słowna;
- problemowa.
Formy pracy: zespołowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne: zagadki o Mikołaju, wiersz M. Strzałkowskiej „Święty Mikołaj”, worek na prezenty, zabawki, wizytówki z imionami dzieci, płyta CD „Tańce i zabawy integracyjne” cz.2 Klanza, historyjka obrazkowa „List do św. Mikołaja”, klej, pędzelki, płyta CD „Zabawy świąteczne przy muzyce”.
Przebieg:
1. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z Mikołajem.
· Co to za kochany święty, co przynosi dzieciom prezenty? Mikołaj
· W zimnym kraju mieszka, przywożą go sanki. Uczy wszystkich jak się robi miłe niespodzianki. Mikołaj
· Przychodzi w adwentową porę, z podarunków pełnym worem. Mikołaj
2. Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej „Święty Mikołaj”.
3. Rozmowa na temat wiersza.
– Z czym Mikołaj przyjeżdża do dzieci?
– Co powiedziała pani z kokiem?
– Co to znaczy, że ktoś dostanie figę z makiem?
– Co na to Mikołaj?
• Dzielenie słowa Mikołaj na sylaby.
4. Zabawa rozwijająca wyobraźnię Worek Świętego Mikołaja.
Dzieci z zawiązanymi oczami kolejno wyciągają z worka ukryte tam zabawki. Za pomocą dotyku rozpoznają, co trzymają w rękach, i podają nazwy tych zabawek.
5. Zabawa wiatraczek (metoda Ireny Majchrzak) – dzieci siedzą w kole wraz z nauczycielką, w prawą stronę podaje ona kolejne wizytówki. Każde dziecko zatrzymuje swoją a pozostałe podaje dalej. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie dzieci odszukają kartki ze swoimi imionami.
6. Zabawa ruchowa z Pedagogiki Klanzy „Wężyk”.
7. Układanie przez dzieci historyjki obrazkowej „List do świętego Mikołaja”.
8. Zabawa ruchowa przy muzyce „Jedziemy reniferami”.
1
Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z Mikołajem.
Wiersz M. Strzałkowskiej „Święty Mikołaj”
Śpią pod Śniegiem stare drzewa, niecierpliwie już czekają!
za kominem kocur ziewa, Jakaś pani z wielkim kokiem
księżyc sennie głową kiwa, woła, łypiąc groźnie okiem:
noc cichutko z nieba spływa… „Kto był grzeczny i układny,
Nagle – co to? Niczym burza ten dostanie prezent ładny,
pojazd z mroków się wynurza! ale kto był łobuziakiem,
To Mikołaj, nad chmurami ten dostanie figę z makiem!”.
pędzi do nas z prezentami! Lecz Mikołaj głową kręci:
Mimo lodu, mimo chłodu, „Dla każdego mam prezencik”
jak szalony mknie do przodu, i układa pod łóżkami
bo dzieciaki całą zgrają złote paczki z prezentami…
Rozmowa na temat wiersza.
jola2203