Instytucjonalne formy pomocy wychowawczej - ćwiczenia.doc

(52 KB) Pobierz

Instytucjonalne formy pomocy wychowawczej - ćwiczenia

Max 1 nieobecność, każda następna odrabiana na dyżurze. Ocena = aktywność, podział na grupy i wybór tematu.

 

Literatura podstawowa:

v      Brągiel J., Badoba S „Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej”

v      Krajewska B „Instytucje wsparcia dziecka i rodziny”

v      Kuźma J. „Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce”

v      Marzec D., Stochmiałek J., „Przygotowanie pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej: praca zbiorowa”

v      Smykowska D., „Instytucje wsparcia społecznego”

 

Ad. Prezentacja: mówiona nie czytana! Zaangażować grupę (np. krzyżówki, burza mózgów, mapa myśli). Prezentacja opiera się na teorii, ale ma zawierać przykład jakiejś konkretnej placówki. Bibliografia na końcu. Czas trwania w 20 minut. Wklejać filmiki, zdjęcia z tych placówek.

Temat: Poradnie psychologiczno-pedagogiczna, Poradnie rodzinne. 9.listopada.2010r

 

Ćwiczenia 1, 12.10.2010r

Na następne zajęcia: Rodzinne formy opieki oraz wioski dziecięce.

 

Metoda to element procesu wychowawczego – sposób postępowania wychowawcy z wychowankiem, w określonej sytuacji wychowawczej. Powinna się ona charakteryzować stosowaniem określonych uporządkowanych środków działania, które w konkretnych sytuacjach wychowawczych można powtarzać. W metodyce wychowania podstawowym celem postępowania wychowawczego czyni się wywieranie wpływu na aktywność wychowanka, a w metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej na zaspokojenie potrzeb wynikających z braku i kształtowanie nowych potrzeb rozwoju.

 

Cztery podstawowe grupy metod wychowania:

Ø       Metoda wpływu osobistego

Ø       Metody wpływu sytuacyjnego

Ø       Metody wpływu społecznego

Ø       Metody wpływu kierowania samowychowaniem

 

Metody wychowania opiekuńczego

Ø       Metody izolujące, uodparniające

Ø       Metody chroniące leczące kształtujące sferę emocjonalną dziecka

Ø       Metody usuwające niepowodzenia szkolne

 

Klasyczne metody pacy socjalnej wykorzystywane w pracy opiekuńczo wychowawczej

Ø       Metody Indywidualnego przypadku

Ø       Metody Pracy grupowej

Ø       Metody środowiskowe

 

Ćwiczenia 2, 26.10.2010r

Placówka wsparcia dziennego – placówka opiekuńcza zapewniająca dzieciom i młodzieży organizację czasu wolnego, zajęć i zabaw sportowych, umożliwiająca rozwijanie zainteresowań, organizująca pomoc w nauce i podejmująca stałą współpracę z rodziną dziecka. Do placówek tych zaliczamy: świetlice środowiskowe,  ogniska wychowawcze, oraz kluby i koła zainteresowań. Szczególną formą placówek wsparcia dziennego są placówki specjalistyczne które prowadzą zajęcia socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, oraz udzielają dzieciom i młodzieży wsparcia w kryzysach szkolnych, rówieśniczych i osobistych w oparciu o indywidualną diagnozę sytuacji życia dziecka i jego rodziny. Wynikające z zadań funkcję placówki wsparcia dziennego to: funkcja opiekuńcza, wychowawcza, profilaktyczna, terapeutyczna, dydaktyczna, społeczna, kompensacyjna i rekreacyjno wypoczynkowa.

 

Dom dziecka

Forma całodobowej opieki zastępczej. Zadania placówki: socjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, resocjalizujące, terapeutyczne czyli rekompensujące dziecku brak wychowania w środowisku rodzinnym. Umożliwia dzieciom regularne bezpośrednie i osobiste kontakty z rodzicami i rodzinom. Ma ułatwić dzieciom życiowy start po opuszczeniu domu dziecka.

 

Prezentacja PPP i PP

Prezentacja o WTZ

 

Ćwiczenia, 11.01.2011

 

Diagnoza zaburzeń zachowania

Proces socjoterapeutyczny

Ewaluacja

Obszar zaburzonych relacji

Zaburzone zachowanie

Źródło urazu

Emocje i uczucia

Urazowy sąd poznawczy (to co myślę o sobie, innych, świecie na podst. doświadczeń)

Korekcyjny sąd poznawczy (zmiana negatywnego myślenia)

Zmiana wzorców zachowań (umiejętności, postawy) !!! po 3 konkretne ćwiczenia które zaproponujemy by zmienić urazowy sąd na poznawczy

 

Ja Ja (myślenie o sobie i o swoim ciele)

Autoagresja

Ciągłe karanie i obwinianie za wszystko

Złość, lęk, niskie poczucie własnej wartości

Wszystko przeze mnie, to ja jestem źródłem problemów, muszę się ukarać

To nie moja wina, inni też popełniają błędy

1.Bajkoterapia

2.rozmowy z psychologiem

3.gra w rówieśnicze pochwały

 

Ja rówieśnicy

Agresja, brak prawidłowych kontaktów z rówieśnikami

Odrzucenie przez rówieśników,

Zazdrość, gniew

Dlaczego oni są lepsi ode mnie

Ja też mam kilka zalet

1.Zabawa w zaufanie 2.rysowanie sylwetek 3.zajęcia ruchowe z instruktorem karate

 

Ja - dorośli

Nieufność, dystans w kontaktach

Ciągłe karanie i obwinianie za wszystko

Brak zaufania, wycofanie, lęk, wyobcowanie

To wszystko moja wina, nie jestem godzien zaufania, nikt mi nie pomoże, mogę liczyć tylko na siebie

Są ludzie którzy mnie zrozumieją i mogę im zaufać

1.metoda Weroniki Sherborne 2.

 

Ja - zadanie

Niechęć do podjęcia działania

Ciągłe kary ze strony dorosłych, brak pochwał,

Zniechęcenie, znużenie, niskie poczucie własnej wartości.

Nie zrobię tego bo i tak mi nie wyjdzie

Potrafię zrobić coś dobrze

 

 

 

Chłopczyk w pełnej rodzinie alkoholowej,

wiek 8 lat

rodzeństwo: brata (14) i siostrę (5).

Sylwetka psychologiczna – kozioł ofiarny.

 

1)       gra w rówieśnicze pochwały – każdy mówi każdemu za co go lubi

2)       Zabawa w zaufanie – tor przeszkód, jednej osobie zawiązuje się oczy a druga ma go przeprowadzić

3)       Rysowanie sylwetek – odrysowujemy sylwetkę chłopca zaburzonego na dużym papierze, wszystkie dzieci kolorują sylwetkę ale tylko radosnymi barwami, rysują mu kolorowe ubranka i przyklejają kartoniki z pozytywnymi cechami

4)       metoda Weroniki Sherborne Cechą charakterystyczną metody jest rozwijanie przez ruch: świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej oraz dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi kontaktu.

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin