Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów.doc

(171 KB) Pobierz

Negocjacje i rozwiązywanie konfliktów

Tematyka zajęć:

1)      Konflikt interpersonalny – rodzaje, procesy, zjawiska, postawy

2)      Komunikacja interpersonalna – skuteczne porozumiewanie się w sytuacjach zadaniowych

3)      Asertywność – narzędzie skutecznych negocjacji

4)      Negocjacje – analiza procesu, nastawienia, techniki

Sugerowana literatura:

Ø       „Psychologia konfliktów” Stanisław Chełpa, Tomasz Witkowski

Ø       „Rozwiązywanie konfliktów”

Ø       „Konflikty w pracy” Robert J. Edelman

Ø       „Sztuka skutecznego porozumiewania się” Martha Davis

Ø       „Negocjacje” Ewa Małgorzata Cenker

Zaliczenie: poda nam tematy kilka zajęć przed końcem i omówimy potem a następnie odbędzie się zaliczenie pisemne w postaci testu (brak opisówek). Obowiązkowa obecność – jedna nieobecność dozwolona. Za wszystkie obecności zaliczenie na 3.

 

Wykład 1, 12.10.2010r

Temat: Konflikt

 

Konflikt – to wypowiedziana walka pomiędzy dwiema zależnymi stronami, które spostrzegają niezgodność celów, brak wspólnych korzyści i uznają, że druga strona stwarza przeszkody w osiągnięciu celu.

 

Tradycyjne ujęcie konfliktu - błędne tezy:

  • Konfliktu można uniknąć (nie zawsze - zależy to od osobowości, od sytuacji. Konflikt prędzej czy później i tak cię dopadnie).
  • Powodem konfliktu są błędy ludzi (nieprawda – czasem nikt nie musi popełniać błędu, obie strony różnią się poglądami, światopoglądami, racjami, wartościami, opiniami itp. Powodem konfliktu może być również jakieś zdarzenie – nikt nie popełnia błędu tylko pojawił się zewnętrzny czynnik).
  • Konflikt stanowi zaprzeczenie harmonijnej współpracy (konflikt jest naturalnym elementem każdej relacji, zatem nie istnieje relacja bez konfliktów. Tym lepiej funkcjonuje grupa im ma więcej konfliktów).
  • Przełożeni powinni eliminować konflikty za wszelką cenę (konflikty powinny rozwiązać te osoby które są związane z tym konfliktem)
  • Konflikty są niepożądane (konflikty które stymulują do działania są pożądane. Podczas konfliktu lepiej poznajemy osoby.

 

Współczesne ujęcie konfliktu – tezy prawdziwe:

ü       Konflikt jest nieunikniony

ü       Można nim kierować tak, by minimalizować jego szkodliwe aspekty, a maksymalizować pozytywne

ü       Przyczyn powstania konfliktu może być wiele np. zła struktura organizacyjna oraz różne postrzeganie przez kadrę kierowniczą celów i zadań organizacji

ü       Konflikt w różnym stopniu może zwiększyć efektywność struktury (jeśli zostanie rozwiązany w sposób właściwy) lub jej szkodzić.

Konflikty ujawniają się najczęściej wtedy, gdy brakuje dobrej komunikacji między ludźmi, gdy urażone są czyjeś uczucia.

 

Trzy filary pracy z konfliktem (trzy filary negocjacyjne):

1)      Predyspozycje osobowościowe (czy ktoś jest ugodowy, asertywny, bezstronny, jaki ma temperament, opanowany, otwarty, empatyczny)

2)      Umiejętności interpersonalne (negocjacje, słuchanie, odczytywanie i nadawanie mowy ciała, empatia, parafrazowanie, umiejętność zadawania pytań, zarządzania czasem, panowania nad sobą)

3)      Wiedza proceduralna (wiedza dot. rozwiązywania konfliktów oraz negocjowania)

 

Żeby rozwiązać konflikt, należy:

-          Poznać jego źródło

-          Umieć zrozumieć zachowania ludzi w konflikcie

-          Rozpoznać rodzaje konfliktów

-          Umieć dobrać skuteczne zachowania w konflikcie w zależności od sytuacji i relacji ze stronami konfliktu

-          Zdecydować się na podjęcie interwencji

-          Pokierować asertywnym zachowaniem uczestników konfliktu poprzez przeproszenie i używanie komunikatu JA.

 

W każdej żywej organizacji, można spotkać następujące konflikty (J. Stoner):

§         Konflikt wewnętrzny u danej osoby (intrapersonalny) – występuje wówczas, gdy osoba nie wie jakiej pracy się od niej oczekuje, gdy pewne wymagania wobec niej są sprzeczne, bądź też, gdy oczekuje się od niej więcej, niż jest w stanie zrobić.

§         Konflikt pomiędzy poszczególnymi osobami tej samej organizacji (interpersonalny) – jest przypisywany różnicom osobowościowym. Jednak najczęściej takiej konflikty wybuchają wskutek nacisków wynikających z odgrywanych ról np. miedzy przełożonym a podwładnym.

§         Konflikt między jednostką a grupą – często jest wynikiem nacisków wywieranych np. przez grupę pracowników na jednostkę i zmierza do wymuszenia podporządkowania tej grupie np. w sprawie norm.

§         Konflikt między grupami w tej samej organizacji – pojawiają się miedzy podgrupami tej samej organizacji.

 

Etapy konfliktu:

o        Etap 1. Przed-konfliktowy. Dlaczego pojawiła się rozbieżność?

o        Etap 2. Wzbudzanie konfliktu. Dlaczego to ja mam ustąpić, skoro mam rację?

o        Etap 3. Stabilizowanie konfliktu. Wykształcenie obrazu konfliktu. Bezpośrednie starcie się stron.

o        Etap 4. Zakończenie konfliktu. Utrwalenie zmian w realcji. (jeśli nadal nie ma porozumienia wracamy do etapu pierwszego)

o        Etap 5. Stabilizacja. Strony nie kwestionują wspólnych ustaleń.

 

Co decyduje o rozwiązaniu konfliktu:

·         Spostrzeganie sytuacji

·         Ocena sytuacji

·         Przekonania

·         Umiejętności

·         Doświadczenie

·         Motywacja

·         Osobowość

 

Wykład 2, 26.10.2010r

Temat: Konflikt Cd.

 

Konflikt dysfunkcjonalny

VS

Konflikt funkcjonalny

Wyniki są dalekie od oczekiwań (nierealnych)

Wzmacnianie relacji

Nastawienie obronne

Lepsze rezultaty

Błędne postrzeganie

Świadomość potrzeb drugiej strony

Duża polaryzacja (oddalenie od siebie)

Wzajemny szacunek

Postawa współpracy

 

Rytuały w konfliktach to powtarzające się zachowania, które się ze sobą splatają.

Przykład:

1.       Małżeństwo się kłuci. Jedno osoba odchodzi. Druga bierze na siebie winę i błaga o wybaczenie. Partner wraca i następuje szczęśliwy okres zgody. Wkrótce znowu się kłócą.

2.       Wchodzimy w spór z szefem, on jest agresywny wiec dla świętego spokoju ulegamy i szybko załatwiamy sprawę. Szef myśli że jest skuteczny. A przy następnym kontakcie scenariusz się powtarza.

 

Umiejętności mediacyjne które pomagają w rozwiązaniu konfliktu:

v      Potrafi oddzielić towarzyszące emocje od problemu

v      Potrafi zastosować w praktyce alternatywne metody radzenia sobie z gniewem

v      Rozpoznaje ukryte przyczyny konfliktów

v      Potrafi przekształcić konflikt we współpracę

v      Stosuje strategie zapobiegające konfliktom i pomagając w ich rozwiązaniu

v      Rozpoznaje strategie prowokowania konfliktów

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobre strony konfliktu:

-          Wzrost motywacji i energii – miarkowany konflikt może stymulować zainteresowania i ciekawość wobec innych osób i ich problemów oraz pobudzać grupę do bardziej efektywnej pracy

-          Innowacyjność (kreatywność) i rozwój – konflikty mogą skłaniać ludzi do poszukiwania nowych sposobów osiągania celów.

-          Sygnał dysfunkcjonalności – pojawianie się w grupie konfliktu może być sygnałem ostrzegawczym ze dawne ustalenia i porządki wymagają weryfikacji i zmiany

-          Przyrost wiedzy – konflikt bywa cennym źródłem wiedzy

-          Wzrost zaufania – konflikt rozwiązany w sposób przynoszący korzyści obu stronom pogłębia relacje miedzy ludźmi

Złe strony konfliktu:

·         Stres, poczucie zagrożenia, negatywne emocje

·         Agresja i ucieczka – wycofanie się z kontaktów społecznych lub zachowania agresywne

·         Koncentracja na konflikcie (zbytnia)

·         Pogorszenie komunikacji między ludźmi

 

Jak samodzielnie rozwiązać konflikt?

KROK 1. Zastanów się jaka jest twoja postawa wobec konfliktu. Jaki przyjmujesz sposób radzenia sobie z konfliktem.

KROK 2. Określ źródło konfliktu. Poznaj rzeczywiste źródło konfliktu po to by szukać rozwiązań adekwatnych do sytuacji.

KROK 3. Bądź świadoma swoich potrzeb i interesów.

 

Wzorzec konfliktu M. Deutsch

Dwie lub więcej osób wzajemnie od siebie zależnych, spostrzeganie niemożliwych do pogodzenia różnic: potrzeb i/lub wartości i/lub zasobów. Podejmowanie działań aby sytuację zmienić: eskalacja, złagodzenie, rozwiązanie.

 

Wykład 3, 2.11.2010

Temat: nastawienia negocjacyjne, stereotypy i uprzedzenia w kontekście negocjacji

 

Negocjacje

Negocjacja to rozmowa przynajmniej dwóch stron, która ma na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska w sprawie będącej przedmiotem negocjacji. Punktem wyjścia są cele stron i oczekiwania wobec siebie i sytuacji.

 

Warunki konieczne do podjęcia negocjacji:

  • Istnienie zgodności oraz konfliktu między stronami – potrzeba prowadzenia rozmów
  • Współzależność
  • Gotowość obu stron do zawarcia umowy
  • Wystarczające kompetencje decyzyjne – osoby wchodzące w negocjacje muszą posiadać władzę decyzyjną
  • Odpowiednie przygotowanie – wiedza dotycząca przedmiotu negocjacji a także samych technik i strategii negocjacyjnych

 

Trzy filary negocjacji (pracy z konfliktem):

1.       Predyspozycje osobowościowe (czy ktoś jest ugodowy, asertywny, bezstronny, jaki ma temperament, opanowany, otwarty, empatyczny)

2.       Umiejętności interpersonalne (negocjacje, słuchanie, odczytywanie i nadawanie mowy ciała, empatia, parafrazowanie, umiejętność zadawania pytań, zarządzania czasem, panowania nad sobą)

3.       Wiedza proceduralna (wiedza dot. rzemiosła negocjacyjnego, wiedza merytoryczna dotycząca negocjacji)

 

Kiedy nie prowadzimy negocjacji:

§         Szanse na dojście do porozumienia są znikome

§         Pojawiają się zbyt silne emocje

§         Istnieją inne, lepsze sposoby zaspokojenia swoich potrzeb

 

BATNAnajlepsza alternatywna negocjowanego porozumienia. Sytuacja w jakiej znajduje się negocjator kiedy przerwie negocjację (nie doprowadzi ich do końca).

 

Nastawienia negocjacyjne – rodzaj postawy wobec negocjacji i wobec partnera negocjacyjnego. Z nastawienia negocjacyjnego wynika strategia negocjacyjna.

Rodzaje nastawień negocjacyjnych:

I.         Zimna wojna. Nastawienie – jeśli ja nie odniosę w negocjacji korzyści to nie może odnieść również strona druga. Koszty – strata czasu, utracone możliwości. Cecha charakterystyczna: pojawienie się silnych negatywnych emocji utajonych uprzedzeń lub fobii. (obie strony przegrywają)

II.       Rywalizacja (twardy styl negocjacji). Uzyskanie jak największej korzyści kosztem strat poni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin