SZKOŁA
MORSKA
w SZCZECINIE
WYDZIAŁ
MECHANICZNY
LABORATORIUM
TECHNOLOGII REMONTÓW
Nazwisko i imię:
Nr ćwicz:
1
Temat ćwiczenia:
Rok akademicki:
2001/2002
Data wyk. ćwicz.:
26.10.2001
Data oddania spraw.:
04.12.2001
Ocena:
Podpis wykładowcy:
Zespół : 1
1. Pomiary zużycia tulei cylindrowej .
1.1. Wstęp .
Wewnętrzna powierzchnia tulei cylindrowej wraz z głowicą i denkiem tłoka ograniczają przestrzeń roboczą silnika . Tuleja cylindrowa jest bezpośrednio narażona na mechaniczne , cieplne i korozyjne działanie spalin , a ponadto ulega zużyciu ( ścieraniu ) wskutek tarcia wywołanego posuwisto- zwrotnym ruchem tłoka .
Na obciążenia tulei cylindrowej składają się naprężenia wywołane ciśnieniem gazów oraz naprężenia cieplne powodowane gradientami temperatur w kierunkach promieniowym , osiowym , a w tulejach silników dwusuwowych - także obwodowym . Ograniczenia swobodnego , promieniowego odkształcania się tulei w partiach styku z blokiem cylindrowym pod wpływem przyrostu temperatury wywołują dodatkowo wielokierunkowy stan naprężeń .
Założone konstrukcyjnie temperatury , a na ich podstawie naprężenia termiczne, mogą znacznie wzrosnąć , jeśli warunki chłodzenia tulei cylindrowej będą odmienne od założonych . Powodem zmian warunków chłodzenia są najczęściej zanieczyszczenia odkładające się po zewnętrznej stronie tulei ( mokrej ) . Są to zanieczyszczenia w postaci kamienia kotłowego . Zanieczyszczenie to powoduje znaczny spadek efektywności procesu chłodzenia tulei wskutek gorszej wymiany ciepła pomiędzy jej gorącymi ściankami a omywającą wodą . Kamień kotłowy działa bowiem jak izolator . Konsekwencją tego zjawiska jest wzrost temperatury ścianek tulei a to z kolei prowadzi do obniżenia wytrzymałości materiału , wzrost naprężeń związanych z rozszerzalnością cieplną oraz niebezpieczeństwem wystąpienia korozji wysokotemperaturowej . Obecne w paliwie popioły wanadowo-sodowe , powodują korozję atakującą te części silnika których temperatura jest wyższa od temperatury topnienia tych popiołów. Proces korozji wysokotemperaturowej polega na zaburzaniu struktury materiału na granicy ziaren .
W przypadku natomiast gdy temperatura tulei będzie zbyt niska , co dzieje się w przypadku zbyt intensywnego chłodzenia silnika , lub gdy silnik nie jest dostatecznie rozgrzany przed rozruchem , mamy do czynienia z korozją niskotemperaturową ( zwłaszcza przy silnikach zasilanych paliwem ciężkim zawierające znaczne ilości siarki ) . Obniżona temperatura wiąże się z pogorszeniem przebiegu spalania . Spalanie jest niecałkowite i niezupełne . Siarka zawarta w oleju napędowym częściowo spala się do SO2 czyli dwutlenku siarki , a część do SO3 . Trójtlenek siarki łączy się z wodą zawartą w paliwie i powstaje kwas siarkowy ( H2O+SO3 =>H2SO4 ) o właściwościach silnie korozyjnych.
W niniejszym ćwiczeniu pomiarom poddana została tylko wewnętrzna strona (gładź cylindrowa) przy założeniu , że nowa tuleja została wykonana zgodnie z wymaganiami technicznymi , następnie została prawidłowo zamontowana ( bez deformacji ) oraz że podczas eksploatacji nie uległa odkształceniom . Stosując takie uproszczenie można stwierdzić , że czynnikami powodującymi zużycie gładzi tulei cylindrowych są :
· Siła tarcia T = u * PN = f ( PN ) występująca pomiędzy pierścieniami tłokowymi oraz nośną powierzchnią tłoka a gładzią tulei cylindrowej ;
· Korozja powstająca podczas spalania ;
· Korozja spowodowana skroplonymi produktami spalania zawierającymi SO2 , CO itp.;
· Zanieczyszczenie w postaci pyłu oraz twardych osadów i popiołów , powstających w czasie spalania się paliwa i oleju smarującego ( erozja gładzi ).
Nie bez znaczenia jest również średnie oraz maksymalne ciśnienie spalania , prędkość obrotowa , średnia prędkość tłoka , chropowatość gładzi ilość i sposób ustawienia zaworów , chłodzenie tulei , błędy ustawienia układu korbowo- -tłokowego itp.
1.2. Przebieg ćwiczenia :
Pomiarów zużycia tulei dokonywaliśmy dwoma przyrządami , mianowicie średnicówką oraz średnicówką czujnikową . Tuleję umieściliśmy na płycie traserskiej tak jak na schemacie .
Schemat układu pomiarowego nr.1:
Lp
A-A
Φ[mm]
B-B
h
180,08
180,06
27,5
2
180,07
51
3
77
4
180,02
166
5
180,04
263,2
Schemat układu pomiarowego nr.2
180,09
180,03
Wnioski :
Widać że w górnej części tuleja cylindrowa jest wyraznie zużyta. Jeden z punktów odbiega od pozostałych na tej wysokości . Mianowicie chodzi tu o punkt przy pomiarze średnicówką w płaszczyźnie B-B . Najprawdopodobniej jest to wynik błędu studenta obsługującego przyrząd. Pozostałe punkty można przyjąć za poprawne . Rozbieżności w położeniu punktów pomiarowych wynikają m.in. z faktu , iż zużycie w przekroju podłużnym tulei cylindrowej nie jest symetryczne względem osi tulei , oraz że proces zużywania się tulei przebiega z różną intensywnością w płaszczyźnie przechodzącej przez osie tulei cylindrowych silnika , a inaczej w płaszczyźnie do niej prostopadłej .
Badana tuleja uległa wyraźnemu zużyciu korozyjnemu w górnej części , z jednoczesnym znacznym zużyciem ściernym . Najprawdopodobniej jest to wynikiem niewłaściwych warunków cieplnych i niedostatecznego olejenia , dużej zawartości popiołów w paliwie , lub może być to spowodowane przez zasysany pył ( uszkodzony filtr powietrza dolotowego ) .
2. Pomiary zużycia tłoka , sprawdzanie przecięcia oraz prostopadłości osi tłoka i otworów sworznia tłokowego i wysokości rowków pierścieniowych oraz grubości pierścieni .
2.1. Pomiar średnicy tłoka ,wysokości rowków i grubości pierścieni .
Tłok przekazuje siły wynikające z ciśnienia gazów za pośrednictwem korbowodu na wał silnika oraz prowadzi górną część korbowodu ( silniki bezwodzikowe ) . Warunki pracy tłoka w cylindrze są bardzo niekorzystne , ponieważ działają nań wysokie ciśnienia , nagrzewa się do wysokiej temperatury i porusza się z dużą prędkością . Duże przyspieszenia tłoka w ruchu posuwisto-zwrotnym wywołują duże siły bezwładności .Znaczne obciążenie spowodowane ciśnieniem gazów i siłami bezwładności przy dużej prędkości ruchu i niemożliwości realizacji tarcia płynnego określa wielkość pracy tarcia , a więc zużycie tłoka i gładzi cylindrowej .
Wysoka temperatura pogarsza własności mechaniczne metalu , z którego wykonany jest tłok , a różnice temperatur poszczególnych części lub powierzchni tłoka powodują dodatkowo powstawanie wewnętrznych naprężeń cieplnych , które mogą powodować pęknięcia . Przy zmianie temperatury tłoka zmieniają się jego wymiary , co może doprowadzić do naruszenia ustalonych luzów w miejscach współpracy z innymi elementami i wywołać związane z tym konsekwencje , np. zatarcie tłoka w cylindrze .
Ze względu na zadania pierścienie tłokowe dzielą się na uszczelniające i zagarniające .
Zadaniem pierścieni uszczelniających jest zapobieganie przedostawaniu się ładunku z cylindra do komory korbowej , rozprowadzanie oleju po górnym
fragmencie gładzi cylindrowej , zagarnianie go oraz odprowadzanie części ciepła od tłoka do tulei cylindrowej .
Jednym z podstawowych warunków właściwej pracy pie...
marcin0732